بررسی بازی‌های موبایل

بررسی بازی Monument Valley

احتمالا تا بحال نقاشی‌هایی که چند بُعد دارند را دیده‌اید. اینگونه نقاشی‌ها از هر زاویه‌ای که به آنها نگاه کنید، متفاوت هستند. ممکن است به نظرتان بیاید که دو سطح با یکدیگر اختلاف ارتفاع دارند، اما از یک زاویه‌ی دیگر کاملا در یک راستا قرار داشته باشند! آقای M.C. Escher هنرمند فقید هلندی متخصص کشیدن اینگونه نقاشی‌ها بود و استودیوی Ustwo نیز با الهام از کارهای وی، یک بازی پازل با نام Monument Valley را خلق کرده است.

در Monument Valley هیچ چیز واقعا آنطوری که می‌بینید نیست! بازی شما را در نقش Ida، یک شخصیت سفید پوش که صحبت نمی‌کند قرار می‌دهد و هدف بازی رساندن Ida از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر است. اما برای رساندن Ida به نقطه مورد نظر، باید در محیط بازی تغییر ایجاد کنید.

بررسی بازی Monument Valley

در هر مرحله Ida در یک ساختار سه بعدی قرار می‌گیرد و برای ایجاد تغییر در محیط بازی می‌توانید قسمتی از مسیر را جابه‌جا کنید، بچرخانید، بالا یا پائین ببرید و یا ساختار سه بعدی را به کلی بچرخانید! ممکن است یک مسیر از زاوایه‌ای که به آن نگاه می‌کنید کاملا از دسترس خارج باشد اما با کمی چرخاندن محیط، در کمال شگفتی همان مسیر به مسیری که شخصیت بازی در آن قرار دارد متصل می‌شود. در واقع هر جزء از ساختار سه بعدی موجود در هر مرحله، می‌تواند بچرخد و یا جابجا شود و شکل مرحله را به کلی تغییر دهد. در بعضی از مراحل بازی قسمت‌هایی از محیط واقعا مستقیماً قابل دسترسی نیستند و در این شرایط می‌توانید با ایجاد تغییر در سایر قسمت‌ها، کاراکترهای دیگری که در بازی وجود دارند (موجوداتی سیاه پوش که تقریبا به کلاغ شباهت دارند) را وادار کنید که راه را برای شما باز کنند.

بازی از نظر گرافیکی در بُعد تکنیکی حرفی برای گفتن ندارد اما طراحی هنری بازی در یک کلام خارق‌العاده است. محیط‌های بازی بسیار ساده طراحی شده‌اند ولی در عین حال رنگ‌بندی آنها بازیکن را جذب خود می‌کند. طراحی هنری و محیط بازی یک حس تنها ماندن در یک دنیای بیگانه را برای شما تداعی می‌کنند و اتمسفر بازی را تا حدودی می‌توان تاریک و سنگین دانست؛ حتی در مراحلی که از رنگ‌‎های شاد در آنها استفاده شده است.

بررسی بازی Monument Valley

در اکثر مراحل بازی از یک پس زمینه‌ی ساده و تک رنگ استفاده شده است تا تمرکز بازیکن صرفاً معطوف به حل معماها (ساختن مسیر برای Ida) باشد و شاید همین تک رنگ بودن پس زمینه است که تا این حد حس تنهایی را به بازیکن القاء می‌کند. البته موسیقی ملایم استفاده شده در بازی هم کمک شایان توجهی به ساخته شدن این جو سنگین کرده است.

متاسفانه Monument Valley بسیار کوتاه بوده و بازی اصلی فقط از 10 مرحله تشکیل شده است. (یک بسته‌ی الحاقی حاوی 8 مرحله‌ی جدید به تازگی برای بازی عرضه شده است که البته باید جداگانه خریداری شود.) همچنین مراحل بازی نسبتاً ساده هستند و در نهایت بعد از چند بار جابجایی و یا چرخاندن اجزاء محیط بازیکن راه خود را پیدا می‌کند. بازی همچنین از نظر داستانی تعریف چندانی ندارد در حالیکه یک داستان جذاب و تا حدودی غم‌انگیز در کنار اتمسفر سنگین بازی می‌توانست یک تجربه‌ی فراموش نشدنی را رقم بزند. مراحل بازی هم می‌توانستند کمی بیشتر شده و البته بسیار دشوارتر باشند.

بررسی بازی Monument Valley

اگر این چند ایراد جزئی برطرف می‌شد Monument Valley بدون شک به یک شاهکار تبدیل می‌شد. اما با وجود همین کاستی‌ها، Monument Valley یک تجربه‌ی بی‌نهایت لذت بخش است که برای حدود 2 ساعت شما را میخکوب خواهد کرد. شاید قیمت 12 هزار تومان (3.99 دلار) برای فقط 2 ساعت زیاد به نظر برسد، اما مهم نیست که بازی چقدر طول می‌کشد، مهم این است که همان زمان کوتاه آنقدر جذاب و لذت بخش است که تا مدت‌ها در ذهنتان باقی خواهد ماند. توصیه می‌کنیم که حتما این بازی را تجربه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا