بررسی بازی‌های موبایل

بررسی بازی Clash Royale

تا همین چند ماه پیش تقریبا به هرکسی در رنج سنی 5 تا 40 سال (یا حتی بیشتر) برخورد میکردیم، مشغول انجام Clash of Clans بود و تا Attack زدنش تمام نمیشد حتی جواب سلام آدم را هم نمیداد!

در آن زمان شاید کمتر کسی فکرش را میکرد که به این زودیها تب Clash of Clans بخوابد و هرچه جلوتر میرفتیم، COC هم بزرگتر و بزرگتر میشد. تا اینکه بازی جدید Supercell (شرکت سازنده‌ی COC) با نام Clash Royale منتشر شد و همه معادلات را بهم ریخت. بسیاری از کسانی که تا دیروز شبانه روز سرگرم Attack زدن بودند به Clash Royale نقل مکان کردند و یا حداقل اینکه قسمت عمده‌ای از زمانی که به COC اختصاص میدادند را صرف CR کردند.

این روزها اگر Attack Log کسانی که هر روز ساعتها COC بازی میکردند را چک کنید، احتمال اینکه آخرین Attackشان مربوط به یک هفته پیش باشد زیاد است!

اما بازی Clash Royale چیست که توانسته تا این حد از تب و تاب یکی از بزرگترین بازیهای موبایل بکاهد؟ اگر از علاقه‌مندان این عنوان هستید می‌توانید راهنمای بازی Clash Royale را در بازی سنتر مطالعه کنید.

بررسی بازی Clash Royale

آخرین ساخته کمپانی فنلاندی Supercell یک بازی اصالتا استراتژی است که المان‌های بازیهای Card Collecting و Tower Defense را باهم ترکیب کرده و شما را در یک Battle Arena مقابل دیگر بازیکنان از سراسر جهان قرار میدهد.

شاید بزرگترین تفاوت CR با COC که احتمالا باعث شده تا بسیاری از بازیکنان تمایل بیشتری به CR نشان دهند، این است که بین هر دور بازی نیازی به صبر کردن برای ساخته شدن Army (ارتش) نیست و بدون وقفه میتوان بازی کرد.

عمده‌ترین قسمت بازی را جمع آوری کارت از صندوقچه‌ها و آپگرید کردن آنها تشکیل میدهد. هر کارت در بازی در واقع یک Unit است و در هر راند از بازی میتوانید 8 کارت یا Unit را برای مبارزه همراه خود داشته باشید. بیشتر Unitهایی که در ابتدای بازی در اختیار بازیکن قرار میگیرند همان کاراکترهای COC نظیر Giant، Archer و Barbarian هستند. از بین تمامی کاراکترهای موجود در COC، تنها Wall Breaker، Healer، Dragon و البته Barbarian King و Archer Queen در CR حضور دارند و بقیه کاراکترها به بازی جدید منتقل شده‌اند. البته تعدادی کاراکتر جدید که اختصاصی CR هستند نیز در بازی وجود دارند و در مجموع 58 کارتی که در حال حاضر در بازی موجود هستند را تشکیل میدهند.

در آغاز بازی بازیکن باید چند نبرد تمرینی را انجام بدهد تا با اصول ابتدایی بازی آشنا شود. هدف در مبارزات در CR، از بین بردن Towerهای دشمن و دریافت صندوقچه‌های حاوی کارت است. هر بازیکن سه Tower دارد و در پایان زمان تعیین شده هر بازیکنی که Towerهای بیشتری از حریف را از بین برده باشد، برنده است.

با پیروز شدن در نبردها علاوه بر دریافت صندوقچه، میتوانید Trophy خود را بالاتر ببرید و هرچه Trophy بالاتر باشد، میتوانید در Arenaهای بالاتری مبارزه کنید و کارتهای بهتر و بیشتری از صندوقچه‌ها پیدا کنید. در حال حاضر نُه Arena در بازی وجود دارد.

منابع موجود در بازی Gold (طلا) و Elixir (اکسیر) هستند اما بر خلاف COC، در CR بازیکنان فقط به جمع‌آوری طلا احتیاج دارند و اکسیر فقط قیمت هر کارت در زمان نبرد را مشخص میکند. برای ارتقاء Unitهای خود باید صندوقچه‌هایی که از نبردها به دست می‌آورید را باز کنید. در هر صندوقچه مقداری طلا، Gem (الماس)، و تعدادی کارت وجود دارد. زمانی که کارت‌هایی که پیدا کردید به تعداد مشخصی برسد، میتوانید کارت مورد نظر را ارتقاء دهید. هرچه Level (سطح) کارت بالاتر باشد، تعداد کارتها و مقدار طلایی که برای رسیدن به سطح بعدی نیاز دارد هم بیشتر میشود. با توجه به کسرت کارتها و تعداد بسیار زیاد کارت مورد نیاز برای ارتقاء به سطوح بالا، اگر کسی بخواهد بدون استفاده از الماس همه‌ی کارتها را پیدا کرده و به آخرین سطح موجود برساند، باید بیش از 10 سال زمان صرف کند! اما اگر فکر میکنید این مساله بازیکن را مجبور به خرید الماس کرده و از جذابیت بازی میکاهد، در اشتباهید. در CR هر بازیکن بر مبنای سطحی که دارد در مقابل دیگر بازیکنها قرار میگیرد. به عنوان مثال اگر سطح شما 8 باشد، 99% افرادی که در مقابل شما قرار میگیرند سطح 7، 8 یا 9 دارند و همین موضوع باعث شده است که همیشه تعادل در بازی برقرار باشد.

بررسی بازی Clash Royale

کارت‌های موجود در بازی در مجموع به 3 دسته تقسیم میشوند. ساختمان‌ها، نیروها و جادوها (Spell). همانطور که گفته شد بسیاری از نیروها از بازی COC به این بازی منتقل شده‌اند اما بسیاری از ساختمانها و جادوها نیز بین 2 بازی مشترک هستند که از جمله آنها میتوان به Mortar، Canon، Inferno Tower، Rage Spell، Freeze Spell و … اشاره کرد.

علاوه بر این، کارتها به 4 دسته‌‌ی Common (رایج)، Rare (کمیاب)، Epic (حماسی) و Legendary (افسانه‌ای) تقسیم میشوند. کارتهای رایج به وفور در صندوقچه‌ها پیدا میشوند و ارتقاء آنها به سطوح بالاتر هم ارزان‌تر است و هم سریع‌تر. در مقابل کارتهای حماسی یا افسانه‌ای به ندرت پیدا میشوند و برای ارتقای آنها باید مقدار بسیار زیادی طلا بپردازید. البته ارتقاء کارتها صرف نظر از نوع یا میزان رایج بودنش، بلافاصله انجام میشود و مانند COC لازم نیست روزها منتظر ارتقاء آنها بمانید.

یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های بازی، درست کردن Battle Deck است. Battle Deck در واقع دسته کارتهایی هستند که برای مبارزه همراه خود میبرید. هر بازیکن میتواند همزمان 3 دسته کارت 8 تایی برای خود درست کند و قبل از نبرد یکی از آنها را انتخاب کند. شاید بتوان گفت مهمترین عامل پیروزی در بازی، انتخاب نیروهای مناسب برای دسته کارت است.

همانطور که گفتیم، در میدان نبرد هر بازیکن سه Tower دارد که باید علاوه بر دفاع کردن از Towerهای خود، به Towerهای دشمن نیز حمله کند. دفاع یا حمله با استفاده از همان دسته کارت 8 تایی که همراه خود آورده‌اید انجام میشود. در بازی هر کارت، هزینه‌ی مشخصی دارد که با اکسیر سنجیده میشود و هزینه کارتها با ارتقاء آنها تغییری نمیکند و همیشه ثابت است. در میدان نبرد هر بازیکن یک Elixir Bar برای خود دارد که میتواند تا 10 اکسیر را در خود ذخیره کند. هر کارتی را که بازی میکنید، بسته به قیمتش از Elixir Bar شما اکسیر کم میکند و باید منتظر بمانید تا Elixir Bar دوباره پر شود.

مانند COC، در CR هم میتوانید با دوستان خود Clan تشکل دهید. البته چیزی مانند Clan War هنوز در CR وجود ندارد و نزدیک‌ترین گزینه به Clan War تورنمنت‌ها هستند که به صورت انفرادی میتوانید در آنها شرکت کنید و ارتباطی به Clan شما ندارند. اما عضویت در کلن یک ویژگی جالب دارد و آن هم Friendly Battle (مبارزات دوستانه) است. با استفاده از این ویژگی میتوانید دوستان خود را به چالش بکشید و با آنها مبارزه کنید. علاوه بر مبارزات، Request و Donate کردن کارت از دیگر امتیازاتی هستند که عضویت در کلن به شما میدهد. اگر بر روی ارتقاء یک کارت خاص تمرکز کرده‌اید، میتوانید از اعضای کلن درخواست کارت کنید تا سریعتر تعداد مورد نظر برای ارتقاء را جمع‌آوری کنید و یا به دوستانتان کارت Donate کنید و در ازای آن طلا و Experience Point کسب کنید.

از نظر گرافیکی، Clash Royale با وجود اینکه شاید از لحاظ تکنیکی در سطح بالایی نباشد اما به شدت چشم نواز و رنگارنگ است. کاراکترهای بازی به خوبی طراحی شده‌اند و انیمیشن‌های بسیار جالبی دارند. Arenaهای بازی هرکدام حال و هوای کاملا متفاوتی داشته و از جزئیات خوبی برخوردارند.

همچنین صداگذاری و موسیقی بازی هم در عین حالی که شاید ویژگی خیلی خاص و برجسته‌ای نداشته باشد، کاملا با بازی سازگار بوده و به خوبی بازی را تکمیل کرده است. هر Arena موسیقی مخصوص به خود را دارد و برای هرکدام از کاراکترها نیز صداگذاری جداگانه‌ای انجام شده است.

بر خلاف Clash of Clans که تمرکز زیادی روی استراتژی و صبر و حوصله دارد، Clash Royale بیشترین تمرکزش را روی یک موضوع گذاشته است: سرگرمی. Clash Royale از آن دسته بازیهاییست که میتواند ساعتها و ساعتها شمارا سرگرم کند بدون آنکه مجبور باشید برای آماده شدن ارتش صبر کنید و یا از ترس اینکه به منابعتان حمله شود، از کنار گوشی تکان نخورید!

دانلود بازی کلش رویال

آریا پیروز

گیم و تکنولوژی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا