اخبار بازی ها

کوجیما از چالش‌های خود پس از ترک شرکت کونامی می‌گوید

ترک شرکت کونامی

چیزی نمانده تا انتظار سه ساله برای عرضه بازی Death Stranding به اتمام برسد و اولین ساخته هیدئو کوجیما پس از مستقل شدن و ترک شرکت کونامی در بازار منتشر شود.

اکنون ایشان در گفتگوی جدیدش با فامیتسو درخصوص چالش‌ها و سختی‌های موجود برای تاسیس استودیو مستقل Kojima Productions پس از ترک شرکت کونامی سخن گفته است:

سه سال و نه ماه پیش بود که من مستقل شدم. در آن زمان 53 سالم بود. سنی که معمولا در آن بازنشسته می‌شوید. خانواده‌ام هم با ایده من برای ساختن یک استودیو جدید موافق نبودند. من یک فرد 53 ساله میانسال بودم و هیچ گونه پول و یا چیز دیگری نداشتم و تنها در این حالت می‌گفتم که این بازی جهان‌باز را می‌سازم.

کوجیما در ادامه از سختی‌های ساخت یک استودیو جدید گفت. ایشان اظهار کرد هنگامی که به یک بانک در ژاپن مراجعه کرد تا تقاضای وام کند درخواست ایشان پذیرفته نشد اما پس از آن هنگامی که یکی از کارمندان بانک، طرفدار آثار ایشان از آب در آمد اوضاع بهتر شد و مبلغ مورد نیاز کوجیما در اختیار ایشان قرار داده شد.

در کنار مشکلات مالی، کوجیما می‌گوید که مردم شک داشتند ایشان بتواند به تنهایی یک بازی خوب بسازد.

دلیل این موضوع بدین شرح بود که تاکنون حتی یک طراح بازی معروف جهانی وجود نداشته که پس مستقل شدن‌شان به موفقیت رسیده باشند. دلیلی که من به شخصی که هم‌اکنون هستم تبدیل شدم بخاطر 30 سالی است که در کونامی فعالیت کردم. من قدردان آن‌ها بوده و نمی‌توانم این ارتباط را انکار کنم.

بازی Death Stranding در تاریخ 8 نوامبر 2019 برابر 17 آبان 98 به صورت انحصاری برای کنسول PlayStation 4 منتشر می‌شود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫30 نظرها

  1. در نهایت هم بگم که بنظرم بازیساز داریم که ذاتا بازی متفاوت، عجیب و منحصربفرد میسازه، از اون طرف بازیساز داریم که به در و دیوار میزنه که به زور خودشو عجیب و متفاوت جلوه بده.

    suda51 نمونه یک بازیساز دگر اندیش، آوانگارد، عجیب و منحصر به فرد 8->
    چه فعل و انفعالات شیمیایی باید تو مغز انسان به وجود بیاد تا ایده ی آویزون بودن کله دوست پسر به لباس شخصیت اصلی شکل بگیره؟ :))

  2. چنتا مورد اول اینکه ممنون مستقیم ریپلی کردی و مثل باقی دوستان تو کامنت جداگانه نیامدی تیکه بندازی :))

    دوم اینکه اولین شوتر سوم شخص کاوربیس Gears of war نبوده (بازی کیلینگ سوییچ نامی بوده) ولی همه این ژانر رو به اسم گیرز میشناسند. اولین بازی بتل رویال پابجی نبوده ولی همه این ژانر رو به اسم این بازی میشناسند و اولین گوشی هوشمند لمسی هم آیفون نبوده ولی همه این دستاورد که زندگی بشر رو به کل عوض کرد به نام استیو جابز و اپل میشناسند. اول مثال زدم تا بعد واضح کنم که مهمه شما یک مورد تازه خلق شده رو به همگان معرفی کنی
    هرچند با تمام این تفاسیر بازم دوستمون کوروش کبیر به زیبایی اشاره کرد فاصله عرضه tenchu و MGS چند ماه بیشتر نبوده و کوجیما تو چندماه تصمیم میگیره اسکی کنه

    دوم تو کامنت قبلی اشاره کردم که میکامی بین تمامی این افراد به کوجیما نزدیک تر هست ولی بازم موردی که حداقل برای من کوجیما رو نسبت به میکامی ارجحیت میبخشه اینکه تونسته بعد از جدایی از یک کمپانی بزرگ یکبار دیگه به جریان اصلی ویدیو گیم برگرده.

    سوم هم با نظر شما موافقم واقعا! کوجیما تونسته با اضافه کردن چیزای عجیب و غریب و بحث برانگیز به بازی هاش جلب توجه کنه مثل اینکه تو همون بازی ناقص MGSV که گوش کل فروم رو کر کردید چند مدل همراه اضافه کرده به بازی (کوایت، dd، d walker و…) که با هرکدوم میری با یک گیمپلی کاملا متفاوت مواجه میشی که کاملا عجیب غریب هست و 100% با منطق ویدیو گیم امروزی نمیخونه!

    واقعا انتظاردارید با کسی که اینجوری کامنت میده ما بحث منطقی کنیم؟! یک مثال زدید که ناتی داگ با هوش مصنوعی واقع گرایانه فلان کرده و گفتم کوجیما 5 سال پیش این حرکت رو در ابعاد nبرابر بزرگتر کرده و از نظر شما اهمیت نداشته! بعد میشه تخریب باقی استدیو بازیسازها ؟ یک کلام گاف داستانی بایوشاک اینفینیت رو زدیم تو روی ملت که یاداوری کنیم اونی که 20 سال پیش با داستانهاش به ویدیو گیم وجاهت بخشید کوجیما بود. میشه تخریب باقیه بازیسازها؟

    درود
    حالا شما چپ و راست تو تاپیک های مختلف به ما تیکه میندازی ولی خب تو کامنت مفصل اشاره کردم با کمی مبالغه

    من قصدم از اون کامنت رو واضح گفتم…هدف اصلی‌ام این بود که بگم چقدر راحت میشه یه شخصیت بزرگ رو با این جور کامنتا پایین آورد…اول و آخر کامنتم هم به همین مورد اشاره کردم. فک کنم همه متوجه شدن غیر از خودت :D ولی حالا که میخوای اینجور بحث‌ها رو ادامه بدی…چرا که نه! :
    مواردی که توی کامنت قبلی گفتم همگی درست هستن و فکت محسوب میشن؛ به جز اونایی که قبلشون گفتم "به نظر من" ! :D
    من نمیدونم این اسکی رفتن رو از کجای کامنت من درآوردی ولی کامنت رو لطفا درست بخونید و به نفع خودتون تفسیر نکنید. توی پست قبلی هم گفتم که اولین بازی بزرگی که مخفی‌کاری رو وارد دنیای بازیها کرد Castle Wolfenstein بود اما سالها بعدش یه رقابتی برای پیاده‌سازی این سبک بصورت 3D ایجاد شده بود که Tenchu زودتر پیاده‌سازیش کرد و الانم به عنوان اولین بازی مخفی‌کاری 3D شناخته میشه…من گفتم بازیهای بعدی دنباله‌رو این روند بودن و در نهایت هم گفتم که با هم در کنار MGS و Thief باعث محبوبیت این سبک شدن. بعدشم مثال‌هات اصلا با Tenchu سازگار نیست…Tenchu یه بازی نصفه نیمه و ناشناخته نیستش که با اون بازیهای گمنام مقایسه‌اش میکنی. دقیقا مثل اینه که بگیم اولین بازی بزرگی که سبک FPS رو روی کار آورد Wolfenstein 3D نبود و DOOM بود چون دووم معروف‌تره!
    اون دو مورد در مورد ارجحیت کوجیما بر میکامی و همینطور وجاهت بخشیدن به بازیها هم رسما نظر شخصیه هم شونصدتا مثال و دلیل و نظر شخصی دیگه میشه آورد که این درست نیست. مثلا میتونی بودجه و افرادی که میکامی و کوجیما باهاش کار میکنن رو مقایسه کنی…یا میتونی اخلاق و رفتارشون رو مقایسه کنی…یکی یه تیم جوون و نسل آینده رو داره پرورش میده و به جوون‌ها فرصت کارگردانی میده…یکی هم 24 ساعته داره از خودش تعریف میکنه و با چالش‌هایی که نداشته مظلوم‌نمایی میکنه.
    در مورد MGS V هم که ماشالا توجیهات عجیب به سبک کوجیما زیاد دارید…همون تئوری‌ها که بازی ناقص بوده چون استاد میخواسته از فلان چیز انتقاد کنه…استاد اسمشو هر چند دیقه یه بار توی بازی به نمایش میزاره چون با کونامی لج کرده بود و از این جور چیزا! واسه هر چیزی که بگم یه توجیه بی پایه و اساس دارید. حتما DS هم اگه بازی شاخی از نظر منتقدا نباشه، میایید میگید که استاد این بار میخواسته از سیستم نقد و بررسی و نگاهِ عددی به بازیها انتقاد کنه و این کار رو به سخره بگیره و برای اولین بار حرفی رو بزنه که هیچ کسی نزده! :D
    در نهایت هم بگم که بنظرم بازیساز داریم که ذاتا بازی متفاوت، عجیب و منحصربفرد میسازه، از اون طرف بازیساز داریم که به در و دیوار میزنه که به زور خودشو عجیب و متفاوت جلوه بده…نمیخوام کوجیما رو تخریب کنم چون یه کوجیما بیشتر توی صنعت گیم نداریم و خیلی واسه این صنعت زحمت کشیده ولی توجیح کورکورانه‌ی هر حرفی که کوجیما میزنه و هر کاری که انجام داده، بنظرم مضحکه و خیلی راحت سوژه‌ی جک محسوب میشه! :D

  3. واقعا انتظاردارید با کسی که اینجوری کامنت میده ما بحث منطقی کنیم؟! یک مثال زدید که ناتی داگ با هوش مصنوعی واقع گرایانه فلان کرده و گفتم کوجیما 5 سال پیش این حرکت رو در ابعاد nبرابر بزرگتر کرده و از نظر شما اهمیت نداشته! بعد میشه تخریب باقی استدیو بازیسازها ؟ یک کلام گاف داستانی بایوشاک اینفینیت رو زدیم تو روی ملت که یاداوری کنیم اونی که 20 سال پیش با داستانهاش به ویدیو گیم وجاهت بخشید کوجیما بود. میشه تخریب باقیه بازیسازها؟

    الان ریپلایت میکنم که از این بابت دلخوری نداشته باشی.
    دقیقا با کسی که تو این مورد نمیشه باهاش منطقی بحث کرد خود شما هستید. من برای خیلی از نظرات شما احترام قایل هستم ولی در اینجا بحث کردن با شما به عنوان یک فن دوآتیشه راه به هیچ جایی نخواهد برد. چون نتیجه اینجور بحث ها از ابتدا مشخصه. شما به عنوان یک فن بوی قرار نیست واقعیت رو قبول کنید و به جز اینکه اعصاب همدیگرو خرد کنیم به نتیجه ی خاصی نخاهیم رسید.
    اینکه پایان بازی رو به عنوان استوری هول دیدید طبیعیه. چون برای درک کلی داستان نیاز به کمی پیش زمینه وجود داره و البته این عدم درک فضای داستان یا پایانش مختص شما هم نیست.
    نکته مهم اینه که قیاس این دو براساس چه معیار و پارامترهایی انجام میدی؟ نویسندگی چه ربطی به 20 سال پیش داره؟
    این دو در دو ژانر کاملا متفاوت ازهم داستان بازیهاشونو نوشتن. حالا قرار نیست چون شما از داستان های سیاسی خوشتون میاد فکت بدید که کوجیما بهترین نویسنده تاریخ بازیهای ویدیوییه و با داستاناش به این صنعت وجاهت داده. این به جز برای فن های دوآتیشه استاد برای هیچکس دیگه ای کاربردی نداره. و از واقعیت دوره.
    حالا اینجا اگر من بخام در مورد سختی و پیچیدگی های داستانی که قراره یک دنیای جدید خلق کنه . و تدوین کردن قوانین و باور پذیر کردنش و ایجاد حس همزاد پنداری و… در قیاس با یک داستان سیاسی بگم کلن بحث عوض میشه.
    از دیدگاه شما همه باید عاشق ژانر سیاسی که گره های داستانیش بر اساس خیانته، باشن! در صورتی که با فرمون شما بخایم بریم جلو به نظر من داستان بازی که به صنعت گیم وجاهت داد system shock 2 silent hill 2 max payne و… هستند. جلوتر هم بیایم اوضاع به همین شکل پیش خواهد رفت
    همون داستان اینفینیت هم نامزد جایزه بوده. حالا بخایم از دستاورد های بایوشاک 1 به ویژه در زمینه داستان بگیم که اوضاع خیلی ضخیمتر میشه. و از هر بعد و معیاری استاد در برابر لوین فید میشه!:))
    BioShock Infinite – IMDb
    BioShock – IMDb
    تمام حرف من اینه که شما استاد رو دوست داری و میخای به هر قیمتی ازش طرفداری کنی. بکن مشکلی نیست. ولی اینکه سعی داری اسطوره ی خودت رو به زور و با تخریب دیگران به ما فرو کنی یکم قضیه رو پیچیده میکنه.

  4. جمع کنید خدایشش کوجیما سازنده خفنیه ولی دلیل نمیشه بقیه بازی سازا رو بخاطرش پایین بکشیم و بگیم کوجیما از همه بهتره و همه حرفاش راسته و بازی هاشم مشکلی نداره که صد در صد همشون مشکلاتی داره مخصوصا که خیلی از سازنده ها در حقیقت سودشون برای این صنعت چندین برابر کوجیما و ادعاهاش بوده!

    یوسوزوکی: خفن ترین آرکید ساز ورزشی . پایه گذار بازی های ورزشی 3D . پایه گذار اولین فایتینگ 3D . پایه گذار سبک open world که بدون این مورد الان نه gta وجود داشت و نه هیچ ow.

    Warren Spector : خلق سیستم شاک و از همه مهم تر خلق Deus Ex که بدون این شاید هیچوقت cp2077 نمی دیدیم!

    will wright: نوآور تو سبک شبیه سازی

    میکامی: نمیشه بهش گفت پایه گذار ولی اولین کسی که تو سبک وحشت یه بازی یونیک ساخت . ساخت re4 و گیم پلی یونیکش که بدون اون سری هایی مثل gears یا tlou هیچوقت به موفقیت نمی رسیدن و هنوزم که هنوزه الگو و استاندارد شوترها رو تعریف میکنه!

    میاموتو: پایه گذار سبک پلتفرمر که بدون اون امروز نه crashی وجود داشت و نه باقی پلتفرمرها

    حالا خود کوجیما: پایه گذار سبک مخفی کاری که بدون این چیزایی مثل sc به وجود نمی امدن . اولین بازی سازی که به داستان سرایی کاملا جدی و سیاسی پرداخت . اولین کسی که از موشن کپچر سینمایی و نوین استفاده و باعث شد امثال کپکام برن طرفش این حرفتون که میگید اولین بازی مخفی کاری ولفنشتین بوده خیلی خنده داره اولین بازی مخفی کاری mg msx بوده و این یه فکت!

    میبینید که این افراد نه تنها سودشون برای صنعت کمتر نبوده بلکه به مراتب بیشتر از کوجیما بوده و خدا رو شکر که یه عده مثل کوجیما ازشون خدا نساختن!

  5. نه دیگه چک کردم درست میگه گوتی 2008 فال اوت 3 بوده GTA IV و MGS 4 هم در رده های بعدی ولی اون دوتا فقط یه گوتی اختلاف داشتن

    من که چیزی پیدا نکردم! :|:D ببینید 2008 سال عجیبی بود کلی بازی شاخ توش عرضه شد اصلا نمیشه نظر درست داد بعد اون موقع کی به کی بود خداییش؟ خودتونم دارید میگید یک گوتی :D

  6. بنظرم منظورشون TGA کوجیما از زمانی که TGA به وجود آمد یه بازی بیشتر نداد که اونم نمیمه کاره رها شد ولی کاملشم بعید میدونم گوتی میگرفت

    really?! :D
    الان اینا رو با یه بازی نسل شیشی زیر سوال بردی؟ از خدا بترس حاجی! :D:| mgs5 میتونی زیر سوال ببری ولی 4 عمرا!

    View attachment 119351

    View attachment 119352

    نه دیگه چک کردم درست میگه گوتی 2008 فال اوت 3 بوده GTA IV و MGS 4 هم در رده های بعدی ولی اون دوتا فقط یه گوتی اختلاف داشتن. ولی خوب امسال که بیگ وینر شد خودم یه بلایی سر بعضیا بیارم :D

  7. مگه MGS4 گوتی سال 2008 نبود اونم تازه در رقابت با GTA IV یا من دارم اشتباه میکنم؟

    بنظرم منظورشون TGA کوجیما از زمانی که TGA به وجود آمد یه بازی بیشتر نداد که اونم نمیمه کاره رها شد ولی کاملشم بعید میدونم گوتی میگرفت

    really?! :D
    الان اینا رو با یه بازی نسل شیشی زیر سوال بردی؟ از خدا بترس حاجی! :D:| mgs5 میتونی زیر سوال ببری ولی 4 عمرا!

    View attachment 119351

    View attachment 119352

  8. داداش یهو از آسمون نیوفتاده که کوجیما طرف کوجیماس:D اعتماد و اعتبار و بودجه و امکانات و اینارو رو هوا که بهش ندادن طرف یه پیشینه‌ای داشته اومدن رو حساب اینا بهش بها دادن چون تکلیفش معلومه نکنه انتظار داری همه رو به یه چشم ببینن؟:D بعدم تازه همین حرفایی که میزنمم حرف مفته چون شما در نظر بگیر اینایی که یه موقعی کله گنده بودن یهو غیب شدن یا رفتن بازی کوچیک ساختن(مگه بدشون میومد پروژه گنده بگیرن؟) کوجیما هم خیلی راحت می‌تونست به همین سرنوشت دچار بشه حالا فرقشون چی بوده؟ دیدن طرف استیل گادیت! هنوز ایده خفن داشته و می‌دونسته چجوری به سرانجام برسونتش پس امکانات در اختیارش گذاشتن. بعدم میگی مظلوم نمایی کرده در حالی که همه چی از اول بهش دادن خب شما امپراطوری درست کردی ازت میگیرن بعد دوباره اصلا تمام مواد خامشو میدن بهت باز راحته دوباره از صفر بیای امپراطوریتو راه بندازی؟ انگار موضوع امکاناته فقط به هرکی بدی شاهکار تحویل می‌ده:))
    انگار سونی گفته بابا کوجیما رفیق فابمونه یه حال بهش بدیم. جایی مثل SIE همون قدر که به دلیل مدارا با نابغه‌ها و ایده‌های خفن به این جایگاه رسیده همونقدرم مطمئنا با بی‌رحمی با بی استعدادا و ایده‌های چرت اینطوری شده. کوجیما در حال مظلوم نمایی یا پز دادن نیست فقط فک می‌کنه اتفاقایی که براش افتاده و حسایی که از سر گذرونده مهم بوده و ارزش گفتن داره.
    در نهایت به نظرم اتفاقی که برای کوجیما افتاد برای من به شدت الهام برانگیزه که پنج سال پیش اخراج شد و با کت شلوار و کتونیش اومد از کونامی بیرون و احتمالا وایساد و یه نگاه به آسمون کرد و گفت حالا چیکار کنم؟ برم کاراییب لش کنم؟ نه بجاش یه ماه دیگه داره برای یکی از دو سه تا ناشر باپرستیژ مارکت بازی AAA لانچ می‌کنه. تورو استوری.

    نفستون از جای گرم بلند می‌شه خداییا:))

    این روضه‌های کربلا رو خیلی شنیدیم…اینکه توی اتاق تاریک نشسته بوده و کونامی بهش اجازه دخالت نمیداده و از تیم جدا شده بوده و فلان…فحش‌هامونم به کونامی دادیم.
    ولی الان قضیه فرق میکنه…چیزی که بدیهیه اینه که کوجیما به خاطر شهرتش و اون دراماتیک کردن اوضاع توسط جف کیلی، راحت میتونسته هر جایی خواست بره…خودشم گفته که سونی رو انتخاب کرده چون قبلا باهاشون همکاری داشته و باهاشون راحت بوده. الانم بدون محدودیت هر کاری خواسته انجام داده…کدوم ناشر عاقلی اجازه میده کله‌ی رفیقت گیرمو دل تورو رو برداری بزاری روی یه شخصیت توی بازیت…اونم بدون هیچ دلیلی و منطقی :D ولی سونی اجازه داد…اجازه داده هر کاری دلش خواسته انجام داده و بشدت هم آزادانه کار کرده.
    ولی حالا بیای بگی اون موقع هیچ پولی نداشتم و در به در دنبال وام بودم و فلان، انصافا باورپذیر نیست…حالا اگه صحت هم داشته باشه بازم میدونیم راهِ کوجیما بعد از خروج از کونامی نسبت به 99 درصد بازیسازای دیگه هموارتر بوده و بهترین امکانات رو داشته…جایی واسه مظلوم نمایی نمیمونه واسش و باید یه راه دیگه‌ای برای جلب توجه پیدا کنه.

    حالا تو کامنت من یکم عنصر مبالغه بود :D ولی خب بذاریم از نیل دراکمن شروع کنیم که به نظرتون داره مرزهای هوش مصنوعی رو جا به جا میکنه؟ مثلا اینکه یکسری دشمن تو یک محیط محدود همدیگه رو به اسم صدا میزنند؟ خب کوجیما 5 سال پیش اینکار رو با MGSV کرده بود که در دو سرزمین افریقا و افغانستان تک تک سربازها دقت کنید تک تک سربازها اسم داشتن و پشت بیسیم با اسم همدیگه رو صدا میزدند و اگر یکی شون رو خفت میکردی مثلا میگفتند فلانی گم شده! کاری نیل دراکمن داره میکنه رو کوجیما 5 سال پیش انجام داده! حالا نمیخوام بگم مثلا شما تو پایگاه اول جاده یک خرابکاری کنی به پایگاه پایین جاده بیسیم میزنند که اماده باشید و احتمال نفوذ مطرحه! و همین سربازها با خصوصیت های متنوع رو میتونستی ببری کمپ خودت و اونجا ازشون استفاده کنی و همین پایگاه ها براساس سبک گیمپلی شما تاکتیک و ادوات جنگی شون رو تغییر میدن و …
    Metal Gear Solid: The first modern video game
    کن لوین با داستان هاش به دنیای ویدیو گیم وجاهت بخشید؟ برای مثال با کمی اسپویل در بایوشاک اینفینیت الیزابت تو کل بازی n تا سلاح و مهمات و غیره بهمون کمک میرسونه که ملت رو سلاخی کنیم و بعد اواخر بازی (جای قبرستون) تو یک کات سین که یکی رو میکشیم الیزابت ناراحت میشه که چرا فلانی رو کشتی و تو قاتل هستی و از دستمون فرار میکنه! یکی خارج از ویدیو گیم که بیاد اینو ببینه پوزخند میزنه ولی از اون سمت کوجیما در اوج تلاش سعی کرد در یک سری داستان که 30 سال روایت ش طول کشیده همچین سوتی هایی نده (هرچند تاحدی هست ولی خب وضع فرق میکنه تو یکسری 30 ساله اینقدر تناقض داشته باشه تا کسی که در یک بازی ده ساعته همچین موردی رو به وجود میاره)
    سی دی پراجکت شاید بهترین بازی نسل رو از نظر شما ساخته ولی عنوانی که حتی کمبت دیزاینر نداشته (از ابتدا نقدها به کمبت بازی وارد بود ولی خب همین چندی پیش سره سایبرپانک اعتراف کردند که کمبت دیزاینر برای ویچر3 نداشتند!) در حالی که کوجیما در سی سال سابقه کاری ش سعی میکرده همیشه یک گیمپلی مهارت محور (در کنار داستانگویی و پیشرفت های فنی و استفاده از اخرین تکنولوژی ها و …) ارائه کنه
    میازاکی هم به نهایت احترام با اینکه در ده سال اخیر خیلی تاثیر زیادی روی ویدیو گیم داشته و چند بازی با اسم های متفاوت عرضه کرده ولی هسته گیمپلی دیمون سولز بعد از ده سال سلام میرسونه . درحالی که یکی خبر نداشته باشه از لحاظ گیمپلی نمیفهمه MSG3، 4 و V دنباله یک سری هستند! چقدر از لحاظ گیمپلی بین MGS3 و MGSV شباهت میبینی شما؟ (بازم اشاره میکنم + اینکه روی داستان و گرافیک و همه چی هم تمرکز داشتند نه صرفا گیمپلی محور مثل میازاکی)
    اینجا هم که بحث تفاوت دو نسخه متوالی مطرح شد جا داره یادی کنم از نیل دراکمن جدا از اینکه دلست 2 چقدر شبیه به دلست یک هست، حتی امد پیسینگ انچارتد4 هم به دلست نزدیک کرد!!

    و جدا از تمام افرادی که گفتی و به نظر میکامی از همه نزدیک تر باشه ولی میکامی هم تقریبا دوبار در شرایط مشابه کوجیما قرار گرفت (از یک استدیو/کمپانی بزرگ جدا شدن) ولی هربار ضعیف تر از قبل برگشت و با Evil within که عملا بازسازی RE4 بود قشنگ نشون داد تموم شده هست و الان هم صرفا مدیریت و تهیه کنندگی رو برعهده داره.

    با صحبت های بالا نمیخوام این بزرگهای صنعت گیم رو زیرسوال ببرم و نه اتفاقا با بازیهاشون تک تک خاطره دارم و یا منتظر عناوین جدیدشون هستم ولی خب دستاوردهای کوجیما خیلی زیاده، خیلی زیاد از اینکه یک ژانر جدید ساخت و سعی کرد به بازیها مفهوم فرامتنی بده. برای مثال یکی از تاثیرات بزرگ MGS بر روی سری Gears of war هست که جدا از اینکه کلیف بی از همون واژه Gears استفاده کرده، در مفهوم بازی هم بشدت از کوجیما الهام گرفتن و روی قضیه سلاح های کشتار جمعی (hammer of dawn) مانور میدن و که استفاده از این سلاح ها چه طبعاتی داره و … که باز خوده سری گیرز روی چند صد بازی دیگه تاثیر گذاشته

    نقش کوجیما در ویدیو گیم مثل نقش کوبریک در سینما میمونه، کسی که هم روی عموم مخاطب ها تاثیرگذاشته و هم روی خالقین اثار دیگه

    پ ن: نقش راک استار واقعا متفاوت هست، ما بحث مون بیشتر سمت فرد بود وگرنه راک استار یک کمپانی چندهزار نفری هست که چندین سال روی ساخت یک بازی وقت میذارن و … بحث متفاوت خودش رو میطلبه. ولی خب اگر پرداکشن ولیو راک استار رو فاکتور بگیریم، میتونیم به نقش برادران هوزر نگاه کنیم این بنده خداها هم سره RDR2 در لول دیزاین مراحل دچار عقب موندگی شدند و جدایی leslie benzies تاثیرشو گذاشت

    چه روش خوبی…بقیه رو بکشیم پایین تا کوجیما بره بالا! ببین منم میتونم از همین منطق استفاده کنم تا کوجیما رو در مقابل این افراد کوچیک جلوه بدم:
    کوجیما برخلاف این افراد و استدیوها هیچوقت گوتی نبرده و بازیش بازیِ شماره یکِ سال نبوده.
    اگه PT رو بخاطر دمو بودنش حساب نکنیم، کوجیما بازیهای بزرگش صرفا توی سری متال گیر بودن و به جز این موارد نتونسته درخشش بزرگی داشته باشه. با میکامی مقایسه‌اش کن که از نظر تنوع کاری پشم ریزونه!
    با اینکه کوجیما همیشه ادعاش میشه ولی هیچوقت پایه‌گذار سبکی نبوده…اینکه یه ژانر جدید ساخته کاملا اشتباهه….مخفی‌کاری 2D با عموما Castle Wolfenstein و چندتا بازی دیگه خلق شد…بعدا هم اولین بازی مخفی‌کاری 3D اولین نسخه Tenchu بود که MGS و Thief دنباله‌‌شو گرفتن. هیچ شکی نیست که کوجیما توی محبوب‌سازی این سبک نقش داشته ولی به تنهایی این کار رو نکرده. حالا با میکامی مقایسه‌اش کن که دو بار صنعت گیم رو با RE و RE4 دگرگون کرده و ادعایی هم نداره.
    تو با کوبریک مقایسه‌اش میکنی ولی از نظر من کوجیما موفق‌ترین کاری که تونسته بکنه اینه که با اضافه کردن چیزای عجیب و بحث برانگیز به بازیاش بحث رو داغ‌تر کنه و جلب توجه کنه…توی این کار بشدت موفق بوده و به همین دلیل هم هست که فن‌هاش به جای اینکه چیز منطقی برای دفاع ازش داشته باشن، صرفا سعی میکنن بقیه رو بد جلوه بدن تا کوجیما بزرگتر به نظر برسه.
    اینم بحث به روش خودت…خیلی راحته :D

    این روزها یکی از نشانه های خود خفن پنداری و من خیلی کولم، گیر دادن به کوجیماست. دستور العمل ساده ای هم داره، اول میری تو هر تاپیکی که به نوعی مربوط به کوجیما یا بازی هاش باشه، بعد بی ربط و با ربط شروع میکنی به ترول کردن و برچسب زدن. هرچی بیشتر دری وری بگی میتونی بعدا بیشتر ژست بگیری. اگرم کسی امد مخالفتی کنه سریع نارنجک رو میبندی به خودت و با عبارت هایی مثل "ای ذوب در کوجیما" یا "ای نفهم! ای نوب، ای آماتور" میری زیر تانک. حالا شما تبدیل شدید به یه گیمر عالم همه چیز دان که دچار توهم خود خفن پنداریه.

    کلا به لطف این دوستان و سایر لوزرها همه تاپیک های مربوط به کوجیما یا DS متعفن و حال بهم زن شده. ما امضا میدیم که شما خیلی عالم و خفن هستید. متا DS هم زیر 100 شد خودمون خودجوش در KP و سونی رو گل میگیریم و روزی 100 بار تکرار میکنیم "فولانی گفته بود کوجیما اینجوریه ها اما ما گوش نکردیم" و بعد میزنیم تو سرمون. فقط شما بکشید بیرون. در عوض برید تو تاپیک این بازی های فوق شاهکاری که بازیسازهای خفن مورد علاقه تون دارن میسازن خوش مزه بازی در بیارید.

    کسی برای خودخفن‌پنداری با فن‌های جان بر کف کوجیما در نمیوفته….الان شما داری به هر کسی که با رفتار کوجیما مخالفه برچسب میزنی که خودخفن‌پنداره…در حالی که خودت از همین برچسب زدن انتقاد میکنی!
    ببین هیچ کس مثل خودت موج سواری بلد نیست :D همیشه وقتی حرفی برای گفتن نداری از این جور کامنتای منتاقض میدی :D

    ==================

    انتقاد اصلی به رفتار کوجیماست که تقریبا دیگه همه قبول دارن که توی مصاحبه‌هاش هر دری وری که میخواد رو میگه تا بره سر تیتر سایت‌ها. کسی نمیخواد به زور دستاوردهای کوجیما رو بد جلوه بده ولی همه آزاد هستن که در مورد رفتار کوجیما نظر بدن…اینکه کوجیما فلان قدر سابقه داشته و اینا ربطی به اینکه توی مصاحبه‌ها رسما مضخرف تحویل ملت میده، نداره و اینم که کوجیما یه بازیساز بزرگ و باسابقه‌ست باعث نمیشه هر چیزی که میگه رو با جان و دل قبول کنیم و به درگاهش تعظیم کنیم. یه فرقی بین اینکه طرفدار یه فرد مشهور باشی ولی همه حرفاش رو قبول نداشته باشی، و اینکه فن متعصبش باشی و در همه حالت هیچ مخالفتی باهاش نداشته باشی، وجود داره.

  9. من پستا رو نخوندم ولی خداییش کی نیل دراکمن با کوجیما مقایسه کرد؟! زمانی که کوجیما mgs1 میساخت نیل دراکمن داشت تو دانشگاه مولتی پلیر conker bad fur day تست میکرد خداییش حتی فکر مقایسه آقای فمنیست و تحت تاثیر آدمی مثل آنیتا سرکیسیان با نویسنده حرفه ای مثل کوجیما زشته کوجیما هرکاریم کرده باشه پایان داستان بازیش به پیشنهاد چنین آدمی عوض نکرده هر وقت دراکمن تونست یه داستان سیاسی قوی بنویسه اونوقت مقایسش کنید:-jولی من دلیل این دفاع الکی فن های کوجیما رو نمیفهمم رفتن از کونامی براش سخت بود اوکی قبول ولی خداییش بقیش باور میکنید؟ مگه میشه با 30 سال سابقه کار و اینهمه شهرت هیچی نداشته باشی؟ چرا سازنده های بزرگ دیگه صنعت چیزی نگفتن؟ چرا میکامی وقتی از کپکام رفت نگفت بی پول بودم چرا فلانی و فلانی نگفتن ما بی پول بودیم؟
    View attachment 119340
  10. ببینید کوجیما اینطوریه،سیستمش اینطوریه.در واقع مغزش اینطوری بهش دستور میده که اینطوری باشه.اینکه شما نمی تونید با اینطوری بودنش کار بیاد.این دیگه مشکل شماست…

    اینکه کوجیما در صنعت گیم چقدر ارزشمنده مطمعنأ زیاد خیلی زیاد.کوجیما در صنعت گیم یه سمبول محسوب میشه کسی این صنعت رو از حالت ماشینیش خارج کرد.

    پ.ن: اگه 10 شخص مقدس در صنعت گیم وجود داشته باشد. یکیش همین کوجیما است.کسی که احساسات رو به این صنعت تزریق کرد.

  11. این روزها یکی از نشانه های خود خفن پنداری و من خیلی کولم، گیر دادن به کوجیماست. دستور العمل ساده ای هم داره، اول میری تو هر تاپیکی که به نوعی مربوط به کوجیما یا بازی هاش باشه، بعد بی ربط و با ربط شروع میکنی به ترول کردن و برچسب زدن. هرچی بیشتر دری وری بگی میتونی بعدا بیشتر ژست بگیری. اگرم کسی امد مخالفتی کنه سریع نارنجک رو میبندی به خودت و با عبارت هایی مثل "ای ذوب در کوجیما" یا "ای نفهم! ای نوب، ای آماتور" میری زیر تانک. حالا شما تبدیل شدید به یه گیمر عالم همه چیز دان که دچار توهم خود خفن پنداریه.

    کلا به لطف این دوستان و سایر لوزرها همه تاپیک های مربوط به کوجیما یا DS متعفن و حال بهم زن شده. ما امضا میدیم که شما خیلی عالم و خفن هستید. متا DS هم زیر 100 شد خودمون خودجوش در KP و سونی رو گل میگیریم و روزی 100 بار تکرار میکنیم "فولانی گفته بود کوجیما اینجوریه ها اما ما گوش نکردیم" و بعد میزنیم تو سرمون. فقط شما بکشید بیرون. در عوض برید تو تاپیک این بازی های فوق شاهکاری که بازیسازهای خفن مورد علاقه تون دارن میسازن خوش مزه بازی در بیارید.

  12. کوجیما بدون شک بازیساز بزرگی هست ولی خب از کوجیما بزرگ تر هم داریم و علاوه بر این میشه کلی آدم اسم برد که حداقل هم ردیف کوجیما باشن. اینجوری نیست که اون بالا کوجیما نشسته باشه و بقیه از پایین براش دست تکون بدن :D البته اینکه علاقه زیادی به جنگولک بازی (!) داره هم دلیل نمیشه عملکرد و هنرش رو زیر سوال ببریم، همین MGS V تو بحث گیم پلی از جمله کامل ترین و بهترین بازی هایی هست که من تو عمرم انجام دادم و ساخت این بازی نشون میده کوجیما چه بازیساز قابلی هست.
  13. بایوشاک؟ سوتی داستان؟ کن لوین؟ هولی ش ا ی ت!!!!
    متاسفانه باید عرض کنم که شاید مرزهای هوش مصنوعی توسط نیل دراکمن جابه جا نشده باشه. ولی قطعن دوست عزیزمون به تنهایی تونستن مرزهای ترول رو جابه جا کنن.
    یعنی برای اینکه نظرات خودتون رو ثابت کنید دست به هر ترولی در قالب های مختلف میزنید تا شاید بتونه کمی به نوشتتون وجهه هم بده.
    میخای از اسطوره ی زندگیت دفاع کنی بکن. چرا به در و دیوار میزنی؟ ماهم آرزو میکنیم ایشون 150 سال دیگه زنده بمونه و براتون شاهکار خلق کنه و مرزها رو یکی پس از دیگری جابه جا کنه و هر دستاوردی در گیتی وجود داره به تنهایی به دست بیاره. ولی این موهوماتی که بهم می بافید فقط کاربرد شخصی داره. سعی کنید در نشر دادنش دقت لازم رو مبذول کنید که شدیدا تاکسیکه.
  14. دوربین مخفیه؟همه اینایی که گفتی به انگشت کوچیکه کوجیما هم نمیشن، کاملا معلومه اونموقع که بازیای کوجیما اومده تجربه اشون نکردی که ببینی چطور قبل همه اینا کوجیما این صنعت رو با اثارش بشدت به سمت جلو برد.
    هنوزه که MGS ها مشابه اشون رو هیچ بازیساز دیگه نساخته و نخواهدم ساخت.
    MGSV و رفتار کوجیما جای ترول داره…ولی خود کارنامه اش و کارایی که انجام داده… اصلا و ابدا! :D

    این هم یکی دیگه ار اون کامنت ها، آفتاب آمد دلیل آفتاب :D. اوکی دوست عزیزم، شما به ما بگو: ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی….، بزارید ما توی جهل خودمون دست و پا بزنیم، شماها خیلی خوبید :D:-bd.

  15. ببین عزیز شلوغ نکن نظرت هر چی می‌خواد باشه باشه من نگفتم نظر نده اگر اینجا کامنتی میدی من حق دارم باهاش مختلف باشم.
    دوم این که بحث اینجوری که شما داری پیش میبری به درد نمیخوره میگی اگزجرس کاراش بیا توضیح بده کدومش اگزرجره شده. همینطوری بدون این که مخاطبت بشناسی داری میگی چشم بسته بدون این که از گیم پلی خوشم بیاد به خاطر رزومش دارم طرفداری میکنم.
    کوجیما چه کار غیر حرفه ای کرده بیا اون توضیح بده والا اگه به کلی گویی که شما مخاطب کامنتت همون افرادی هستن که همیشه لایک میکنن نظر مخالف کوجیما رو دنبال بحث درست و اصولی نیستی شما

    راجع به این که کن لوین و میازاکی سابقه درخشان تری از کوجیما داشتن هم میتونم برداشت کنم که شما از کوجیما چیزی نمیدونی دوست عزیز

    پس لابد شما دنبال بحث اصولی و درستی؟ دست بردارید بابا ترخدا
    شما نمیدونم چقدر بحث های فروم رو دنبال میکردی ولی من توی تمام این سال هایی که اینجا فعالیت کردم همیشه طرفدار صحبت های اصولی و بحث های منطقی بودم، یکبار نشد که حتی یه اخطار بگیرم، توی هر بحثی هم خودمو داخل نمیکنم چون نه حوصلشو دارم نه وقتشو.
    بحث اصولی موقعی جواب میده که هر دو طرف از پوسته تعصب بیان بیرون و روی واقعیت نظر بدن. الان وقتی من دو خط نظر خودمو که اونم تازه بیشتر فان و مزاح بود دادم توی تاپیک بازی و شما از اون تاپیک برمیداری اینجا نقل قول میکنی مشخصه که چقدر میشه بحث اصولی و منطقی کرد اینجا.
    موید حرفای من همون جمله آخر کامنتته، یعنی فقط میتونم بگم برداشتت رو نگه دار برای خودت، بنده خیلی خوب سابقه درخشان کن لوین و میازاکی و سابقه فوق درخشان استاد کوجیما رو میشناسم. طرفدارای کوجیما خوشبختانه به درکی از عالم هستی نائل شدن که ما موجودات کهتر و پست نمیتونیم حتی راجبش فکر کنیم چه برسه بخوایم نظر بدیم.
    بیخیال عزیز، شما نظرت محترم، منم اگر یکم تند رفتم عذرخواهی میکنم، ولی گنجایش ظرف به اندازه بحث اصولی و منطقی نیست متاسفانه. پاینده باشی.

  16. دوتا نکته قابل ذکر هست یکی اینکه نیل دراکمن انچنان فردی نیست که بخواد زیاد تو سایه ها بمونه اتفاقا حضور فعالی داره در شبکه های اجتماعی و …
    و نکته مهم تر متاسفانه این افرادی که گفتی هیچکدوم کارنامه ای حتی به نزدیکی کوجیما ندارند! متاسفانه با مرگ سری MGS مثل اینکه آثار و لگسی کوجیما هم داره از یادها میره
    و اتفاقا بی راه هم نگفته تو این مصاحبه اش و اشاره کرده اکثریت (تمام) دیزاینر های بزرگی که از استدیوهای خودشون جدا شدند بعد به صورت مستقل موفق عمل نکردن (بزرگترین نمونه سالهای اخیرش کلیف بی بزرگ) و مامور بانک هم به کوجیما گفته دستاوردهای شما واقعی نیستند!

    علی جان شما دیگه چرا؟
    آدمی مثل میازاکی توی چند سال اخیر کارنامش اندازه کل هیکل کوجیما پربار بوده،
    آدمی مثل میکامی توی کدوم کار خودشو تکرار کرده؟ واقعا میکامی نزدیک کوجیما هم نیست؟ این از اون حرفا هست واقعا.
    نیل دراکمن اثری ساخته ( و داره میسازه) که مرزهای واقعیت پذیری و هوش مصنوعی و توازن گیم پلی و داستانسرایی رو قشنگ جابه جا کرده.
    لوین به معنای واقعی کلمه به صنعت ویدئو گیم وجاهت بخشید با داستان ها و دنیاهای مبهوت کنندش.
    راکستار هر چند سال یه عنوان بلاک باستری با کمترین میزان شلوغ کاری میسازه و راحت بازار و منتقدین رو یه تکون اساسی میده.
    سی دی پراجکت قشنگ بهترین بازیه نسل ( و از دید من حتی تاریخ ) رو ساخته اونوقت سر سایبرپانک میبینیم که چقدر حرفه ای و بر اساس اصول سالم مارکتینگ بازی هاشو پرزنت میکنه.
    جدا ایمپکتی که این آدما و این آثار روی صنعت گیم گذاشتن رو کوجیما چند درصد توی این سال های اخیر داشته؟
    مشکل میدونی چیه؟ مشکل اینه که یه عده فکر میکنن فقط خودشون کوجیما رو درک میکنن، هرکسی میاد دو خط نظر میده میگن تو که طرف رو نمیشناسی ، تو که بازیشو درک نمیکنی و… بیجا میکنی نظر میدی….
    یکم این عینک تعصب رو بردارید، نمیگم هم نظر با من و یا کسانی که با بازی ارتباط نگرفتن باشین ولی حداقال به نظر مخالفا هم احترام بزارید.
    تو خودت میدونی من محبوب ترین سازنده م id software بوده ولی بیشترین نقدها رو به بازی هاش مثل همین Rage 2 و quake و… رو خودم کردم.
    یکم درک متقابل باشه هیچوقت بحثای اینچنینی بوجود نمیاد.

  17. یعنی دو دقیقه اومدم تو این تاپیک حس کردم کامنت های اینستاگرم ملت میخونم! مگه میشه اینقدر غیر حرفه ای و عوامانه حرف زد اونم تو سایتی مثل بازیسنتر!

    من نمیدونم شما مشکلت با یه شخصی که به زور میشناسیش چیه که تو هر تاپیک تو هر صفحه باید ترول کنیش اما قطعا شخصی مثل کوجیما با اون رزومه قطعا لیاقتش خیلی بیشتر از این بود که دنبال وام برای استودیو خودش باشه و تو این قضیه مشکل داشته باشه. این شخص تنها چیزی با خودش داشت اعتبارش بود عزیزان اطلاع ندارن که قرارداد کوجیما با کونامی به صورت حقوق ماهیانه بوده و از سود بازی چیزی نمیگیرفته.

    کوجیما بعد از کونامی به شدت دنبال این بود که شرکت خودش رو بزنه و به کسی جواب پس نده اتفاقی که در حال حاضر افتاده با ایده آل هاش خیلی فاصله داره چون بار ها گفته بود دوست داره بازیش انحصار کنسول خاصی نباشه. سونی هم عاشق چشم و ابروی کوجیما نیست. حتی همین چند وقت پیش گفت دوست داشت بیشتر رو بازیش کار کنه اما به هر حال سونی هم برنامه ریخته و کوجیما بهش متعهد.

    حالا اینا به کنار وجهه کوجیما خیلی تو سایت بد دلیل اصلیش نمیدونم ولی واقعا اگرم میخواید اشکال بگیرید ازش 4 تا دلیل درست بیارید طرف تو تاپیک بقلی داره کوجیما رو از لحاظ روانشناسی! تحلیل میکنه میگه دوست داره دیده بشه! اونم چون تو شبکه های اجتماعی فعال. میخوام بگم خیلی راحت دارین همچین آدمی رو لیبل میزنید و زیر سوال میبرد.

    بیخیال داداش، اتفاقا امثال شماها هستین که طرف نمیتونه دو خط نظر خودشو بده، بعد ادعاتونم همه دنیارو برداشته، شما فن کوجیمایی، اوکی باش، تا آخر دنیا بپرستش اصلا. من ولی خیلی راحت میتونم از چیزی که خوشم نیومده نظرمو بیان کنم راجبش و لازم نیست شما یا هیچکس دیگه ای هم خوشش بیاد یابدش بیاد.
    نمایش دث استذندینگ ( با توجه به همین نمایش 40 دقیقه ای) یه چیز فوق العاده کسل کننده و حوصله سر بر و بی محتوایی بود و من متاسفانه عادت ندارم از چیزی که جذبم نمیکنه به خاطر رزومه سازندش بیام دفاعیات و منویات هجل هفت بگم.
    این جناب کوجیما هم یه سری کاراش بینهایت اگزجره شده هست و شدیدا تمایل داره به نحوی توی صدر اخبار بمونه، من این عملکردو پرداختن به حاشیه و فاصله گرفتن از متن میدونم. انگار دهن آسمون باز شده فقط ایشون تلپی افتاده پایین، اینهمه بازیساز فوق حرفه ای داریم که رفتار و عملکردشونم حرفه ایه، نیل دراکمن، کن لوین، میکامی، میازاکی و…. و استودیوهایی مثل راکستار و سی دی پراجکت و…. ده ها برابر از دید من رزومه پربارتری دارن از امثال کوجیما، ولی کاملا حرفه ای رفتار میکنن و آخر سر هم شاهکار تحویل ملت میدن. حالا اینجا دو خط نظر میدی باید بیای 4 ساعت برای یه عده توضیح بدی چرا نظرت رو گفتی . جمع کنید خداوکیلی بابا….

  18. آخی! طفلکی رفته وام بگیره بهش ندادن…ولی بعدش که یه نفر بازیاشو میشناخته، وام رو بهش دادن! بعدشم انجین آماده و بودجه نامحدود از سونی گرفته و با دوستان هالیوودیش بازی ساخته! چه داستان غم‌انگیزی :D اینا فقط جف کیلی رو تحت تاثیر قرار میده! وگرنه کوجیما داره توی بهترین شرایط کار میکنه و بلافاصله بعد از کونامی هم با سونی قرارداد بست…مظلوم نمایی کردنش واسه چیه؟
    خداوکیلی انقدر توی مصاحبه‌هاش مضخرف گفته و حرفای خودشم نقض کرده، دیگه هیچکدوم از حرفاشو باور نمیکنم.

    این خبر که قدیمیه یا مثل اینکه دوباره تکرار کرده ولی واقعا موافقم کونامی اخراجش کرد پولایی که سر mgs در آورد ازش نگرفت که :D خرم این باور نمیکنه حتی این بهانه که اون پول خرج استودیوش کرد هم نمیتونه بیاره چون تاجایی که مشخصه همه چیز استودیوش سونی تامین کرده! فردا هم میاد میگه پول این سفرام رو هم سونی میده من پول ندارم ! :D استاد کلا استاد پیچوندن و خالی بندی اگه یادت باشه اون موقع که DS معرفی شد برای تبلیغ واسه سونی گفت mgs بعد mg2 msx بخاطر ps1 تونست به راه خودش ادامه بده درحالی که mgs1 یکسال قبل از عرضه ps1 و برای 3DO به عنوان ریمیک mg2 برنامه ریزی شده بوده :D

  19. آخی! طفلکی رفته وام بگیره بهش ندادن…ولی بعدش که یه نفر بازیاشو میشناخته، وام رو بهش دادن! بعدشم انجین آماده و بودجه نامحدود از سونی گرفته و با دوستان هالیوودیش بازی ساخته! چه داستان غم‌انگیزی :D اینا فقط جف کیلی رو تحت تاثیر قرار میده! وگرنه کوجیما داره توی بهترین شرایط کار میکنه و بلافاصله بعد از کونامی هم با سونی قرارداد بست…مظلوم نمایی کردنش واسه چیه؟
    خداوکیلی انقدر توی مصاحبه‌هاش مضخرف گفته و حرفای خودشم نقض کرده، دیگه هیچکدوم از حرفاشو باور نمیکنم.

پاسخی بگذارید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن