اخبار بازی

چگونه از شبکه‌ی Wi-Fi خود محفاظت کنیم

امنیت نامناسب برای شبکه‌ی Wi-Fi خانگی مثل باز گذاشتن قفل در خانه‌تان هنگام مسافرت است. البته که ممکن است این وضع هفته‌ها ادامه پیدا کند و اتفاق بدی نیافتد، اما یک غریبه می‌تواند روی تختتان بخوابد، از غذاهای یخچالتان استفاده کند و تلویزیون جدیدتان را بدزدد. حفاظت از شبکه‌ی Wi-Fi از افتادن اطلاعات شخصیتان در دست افراد غیرقابل اعتماد جلوگیری می‌کند و بر خلاف تصور برخی افراد آنقدرها هم کار مشکلی نیست.

 

رمزعبور پیش‌فرض را تغییر دهید

بعضی از تولیدکنندگان روتر اسم شبکه و رمزعبور ادمین استاندارد دارند و بعضی این اطلاعات را روی هر دستگاه چاپ می‌کنند. ترکیب دقیق این می‌تواند از دستگاهی به دستگاه دیگر متفاوت باشد، اما با این حال یک هکر به آسانی با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌تواند به آن دسترسی پیدا کند. هنگامی که شبکه تان را تنظیم می‌کنید SSID را به اسمی که برای خودتان به آسانی قابل تشخیص است تغییر دهید و رمزعبوری قوی انتخاب کنید. این اولین و مؤثرترین قدم برای دفاع در برابر هکرها است.

 

SSID شبکه را پنهان نکنید

روتر شما به طور پیش‌فرض اسم شبکه را در فضای اطراف نمایان می سازد تا دستگاه‌ها بتوانند آن را تشخیص بدهند و به شبکه متصل شوند. اما بر خلاف باور عمومی، غیر فعال کردن این امکان از دسترسی هکرها به شبکه‌ی شما جلوگیری نمی‌کند. با این کار شما تنها شبکه را پنهان می‌کنید و در صورتی که تنظیمات امنیتی دیگری وجود نداشته باشد، شبکه در برابر حملات آسیب‌پذیر خواهد بود. در حقیقت غیرفعال کردن نمایش SSID ممکن است در بعضی سیستم‌ها باعث اختلال شود.

 

 src=/files/wifi.jpg style=

فایروال را فعال کنید

فایروال روتر مثل یک نگهبان از شبکه و ترافیک روتر محافظت می‌کند. اشتراک فایل و اشتراک پرینتر را در تنظیمات فایروال غیرفعال کنید. Stealth Mode یا حالت پنهان روتر را فعال کنید تا ترافیک ICMP را مسدود کنید. با این کار هکرها نمی‌توانند به اطلاعات شما دست پیدا کنند یا شبکه را برای نقاط ضعف در تنظیمات بررسی کنند. بهترین راه برای اطمینان از عملکرد فایروال این است که سعی کنید به آن نفوذ پیدا کنید. برای این کار می‌توانید از ShieldsUP! یا نرم‌افزارهای مشابه استفاده کنید.

 

نکات دیگر برای امنیت Wi-Fi

  • از رمزعبورهای آسان و ضعیف مثل شماره تلفن یا تاریخ تولید و همچنین رمزعبوری بیش از حد پیچیده استفاده نکنید. همچنین می‌توانید از اپ‌های مدیریت پسورد روی موبایل استفاده کنید. اپلیکیشن LINKSYS Smart Wi-Fi امکانات متعددی برای تنظیمات امنیتی روتر های LINKSYS در اختیار قرار می گذارد.

 

  • آپدیت‌ها برای امنیت تمام دستگاه‌ها و نرم‌افزارها مهم اند. مرورگر وب، فایروال کامپیوتر و آنتی ویروس خود را به روز نگه دارید.
  • از بین تمام استانداردهای رمزگذاری Wi-Fi، پروتکل امنیتی WPA2 امن ترین است.
  • یک شبکه‌ی مجزا برای مهمانان بسازید تا از دسترسی دیگران به شبکه‌ی اصلی و کامپیوترهای متصل به آن جلوگیری کنید. شبکه‌ی مهمان باید SSID و رمزعبوری متفاوت داشته باشد.
  • از فیلتر MAC address استفاده نکنید. این روش تنها به دستگاه‌هایی با MAC address ثبت شده اجازه‌ی دسترسی به شبکه را می‌دهد. این روش در نگاه اول به نظر امن می‌آید، اما جعل MAC address کار دشواری نیست و علاوه بر آن این فیلتر می‌تواند باعث تاخیر و مشکلات اتصال در شبکه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا