اخبار بازی

مصاحبه بازی سنتر با Daniel Vavra نویسنده Mafia II

777212images.jpeg

اگر یکی از طرفداران Mafia هستید باید بدانید این بازی بدون وجود دنیل واورا(Daniel Vavra) غیر ممکن بود. وی طراح ارشد، نویسنده و کارگردان آن بازی بود و Mafia را کاملا یک اثر شخصی از وی می توان نامید. در نسخه دوم او فقط در سمت نویسنده روی Mafia II کار کرد و پس از آن در سال 2009 از 2K Czech خارج شد. به شخصه همیشه یکی از طرفادارهای پرو پا قرص دنیل بوده ام و این بار مصاحبه ای با او داریم که بسیار جذاب شده.

چه شد که وارد صنعت بازی سازی شدید ؟ آیا از قبل یک بازیکن بودید و یا به خاطر استعدادهایتان در طراحی کامپیوتری وارد این صنعت شدید ؟

من همیشه می خواستم بازی بسازم، ولی هیچ شانسی در دوران کمونیسم برای من وجود نداشت. من به مدرسه هنر رفتم و از آنجایی که شوروی فروپاشی کرده بود فرصت های جدیدی به وجود آمد که به یکی از شرکت های بازی سازی وارد شدم و شروع به بازی سازی در کشور خود کردم.


Hidden and Dangerous بازی فوق العاده ای بود. چه شد که آن بازی را ساختید؟ آیا در Illusion Softworks تا به حال به فکر ساخت Hidden and Dangerous 3 افتاده بودید؟

حضور من در HD خیلی کم بود. من وقتی وارد این پروژه شدم که بازی تقریبا پایان یافته بود و من فقط کمی روی Texture ها (صورت شخصیت ها و …) کار کردم. خیلی خوب می شد که HD3 هم داشتیم، اما همه چیز به 2K بستگی دارد.


شما به عنوان طراح ارشد، نویسنده و کارگردان روی Mafia 1 کار کرده اید. کدام یک برای شما جالب تر بود؟

خب از آنجایی که من دوست دارم ایده هایم تحت کنترل خودم باشد برای من خیلی واجب بود تا تمام این کارها را خودم انجام دهم. اما طراحی و نویسندگی در راستای هم پیش می رفتند که تقریبا برای من یک کار حساب می شد. کارگردانی هم طوری بود که هر آنچه که می نویسم به خوبی اجرا شود.من از آن دسته آدمهایی هستم که فکر می کنم ایده ها از شخص شکل می گیرد نه از تبادل اندیشه میان چند نفر. من حامی کار کردن شخصی هستم تا کار دست جمعی. در این صورت کار عمق بیشتری دارد و تمرکز و جهت گیری خیلی بهتر است. مثلا برای من هر بازی Metal Gear ای که توسط Hideo Kojima ساخته نشود یک Metal Gear نیست.(خنده)

01

Mafia I یک بازی کاملا داستان محور بود. چطور ایده این بازی به ذهنتان خطور کرد؟ (در ضمن Mafia I بهترین بازی بود که من تا به حال انجام داده ام).

من همیشه عاشق بازی هایی مثل Another World و یا Metal Gear Solid بودم. وقتی من ایده Mafia را دادم، MGS یکی از معدود بازی هایی بودن که داستان سرایی را با ساخت بازی و صحنه های سینمایی با کیفیت را به خوبی با هم مخلوط کرده بود. پس برای من این یک مثال خوب برای پیشبرد کار بود. خیلی ها می ترسیدند که بازی اینگونه موفق نشود ولی MGS به من کمک کرد تا آنها را قانع کنم وگرنه این کار غیر ممکن بود.

همانطور که گفتم شما به عنوان طراح ارشد،نویسنده و کارگردان روی Mafia I کار کردید. چه شد که در Mafia II فقط داستان را نوشتید ؟

من شروع به کار روی پروژه های دیگر کرده بودم و به استودیویی دیگر رفته بودم. متاسفانه هیچ یک از آن بازی ها به سرنوشت خوبی دچار نشدند.

چرا 2K Czech را ترک کردید؟ آیا مشکل از استودیو بود ؟

من دوست دارم روی پروژه های مختلف کار کنم و کنترل بیشتری روی آنها داشته باشم.

به عنوان یک Freelancer الان مشغول چه کاری هستید ؟ پروژه HITECH چیست ؟

در حال حاضر ما به دنبال یک سرمایه گذار برای کار خود هستیم. بازی ها خیلی گران هستند و کار آسانی نیستند. HITECH یکی از پروژه هایی بود که من در 2K روی آن کار کردم. یک ویدئو از آن در YouTube وجود دارد. قرار بود این بازی یک عنوان Sci-Fi باشد که در آینده اتفاق می افتد. چیزی شبیه به Ghost In The Shell و یا Mirrors Edge . این بازی ایده های بسیار تازه ای داشت. متاسفانه این پروژه کنسل شد.


Mafia II بازی بزرگی در زمینه داستان بود، همانند Mafia I . شخصیت های عمیق و داستان سرایی عالی. چه تفاوتی میان داستان نویسی و داستان نویسی برای یک بازی وجود دارد ؟ آیا محدودیتی در نویسندگی داشته اید که به خاطر در نظر گرفتن مراحل و گیم پلی باشد ؟

سناریو بازی های خیلی طولانی تر است و باید روی لحظات زیادی کار کنید. مثل جاهایی که بازیکن باید تصمیم بگیرد کاری انجام دهد و این در حالی است که شما در سمت دیگر می خواهید داستان طور دیگر پیش برود. با این توضیحات نویسندگی برای بازی خیلی پیچیده تر است. همچنین شما باید یک بالانس مناسب میان میان دیالوگ ها و اکشن ایجاد کنید که خودش محدودیت هایی را ایجاد می کند.

D2


شخصیت محبوبتان در بازی های خودتان کیست ؟ کدام یک بیشتر شبیه شما است ؟

سخت است که بگویم. من بیشتر شخصیت های HiTech را دوست داشتم. در Mafia کسانی که نقش کمتری را داشتند دوست داشتم (خنده). مثلا Harry از مغازه اسلحه فروشی خیلی آدم جالبی بود.


متوجه شدم که شما مشغول بازی کردن Heavy Rain ، Red Dead Redemption و Uncharted 2 هستید. سلیقه ی خوبی دارید و البته این نشان می دهد که به داستان در بازی ها زیاد توجه می کنید. آیا نظری در مورد Heavy Rain دارید ؟ در ضمن من یکی از طرفداران Alan Wake هم هستند. آیا آن را بازی کرده اید ؟

خب Heavy Rain و Alan Wake هر دو بازی های جالبی هستند ولی هر دو قسمت های آزاردهنده ای هم دارند. فکر نمی کنم کنترل HR زیاد ایدئال باشد و Alan Wake در نبردها، تکرار زیادی داشت. در کل این دو بازی تلاش شجاعانه ای برای خلق احتمالات جدید در بازی سازی داشته اند.


شما روی بازی های تاریخی زیادی مثل Hidden and Dangerous و Mafia کار کرده اید. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که کمی جلوتر بیایید؟

خب HiTech قرار بود یک بازی آینده نگر باشد (در عین واقعی بودن) . ولی حقیقت اینجا است که من تاریخ را دوست دارم و خیلی علاقه دارم زمانهای گذشته را دوباره زنده کنم. من عاشق تحقیق برای جو یک بازی و خواندن کتاب های گوناگون در رابطه با آن در حین ساخت هستم و دوست دارم اتفاقاتی که مدت ها است فراموش شده را به مردم نشان دهم.

شما قهرمان من در Paintball هستید.(خنده) می توانید در مورد آن صحبت کنید ؟ آیا زیاد Paintball بازی می کنید؟ فکر کنم دیگر به یک سرباز زبده تبدیل شده اید.

خب معمولا یک بار در ماه بازی می کنم که بین تیم های زیادی نزدیک به 100 تا 300 نفر شکل می گیرد. ما نوعی متفاوت تری از Paintball را اینجا بازی می کنیم که آن را Paintball ارتشی می نامیم. یک جورهایی خیلی حرفه ای است و با 50 یا تعداد کمتری تیر بازی می کنیم. هیچ وقت استراحتی در آن وجود ندارد و حتی کمک امداد و ماشین های نظامی هم داریم . حتی بعضی بازی های چندین شب طول می کشد و ما نگهبانی در شب هم داریم. زمین های مین و اینجور چیزها داریم. معمولا تیراندازی کم تری داریم ولی خیلی واقعی تر و هیجانی تر بازی می کنیم. ماه پیش در یک مسابقه علیه ارتش کشور بازی کردیم و با تعدادی کم توانستیم تیم های حرفه ای ارتش را شکست دهیم (خنده) اما بزرگترین ضعف آنها و علت شکستشان آشنا نبودن با Paintball بود.

D3

آیا می توانید اطلاعاتی در مورد کارهای آینده تان به ما بگویید ؟

خب همانطور که گفتم فعلا به دنبال یک حامی مالی برای بازی جدید هستیم که متفاوت تر از تمام کارهایی است که در گذشته انجام داده ام.

خیلی ممنون دنیل و باعث افتخار بود که با تو یک مصاحبه داشته باشیم چون من به شخصه یکی از طرفداران شما هستم. برایتان آرزوی بهترین ها را می کنم چون بهترین هستید.

خیلی ممنون و باعث افتخار بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا