اخبار بازی

مصاحبه‌ی OXM با تهیه‌کننده‌ی Call of Duty: World at War

مصاحبه‌ی OXM با نوح هلر تهیه‌کننده‌ی Call of Duty: World at War

اولین چیزی که توجه مرا در مورد Cod5 جلب کرد، خشونت آن بود. برای مثال، اگر با یک گلوله‌ی تانک به یک سرباز شلیک کنیم، در بازی‌های قبلی باید منتظر می‌ماندیم که در دنیای مرگی خواب‌مانند غوطه‌ور شوند، اما در این بازی بدنشان می‌ترکد و بعد می‌میرند.آیا خشونت را آگاهانه و با تعمد در بازی داخل کردید؟

مدت مدیدی بر سر این مسئله بین اکتیویژن و تری‌آرک بحث و مناظره بود. هدف ما تصویر کردن جنگ با واقع‌گرایی بالا بود. اگر شما با یک شات‌گان به یکی از اعضای بدن دشمنان شلیک کنید و آن عضو قطع نشود، این خیانیست به جنگ. ما حتی با هیئتهای درجه‌بندی سنی نیز در این مورد صحبت کردیم و انها گفتند شما تنها دارید جنگ را به حق نشان میدهید و مشکلی نیست. پس این مسئله را در بازی گنجاندیم، بدون قصد خشونت طلبی. برای مثال، ما نمی‌توانستیم که پرتابگر آتش را در بازی قرار بدهیم، مگر اینکه دشمنانی در سطح این اسلحه نیز در بازی باشند.

این‌گونه بازی بیشتر تاثیرگذار خواهد بود زیرا اولین باریست که ما پی‌امدهای منطقی جنگ را در سری بازی مشاهده خواهیم کرد. من سربازانی را دیدم که برای ادامه‌ی زندگی شفاعت میخواستند و امکانی در بازی که به شما اجازه میداد دشمنان گریزان را…

مجروح.

بله، که دشمنان مجروح را بکشید. اولین باری که این نکته را نشان دادید، عکس‌العمل اکتیویژن چه بود؟

واقعا سخت. عده‌ای بودند که با این مسئله مشکلی نداشتند زیرا که به خلاقیت ما احترام می‌گذاشتند، و عده‌ای هم بودند که می‌گفتند “فکر نکنم که طرفداران Call of Duty برای همچین امکانی آماده باشند”. اما در آخر، خلاقیت ما برگ برنده را از آن خود کرد.

واقعا برای کسانی که درگیر جنگ بوده‌اند موهن است که ببینند شخصی با توپ تانک افراد را بکشد و سپس خون‌سردانه به راه خود ادامه دهد. اینگونه نشان داده میشود که جنگ مسئله‌ی حادی نیست و اصلا ترسی ندارد.

ببینید، میتوانید به منوی آپشنز بازی بروید و خشونت بازی را خاموش کنید اگر از این گونه گیم‌پلی‌ها راضی نیستید، اما آیا شما این کار را خواهید کرد؟

مشکل بزرگ اکتیویژن این بود که آیا این موضوع خشونت غیرمقتضی نیست؟ و جواب ما این بود که نه، این مسئله میتواند مقتضی باشد. شما با یک کلت به یک نفر شلیک می‌کنید، و زیاد خونی از وی نخواهید دید. با یک مسلسل این کار را بکنید، امکان دارد که مجروح شوند. اما وقتی با یک شات‌گان این کار را می‌کنید، دیگر بحث سر خون‌ریزی و مجروح شدن نخواهد بود، زیرا غیرواقع‌گراست در حالی که باید باشد، وگرنه شلیک با کلت و مسلسل نیز غیرواقع جلوه خواهد کرد.

متعادل‌سازی حال و هوای بازی سخت بود؟

واقعا سخت. صحنه‌هایی در بازی بودند که در آخر کار بدون مصرف به نظر می‌آمدند، البته به گونه‌ای که ما احساس می‌کردیم. اولین صحنه‌ای که خیلی بحث‌برانگیز بود، یکی از صحنه‌های ابتدایی بود که در آن، یا شما گلوی خود را میشکافید، یا اگر اینکار را نکنید، هم قطارتان.

در صحنه‌ای که سربازان آلمان برای جانشان التماس و شفاعت میطلبند، که فکر مرا به شدت مشغول کرده است، آیا عمدا قصد نشان دادن خصوصیات تاریک جنگ را داشتید؟

(سر را تکان میدهد) و همچنین آن شخص خیانت کار دورو، که لحن خود را بسته به محیط تغییر می‌دهد. وی شخصیتی دوست‌داشتنی نداد. همه‌ی اینها به این دلیل است که ما می‌خواهیم مردم به راستی به طرز فکر روس‌ها پی ببرند. ما نمی‌خواهیم که دفاع غیرنظامیان از برلن را که به واقع اتفاق افتاده است نشان بدهیم، زیرا از هرچه بگذریم، محصول ما جهت سرگرمیست. اما ما میخواهیم مردم در مورد چگونگی اتفاقات جنگ به راستی و بدون حشو پی ببرند. آنها اکیدا تحت فرمان فرماندهان بودند تا اسیری نگیرند، پس برای ما نیز خیانت به حقیقت است که بگذاریم شما اسیر بگیرید. این مسئله بی‌احترامی خواهد بود.

مع‌هذا عادلانه است که بگوییم این بازی، پرخشونت‌ترین و همچنین واقع‌گراترین بازی سری است؟

مطمئنا.

من می‌خواهم بحث را به Call of Duty 3 سوق بدهم. یک چیز که جالب توجه من هست، اینست که امتیاز Metacritic.com به بازی اواسط 80 است، اما در اینترنت مشاهده شده است که بازی را یک کال آو دیوتی “بد” نام برده‌اند. شما وقتی که اینچنین چیزها را می‌بینید، چه احساسی بهتان دست می‌دهد، در عین حالی که بازی امتیازاتی بالا را از آن خود کرده است؟

واقعا سخت است. اما مسئله‌ی دیگری نیز هست، و آن اینست که بازی در مقایسه با Call of Duty 4 اصلا بازی خوش امتیازی نیست.

چیزی که ما در سال گذشته آموختیم این بود که عذرخواهی یا هر کار احمقانه‌ی دیگری جهت دفاع از CoD3 انجام ندهیم زیراکه بازی در استحقاق خود، یک بازی خود به حساب می‌آید. چیزی که ما خواهیم گفت این خواهد بود که نتیجه ی کار 9 ماهه ی ما اینست. حال بگذارید که نتیجه‌ی کار دوساله‌مان را نشانتان بدهیم.

توجیه خود یا تیمتان و هم چنین اکتیویژن را برای بازگشت به جنگ جهانی دوم بعد از CoD4 چه گونه بود؟

سخت. در عین حال World at War دوسال در حال ساخت بود، زمانی که Modern Warfare حتی عرضه هم نشده بود، بنابراین مسیرمان از ابتدا معلوم گردیده بود، که نمایش پایان جنگ جهانی دوم است.

من نمی‌خواهم زیاد برای خوانندگان شما چیزی رو کنم، اما میگویم که قصد ما نمایش اخرین نبردهای اقیانوس اطلس و اروپاست و این مسئله به ما اجازه می‌دهد که به جنگی خونین نزدیک‌تر گردیم. مطمئنم که کمپانیهای بازی‌سازی سال‌های مدیدی در آینده بازیهای جنگ جهانی دوم را خواهند ساخت، زیراکه جنگیست کلاسیک و عامه‌پسند، اما ما خوشحالیم که جنگ جهانی را در سری CoD به پایان میرسانیم.

شما میگویید که CoD4 زمانی عرضه شد که شما روی World at War کار می‌کردید، بنابراین عکس‌العملتان بعد از دیدن نقدهای این بازی چه بود؟

خوب… انتظارات از ما بالاتر رفته بود. و دیگر اینکه، باید روی مالتی‌پلیر بازی تمرکز بیشتری می‌کردیم چون پرطرفدارتر بود.

مسلما ما مادرن وارفیر را قبل از عرضه نیز تحت نظر داشتیم و می‌دانستیم که بازی بزرگی خواهد شد، اما بعد از عرضه واقعا حائلی بزرگ برایمان گردید. البته ما رقابت با یک بازی دیگر از اکتیویژن را نسبت با هر بازی دیگری ترجیح می‌دهیم، زیرا چالش برانگیزتر و بهتر است.

مالتی پلیر بازی از CoD4 نشئت میگیرد، من آنرا به عنوان ملهم اصلی مالتی پلیر CoD5 میبینم.

خوب می‌دانید، CoD4 تقریبا یک بازی بی‌نقض بود، یا شاید هم بی‌نقض، از لحاظ مالتی پلیر منظورم است. و واگرایی از آن برای ما بسیار سخت است، پس تصمیم را بر هم‌گرایی گرفتیم. ما مرکز پایه‌ی خود را بایستی CoD4 قرار می‌دادیم.

برای مثال سگ که وقت زیادی هم از ما گرفت. خیلی طول کشید تا تیم سازندهی قسمت آنلاین بازی سگ‌ها را به درستی وارد بازی کنند. بعضی حتی این را باور نمی‌کردند. تیم آنلاین بازی، میگفتند “ما میخواهیم از سگ‌ها هم استفاده کنیم، عالی خواهد شد” و عده ای دیگر نیز که می‌گفتند “سگ؟ واقعا؟ واقعا کارساز خواهد بود؟” و…

همینطور artillery که شبیه Airstrike در COD4 خواهد بود، شما می‌توانید مسیر گلوله‌ها را در هوا تماشا کنید تا بفهمید که artillery در کجا فرود خواهد آمد. این مسئله واقعا تجربه‌ای جدید به ارمغان خواهد آورد.

(توضیح برای کسانی که CoD4 MP بازی نکردن: در بازی به تعداد قتلهاتون بدون مرگ، جایزه میگیرید. 3 قتل بدون مرگ، نقشه برای کل تیم. 4 قتل، راکت انداز، 5 قتل، راکت انداز، 6 قتل هلیکوپتر، و 7 قتل، استفاده از نیروی هوایی. اینطور که ایشون میگن وقتی چند نفر رو کشتید، میتونید از کمک مهمات هوایی استفاده کنید)

شما چه قسمتهایی را که هم اکنون در نسخه‌ی آزمایشی هست، از نسخه‌ی اصلی مالتی‌پلیر خواهید گرفت؟

با توجه به ترافیک شبکه. همچنین مفاد قابل دانلود نیز برای بازی عرضه خواهیم کرد، ما اینکه مدتی پشت بازی را بعد از عرضه نگه داریم را دوست میداریم.

نسخه‌ی بتا چه چیزهایی را به شما نشان داده است؟

گفتنش سخت است. من خوشحالم که مردم تفنگهای خان‌کشی شده و گلگدن‌دار را با آغوش باز پذیرفته‌اند، زیرا من نگران این بودم که خیل مردم به تفنگهای اتوماتیک علاقه مند باشند اما خیلی‌ها نیز به یک شلیک-یک مرگ علاقه مندند، همینطور من.

آیا وجود Co-Op در بازی، از اول طرح شده بود؟

بله. یک چیز که از روز اول شروع کارم می‌دانستیم این بود که بازی کو-آپ نیز خواهد داشت و یکی از قسمت‌های اصلی خواهد بود.

Death Cardـها را برای اجبار بازی کننده به گشت و گذار بیشتر در مرحله وارد بازی کردید؟

نه زیاد، پیدا کردن آنها سخت نیست. آنها تنها برای به سازی کو-آپ ساخته شده اند. یک چیز دیگر هم در قسمت کو-آپ هست که Sticks and Stones نام دارد که در آن همه ی اسلحه ی خود را از دست میدهید و تنها نارنجک بی نهایت دارید که آنها نیز همه مشقی خواهند بود. و چاقویتان را خواهید داشت، پس بهترین کار برای کشتن دشمنان پرت کردن نارنجکهای مشقی به سمتشان و کشتن آنها با چاقوست. چیزهای دیگری هم در کو-آپ هست که بعد از اتمام بازی در تکنفره آزاد میشود که مطمئنا هیجان انگیز خواهد بود.

در پایان، برای کسانی که در تری‌آرک شک دارند، چه چیز دارید که بگویید؟

ما نسخه ی بتا را عرضه کردیم، و امیدواریم که نسخه ی دمو را نیز بیرون دهیم. خود بازی، همه چیز را توضیح خواهد داد. چند وقت پیش، شاید شش یا هفت ماه پیش، ما طلب فرصت میکردیم، حال می‌گوییم، بازی کنید و بعد قضاوت کنید.

در مورد مردمی که به شما فرصتی ندهند چه؟

دیگر کاری نخواهیم کرد. خیلی از مردم احساس بدی نسبت به جنگ جهانی دوم و تری‌آرک داشتند، امیدوارم که عاقبت بدانند که ما سازنده‌ای خوب هستیم که بازی‌های خوب میسازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا