اخبار بازی

مشروح کنفرانس “آینده خارق العاده PC گیمینگ” در PAX East

دیروز در نمایشگاه PAX East شهر بوستون کنفرانس بسیار جالبی تحت عنوان "آینده خارق العاده PC گیمینگ" برگذار شد که در آن به بحث پیرامون اینکه در آینده چه چیزهایی از PC گیمینگ می توان انتظار داشت صحبت شده است.
افرادی که سخنرانی را انجام داده اند عبارتند از:
– بنیانگذار Oculus VR آقای Palmer Luckey
– Creative Director بازی Planetside 2 آقای Matt Higby
– Creative Director بازی Star Citizen آقای Chris Roberts
– مسئول بازاریابی فنی شرکت Nvidia آقای Tom Petersen
– سردبیر تحریریه PC Gamer آقای Evan Lahti به عنوان مدیر در کنفرانس
کنفرانس با یک سری نوشته که به مانند سرود ملی PC گیمینگ است آغاز شد و در ادامه موارد مهم تری ذکر شد: "PC گیمینگ باز، قدرتمند و انعطاف پذیر است که که امکان ماد سازی هم برای آن وجود دارد. این مهم فقط به یک اندازه برای در بر گرفتن تمامی نیازها نیست این پلتفرم عظیم ترین محیط آزمایشات دنیای گیمینگ و ایده های اصیل را شامل می شود. هیچ پلتفرم دیگری وجود ندارد که قیمت، تنوع، قدرت و عملکرد PC را داشته باشد."

سخنرانی با آقای Petersen آغاز شد و ایشان معتقند که آینده PC گیمینگ بیش از پیش به سمت Cloud محور بودن خواهد آمد با این امکان که بازی هایتان را به هر جایی از طریق PC خود Steam کنید و اینطور نباشد که در زیر زمین بنشینید مگر اینکه خودتان بخواهید. آقای Petersen می گویند که آینده طوری خواهد شد که کیفیت بی نظیر PC گیمینگ را می توان بر روی هر دستگاهی آورد. آقای Luckey در پاسخ به این موضوع، با مسرت ایده های ذکر شده را خوش بینانه توصیف می کنند.از آنجایی که تقاضا در بازار موبایل بالا است، آقای Petersen گفته اند که Nvidia تلاش خواهد کرد تا PC گیمینگ را بر روی هر دستگاهی ارائه کند. 
آقای Roberts دلیل علاقه خود به PC گیمینگ را دریافت بهترین تجربه ممکن اعلام می کنند و سخت افزار همیشه در حال تغییر آن کمک خواهد کرد تا کارهایی را انجام دهد که در گذشته ممکن نبوده. بدون اینکه صبر کنند تا یک کنسول به پایان عمر 6 تا 7 ساله خود برسد. او می خواهد در زیر زمین یا اداره خود به همراه قدرتمندترین ماشین ممکن باشد که البته به Cloud آن هم به خاطر مشکلات سروری زیاد باور ندارند. ایشان زیبایی Star Citizen در کیفیت 4K را می خواهند بر روی یک دستگاه با توانمند تجربه کنند در حالی که چنین چیزی بر روی موبایل و یا با Steam کردن ممکن نخواهد بود.

در رابطه با بحث رزولوشن 4K آقای Petersen گفته اند که قیمت مانیتورهایی که از این حالت پشتیبانی می کنند در حال پایین آمدن است. به همین دسترسی به چنین کیفیتی بیشتر خواهد شد و انجام آن با چندین مانیتور چیز غیر ممکنی نخواهد بود.
آقای Higby بحث را این طور ادامه می دهند که سخت افزار PC بزرگترین چالش برای بازی سازانی است که بر روی این پلتفرم مشغول هستند و تنوع بسیار بالا در شخصی سازی سخت افزار آنها را به زور وادار می کند تا به میزان دیوانه واری تنظیمات مختلف قرار دهند اما در عین حال همین مورد است که علاقه را به کار بر روی PC افزایش می دهد. 
آقای Roberts می گویند که شرکت مایکروسافت راه های زیادی را در عرصه کیفیت PC گیمینگ به وجود آورده است و با وجود Mantle و DirectX 12 ایشان خرسند هستند که می شود حداکثر بهره را از سخت افزار موجود ببرند زیرا این مورد خیلی بد است که یک PC قدرتمند داشته باشید اما نتوانید از آن مانند کنسول نهایت بهره را ببرید. از طرف دیگر شما می توانید تا حد امکان به سخت افزار نزدیک باشید و به میزان کافی کار را ارتقاء دهید. PC گیمینگ همیشه بسیار بزرگ بوده و حضور داشته است و به همین دلیل ایشان درک نمی کنند که چرا یک عده آن را پلتفرم خطاب نمی کنند زیرا آقای Roberts همیشه معتقد بوده اند که PC یک پلتفرم است و آن بزرگترین پلتفرم. فقط آنطور که باید تیترهای خبری مانند کنسول ها نداشته است. بازی World of Warcraft قطعا بیشتر از هر بازی دیگری در طول تاریخ در آمد بیشتری به همراه داشته است حتی از برترین عناوین کنسولی.
آقای Higby ذکر کرده اند که استفاده از بازی ها به صورت پایرت پایین آمده و دلیل آن هم آنلاین شدن عناوین مختلف و تجارت جدید بر روی پلتفرم ها است که باعث می شود یک کمپانی بازی PC نسازد. آقای Roberts با این موضوع موافقند و از توضیع بازی ها به صورت دیجیتالی به عنوان یک نکته مثبت برای سازندگان یاد می کنند که این میان هم دست دلالان کوتاه خواهد شد هم بازار پایرت.
آقای Petersen با آمار و ارقام بحث را ادامه می دهند و می گویند که طی برآوردهای Nvidia، سالیانه 24 میلیار دلار از PC گیمینگ در آمد کسب می شود که شامل فروش، دانلود دیجیتالی، microtransaction و اشتراک ها می شود. 

 

آقای Luckey می گویند که مشکل چند سال اخیر از این بوده که سازندگان بیش از اندازه بر روی fidelity گرافیک تمرکز می کرده اند تا اینکه latency را کاهش دهند. ایشان معتقندکه اگر یک بازی خوب ساخته شود، نیازی به یک بنچمارک جادویی نیست که 60 فریم بر ثانیه داشته باشید. بازی های بسیار زیادی وجود دارند که چنین میزان فریمی را دارا هستند اما نمانده اتفاق عجیب در آن میفتد که همراه آن صدها میلی ثانیه latency ایجاد می شود. ایشان نمی دانند که واقعا مردم چگونه این بازی ها را تحمل می کنند.
آقای Petersen باز هم بحث را به سمت مایکروسافت بردند و از آنجایی که آنها همکار دیرینه Nvidia هستند منابع زیادی را در PC گیمینگ قرار می دهند اما هنوز یک سری چیزها هستند که بایستی درست شود و DirectX 12 می خواهد همین کار را انجام دهد. با این حال کارهای بسیار زیادی حتی فراتر از DX12 می توان انجام داد.

در رابطه با کاهش فروش PC که آمار آن از شرکت هایی نظیر Dell منتشر می شود، آقای Roberts می گویند که این مورد هیچ گونه تاثیری بر PC گیمینگ ندارد و بازیکنان اکنون دارند سیستم های خود را میسازند به جای آنکه از چنین کمپانی های خرید کنند. آمار این تولید کنندگان قابل قبول نیست و فروش در قطعاتی نظیر کارت گرافیک و مادر بودر نحفته است. آقای Petersen این موضوع تایید می کنند و می گویند که Nvidia به این آمارها توجه دارد و با اینکه بازار PC تکان نمیخورد یا حتی کاهش می یابد، قسمت بازی ها به هیچ وجه آسیبی ندیده و قوی تر هم دارد می شود. PC گیمینگ از دید Nvidia یک پلتفرم تلقی می شود و هم اکنون 26 میلیون نفر از GeForce Experience بهره مند هستند. 
در رابطه با SteamOS هم آقای Higby معقتند که PC می تواند یک جا در اتاق نشیمن داشته باشد اما عده ای هنوز ترجیح می دهند که پشت میز قرار گیرند. SteamOS ظرفیت بازی ها بر روی PC و اینکه چه قابلیت هایی دارند را گسترده تر خواهد کرد و آقای Higby فقط متعجب هستند که تولد یک سیستم open source مخصوص گیمینگ چرا انقدر دیر صورت گرفت.
در بخش سوال و جواب نیز نکاتی اشاره شده که نگاهی به آنها می اندازیم:
* آقای Chris Roberts آینده PC گیمینگ را 64 بیت می بینند. Star Citizen به صورت 64 بیت اجرا خواهد شد و اسطوره ای به نام 32 بیت مانع از پیشرفت سازندگان می شود.
* آقای Higby ارتقای SSD را ارزان و موثر خطاب کرده اند که در گیمینگ تاثیر بسزایی دارد.
* آقای Petersen توضیح داده اند هوش مصنوعی در بازی ها تغییرات بسیاری به خود خواهد دید و GPU ها به ماشین های یادگیری واقعی تبدیل خواهند شد و در آینده با هوش مصنوعی مبارزه خواهیم کرد که خودمان آن را تعلیم داده ایم و با دیگران متفاوت است.
* آقای Petersen مشکل Cloud را در پهنای باند downstream نمی داند و این موضوع در upstream نفهته که در مقایسه با Stream یک فیلم سینمایی متفاوت است.
در صورتی که تمایل دارید کنفراس را به صورت کامل مشاهده کنید می توانید از طریق این لینک اقدام کنید. نظر شما درباره وضعیت فعلی PC گیمینگ و آینده آن چیست؟

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا