اخبار بازی

مرکز توسعه بازی‌های رایانه‌ای دانشگاه علم و صنعت راه اندازی شد

برنامه راه اندازی «مرکز توسعه بازی‌های رایانه‌ای» دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت با حضور مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مسوولان این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای، در این مراسم  بهروز مینایی مدیر عامل این بنیاد به همراه ناصر مزینی رییس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت، معاونان این دانشکده، اساتید و جمعی از دانشجویان و فعالان عرصه گیم حضور داشتند. 

 مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای در این مراسم گفت: تاکنون حدود 20 پروژه کارشناسی و کارشناسی ارشد در حوزه تولید و صنعت بازی در دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت به صورت خودجوش و با توجه به علاقه ای که به صنعت گیم در کشور وجود دارد، ارایه و به پایان رسیده است.

مینایی یادآورشد که بنیاد ملی بازی های رایانه ای تعریف پروژه های دکتری را با موتورهای مختلف بازی برای ساخت و  همچنین در حوزه بازی های بزرگ برخط که کاربران بیشمار دارند، در دستور کار دارد.

این مقام مسول در بنیاد ملی بازی های رایانه ای به نقش و اهمیت دانشگاه و ضرورت ارتباط محیط های علمی و آموزشی با حوزه های آی تی بویژه هنر- صنعت گیم اشاره کرد و ادامه داد: دانشگاه برای جایگاه هایی که شبیه سازی جنگ را مطرح می کند و ارتباط آن با بحث شبیه سازی و بازی های جدی و نهادینه سازی تاثیر اجتماعی گیم راه باز کرده است. راه اندازی مرکز توسعه بازی های رایانه ای دانشکده مهندسی کامپیوتر زمینه ای برای توسعه و هدف گذاری درست در این مقوله و تبیین جایگاه گیم و تولیدات این بخش از طریق دانشگاه است. 

مینایی به گروه فعال در مرکز توسعه بازی های رایانه ای این دانشکده اشاره کرد و توضیح داد: تیمی که در این مجموعه مشاهده می شود، دانشجویان سال 88 ما هستند که در این چهار سال در این زمینه فعالیت می کرده اند. صحاف که در این دانشگاه در رشته سخت افزار تحصیل می کند، مدیر پروژه بازی «شبگرد» است، این بازی یکی از بهترین بازی های بزرگ و خوب ایرانی است که فرانسوی ها نیز خواستار انتشار آن در کشور خود هستند.

به گفته مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای، گروه یادشده چندین بازی در قالب کژوال، اسمارت فون، آی پد، آی پاد  و بازی در سیستم آی او اس ساخته و در حال تولید دارند.

مینایی همچنین به تفاهم نامه ای که پیشتر بین بنیاد ملی بازی های رایانه ای و دانشگاه علم و صنعت منعقد شد، اشاره و ادامه داد: قرار بود بنیاد مرکز توسعه بازی های رایانه ای دانشکده مهندسی کامپیوتر را تجهیز کند اما به دلیل مشکلات بودجه ای سال 90 و 91  که بنیاد و بسیاری از مجموعه های فرهنگی با آن روبه روشدند،  این پروژه  متوقف شده بود که ان شاءالله با پروژه دیگری از طرف سازمان فناوری اطلاعات و دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی تجهیز این بخش انجام و کار خود را با قوت و توان مضاعف شروع می کند.

مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای همچنین یاد آورشد: بر اساس چشم اندازی که در صنعت بازی های رایانه ای پیش بینی شده، نیمی از کاربران داخلی تا افق 1404 از بازی های داخلی به جای بازی های خارجی استفاده خواهند کرد. ایران در صنعت بازی ها در منطقه و در جهان اسلام رتبه  نخست را دارد و در آسیا  نیز در جایگاه  پنجم ایستاده است.

مینایی به حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای در عرصه تولید بازی اشاره کرد و گفت:  تاکنون حدود 200 بازی ایرانی تولید شده است. اگر مصوبه تشکیل رشته گیم در دانشکده مهندسی کامپیوتر را وزارت علوم مصوب کند ما توان بالا و رسمی پیدا می کنیم تا استعدادها را از تمام کشور جذب و در این صنعت به کار گیریم.

مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای همچنین به رویکرد آموزشی این بنیاد و تعامل جدی با مراکز  علمی و دانشگاه ها اشاره کرد و افزود: برپایی چند همایش با محور اساتید دانشگاه، صاحب نظران، کارشناسان و فعالان عرصه گیم در سطح ملی به منظور تبیین نقش و جایگاه این صنعت در دنیای امروز، کاربردهای علمی و سرگرمی، اشتغالزایی – درآمد زایی در دستور کار بنیاد بازی های رایانه ای قرار دارد.      

«ناصر مزینی» رییس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت نیز یادآورشد: بحث بازی های رایانه ای امروزه به عنوان صنعتی بزرگ در دنیا و در این سالها در کشور مطرح بوده است.

وی به راه اندازی مرکز توسعه بازی های رایانه ای این دانشکده اشاره کرد و گفت: امیدواریم این مرکز تحقیقاتی بتواند فعالیتی در این زمینه و در مقیاس دانشگاهی و ارتباط با صنعت داشته و ما بتوانیم به عنوان نخستین دانشکده  در کشور به طور رسمی در حوزه گیم  فعالیت خود را آغاز کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا