اخبار بازی

حربه زیرکانه سونی برای مقابله با قیمت XOne

زمانی که سونی در میان تشویق حضار در کنفرانس 3 E اعلام کرد که قیمت نهایی کنسول در هنگام عرضه 399$ خواهد بود، برتری حیاتی نسبت به XOne پیدا کرد. اما این برتری هزینه ای هم داشت؛ دوربین Playstation 4 (که سابقا به نام PS 4 Eye شناخته می‌شد). بر اساس گزارش‌هایی از چندین منبع معتبر، در ماه‌های منتهی به E3 سونی به خاطر کاهش قیمت 100 دلاری نسبت به قیمت اصلی 499 دلاری کنسولش، از تصمیم خود مبنی بر باندل کردن دوربین با تمام Playstation4 ها منصرف شد. چیزی که خلاف صحبت‌های پیشین سونی و مخصوصا شخص Shuhei Yoshida است. از همه مهمتر این کار را به صورت پنهانی و در سکوت کامل انجام داد و به شرکای خرده فروشش تنها از حذف دوربین خبر داد و حرفی از کاهش قیمت نزد تا دستش برای مایکروسافت رو نشود.

اما برای پیشی گرفتن از XOne، سونی کنسولش را محکوم به آینده ای با مصرف کنندگانی پراکنده و متفاوت و ساپورت نرم افزاری متناقض کرد. همچنین این تصمیم تاثیر بسزایی نیز در مورد DualShock 4 دارد و یکی از قابلیت‌های بزرگ آن یعنی چراغ LED داخلی که نقش move را دارد، خواهد داشت و عملا آن را به یک ویژگی بی مصرف تبدیل می‌کند.

تصمیم مایکروسافت مبنی بر باندل اجباری کینکت در تمام کنسول‌ها و استفاده از آن در کارهای ابتدایی کسنول، ممکن است نزد مخاطبان زیاد محبوب نباشد اما تضمین می‌کند هر مصرف کننده‌ای حق استفاده از بازی‌ها و تجربیات کینکت محور را خواهد داشت. برای توسعه دهندگان هم این به معنی این است که کینکت دیگر وسیله جانبی که فقط بخشی از استفاده کنندگان XBox از آن برخوردارند، نیست و سنسورهای حرکتی و المان‌های تشخیص صدا می‌توانند از چیزهای کوچک در بازی تا ارکان اصلی کنترل بازی باشند.

سونی با کاهش قیمت دوربین به 59.99 دلار و فروشش به صورت جدا، برعکس این کار را انجام داد. ایجاد جوی از وابستگی متقابل که در آن پذیرش دوربین PS4 وابسته به نرم افزارهای اجباری است اما این نرم افزارهای اجباری تنها بعد از پذیرش دوربین  PS4 کاربرد دارد.

کدام بدتر است؟ LEDهای دسته PS4 الان تنها کمی بهتر از تزیینی است! از نگاه سونی، LEDها با رنگ‌های متفاوت، مشخص کننده هر استفاده کننده به صورت جداگانه است و به اتفاق‌های داخل بازی عکس‌العمل نشان می‌دهد؛ مثلا وقتی جانتان در حال اتمام است، چشمک خواهد زد. در پایان، کاربرد محدودLED در نبود دوربین PS نه تنها تاثیر خاصی روی تجربه بازیکن نخواهد داشت بلکه به شدت عمر باتری را هم کم می‌کند و تا مدت‌ها یادآورد شکست سونی در محدوده حمایت تکنیکی از کنسول خود خواهد بود.

ممکن است سونی برنامه‌های بلند مدتی برای دوربین Playstation 4 و DualShock 4 و تکنولوژی Move مانندش داشته باشد (طبق گفته سونی، PS4 قرار است کنسولی 10 ساله باشد) اما پشتیبانی در هنگام لانچ به نظر بعید می‌رسد. به نظر به این تکنولوژی در هنگام لانچ توجه زیادی نخواهد شد از آنجایی که در بیشتر از 40 عنوان معرفی شده در E3 برای PS4، تنها Drive Club و یک تک دمو، عناوین PS4 بودند که از دوربین پشتیبانی می‌کردند.

در حال حاضر تصمیم سونی مبنی بر حذف دوربین برای کاهش قیمت به نظر می‌رسد که دارد جواب می‌دهد. کمپانی اعلام کرده است که پیش بینی‌های داخلی خود مبنی بر میزان فروش را افزایش داده است و سایت‌ها نیز خبر از شکستن رکوردهای پیش فروش داده‌اند. اما آیا این باعث می‌شود که مصرف کنندگان و توسعه دهندگان در آینده آن را بپذیرند؟ با توجه به شرایط که این طور به نظر نمی‌رسد اما ممکن است سونی نرم افزاری فوق العاده در آستین خود داشته باشد که هنوز آن را رو نکرده است!

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا