مقالاتمقاله های ویژه

روز جهانی جنگ‌های ستاره‌ای و نگاهی کوتاه به این مجموعه

روز جهانی جنگ‌های ستاره‌ای و نگاهی کوتاه به این مجموعه

این مقاله به مناسبت روز جهانی جنگ‌های ستاره‌ای برای عزیزان بازی سنتر در نظر گرفته شده است. شاید از خود بپرسید مگر چنین روزی هم وجود دارد؟! جواب مثبت است. چهارم ماه مه میلادی به نام روز استاروارز نام گذاری شده و طرفداران این سری فیلم‌ها در نمایشگاه‌ها دور هم گرد آمده و این روز را جشن می‌گیرند. این روز توسط جورج لوکاس، خالق این دنیای بزرگ و پرهیجان نام‌گذاری شده است. حالا چرا چهارم ماه مه؟ شعار مشهور فیلم‌ها را به یاد بیاورید؛ May the force be with you. در این جا کلمه May جای خود را به نام ماه میلادی و کلمه force جای خود را به کلمه “چهارم” که به صورت مشابهی تلفظ می‌شوند، می‌دهند. پس در پایان با جمله May the 4th روبرو می‌شویم. دلیل انتخاب این روز تنها تشابهی که به لحاظ تلفظ به وجود می‌آید. حالا که با این روز آشنا شدید، در این مقاله کوچک، نگاهی گذرا به تعدادی از عناوین مشهور این سری خواهیم داشت.

روز جهانی جنگ‌های ستاره‌ای و نگاهی کوتاه به این مجموعهحدود ۴۰ سال پیش وقتی اولین فیلم از جنگ‌های ستاره‌ای بر روی پرده‌های نقره‌ای رفت، شاید خود جورج لوکاس نیز انتظار این چنین بازخوردی را نداشت. بازخوردی که تاثیر مستقیمی بر فرهنگ مردم آمریکا و حتی دیگر کشور‌ها گذاشت. اولین شماره از این سری فیلم‌ها در سال ۱۹۷۷ اکران و به دنبال آن در سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۳ پرونده سه‌گانه اول بسته شد. این سه فیلم در تمامی زمینه‌های داستانی و جلوه‌های ویژه به جرات بالاتر از استاندارهای آن زمان بودند و حتی اگر اکنون هم به تماشای آن‌ها بنشینید، به تمجید آن‌ها خواهید پرداخت. جالب است اگر بدانید که آقای حبیب زرگرپور که بین گیمر‌ها با کار برروی عنوان NFS MW به شهرت رسید، بر روی جلوه‌های ویژه این فیلم کار کرده بود.

روز جهانی جنگ‌های ستاره‌ای و نگاهی کوتاه به این مجموعهبا وقفه‌ای ۱۶ ساله، جورج لوکاس با سه‌گانه دوم و در سال‌های ۱۹۹۹، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۵ به جمع طرفداران بازگشت. هرچند سه‌گانه دوم از نظر منتقدان به پای سه‌گانه اول نمی‌رسید اما همچنان عطش طرفداران را سیراب و نکات بسیار مهمی از داستان را برایشان بازگو کرد. بعد از سه‌گانه دوم این سری در خوابی ۱۲ ساله فرو رفت و در نهایت در سال ۲۰۱۵ شاهد بازگشت پرشکوه شماره هفتم بودیم، با این تفاوت که دیگر جورج لوکاس کارگردان فیلم نبود و جی.جی آبرامز جای او را گرفته بود. این فیلم، هم از دیدگاه منتقد و هم طرفدار، به خوبی خود را نشان داد و حتی موفق به نامزدی در ۵ رشته اسکار شد! شماره هشتم فیلم با نام عجیب “آخرین جدای” نیز امسال بر روی پرده سینماها خواهد رفت!

بدیهی است که با وجود تاثیر و نفوذ بسیار شدید این سری فیلم‌ها در فرهنگ عامه، باید شاهد حضور نام جنگ‌های ستاره‌ای در تمامی زمینه‌ها باشیم. تقریبا وسیله‌ای در این دنیای خاکی وجود ندارد که یک نسخه مخصوص از جنگ‌های ستاره‌ای نداشته باشد! به طور طبیعی دنیای بازی‌های کامپیوتری در این بین یکی از بهترین زمینه‌ها برای بزرگ‌تر کردن این دنیای زیباست. عناوین بسیار زیادی از این سری منتشر شده‌اند که تقریبا می‌توان گفت آمار آن‌ها از دست خارج است! اما در این بین فقط چند عنوان انگشت شمار هستند که در خاطره‌ها باقی مانده‌اند. در ادامه نگاهی کوتاه به آن‌ها خواهیم داشت. باید متذکر شد که عناوینی که در پایین خواهید خواند، هیچ رتبه بندی خاصی ندارند و تنها با هدف یادآوری و آشنایی طرفداران این سری نوشته شده‌اند.

روز جهانی جنگ‌های ستاره‌ای و نگاهی کوتاه به این مجموعه
Star Wars: Knights of The Old Republic

تقریبا در تمامی لیست‌هایی که به رتبه بندی بازی‌های جنگ‌های ستاره‌ای پرداخته‌اند، می‌توانید نام این عنوان را در رتبه‌های بالا ببینید! این بازی توسط شرکت Bioware ساخته و در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. کهنه‌کارهای بایوویر تجربیات خود را از عنوان Baldur’s Gate مستقیما به دنیای بزرگ جنگ‌های ستاره‌ای وارد کردند و نتیجه آن عنوانی زیبا و قدرتمند بود. با اینکه سا‌ل‌ها از انتشار این عنوان می‌گذرد، اما هنوز هم هستند بازیکنانی که در این دنیا در حال گشت و گذارند. حتی یک نسخه گوشی‌های هوشمند نیز برای آن منتشر شد که اگر تا کنون موفق به تجربه این عنوان نشده‌اید، اکنون زمان خوبی است.

May the 4th 2017
Star Wars Knights of the Old Republic II: The Sith Lords

این عنوان دنباله‌ای برای شماره اول بود و با فاصله‌ای تقریبا یک ساله به بازار عرضه گشت. با این تفاوت که این بار شرکت خوش نام Obsidian عهده دار ساخت بازی بود و داستان شما را در طرف تاریکی قرار می‌داد. سبک آن به مانند شماره اول نقش آفرینی بود و شرکت Obsidian موفق شد دنباله‌ای زیبا از هر لحاظ را برای طرفداران به ارمغان آورد.

Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy
Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy

شاید بتوان آکادمی جدای ها را تعادلی بین اکشن تمام عیار  The Force Unleashedو نقش آفرینی صرف KOTOR دانست. همه چیز بازی هیجان انگیز بود. صحبت های لوک اسکای واکر که خیلی وقت ها بود خبری ازش نبود. تمرینات فشرده جدای ها، ماموریت هایی که شما را به جای جای کهکشان میبرد. قابلیت شخصی سازی شمشیر نوری و اولین باری که شمشیر دوطرفه استفاده میشد. با اینکه بخش عمده بازی از دید سوم شخص دنبال میشد، تعدادی مراحل سرراست شوتر اول شخص هم تنوع مطلوبی به گیم پلی بازی داده بودند. مهمتر از همه باس فایت های نفسگیر با سیث لردهای سنگدل بود که چاشنی کار شده بودند.

May the 4th 2017
Star Wars Battlefront I & II

با بتل‌فرانت‌های ساخته شرکت دایس اشتباه نگیرید! این دو بازی توسط شرکت Pandemix و به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ منتشر شدند. این عناوین که به دو صورت سوم شخص و اول شخص دنبال می‌شد شما را در دنیای جنگ‌های ستاره‌ای در سبک شوتر قرار می‌داد. در حقیقت می‌توان این دو عنوان را نسخه فضایی بتلفیلد دانست! یک شوتر آنلاین که درآن قابلیت سوار شدن بر وسایل نقلیه و جنگی را داشتید. می‌توانستید پرواز کنید و در جنگ‌های فضایی شرکت کنید و یا در کنار پیاده نظام به مبارزه بپردازید. این عناوین از بهترین عناوین ساخته شده در سبک شوتر آنلاین برای این سری فیلم‌ها بودند.

May the 4th 2017
The Force Unleashed

این عنوان در نسل هفتم کنسول‌ها منتشر شد و شما را در نقش شاگرد دارث ویدر مشهور قرار می‌داد! به راحتی می‌توان گفت تا قبل از این عنوان قدرت و نیروی سمت تاریک را این چنین تجربه نکرده و از آن لذت نبرده بودید! می‌توانستید با قدرت خود همه چیز را تکان دهید و یک تنه با سیلی از دشمنان شورشی (!) مبارزه کنید. اگر تا کنون این عنوان را تجربه نکرده‌اید، تجربه آن را به شما توصیه می‌کنیم.

May the 4th 2017
Star Wars Battlefront (DICE)

زمان زیادی از انتشار این عنوان نگذشته! شرکت دایس تصمیم می‌گیرد این عنوان را بازسازی کند و با وجود تکنولوژی‌ موتور فراست‌بایت و قدرت کنسول‌های نسل هشتمی، جشنواره‌ای بصری از قدرت و زیبایی را به نمایش بگذارد. این عنوان در زمان انتشار با مشکلات زیادی روبرو شد. مهم ترین این مشکلات عبارت بود از نبود یک بخش داستانی و تعداد پایین سلاح و نقشه‌های بازی. اما بعدا این شرکت به واسطه بسته‌های اضافه‌شونده محتویات بیشتری را به آن اضافه کرد (البته در قبال پرداخت پول!). اگر از این مشکلات بگذریم با یک عنوان زیبا از لحاظ بصری، گیم‌پلی‌ای نرم و روان و موسیقی هیجان‌انگیز در حین مبارزات آنلاین روبرو بودیم که تا ساعت‌ها طرفداران را به خود مشغول کرد.

در کنار عناوین ذکر شده، چند عنوان بسیار زیبا LEGO نیز منتشر شدند که هر کدام از آن‌ها طرفداران خاص خود را پیدا کردند. به علاوه چندین شماره به نبرد‌های هوایی و خلبانان اختصاص داده شد که از ذکر آن‌ها در این مقاله کوتاه خودداری شده است.

روز جهانی جنگ‌های ستاره‌ای و نگاهی کوتاه به این مجموعهاگر اخبار این سری را دنبال کرده باشید، حتما خبر دارید که امسال (۲۰۱۷) شماره دوم عنوان Battlefront منتشر خواهد شد و این بار دارای بخش تک نفره خواهد بود. موردی که انتظارات را از آن بالا می‌برد، همکاری سه شرکت نامدار برای ساخت آن است. اکنون دیگر تمامی کار تنها بر گردن شرکت دایس نیست و حالا دو شرکت Criterion و Motive نیز در ساخت آن کمک می‌کنند. یک شرکت تمرکز برروی بخش تک نفره، دیگری بر روی وسیله‌های نقلیه و شرکت دایس کار ساخت قسمت آنلاین که در آن تبهر دارد را به عهده خواهد داشت.

امسال سال خوبی برای دوستداران این سری خواهد بود. بعد از تجربه عنوان بتل‌فرانت 2، طرفداران می‌توانند خود را برای تماشای شماره هشتم از سری فیلم‌ها آماده کنند. پس با جمله May the force be with you، همراه با عزیزان بازی‌سنتری، به انتظار تجربه‌های لذت بخش پیش‌رو می‌نشینیم. در پایان شما را به تماشای تریلر معرفی Star Wars Battlefront II دعوت می کنیم.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا