مقالاتمقاله های ویژه

معرفی Samsung Galaxy S4

بالاخره پس از هفته ها شایعه سامسونگ به طور رسمی Galaxy S4 را معرفی کرد.  این کنفرانس برخلاف نسل قبلی خانواده گالکسی یعنی Galaxy S3، در کشور ایالات متحده برگزار شد، البته کنفرانسی که بیشتر شبیه یک صحنه تئاتر بود و تمام ویژگی‌های Galaxy S4 در قالب یک نمایش با یک سناریوی جالب معرفی شدند. در ابتدای مراسم وقتی S4 به نمایش درآمد شاید خیلی ها کمی نا امید شدند، محصول جدیدی که در طراحی، چندان تفاوتی با نسل قبلی خود نداشت. به هر حال سامسونگ باید به این نکته ظریف اما حیاتی توجه میکرد که کاربران هر چقدر هم دنبال سخت افزار قوی و امکانات جدید باشند اما نگاهی ویژه به طراحی هم خواهند داشت.  خیلی ها دوست نداشتند که دوباره شاهد طراحی یکنواخت و پلاستیکی سامسونگ باشند، طراحی که قبلا در محصولاتی چون S3 و خانواده Note شاهد بودیم، اما رفته رفته ورق برگشت، چون برعکس ظاهر تکراری، محصول جدید سامسونگ حامل ایده‌ها و امکاناتی جدید و ناب بود که یکی پس از دیگری معرفی شدند.

در ابتدا به سخت افزار پرچمدار جدید سامسونگ میپردازیم. در قلب Galaxy S4، پردازنده ۸ هسته‌ای یا شاید بهتر باشد بگوییم ۴+۴ هسته‌ای Exynos 5 Octa قرار دارد که به بهترین شکل به تمامی نیازهای شما پاسخگو خواهد بود؛ البته ناگفته نماند که در نسخه مخصوص آمریکا از پردازنده اسنپدراگون S4 Pro استفاده شده است. S4 در سه مدل ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی عرضه خواهد شد که البته شما میتوانید به وسیله درگاه MicroSD تا ۶۴ گیگابایت دیگه هم به حافظه دستگاه اضافه کنید.  همچنین در S4 از ۲ گیگ رم استفاده شده است.

صفحه نمایش این محصول جدید سامسونگ همانطور که قابل پیش‌بینی بود از نوع Super AMOLED با اندازه ۵ اینچ و رزولوشن (۱۰۸۰*۱۹۲۰) Full HD بوده که توسط Gorilla Glass 3 محافظت میشود و دارای تراکم پیکسل 441ppi است.

از نظر ارتباطی نیز سامسونگ در این گوشی هیچ چیزی کم نگذاشته، بلوتوس نسل ۴ به همراه EDR , A2DP و LE Wi-Fi 892.11 a/b/g/n/sc with Dual Band , DLNA , WiFi Hot Spot , WiFi Direct – NFC و همینطور پورت اینفرارد که برای کنترل تلویزیون کارایی دارد.

کلکسیون سنسورهای استفاده شده در S4 هم بسیار کامل است Accelerometer , Gyro , Proximity , Compass , Barometer , Tempereture , humidity و Gesture.

به دوربین که برسیم موضوع به شدت جذاب خواهد شد، یک دوربین قدرتمند ۱۳ مگاپیکسلی (۳۰۹۶*۴۱۲۸) با کلی امکانات فوق العاده عکس برداری از قبیل:
image Stabilization , Face Detection , Smile Detection , HDR , Geo Tagging , Touch Focus , Sumultaneous HD Video and image recording و البته Dual Shot.
این دوربین قدرتمند همچینین قادر است به صورت Full HD فیلمبرداری کند.
دوربین جلوی S4 یک دوربین ۲ مگاپیکسلی ولی Full HD بوده که قابلیت تماس ویدئویی HD را برای شما فراهم میکند.  یکی از نکات جالب دوربین S4 وجود Dual Video Call است که به کاربر اجازه میدهد که در یک زمان از هر دو دوربین اصلی و جلویی در هنگام تماس ویدئویی استفاده کند. تصور کنید که شما با دوست خود در حال مکالمه تصویری هستید،‌ دوربین جلو S4 میتواند تصویر شما را برای وی ارسال کند و دوربین اصلی تصویر محیط پیرامون را.  البته این هم اضافه کنیم که در فیلم‌برداری و عکس برداری نیز میتوانید قابلیت های Dual Shot و Dual Video Recording فعال کرده و از هر دو دوربین S4 استفاده کنید.  عکسی با حضور عکاس، ایده جالبی به نظر میرسد.

دوربین جلو علاوه بر خصوصیاتی که در بالا ذکر کردیم بانی ویژگی‌های جالب دیگری هم هست که در Galaxy S4 شاهد آنها هستیم. یکی از این امکانات Smart Pause نام دارد، ایده جالبی که سامسونگ آن را در S4 عملی کرده. تصور کنید در حال تماشای یک ویدئو روی گوشی خود هستید، ناگهان به هر علتی توجه شما به چیز دیگر یا شخص دیگری جلب شده و به سوی دیگری نگاه میکنید در همین لحظه دوربین جلوی S4 این حرکت شما را شناسایی کرده و ویدئو متوقف خواهد شد.  یک ایده ساده‌ای که میتواند بسیار کار آمد باشد.
یکی دیگر از ویژگیهای جالب که توسط دوربین جلو شناسایی میشود و البته به کمک سنسورهای گوشی انجام میگیرد، Smart Scroll است.  زمانی که شما در حال خواندن یک متن طولانی هستید توسط دوربین جلو شناسایی شده و توسط سنسورها (زمانی که تلفن را به بالا و پایین کج کنید) به طور خودکار عمل اسکرول انجام میگیرد!  بعضی مواقع مخصوصا زمانی که به هر علت نمیخواید صفحه نمایشگر رو لمس کنید این ویژگی عجیب کار آمد خواهد بود.

Air View و Air Gesture دو ویژگی دیگری هستند که با استفاده از دوربین جلو کار میکنند. با Air View زمانی که شما انگشت خود را به صفحه نمایشگر (بدون نیاز به لمس صفحه) نزدیک کنید سپس یک پیشنمایش از ایمیل ها، تصاویر، نوشته ها و … مشاهده خواهید کرد.
و اما توسط Air Gesture میتوانید بدون نیاز به لمس کردن گوشی یک سری فرامین خاص رو با استفاده از دوربین جلو به گوشی منتقل کنید. برای مثال میتوانید با استفاده از این دستورات، موزیک‌های در حال پخش را مدیریت کرده و عوض کنید،‌ بین صفحات مرورگر اینترنت جا به جا شوید یا حتی به تماس‌های تلفنی پاسخ دهید.  جالب است نه؟ پس از انقلاب در صنعت تلفن‌های هوشمند و لمسی شدن اسمارت فون‌ها و خلاص شدن از دست دکمه‌های فیزیکی بعضا خسته کننده مثل اینکه دوباره زمان این رسیده که کم کم شاهد یک انقلاب دیگری در صنعت تلفن های همراه باشیم.  کنترل گوشی های لمسی بدون لمس کردن صفحه نمایش!

در طی کنفرانس سامسونگ، یکی از ویژگی‌های جالب Galaxy S4 که رونمایی شد S Translator بود. شاید بیراه نباشد اگر S4 را یک گوشی سخنگو و صد البته مترجم بنامیم. در طول نمایش، صحنه‌ای از صحبت‌های دو نفر، یکی انگلیسی زبان و دیگر چینی زبان نشان داده شد که در بینشان S4 زحمت ترجمه را میکشید.  تازه علاوه بر ترجمه صوتی، S4 قادر است متون را نیز برای شما ترجمه کند. به عنوان مثال یک ایمیل چینی را به انگلیسی یا برعکس! و البته نباید Optical Reader را از قلم انداخت، زیرا که با استفاده از آن میتونید متون داخل عکس را نیز ترجمه کنید. شاید زمانش رسیده باشد که کم کم در کنار مشخصات اصلی سخت افزاری قدرتمند، دوربین عکس برداری قوی و دیگر امکانات اصلی جایی هم برای مترجم خالی کنیم که اینطور که مشخص است در آینده نه چندان دور، همه ما یک مترجم کار کشته در جیب خود خواهیم داشت. (البته به شرطی که حداقل زبان انگلیسیمان کامل باشد چون فعلا امیدی به پشتیبانی از زبان پارسی نیست! فعلا تنها ۹ زبان توسط S Translator پشتیبانی میشود.)

یکی دیگر از ویژگی های این پرچمدار سامسونگ S Health است.  در Galaxy S4 همانطور که در بالا عنوان شد، یک سنسور گام شمار وجود دارد که به همراه سنسور دما و رطوبت، فعالیت های ورزشی شما رو زیر نظر میگیرد. حتی سامسونگ یک مچ بند ورزشی هم به نام S Band طراحی کرده که زمانی که تلفن خود را همراه ندارید فعالیت های شما را ثبت کرده و توسط بلوتوس به تلفن متصل خواهد شد.  تصویر این مچ بند را در پائین مشاهده کنید.

مشخصات دقیق Samsung Galaxy S4

Exp. Release 2013 26th April

2G Network
GSM 850 / 900 /1800 / 1900

3G Network
HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100

4G Network
(LTE (Market Dependent

SIM = Micro-sim

Body
Dimensions 136*69.8*7.9mm
Weight 130g

Display
Super AMOLED Capacitive Touchscreen
16M Colors
1080*1920 5″ 441ppi Pixel Density
Corning Gorilla Glass 3 Protection

Chipset Exynos 5 Octa 5410
CPU Quad Core 1.6 GHz Cortex A15 + Quad Core 1.2 GHz Cortex A7
(ترکیبی از ۴ هسته پر مصرف برای کارهای سنگین مثل بازی کردن و ۴ هسته کم مصرف جهت کارهای سبک)
GPU PowerVG SGX 544MP3
2GB RAM

Sensors
Accelerometer , Gyro , Proximity , Compass , Barometer , Tempereture , humidity , Gesture

Memory
internal 16/32/64 GB
Card Slot MicroSD up to 64GB

Battery Li-Ion 2600 mAh

Google Android OS Ver 4.2.2 Jelly Bean

سامسونگ همراه معرفی Galaxy S4 تعدادی وسایل جانبی نیز معرفی کرده است که ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

وسایل جانبی

پیشرفت سخت افزاری اسمارت فون ها امروزه عجیب سریع شده است. چه کسی فکرش را میکرد به این زودی تلفن‌های هوشمند ما دارای پردازنده های ۴ هسته‌ای و به نوعی ۸ هسته‌ای بشوند، ولی به هر حال تکنولوژی محدودیت نمیشناسد و با سرعتی خیره کننده‌ای در حال پیشرفت است.
خب حالا که اسمارت فون‌ها انقدر پیشرفته شده‌اند و توان سخت افزاری بالایی دارند، چرا نباید پای یکی از سودآورترین صنایع یعنی صنایع بازی‌سازی به آن ها باز نشود ؟ مسلما هیچ دلیلی نمیتوان پیدا کرد! امروزه شاهد بازیهای بسیاری روی انواع تلفن‌های هوشمند هستیم چه روی سیستم عامل اندروید، چه روی iOS و حتی ویندوز موبایل. تمامی این بازیها با رابط کاربری لمسی کاملا هماهنگ شده‌اند اما به هر حال همیشه هستند افرادی که با بازی کردن با رابط لمسی راحت نیستند.
دقیقا به همین علت سامسونگ به همراه معرفی Galaxy S4 یک دسته بازی نیز معرفی کرده که مطمئنا خیلی از اعضاء سایت بازیسنتر رو خوشحال خواهد کرد.,Game Pad,Wireless Charging Pad,

تکنولوژی پیشرفت میکند و ما هر روز شاهد کم شدن سیم‌های گجت‌هایمان هستیم. موس، کیبرد، انتقال تصویر و صدا، انتقال دیتا و صدها مورد دیگر که همگی نیاز به سیم و کابل داشتند، اما امروزه دیگه کاملا وایرلس شده و شر سیم های دست و پا گیر را از اطراف ما کم کرده‌اند. شاید سخت‌ترین مرحله پاکسازی گجت‌ها از هرگونه سیم، همین قسمت برق رسانی باشد که امروزه خیلی از کمپانی‌های بزرگ دنیا در حال کار بر روی پروژه‌های مختلفی هستند که به بهترین شکل این کار را انجام بدهند.
سامسونگ هم یک کیت شارژ بی سیم همراه Galaxy S4 معرفی کرده که البته برای استفاده از این کیت باید درب پشتی گوشی تعویض شود.,Body Scale

داستان سلامتی شما فقط با چند سنسور دما و رطوبت و S Health پایان نمیپذیرد، سامسونگ برای اینکه چیزی کم نذاشته باشد، به همراه تلفن جدید خود، یک ترازو دیجیتالی نیز معرفی کرد که به وسیله NFC و S Health به Galaxy S4 متصل میشود. حالا دیگه وزن شما هم تحت کنترل خواهد بود.,S View Cover,,,,

یکی دیگر از وسایل جانبی کاربردی که برای S4 معرفی شد، S View Cover است. بر روی این کاور یک دریچه شفاف طراحی شده که زمانی که کاور به روی گوشی قرار گرفته، میتونید از طریق آن، نوتیفیکیشن ها، ساعت و … رو بدون نیاز به کنار زدن کاور مشاهده کنید.

در ادامه عکس چند مدل کاور دیگر به همراه کیف کلاسیک سامسونگ رو مشاهده کنید.,خب این هم از پرچمدار خانواده Galaxy سامسونگ که به شکل رسمی معرفی شد.

این تلفن در بازار اندرویدی‌ها رقبای بسیار قدرتمندی همچون Sony Xperia Z و HTC One در مقابل خود میبینید. البته نباید مهمترین رقیب این روزها سامسونگ یعنی اپل با آیفون رو فراموش کنیم و حتی ویندوز فون‌های خوش ساخت نوکیا را.

سامسونگ با معرفی Galaxy S4 با سخت افزار قدرتمند و تکنولوژی برتر نشان داد که حسابی دنبال تصاحب بازار تلفن‌های هوشمند قدرتمند است اما نظر شما در این مورد چیست؟ آینده Galaxy S4 همانند دیگر محصولات خانواده گلکسی موفق خواهد شد؟ و اما مهمترین اشکالی که به S4 وارد است، یعنی طراحی آن. واقعا جای سوال دارد که زمانی که اکثر کمپانی های بزرگ و رقبای جدی به روی طراحی و استفاده از مواد با کیفیت بالا اصرار ویژه‌ای دارند، چرا سامسونگ برای پرچمدار و قوی‌ترین سلاح خود باید از یک طراحی تکراری پلاستیکی استفاده کند‌؟ قطعا جواب پایین آوردن هزینه ساخت این محصول است. اما به چه قیمتی؟

جالب است بدانید سم موبایل به گفته نفوذی هایش از داخل شرکت سامسونگ خبر میدهد که چندین مورد و نمونه پروتوتایپ از Galaxy S4 وجود داشته که با انواع طراحی های مختلف و کیفیت های متنوع مثل نمونه‌های با کیفیت فلزی اما سامسونگ همه آنها را کنار گذاشته و یکی از ارزانترین گرینه‌های موجود را برای تولید انبوه و نهایی انتخاب کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا