تاریخچه و داستان بازی ها

بازی Planescape: Torment یکی از بهترین نقش آفرینی‌ های تاریخ

سرانجام در تاریخ ۹ اسفند 1395 بازی Torment: Tides of Numenera، دنباله معنوی Planescape: Torment به بازار عرضه شد. عنوانی که به فاصله یک روز از معرفی و قرار گرفتن آن در وب‌سایت کیک استارتر، توانست با جمع آوری بودجه‌ای معادل ۱.۷ میلیون دلار، رکورد بیشترین بودجه جمع آوری شده در روز اول معرفی یک عنوان در کیک استارتر را به نام خود ثبت کند. به بهانه عرضه این عنوان مورد انتظار (و البته مهجور! که توانست نظر تعداد زیادی از افراد تیم سازنده عنوان اصلی را نیز به خود جلب کند) به این می‌پردازیم که چرا Planescape: Torment که ۱۸ سال قبل، در سال ۱۹۹۹ برای رایانه‌های شخصی عرضه شد، یکی از بهترین نقش آفرینی‌های تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی است. قبل از شروع مقاله در صورتی که از علاقه‌مندان تاریخچه و داستان بازی ها هستید این بخش را مشاهده کنید.

فانتزی یا علمی-تخیلی؟

به واقع نمی‌توان تورمنت را در دسته‌ای خاص قرار داد. این عنوان که ملغمه‌ای عجیب و شگفت‌انگیز از عناصر عناوین فانتزی و علمی-تخیلی است، در جهان D&D (Dungeons & Dragons) پلین اسکیپ به وقوع می‌پیوندد. جهانی که به نوعی می‌توان آن را معادل نقش آفرینی اینترنت دانست. شما به دنیاهای متعددی دسترسی دارید؛ اما بعضی از آن‌ها ناقص بوده و پر از ایرادات مختلف⁠اند. اگرچه زاویه دید ایزومتریک امروزه تقریبا منسوخ گشته و در کمتر عنوانی شاهد آن هستیم، اما این مانع آن نمی شود که دست از تحسین دنیای خارق العاده پلین⁠اسکیپ برداریم. دنیایی پیچیده که زمانی به مانند زباله‌دانی می‌ماند و گاهی نیز انگار درست از وسط داستان‌های لاوکرفت پا به عرصه وجود گذاشته است. جهانی که به نظر می‌رسد از تقابل سیرک آفتاب با نکرونومیکن (Necronomicon) خلق شده باشد!

تورمنت
در تورمنت شاهد دنیایی غریب هستیم. دنیایی که به واقع در صنعت سرگرمی کم نظیر است

شخصیت های به یاد ماندنی‌ای که هر کدام عیب‌ها و ایراداتی دارند

در تورمنت، اعضای گروهتان روی اعصابتان می‌روند، سر و صدا می‌کنند و چیزهایی می‌گویند که ممکن است با آن‌ها موافق نباشید.
در بازی، زرهی روح مانند وجود دارد که تنها در شرایطی به شما خواهد پیوست که به او درباره این‌که شخصیت اصلی واقعا کیست، دروغ بگویید! جادوگری وجود دارد که چیزهای بسیاری را به آتش می‌کشد و جادوگران دیگر نیز برای مجازات او را به آتش می کشند! و یا Succubusای وجود دارد که یک بار را اداره می کند، البته نه آز آن دست بارهایی که ممکن است تصور کنید!
در تورمنت تنها می‌توانید کاراکترهای معدودی را کنترل کنید، اما همان کاراکترها شخصیت‌پردازی فوق العاده‌ای دارند و به یادماندنی هستند. اگر آنها را از خود طرد ‌کنید، -و این کاری است که در حین بازی کم انجام نمی‌دهید- در ادامه از این کار احساس پشیمانی خواهید کرد… شاید هم نه! شاید از وفادار نبودنشان عصبانی شوید! شاید بخواهید Vhailor را بکشید و ممکن است بخواهید که مورت (Morte) را داخل برج جمجمه‌ها، که از آن جا آمده است، پرتاب کنید. و همه این‌ها بسیار لذت بخش است!

تصمیمات شما به معنای واقعی کلمه تاثیر گذارند

در تورمنت یک دروغ می‌تواند یک نفر را به زندگی باز گرداند. شما می‌توانید به واسطه حرف زدن و بدون انجام هیچ گونه مبارزه، باس‌ها را قانع کرده و بر آن‌ها غلبه کنید. حتی می‌توانید که باس آخر بازی را قانع کنید تا خودش را بکشد! و این حجم از آزادی عمل است که تورمنت را بی نظیر می‌کند؛ چیزی که مانند آن را حتی در میان نقش آفرینی‌های این روزها نیز کمتر می‌بینیم. حال عظمت کاری را که 1۸ سال قبل صورت گرفته است درک کنید!
وقتی که مردم درباره نویسندگی عالی تورمنت صحبت می‌کنند، حرف‌هایشان تنها به بحث درباره کیفیت عالی نثر بازی و جریانات آن ختم نمی‌شود،‌ چرا که این تنها بخشی از قضیه است. مهم تر این است که چگونه تک‌تک تصمیمات شما تاثیر گذارند و هر دیالوگ به مثابه پازلی کوچک می‌ماند که موظف به حل آن هستید. پازلی که که شامل تصمیمات پیچیده متعددی می‌شود که هر کدام به نتیجه‌ای کاملا متفاوت می انجامند.
در Planescape: Torment سوالی که به تکرار پرسیده می‌شود (و یکی از تم‌های اصلی بازی را نیز تشکیل می‌دهد) این است؛ چه چیز می‌تواند طبیعت یک انسان را تغییر دهد؟ اما سوالی که بهتر است شما طی بازی از خود بپرسید این است، چگونه می‌توان طبیعت یک انسان را تغییر داد؟

تورمنت
متن نوشته شده برای داستان تورمنت، از بیش از 1 میلیون کلمه تشکیل شده بود. چیزی بیش از دو برابر متن نوشته شده برای The Witcher 3

موارد کوچک دیگر…

در تورمنت؛ شما می‌میرید و زنده می‌شوید که و این بخشی منطقی از جریانات و رویدادهای بازی است. می‌توانید عضو فرقه‌ای شوید که مرگ را می‌پرستند؛ و یا فرقه‌ای که اعضای آن می‌پندارند که هر کسی یک خداست! و یا حتی می‌توانید آنارشیست شوید!
می‌توانید یک کوچه باردار (!) را ملاقات کنید و نگذارید که سقط جنین کند! این کار حتی از آنچه به نظر می‌رسد نیز
بی معنی تر است!
می توانید بانوی الهه مانند درد را از خود طرد کنید و سر از یک هزارتو در بیاورید. هزارتویی که تا ابد در آن گیر خواهید
افتاد!
و می توانید تجسم‌های وجودی خود را بکشید!
اگرچه پلین اسکیپ هنوز هم چندان قدیمی نشده است! -و اگر تصمیم به تجربه آن دارید توصیه می‌کنیم که از یک ماد افزایش دهنده رزولیشن هم استفاده کنید- بدون شک بازی خاصی است که تاثیر زیادی بر بسیاری از افراد گذاشته و بی‌دلیل نیست که افراد زیادی مشتاق سرمایه گذاری بر روی نسخه جدیدی از آن هستند!

چه انتظاری می‌توان از Torment: Tides of numenera داشت؟

با توجه به عرضه قریب⁠الوقوع شماره دوم این بازی، بد نیست نگاهی‌ نیز به انتظارات و احتمالاتی‌ که همراه با این اثر خواهند بود بیندازیم. با توجه به وجود عناوین متعدد نقش آفرینی و استفاده از المان‌های بی‌⁠شمار توسط آن⁠ها، بدیهی‌ است که گیمر از این عنوان جدید، نباید توقع انقلابی دیگر را داشته باشد؛ مخصوصا آن⁠که به دلیل بازگشت قدرتمند بازی‌های قدیمی‌ همانند Divinity و فرنچایز‌های نو مثل Pillars of Eternity، تورمنت را دقیقا نمی‌توان نجات دهنده سبک نقش آفرینی کامپیوتری دانست و بیش از همه می‌بایست آن‌ را به عنوان ادامه دهنده راهی‌ در نظر گرفت که توسط بازی‌های مذکور دوباره سازی شده است. البته این پیشنهاد که نباید از این بازی انتظار دگرگونی سبک نقش آفرینی را داشت به معنی‌ پیشبینی‌ ناامید کننده بودن آن‌ نیست. بلکه احتمالا با توجه به تیم سازنده بازی و حضور شخص برایان فارگو بر روی این پروژه، شاهد عنوانی بسیار با کیفیت خواهیم بود که تا سالیان دور به عنوان نقطه درخششی برای سبک CRPG در نظر گرفته خواهد شد. بیلد‌های اولیه بازی نیز نوید اثری با کیفیت و درخور نام تورمنت را می⁠دهند که بار دیگر با ارائه داستانی دیوانه‌وار و گرایشات فلسفی‌، در کنار گیم⁠پلی استاندارد و درگیر کننده خود، می⁠تواند بازیکن متفکر را به تجربه چندین باره خود وادار کند. تنها چند روز تا پایان انتظار بیست ساله مانده است و ما و طرفداران سبک نقش آفرینی کامپیوتری، کمربند‌های خود را برای سفری طولانی‌ بسته⁠ایم، سفری به ژرفای آینده و نقش آفرینی در جهانی‌ یک میلیارد سال پس از امروز، دنیای Numenera.

محمد کیانی

We’ll make diamonds from their ashes, take them into battle with us... A shining light to our brothers in arms, even in death. We are Diamond Dogs.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا