راهنمای والدینمقاله های ویژه

معرفی سیستم رده‌بندی سنی بازی‌های ویدیویی ESRB

حتما با این رویکرد مواجه شده‌اید که افرادی برای به نمایش گذاشتن خلاقیت و تاثیرگذاری هرچه بیشتر راه های متفاوت و گاه نامتعارفی را انتخاب می‌کنند.معمولا، استفاده از خشونت، یکی از این انتخاب هاست. Midway Games، شرکت سازنده بازی مورتال کمبت در سال 1992 ، با اتخاذ همین رویکرد دست به انتشار این عنوان در ژانر مبارزه زد. مورتال کمبت در زمان انتشار نسبت به باقی عناوین این ژانر، ویژگی های متمایزی داشت.هر شخصیت مجهز به تعدادی حرکت منحصر به فرد، ویرانگر و کشنده بود که گیمر با کنترل آن می توانست ضربات مرگباری به حریف خود وارد کرده و وی را از پای درآورد. حریف شکست خورده با روش‌های متفاوتی از قبیل تکه تکه شدن و یا سوختن از بین میرفت. انتخاب این رویکرد خشن از سوی سازندگان بازی، علاقمندان بسیاری را جذب این عنوان نمود اما در عین حال، سبب شد توجه والدین و رسانه‌های بیشتری به خشونت در بازی‌های ویدیویی جلب شده و اعتراضات بیشماری را به دلیل خشونت عریان نمایش داده شده در آن، برانگیزد. این اتفاقات، نیروی محرکه‌ای برای ایجاد قانون رده‌بندی بازی‌های ویدیویی در امریکا شد و در نهایت در سال 1994 دست اندرکاران صنعت را وادار به طراحی سیستمی برای رده بندی بازی‌های ویدیویی کرد.

در سالهای ابتدایی دهه 90، مشاجرات و بحث های طولانی در باب میزان تاثیرگذاری خشونت موجود در بازی های ویدیویی بر رفتار کودکان و نوجوانان، بالا گرفت. سر و صدای ایجاد شده توسط مورتال کمبت و دیگر بازی‌هایی که رویکرد خشنی را برای خود انتخاب کرده بودند، بالاخره به واشنگتن رسید و در جولای 1994 در جلسه ای در کنگره ایالات متحده راجع به نحوه پاسخگویی به مساله‌ی خشونت در این عناوین رسیدگی شد. نتیجه این جلسه، تشکیل سازمانی به نام سازمان رده‌بندی نرم افزارهای سرگرمی یا به اختصار ESRB شد. این سازمان از زمان تشکیل در سال 1994 تمام بازیهای ویدیویی منتشر شده در آمریکا را رده بندی می‌کند. در اروپا هم سازمان مشابه ای که PEGIنامیده می‌شود، این وظیفه را بر عهده دارد. از سال 1388 و با شروع کار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ایران، سیستم رده بندی سنی یا به اختصار ESRA وظیفه مشخص کردن رده سنی بازی‌ها را در کشور بر عهده دارد. در ادامه به معرفی جامع نظام‌های رده‌بندی و توصیف‌گرها خواهیم پرداخت. نشان‌ها و المان‌هایی که به والدین کمک می‌کنند تا بازی مناسب سن و سال فرزندانشان را به درستی انتخاب و تهیه کنند. اگر در ارتباط با فواید بازی‌های ویدیویی و عوامل تاثیر گذار هنگام خرید بازی دچار تردید هستید، مقاله نحوه انتخاب بازی ویدیویی مناسب برای کودکان را که پیش از این در بازی سنتر منتشر شده است را مطالعه کنید.

سیستم رده‌بندی سنی ESRB

سیستم رده‌بندی سنی ESRB یا Entertainment Software Rating Board اطلاعاتی مختصر و هدفمند در مورد محتوای بازی‌های ویدیویی و اپلیکیشن‌ها ارائه می‌کند تا مصرف کننده‌ها و خصوصا والدین با اطلاعات کامل جهت انتخاب بازی برای فرزندانشان، تصمیم‌گیری کنند. ESRB از سه بخش تشکیل شده است:

بخش رده‌بندی سنی که بازی‌ها را بر اساس رده‌ی سنی آنها دسته بندی می‌کند.

بخش توضیحات محتوا که نشانگر محتواییست که باید مورد توجه قرار گیرد و همچنین مشخص می‌کند که کدام محتوا در کدام رده‌بندی سنی جای می‌گیرد.

بخش المان‌های تعاملی که در مورد تعاملات یا ویژگی‌های آنلاین یک محصول، تعاملات مصرف‌کننده‌ها با یکدیگر در فضای آنلاین، به اشتراک‌گذاری مکان (Location Sharing)، وجود یا عدم وجود محتوای دیجیتال برای خرید و وجود یا عدم وجود دسترسی نامحدود یک محصول به اینترنت توضیح می‌دهد.

نشانه‌های مربوط به سیستم‌های رده‌بندی در جلو و پشت قاب بازی‌ها و یا در فروشگاه‌های الکترونیکی در صفحه مربوط به بازی قابل مشاهده هستند. به نمونه‌ زیر توجه کنید.

رده‌بندی‌های سنی ESRB:

مناسب برای همه

محتوا معمولا برای همه‌ی رده‌های سنی مناسب است. محصول ممکن است حاوی خشونت بسیار سبک در قالب کارتون و یا  محیطهای فانتری و همچنین استفاده‌ی به ندرت از ادبیات کمی نامناسب باشد.


مناسب برای 10 سال به بالا

محتوا معمولا برای سنین 10 سال و بالاتر مناسب است. میزان خشونت سبک و ادبیات کمی نامناسب، ممکن است بیشتر باشد.


مناسب برای 13 سال به بالا

محتوا معمولا برای سنین 13 سال و بالاتر مناسب است. محصول ممکن است حاوی خشونت، موارد الهام‌دهنده، طنز، خون، قماربازی شبیه‌سازی شده، و یا استفاده‌ی به ندرت از ادبیات نامناسب باشد.


مناسب برای 17 سال به بالا

محتوا معمولا برای سنین 17 سال و بالاتر مناسب است. محصول ممکن است حاوی خشونت شدید، خون، محتوای جنسی و زبان نامناسب باشد.


مناسب برای 18 سال به بالا

محتوا معمولا برای سنین 18 سال و بالاتر مناسب است. محصول ممکن است حاوی صحنه‌های طولانی از خشونت شدید، محتوای جنسی و قمار با واحد پول واقعی باشد.

 


بدون دسته‌بندی

این برچسب نشان می دهد محصول هنوز رده‌بندی نهایی ESRB را دریافت نکرده است. این نشان فقط در تبلیغات مربوط به یک بازی کامپیوتری فیزیکی که قرار است رده‌بندی ESRB را دریافت کند دیده می‌شود، و زمانی که رده‌بندی نهایی مشخص شد باید جایگزین شود.


توضیحات محتوایی:

 در مقابل رده‌سنی بازی‌ها، عناوین محتوایی آن محصول قابل مشاهده است که هر کدام از آن‌ها نمایانگر مفهومی خاص است که در ادامه آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

اشاره به الکل تصاویر مشروبات الکلی یا استفاده از آنها در محصول دیده می‌شود.Alcohol Reference
استفاده از الکل – استفاده از مشروبات الکلی در محصول وجود دارد.Use of Alcohol
اشاره به تنباکو – تصاویر تنباکو (سیگار) یا استفاده از آنها در محصول دیده می‌شود.Tobacco Reference
استفاده از تنباکو – استفاده از تنباکو (سیگار) در محصول وجود دارد.Use of Tobacco
اشاره به مواد مخدر – تصاویر مواد مخدر یا استفاده از آنها در محصول دیده می‌شود.Drugs Reference
اشاره به مواد مخدر – تصاویر مواد مخدر یا استفاده از آنها در محصول دیده می‌شود.Use of Drugs
خون کارتونی – خون به صورت غیرواقی یا در رنگهای دیگر در محصول دیده می‌شود.Animated Blood
خون – خون در محصول دیده می‌شود.Blood
خون و خشونت – خون و یا قطع شدن اعضای بدن در محصول دیده می‌شود.Blood and Gore
خشونت کارتونی خشونت در شرایط و در مقابل شخصیت‌های کارتونی در محصول دیده می‌شود. ممکن است حاوی صحنه‌هایی باشد که شخصیت بعد از اعمال خشونت آسیبی نبیند.Cartoon Violence
خشونت فانتزی خشونت فانتزی در مقابل انسان یا شخصیت‌های غیرانسانی در شرایطی که کاملا قابل تشخیص از زندگی واقعی باشد در بازی دیده می‌شود.Fantasy Violence
خشونت شدید صحنه‌های واقع‌گرایانه‌ای از درگیری‌های فیزیکی که ممکن است حاوی خون و خشونت شدید، استفاده از سلاح، جراحت یا مرگ انسان‌ها باشد در محصول دیده می‌شود.Intense Violence
خشونت صحنه‌های حاوی درگیری خشن و قطع عضو بدون خونریزی در محصول دیده می‌شود.Violence
منابع خشونت آمیز اعمال خشونت‌آمیز در محصول وجود دارد.Violent References
شرارت کمدی دیالوگ‌هایی با محتوای شوخی و طنز در محصول وجود دارند.Comic Mischief
طنز دیالوگ‌هایی با محتوای طنز زننده در محصول وجود دارند.Crude Humor
طنز بزرگسالان استفاده از زبان طنز شامل طنز جنسی در محصول وجود دارد.Mature Humor
ادبیات استفاده‌ی کم یا متوسط از ناسزا در محصول وجود دارد.Language
ادبیات نامناسب – استفاده‌ی صریح و زیاد از ناسزا در محصول وجود دارد.Strong Language
شعر – اشاره‌ی سبک به ناسزا، مسائل جنسی، خشونت، الکل یا مواد مخدر در قالب موسیقی در محصول وجود دارد.Lyrics
شعر نامناسب – اشاره‌ی صریح و زیاد به ناسزا، مسائل جنسی، خشونت، الکل یا مواد مخدر در قالب موسیقی در محصول وجود دارد.Strong Lyrics
برهنگی جزئی صحنه‌های مختصر از برهنگی در محصول وجود دارد.Partial Nudity
برهنگی صحنه‌های برهنگی در محصول وجود دارد.Nudity
تم جنسی صحنه‌های جنسی در محصول دیده می‌شود.Sexual Themes
محتوای جنسی صحنه‌های غیر صریح از رفتار جنسی و همچنین برهنگی مختصر در محصول وجود دارد.Sexual Content
خشونت جنسی صحنه‌های تجاوز یا سایر خشونت‌های جنسی در محصول دیده می‌شود.Sexual Violence
تم تحریک کننده محتوای تحریک‌کننده یا الهام‌دهنده در محصول وجود دارد.Suggestive Themes
محتوای جنسی شدید صحنه‌های حاوی محتوای جنسی صریح در محصول دیده می‌شود.Strong Sexual Content
قمار واقعی بازیکن می‌تواند با استفاده از واحد پول بازی یا پول واقعی در بازی قمار کند.Real Gambling
قمار شبیه‌سازی شده بازیکن می‌تواند با استفاده از واحد پول یا پول غیر واقعی در بازی قمار کند.Simulated Gambling

المان‌های تعاملی:

پرداخت درون برنامه‌ای پیشنهاد برای خرید محتوای دیجیتال با پول واقعی در محصول وجود دارد.In-Game Purchases
تعامل بین مصرف‌کننده‌ها احتمال وجود محتوای ساخته شده توسط سایر مصرف‌کننده‌ها، ارتباط بین مصرف‌کننده‌ها و به اشتراک‌گذاری فایل در محصول وجود دارد.Users Interact
به اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی محصول ممکن است موقعیت مکانی مصرف‌کننده را در اختیار سایر مصرف‌کننده‌ها قرار دهد.Shares Location
دسترسی نامحدود به اینترنت محصول به صورت نامحدود از اینترنت استفاده می‌کند.Unrestricted Internet

 

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا