مقالات

معرفی Nvidia Shield

شاید کمتر کسی فکرش را میکرد که با وجود  کمپانیهای عظیم و  با سابقه ای در ضمینه کنسولهای دستی و گوشهای هوشمند مانند Sony , Nintendo, Apple ,Samsung ، شرکت nvidia خود را وارد این رقابت سنگین کند اما این اتفاق افتاد ، در 6 ژانویه 2013  با معرفی چیپست‌های  جدید  Tegra 4 برای Smart Phone ها که پیش از این با رمز Wayne شناخته میشد ، و همینطور پرده برداری از اولین کنسول دستی ساخته شده ی این شرکت با سیستم عامل Android با نام Shield ، انویدیا رسمآ خود را رقیبی تازه برای نامهای بزرگ در این صنعت معرفی کرد.

فراموش نکنیم در حدود 1 ماه بعد انویدیا چیپست Tegra 4i رو معرفی کرد که به جای 4 هسته ی A15 در ورژن قبلی از4 هسته ی A9 بهره برده که در قیاس با بردار بزرگتر خود اقتصادی تر ، 12 هسته شیدر GPU کمتر و فرکانسی حدود 2.3GHz خواهد داشت (GPU تگرا 4 72 هسته گرافیکی داشته و فرکانس CPU ان نیز 1.9 گیگا هرتز است) ، که این موارد همراه با رم تک کاناله یا Single Channle LPDDR3 که دارای فرکانس پایین تر نسبت به رم Dual Channle تگرا 4 میباشد است ، لازم به ذکر است  تگرا 4 دارای چیپهای Quad-Core A15 بوده و از معماری Armv7 بهره میبرد.

انویدیا سابقه 5 ساله ایی در ساخت چیپهای موبایل داشته و از اولین محصولات این شرکت سری Chipset های Tegra 250 APX است که در تبلتهای  Sony Tablet S , Motorola Xoom و … به کار رفته بود.

جالب است بدانید که تمامی SoC یا System On Chip های انویدیا بر اساس اسامی قهرمانان کتابهای کمیک مثل Wayne (بت من) یا Logan (ولورین) بوده است.

اما بپردازیم به Shield.این وسیله ارزشمند دارای پردازنده Tegra 4 بوده که در اصل به صورت Quad-Core معرفی میشه اما در واقع دارای 5 هسته هست ، 4 هسته اصلی در فرکانس 1.9GHz با معماری A15 هست و یک هسته دیگر A15 که در فرکانسی بین 700 تا 800 گیگاهرتز فعالیت میکند و علت وجودی این هسته برای صرفه جویی در باتری و زمانی که کارهای سبک و غیر گرافیکی انجام میشه بوده ، به عبارت بهتر تگرا 4 از تکنولوژی big.LITTLE استفاده میکند که در زمان مقتضی بین هسته های مشخص سویئچ کرده تا مانع از هدر رفتن باتری و گرم شدن دستگاه شود.همینطور Shield از 2GB رم DDR3 پشتیبانی میکند.

از لحاظ کنترل و ویبره ، این دستگاه همانند دسته های PS3 و Xbox360 عمل کرده و تمامی حس یک کنترلر کامل را به شما القاء میکند خصوصا با وجود دکمه های Trigger  در پشت کنسول.

در عین حال و به لطف سخت افزار بهینه و وجود فن کوچک روی چیپ و سیستم تهویه مناسب ،گرم شدن دستگاه حتی پس از بازی کردن و کارهای گرافیکی طولانی مدت بسیار کم بوده و اصلا ازار دهنده نیست.

صفحه نمایش 5 اینچی به کار رفته شده ، قابلیت تاچ داشته و دارای رزولیشن 1280×720 و تراکم پیکسلی 293.7 PPI است.سازندگان این دستگاه صفحه نمایش ان را Retina میخوانند اما در حقیقت این نمایشگر، رتینای شرکت اپل نبوده بلکه با توجه به سایز و تراکم پیکسلی موجود ، تشخیص پیکسلها به مانند صفحات رتینا اپل  کاری بسیار دشواری است و این نام گذاری عملآ به واسطه ی این ویژگی خاص مطرح شده است.

سیستم صوتی دستگاه به گفته سازندگان بسیار پر قدرت بوده و 2 اسپیکر موجود بر روی دستگاه صدای خروجی را طوری ایجاد میکند که نیاز به بالا بردن صدا تا به اخرین حد نیست.

اما مورد مهم و اصلی این دستگاه رقابت تنگاتنگ  از لحاظ Performance با محصولات اپل و شرکت کوالکام  بوده است.

در اکثر تستهای گرفته شده Tegra4 توانسته به راحتی Snapdragon 800 (جدیدترین و قویترین چیپ شرکت کوالکام ) را پشت سر بگذارد و در تستهای دیگر  نیز از سد حریف اصلی خود iPhone 5 و چیپ A6 اپل نیز عبور کند اما هنوز توانایی گذر از مقابل قدرتمند ترین تبلت دنیا یعنی iPad 4 را نداشته است.

از ویژگیهای مهم در Shield قابلیت PC Streaming است.شاید این امکان برای همه مهم یا کاربردی نباشد اما کسانی که کامپیوترهایی با کارت گرافیکی Geforce 650GTX به بالا دارند میتوانند از طریق WiFi و Shield و نرم افزار مخصوص nvidia بازیهای خود را به صورت وایرلس و با کنترلر و صفحه نمایش این دستگاه بازی کنند.نرم افزار ساخته شده ی انویدیا برای این کار ، توانایی لازم را داشته که بسته به نوع بازی تغییرات مشخصی را اعمال نموده و کمترین لگ و تاخیر در اجرا بازی برای شما به ارمغان بیاورد.نکته جالب دیگر در مورد این نرم افزار قابلیت شناسایی بازیهای موجود بر روی PC که توانایی اجرای PC Streaming دارند است.

باتری موجود در این دستگاه 28.8Wh بوده و با توجه به نوع استفاده از دستگاه بین 6 تا 9 ساعت جوابگوی  Gamer ها خواهد بود.میزان زمان شارژ کامل ان نیز در حدود 5 ساعت طول خواهد کشید.

این دستگاه علاوه بر داشتن دکمه ها و انالوگها ، دارای ورودی های مختلفی نیز بوده که شما را از تهیه وسایل جانبی تا حدی بالایی بی نیاز میسازد.

دستگاه دارای 16GB فضای داخلی است و تا 32 گیگ نیز از رمهای MicroSD پشتیبانی میکند.در عین حال سیستم عامل اولیه دستگاه به صورت پیش فرض در هنگام عرضه Android 4.2 خالص (همانند ورژن موجود بر روی محصولات Google ) بوده و بسته به مشکلات ، اپدیتهای مورد نیاز به صورت OTA برای دستگاه عرضه میشوند.

لازم به گفتن است که دستگاه از ورژن 3.0 بلوتوث و وایرلس 802.11n برخوردار بوده و دارای سنسورهای ژیروسکوپ و شتاب سنج میباشد.

تمام موارد گفته شده به نوعی از محاسن و ویژگیهای خوب این دستگاه بود، بگذارید چند مورد از ایرادت این وسیله را نیز به صورت تیتر وار برایتان بیان کنیم.

عدم وجود دوربین خصوصآ در جلوی صفحه نمایش ، عدم وجود سنسور تشخیص نور یا Auto Brightness ، ساپورت نکردن برخی از اپلیکیشنهای اندروید به دلیل نداشتن قابلیت Auto Rotate یا چرخش اتوماتیک ، قیمت نسبتا بالا.

در انتها هم یاد اور شویم در حال حاضر و با ورود این دستگاه به بازار، بازیهایی که برای این دستگاه بهینه شده اند به 35 عنوان رسیده  که 8 عدد انها مجانی و مابقی پولی هستند در عین حال بیش از 90 عنوان نیز از سیستم کنترل این دستگاه (انالوگ و دکمه) پشتیبانی کرده و عملا زمینه مناسبی را برای خرید این وسیله توسط  علاقه مندان به بازیهای اندروید فراهم اورده است.برای Game هایی با قابلیت تاچ مثل Angry Bird و … میتوانید از خود صفحه نمایش استفاده کنید.

قیمت این محصول در صورت خرید مستقیم از سایت انویدیا (بدون وسیله جانبی) 300 دلار بوده و فعلا برای کشور های امریکا و کانادا Shipment یا ارسال وجود دارد و زمان ارسال هم بین 2-3 هفته طول خواهد کشید که به دست سفارش دهندگان برسد ، اما خرده فروشیها قیمتی مابین 325 تا 350 دلار را برای فروش این ابر کنسول دستی در نظر گرفته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا