تاریخچه کنسول های بازیمقالات

معرفی کنسول Xbox One S

Xbox One S؛ انتخابی جدید یا مهمانی ناخوانده؟

مایکروسافت امسال در بطن کنفرانس خود در E3 2016، دست به رونمایی از دو سخت‌افزار جدید زد. یکی نسخه‌ای کوچک‌تر از Xbox One با نام (Xbox One S (XOS همراه با ویژگی‌هایی بیشتر و دیگری نمایشی نیمه‌مجهول از کنسول بعدی خود با نام «پروژه اسکورپیو» (Project Scorpio) که بررسی مشخصات فعلی آن در این مقال نمی‌گنجد اما تنها نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، این است که پروژه اسکورپیو با استناد بر اطلاعات رسمی، بسیار قوی‌تر از Xbox One کنونی‌ست و اختلاف تاریخ عرضه بین XOS و اسکورپیو چیزی نزدیک به یک سال‌وچند ماه است و دلیل شکل‌گیری این مقاله همین است: «آیا با توجه به کنسول فعلی و آینده یعنی اسکورپیو، دلیلی برای خرید XOS وجود دارد؟» با بازیسنتر همراه باشید.

Xbox One S

دلایل خرید

1. دلربا و کوچک‌تر از Xbox One

در طراحیِ صنعتی این عصر، تولیدات به مینیمال‌تر شدن ولی کاربردی‌تر بودن سوق دارند. حال فرض کنید که مایکروسافت در هنگام ورود به نسلی جدید، نکات بالا را نادیده‌گرفت و کنسولی عرضه کرد که در عینِ بزرگ‌بودن، نشانه‌های کمی از مدرن‌بودن داشت. نتیجه‌ی کار، دلربا نبود و نشانه‌ای از نوآوری‌های X360 در آن دیده نمی‌شد. حالا XOS در طراحی خود، شیوه‌ای متفاوت را پی‌گرفته است. این کنسول نزدیک به 40 درصد از کنسول XO کوچک‌تر است و در مجموع با کوچک‌ترین XBOX ساخته‌شده روبه‌رو هستیم. دیگر خبری از آداپتور نیست و مایکروسافت آن را در خودِ کنسول تعبیه کرده‌است. سطوح شیب‌دار در این کنسول حذف شده و شکل ظاهری را به مکعب‌مستطیل بَدَل کرده‌ که این نکته، به طراحی مینیمال آن کمک شایانی نموده‌است. در ضمن، دیگر خبری از رنگ سیاه نیست. رنگِ اصلیِ این کنسول سفید است، یعنی همان رنگ اولین X360 که می‌تواند جنبه‌ی نوستالژیک خود را ادا کند. همچنین، اگر مایل نبودید که ظاهر XOS را به‌صورت افقی ببینید، می‌توانید با اتصال پایه‌ای در قسمت راست کنسول، آن را به شکل عمودی کار گذارید که شاید ظرافت در طراحی این کنسول، در این لحظه به چشم آید. در مجموع، فاکتور مدرن‌بودن به این کنسول بازگشته‌است.

Xbox One S

2. تصاویری هوشمند‌تر؛ پشتیبانی از HDR و Ultra HD

کنسول قبلی از کابل HDMI 1.4 پشتیبانی می‌کرد ولی XOS قابلیت پشتیبانی از HDMI 2.0 را دارد که به مدد آن، شاهد نمایش زنده‌تر و پرجزئیات‌تر تصاویر با استفاده از HDR خواهیم بود. اما HDR چیست؟ HDR خلاصه‌شده‌ی High Dynamic Range و امکان پر جزئیات‌تر نشان دادن قسمت‌های سیاه و روشن تصاویر را فراهم می‌کند. به‌طور مختصر، قسمت‌های سیاه و روشن تصویر را به حالت دیداریِ ما نزدیک می‌سازد. تصور بازی‌کردن خیلی از عناوین که در محیطی تاریک می‌گذرند با HDR، خرید XOS را ملزوم می‌کند اما این تنها قابلیت HDMI 2.0 نیست. با این ورودی، ویژگی پخش تصاویر به‌صورت Ultra HD یا موسوم به 4K اضافه شده‌است. البته فیلم‌برداریِ خیلی از فیلم‌ها هنوز به‌شکل 4K نیست اما دیدن همان اندک فیلم‌ها مانند Mad Max: Fury Road، The Hateful Eight و … که دارای ویژگی‌های بصری فوقالعاده‌اند، وسوسه کننده‌است. البته بزودی در سینما شاهد مرسوم‌شدن فیلم‌برداری به‌صورت 4K خواهیم‌بود اما تا قبل از آن، XOS می‌تواند تصاویر را به 4K تنظیم کند که جزئیات زیادی به تصویر اضافه نخواهد کرد.
اگر به دنبال جواب این سوال هستید که آیا XOS می‌تواند بازی‌ها را به‌صورت 4K نمایش دهد، باید بگویم که می‌تواند تصاویر را به 4K تنظیم کند که باز هم در این حالت، جزئیات فوقاالعاده‌ای مشاهده نمی‌شود. سازندگان باید بازی خود را در ابتدا برای این کیفیت تهیه کنند که متأسفانه سخت‌افزار کنسولِ کنونی، پاسخ‌گوی این مهم نیست.

Xbox One S

3. حافظه‌ای وسیع‌تر

کنسولِ XO، در حالت عادی با حجم 500 گیگابایت به‌فروش می‌رسد که امکان دارد برای دسته‌ای از افراد کافی و مطلوب نباشد. خوشبختانه در این مبحث، مایکروسافت آزادی عمل را بالا‌برده است و بر اساس نیاز به خریداران، سه کنسول XOS را در حافظه‌های 2ترابایت، 1ترابایت و 500 گیگابایت تقسیم‌بندی کرده‌است که فقط کنسول 2ترابایتی در شهریور ماه عرضه ‌می‌شود و دو نمونه‌ی دیگر به احتمال زیاد تا مهر و آبان در دسترس برای فروش قرار می‌گیرند. قیمت این سه کنسول به ترتیب، 400، 350 و 300 دلار خواهدبود.

4. بهینه‌تر

با تمام تغییرات ریز و درشت XOS، ساختار خیلی از عناصر حفظ شده‌است و فقط کمی آن‌ها را بهینه‌تر می‌بینیم. کلیدِ روشنی کنسول دیگر لمسی نیست و باید آن را فشار داد. درگاه USB به‌جلوی کنسول و به زیر درایور انتقال پیدا کرده‌است. دیگر دکمه‌ی مَکِش دیسک در کنار درایور و لمسی نیست و بر روی بدنه قرار داده شده‌است. دیگر خبری از درگاهی برای کینکت خبری نیست و اگر خواهان درگاه کینکت هستید، باید هزینه‌ای اضافه‌تر برای آداپتوری جداگانه پرداخت کنید که این ویژگی می‌تواند برای عده‌ای، دلیل عدم خرید XOS به‌شمار رود. همین‌طور، IR Blast در جلوی کنسول نهادینه‌شده که با وجود آن، ممکن به کنترل تلویزیون یا هر دستگاه هوشمند دیگری هستیم و این قابلیت در XO فعلی، فقط با حضور کینکت رنگ می‌گیرد. همچنین تغییرات هم راهِ خود را به دسته‌ی XO کشانیده است. جدای هر ایرادی، کنترلر یا دسته‌ی XO همچنان یکی از خوش‌دست و مهندسی‌ترین دسته‌ها برای بازی‌کردن است که برای حضور در XOS نقاط قوت خود را حفظ کرده و اصلاح‌تر شده‌است. برای مثال گستره‌ی ارتباط دسته افزایش یافته‌است و می‌توانید از فاصله‌ی دور تری به کنسول وصل شوید. همینطور، با استفاده از Bluetooth ارتباط دسته با Windows 10 هم ممکن گشته‌است. برای حسن ختام این قسمت، به شخصی‌سازِ دسته هم باید اشاره کرد. مایکروسافت در کنفرانس مذکور برای داشتن دسته‌ی شخصی خود، به اقدامی اهتمام بخشیده که آن را با Xbox Design Lab می‌شناسیم. با این قابلیت، شما می‌توانید رنگ مخصوص دسته‌ی خود و قسمت‌های مختلف آن را شخصی‌سازی کنید و با هزینه‌ای حدود 80 دلار آن را در اختیار بگیرید.
Xbox One S

این‌ تمام دلایل کوچک و بزرگی بود که برای خرید XOS می‌تواند بسیار مفید باشد ولی باید یک‌سری نکات را هم در نظر گرفت:

دلایل عدم خرید

1. پروژه‌ی اسکورپیو

اینکه این کنسول یک انتخاب دل‌به‌خواه در کنار XO هست یا خیر، چیزی‌ست که زمان آن را مشخص خواهد کرد. آقای «فیل اسپنسر» رئیس بخش Xbox مایکروسافت، در کنفرانس تأکید کرد که XO کنسولی دیگر در کنار پروژه اسکورپیو خواهد بود و قرار است که بازی‌بازان متناسب با سلیقه‌ی خود در امر نمایش گرافیک، یکی از این‌دو را انتخاب کنند و هیچ تفاوتی در محتوا بین این دو نخواهیم دید. با فرض درست‌بودن این قضیه که از صحت آن ایمان نداریم، مشخصات کنونیِ پروژه اسکورپیو را نگاه می‌کنیم و متوجه می‌شویم که انتخاب XO در مقابل اسکورپیو، انتخاب بین خوب و خوب‌تر نخواهد بود. اختلاف گرافیکی این‌دو کنسول فقط بر روی کاغذ تفاوتی فاحش و آشکار دارند که در عمل مطمئناً بیشتر بازخورد منفی نشان خواهد داد. در واقع XO با سخت‌افزار اکنون خود، گزینه‌ای پایین‌تر از پروژه‌ی اسکورپیو نیست و انتخابی چند پله پایین‌تر از آن است. حال با دانستن این موضوع که این کنسول در هفده‌ماه آینده عرضه خواهد شد، حاضر به خرید XOS هستید یا نه؟ باید توجه‌کرد که ممکن است قیمت پروژه اسکوریپو در هنگام روانه‌شدن به سوی بازار، قیمتی بیشتر از حالت معمول داشته‌باشد.

,Xbox One S

2. Xbox One فعلی

از زمان معرفی XOS، مایکروسافت برای فروش و خالی‌کردن انبارهای خود از XO فعلی، تخفیفی مطبوع ارائه کرده و می‌توانید این کنسول را با 280 دلار تهیه کنید. به همین نحو، بسیاری از خرده‌فروشی‌ها هم انواع و اقسام تخفیف‌های وسوسه‌انگیزتر را ارائه کرده‌اند. حال برای خرید XO می‌توان دست جنباند و با صرفه‌جویی بسیار این کنسول را خریداری کرد و قید XOS را زد. البته شاید این بخش و این دلیل برای بازی‌بازان داخل ایران معقول به نظر نرسد. چون همچنان قیمت XO در ایران ثابت مانده و احتمال افزایش آن هم کم نیست (!) اما امکان دارد که با ورود XOS، قیمت XO دست‌خوش تغییر شود و فقط یک احتمال است.

آریا پیروز

گیم و تکنولوژی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا