مقالات

معرفی Apple iPhone 5

در تاریخ ۹ ژانویه ۲۰۰۷ بود که استیو جابز فقید به روی صحنه آمد و برای اولین بار آیفون را معرفی کرد.
یک تلفن هوشمند که در نگاه اول به نظر خیلی‌ها کمبودهای فراوانی داشت. بعضی‌ها به دوربین ۲ مگاپیکسلی آن انتقاد می‌کردن و بعضی‌ها هم حتی به قفل بودن بلوتوس آن. اما فقط کافی بود یک بار آیفون رو در دستانتان بگیرید تا مطمئن شوید که با یک محصول کاملا متفاوت رو به رو هستید. یک محصولی که برای یک انقلاب ساخته شده بود، نه تکامل.

هیچکس نمی‌تواند بگوید آیفون یک اسمارت‌فون صد در صد کامل بود و هیچ کمبودی نداشت اما هیچکس هم نمی‌تواند این حقیقت را کتمان کند که آیفون آغاز یک انقلاب در تلفن‌های هوشمند بود. یک انقلاب که حاصلش بازار داغ این روزها است.

سال‌ها گذشت و سال به سال آیفون به تکامل رسید. مدل‌های جدید ، ایده‌های جدید که تقریبا همه آن‌ها موفق بودند تا به امسال رسید و پس از یک سال با شایعات فراوان بالاخره iPhone 5 توسط تیم کوک رسما معرفی شد. یک محصول جنجالی و خاص. اگر بخواهیم در یک جمله آیفون جدید را توصیف کنیم بهتره بگیم یک آیفون کشیده. قطعا بارزترین تفاوت این آیفون نسبت به آیفون‌های قدیمی‌تر همین کشیدگی یا به اصطلاح دراز شدن این محصول می‌باشد، دقیقا در راستای همان شایعاتی که در طول سال شنیدیم. البته این کشیدگی با نازک شدن و سبک شدن همراه بوده. شاید باور کردنش ساده نباشه اما وزن iPhone 5 به 112gr کاهش پیدا کرده. شاید بد نباشه ذکر کنیم که برترین رقبای آیفون یعنی Galaxy S III و Lumia 920 به ترتیب دارای وزنی به اندازه 133gr و 185gr می‌باشند.
و اما ابعاد؛iPhone 5 دارای ابعادی برابر 7.6*58.6*123.8 میلی‌متر می‌باشد.
به طبع به همراه این کشیدگی صفحه نمایش آیفون نیز بزرگتر شده، بالاخره پس از گذشت چندین نسل آیفون سنت شکنی کرده و صفحنه نمایش از 3.5 اینچ به 4 اینچ افزایش پیدا کرده است. یک صفحه نمایش فوق العاده 4 اینچی به همراه تکنولوژی Retina که رزولوشنی برابر 1136*640 پیکسل (326 ppi pixel density) رو برای شما به ارمغان می‌آورد. البته ناگفته نماند Gorilla Glass نیز اینجا است تا صفحه نمایش فوق العاده iPhone 5 را در برابر انواع خطرات محافظت کنه.

اما نکته عجیبی که مدت زمانی‌است منتقدان به آن می‌پردازند اینترفیس یکنواخت آیفون بوده که از نسل اول تا همین iPhone 5 تغییر بزرگی رو به خود ندیده است. شاید یکنواختی بیش از حد iOS باعث شده انتقادهایی به سمت اپل روانه شود، انتقادهایی که شاید پر بیراه نباشند. نکته جالب اینجا است که پس از این تغییر سایز به وجود آمده در iPhone، اپل باز هم دست به تغییرات خاصی نزده و تنها یک ردیف آیکون به منو اضافه کرده است. این همه ثبات و عدم ایجاد تغییر در اینترفیس iOS واقعا نشان از اعتماد به نفس عجیب اپل در طراحی ظاهر سیستم عاملش داره ولی به نظر شاید بد نباشه که اپل یه خلاقیتی در این ضمینه به خرج بده، iOS پس از گذشت این همه مدت مخصوصا برای کاربران قدیمی واقعا یکنواخت شده.

پس از بحث در مورد صفحه نمایش و سایز iPhone 5 شاید بد نباشه به سراغ سخت‌افزار این محصول بریم. شاید خیلی‌ها انتظار داشتند به رسم هر ساله اپل دوباره پردازنده آیپد جدید رو در آیفون جدید ببینند (یعنی پردازنده A5X که در آیپد جدید استفاده شد)، اما این‌بار اپل مستقیما پس از پردازنده A5 که در iPhone 4S استفاده کرده بود به سراغ پردازنده A6 رفت.
اپل ادعا دارد پردازنده A6 دو برابر نسل قبلی سرعت دارد. این واقعا خوبه!‌ دو برابر؟‌ تا اینجا فوق العاده‌است ولی شاید سوال اصلی این باشه چه استفاده‌ای قراره از این سخت افزار فوق العاده بشه؟
این آیفون جدید همانند نسل قبلی در سه حافظه 163264 گیگی عرضه خواهد شد و یک رم یک گیگی هم آماده‌است تا نیازهای شما رو همه جوره پاسخ بده.

اما اگر درباره دوربین بپرسید باید بگم در اینجا نمونه ‌ای تکامل یافته از دوربین iPhone 4S رو داریم.
یک دوربین iSight فوق‌العاده ۸ مگاپیکسلی دارای امکاناتی هم‌چون Face Detection , Touch Focus , HDR و البته Panorama است. از نظر فیلم‌برداری هم خیالتون راحت، مثل نسل قبلی می‌تونید روی کیفیت 1080p حساب کنید. شاید نکته مثبت دوربین، عکاسی در طول فیلم‌برداری باشه، تصور کنید می‌تونید در حین فیلم‌برداری Full HD هر وقت دوست داشتید به عکاسی هم بپردازید. از نظر دوربین دوم هم خیالتون راحت، اپل FaceTime محبوب خودش رو فراموش نکرده. از این به بعد شما می‌تونید از یک FaceTime HD لذت ببرید که دیگه فقط به اینترنت شبکه وایرلس محدود نیست. این یعنی با استفاده از شبکه های 3G و 4G می‌تونید از FaceTime لذت ببرید اونم با کیفیت HD.(هر چند برای ما ایرانی ها این خبر چندان هم خوش نیست!)

خب از سخت افزار گذشته به مهم‌ترین بخش مربوط به هر تلفن هوشمند یعنی سیستم عامل می‌رسیم. مثل همیشه iOS که بدون شک یکی از بهترین سیستم عامل‌های گوشی‌های همراه می‌باشد آماده‌است تا بهترین تجربه رو در اختیار شما قرار دهد. برای iPhone 5 آخرین نسخه از این سیستم عامل یعنی iOS 6 درنظر گرفته شده تا با امکانات جدیدش حسابی لذت تجربه این آیفون جدید رو به بینهایت برسونه. همان‌طور که قبلا گفته شد iOS 6 برای iPhone 5 دچار تغییراتی شده و از این به بعد در هر صفحه یک ردیف آیکون بیشتر قرار داشته و همین‌طور نرم افزارهای اپل هم نظیر iWork و iPhoto دچار بازنویسی شده‌اند تا همگی برای این آیفون جدید آماده شوند.
در رابطه Appهای قدیمی هم نگران نباشید. برای جبران اختلاف سایز اپل در اینجا یک قاب به دور نرم‌افزارها قرار داده تا شما بتوانید از انبوهی از نرم‌افزارهای موجود در AppStore استفاده کنید. توسعه دهندگان هم می‌تونن به سادگی نرم‌افزارهای خود را به روز کرده و با رزولوشن جدید iPhone 5 هم هماهنگ سازند.

در شب کنفرانس اپل به همراه معرفی آیفون جدید و سری آیپادهای جدید از هدفون جدید خودش یعنی EarPod رونمایی کرد. اپل ادعا دارد بر روی طراحی این محصول ۳ سال کار شده که بهترین تجربه رو از موسیقی برای شما به ارمغال بیاره. این هدفون جدید دارای یک میکروفن برای مکالمه بوده و هم‌چنین از یک ریموت کنترل نیز بهره می‌برد. EarPod همراه iPhone 5 و iPodهای جدید ارایه شده و هم‌چنین با قمیت ۲۹دلار در بازار آزاد عرضه خواهد شد. اپل ادعا دارد EarPod توانایی رقابت با هدفون‌های حرفه‌ای را دارد، به هر صورت باید منتظر بود تا تست‌های مختلف روی این محصول انجام گیرد.

لیست مشخصات

2G Network , GSM 850/900/1800/1900  GSM A1428 – CDMA 800/1700/1900/2100  CDMA A1429
3G Network , HSDPA 850/900/1900/2100  GSM A1428 – CDMA2000 GSM A1429
4G Network , LTE 700MHz Class 17/1700/2100 GSM A1428
LTE 850/1800/2100 GSM A1429
LTE 700/850/1800/1900/2100 CDMA A1429

Dimensions 123.8*58.6*7.6mm
Weight 112gr

Display LED-Backllit IPS TFT Capasitive Touchscreen
Size 4inch 640*1136 (326ppi pixel Density) 16M Color
Protection Corning Gorilla Glass
Oleophobic Coating

Wi-Fi 802.11 a/b/g/n Dual Band , Wi-Fi Plus Cellular
Bluetooth v4.0 with A2TP
USB v2.0
GPRS & Edge

(Primary Camera 8MB (LED Flash
Auto Focus , Touch Focus
Simultaneous HD Video and image Recording
GeoTagging , Face Detection , Panorama , HDR
Full HD 1080p 30fps Video

(Second Camera 1.2MP (For FaceTime
FaceTime HD 720p
Over Wi-Fi & 3G/4G

Apple A6
1GB RAM
16/32/64GB Storage

Apple iOS 6

آیفون جدید رسما معرفی شد و مثل همیشه حسابی سر و صدا به پا کرد.

خیلیها مثل همیشه عاشق محصول جدید اپل شدند و خیلیها هم جای ایده و تحولات بیشتر رو در آیفون جدید خالی دیدند و انتظارات بیشتری از اپل داشتند.

بعضیها هم بازم مثل همیشه از یکی دیگر از محصولات اپل منتفر شدند و اون رو به رگبار انواع انتقادات منطقی و غیر منطقی بستند.

نظر شما چیه؟ به نظرتون iPhone 5 موفقیت خانواده خوشنام آیفون رو تکرار خواهد کرد یا تبدیل خواهد شد به یک شکست بزرگ؟

اما سوال بزرگ شاید این باشه که آیا در آیفون جدید میشه ایدههای ناب و انقلابی اپل رو دید یا نه ؟ iPhone 5 رو یک انقلاب بزرگ میبینید یا فقط یک تکامل؟

منتظر نظرات شما هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا