مصاحبه

مصاحبه اختصاصی بازی سنتر با استودیو راسپینا – بخش اول

دومین نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران نیز با تجربیاتی که به ارمغان آورد تمام شد. بازی های داخلی زیادی برای اولین بار به نمایش و معرفی عموم گذاشته شدند و عناوین بعضا جالب توجهی در میان آن ها به چشم می خورد. یکی از پر مخاطب ترین این بازی ها، ارتش های فرازمینی، محصول استودیوی راسپینا بود که با جلوه های بصری بسیار زیبای خود، عموم گیمرهای نمایشگاه را به سمت خود جلب کرد. در همین راستا سایت بازی سنتر به عنوان بزرگ ترین رسانه مرتبط با بازی های رایانه ای در ایران، مصاحبه ای با مدیر عامل شرکت راسپینا و مسوول بخش تکنیکی این استودیو داشت که در ادامه به سمع و نظرتان خواهد رسید. بخش اول آن مربوط به گفت و گو با آقای اسرافیلیان، مدیر عامل استودیو است و بخش دوم که فردا به استحضارتان خواهد رسید مربوط به گفت و گو با آقای معماری، مسوول بخش تکنیکی استودیوی راسپینا خواهد بود. با ما همراه باشید.

بازی‌سنتر: لطفا خودتان را معرفی کنید و سِمَت خود را در شرکت راسپینا بفرمایید؟

آریا اسرافیلیان: سلام عرض میکنم. آریا اسرافیلیان هستم، مدیر عامل شرکت راسپینا.

بازی‌سنتر: لطفا بفرمایید از چه سالی شروع به فعالیت کردید و سابقه خود را در صنعت بازی‌سازی داخلی بفرمایید؟

آریا اسرافیلیان: بنده شخصا 7 سال است که در صنعت بازی‌سازی در حال فعالیت هستم و در کنار تیم حدود 3-4 سال است که در حال کار هستیم.

بازی‌سنتر: آیا قبل از بازی “ارتش‌های فرازمینی”، بازی دیگری در کارنامه شما وجود دارد؟

آریا اسرافیلیان: خیر. فعلا از این تیم خروجی نداشتیم. قبل از این بر روی بازی “تعهد سیاه” کار می‌کردیم که به خاطر ماهیت جادویی که داشت آن حمایت لازم از ما نشد و ما نتوانستیم به کیفتی که مد نظر داشتیم برسیم، به همین دلیل متاسفانه پروژه را متوقف کردیم. از مرداد پارسال در حال کار بر روی بازی “ارتش‌های فرازمینی” هستیم، شهریور ماه همان سال طرحمان را به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تحویل دادیم و بعد از آن در دی ماه بود که قرار داد تولید طرح بسته شد. از بهمن ماه ساخت “ارتش‌های فرازمینی” شروع شد و تا اوایل خرداد ادامه داشت و نهایتا بازی برای نمایش در دومین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای آماده شد.

بازی‌سنتر: چگونه ایده ساخت “ارتش های فرازمینی” به ذهنتان رسید؟ این روزها اکثر بازی‌ها یا در مورد حوادث سیاسی بین‌المللی مربوط به ایران است، یا اساطیر قدیمی ایران؛ ولی بازی شما کمی متفاوت است. کمی در این مورد توضیح دهید.

آریا اسرافیلیان: ما به خاطر تجربه قبلیمان که به خاطر محتوا به مشکل برخوردیم، تصمیم گرفتیم که این بار چیزی بسازیم که انعطاف‌پذیرتر بوده و دستمان بازتر باشد؛ داستانش بر روی کره زمین نبوده، حول گروه خاصی از دشمنان نباشد تا اگر جایی به مشکل حجم یا اجرا خوردیم، بتوانیم به سادگی برخی چیزها را تغییر دهیم. نمی‌خواستیم بازی ما دارای یک داستان پیچیده و حاشیه‌هایی که فرمودین باشد. خواستیم تا یک داستان خطی پیرامون صلح‌جویی و جنگ‌ستیزی بیافرینیم، به همین خاطر زمان روایت داستان را هم به آینده بردیم تا دستمان اندکی بازتر باشد.

بازی‌سنتر: پس به جز زبان فارسی ربط خاصی به ایران پیدا نمی‌کند؟

آریا اسرافیلیان: خُب بگذارید داستان بازی را به طور خلاصه عرض کنم؛ “ارتش‌های فرازمینی” روایتی است از جنگ‌های انسان‌ها بر سر منابع انرژی. جنگ‌هایی که زمین را به سمت نابودی به پیش می‌برد. دولت‌هایی مانند ایران که توانایی دارند، مردمشان را در جست و جوی منابع انرژی جدید به سیارات دیگر می‌فرستند و افرادی که چنین توانایی ندارند، محکوم به ماندن در زمین رو به نابودی شده و برای بقای خود با یک‌دیگر می‌جنگند. ما اسم این افراد را “ترد شدگان” می‌گذاریم که در واقع دشمنان ما هستند. ترد شدگان بعد از مدت زیادی که با ما می‌جنگند، به این نتیجه می‌رسند که تنها راه نجاتشان، دست‌یابی به منابع انرژی است که اکنون در اختیار کشورهایی نظیر ایران است. بنابراین به آن سیارات که ما هم جزو آن هستیم،حمله می‌کنند. ما نیز برای حفظ منابع انرژی خود مجبور به دفاع هستیم.

این نگاه کلی ما به داستان است. سعی کردیم المان‌های ایرانی را با وجود سختی زیادی که دارد، از جمله زمان بازی که مربوط به آینده هست، تا جای امکان وارد بازی کنیم.به عنوان مثال مناطق کویری بازی، درست است که تخت جمشید نیست ولی سعی کردیم آن معماری قدیمی و باستانی ایران را در آن به کار ببریم که اگر زمانی خواستیم بازی را در خارج از کشور نیز عرضه کنیم، افرادی که تا به حال چنین چیزی ندیده‌اند نیز با آن آشنا شوند. هم‌چنین سعی کردیم تا حد امکان، کاراکترهای بازی نیز نشانه‌هایی از ایرانی بودن داشته باشند. گرچه این کار بسیار سخت است، مثلا نمی‌توانیم یک شال به کمر کاراتر ببندیم تا نشان دهیم او ایرانی است؛ واقعا کار سختی است ولی ما تمام تلاش خود را می‌کنیم.

بازی‌سنتر: کمی از انتخاب UDK بگویید. چه شد که تصمیم گرفتید از UDK برای ساخت بازی خود استفاده کنید؟

آریا اسرافیلیان: خُب UDK دست را برای ساخت بازی‌های بزرگ خیلی باز می‌گذارد و در مدیریت کردن محتوا، انجین بسیار قدرتمندی است. ما قبل از این با Unity کار می‌کردیم ولی به محض اینکه UDK به صورت عمومی منتشر شد به این انجین نقل مکان کردیم. مدتی با آن کار کردیم، بازی تعهد سیاه را با آن شروع کردیم و تا اینجا نیز در حال کار با آن هستیم. حتی بعد از انتشار عمومی CryEngine نیز انجین خود را عوض نکردیم چون یادگیری آن زمان بسیار زیادی از تیم میگرفت.

بازی‌سنتر: حمایت‌های بنیاد از شما چگونه بود؟ فرمودید در بازی قبلی آن‌چنان که باید و شاید از شما حمایت نشد.

آریا اسرافیلیان: در مورد “تعهد سیاه” بحث آن‌چنان پیش نرفت. در واقع ما اصلا طرح را ارائه ندادیم. از همان اوایل چون احساس کردیم آن طور که ما می‌خواهیم از ما حمایت نمی‌شود، خیلی سریع ساخت بازی را متوقف کردیم. اما در بازی جدیدمان، حمایت‌ها و برخوردها خوب بود، طرح به سرعت و ظرف فقط 4 ماه که در مقایسه با بازی‌های دیگر بسیار زمان مناسبی است تصویب شد. ولی با این حال همین 4 ماه هم زمان زیادی است. 4 ماه تولید و 4 ماه هم وقت برای دریافت بودجه؛ الان می‌توانستیم ماه هشتم تولید باشیم ولی نیستیم. اگر این پروسه تسهیل پیدا کند، خیلی به نفع سازنده ها است. به هر حال امیدوارم در ادامه، هم از نظر زمانی و مخصوصا از نظر مالی از ما حمایت ویژه شود تا بازی را با همین کیفیت ارائه دهیم. متاسفانه فعلا فضای مناسب کاری در اختیار نداریم، باید افراد جدیدی به تیم اضافه شوند که همه اینها هزینه‌بر است. امیدوارم توجه ویژه‌ای به این بازی شود.

بازی‌سنتر: شما به عنوان مدیر عامل شرکت راسپینا، چه افق‌هایی برای آینده شرکت خود تصور می‌کنید. آیا قصد دارید “ارتش‌های فرازمینی” را به یک فرنچایز تبدیل کنید، یا قصد ورود به سبک‌های دیگر را نیز دارید؟

آریا اسرافیلیان: البته ما قبلا در سبک‌های دیگر نیز کار کردیم ولی در مورد فرنچایز شدن ارتش‌های فرازمینی، اگر بازی با استقبال خوبی روبرو شود، می‌توانیم محتوای جدیدی به بازی اضافه کنیم، زمان گیم‌پلی را بالاتر ببریم و مدهای چند نفره و Co-op نیز به آن اضافه کنیم. پس بله، به نسخه‌های بعدی فکر می‌کنیم ولی باید دید در ادامه به چه صورت پیش خواهد رفت.

تیم بازی‌سازی ما، اکنون به شرکت راسپینا تبدیل شده است. در اهداف ما علاوه بر بازی سازی که با استقبال خوبی هم روبرو شده است، قصد داریم زمینه کاری خود را نیز گسترش دهیم و به بخش‌های شبیه سازی، انیمیشن و طراحی داخلی نیز وارد شویم و حرفی برای گفتن داشته باشیم.

بازی‌سنتر: آیا هنوز با ناشری برای منتشر کردن بازی صحبت کرده‌اید؟

آریا اسرافیلیان: خیر، هنوز نه. به نظر من شبکه پخش در ایران هنوز خیلی جای کار دارد. مشکلات زیادی وجود دارد. به عنوان مثال ما یکی از بازی‌های معروف را پیش خرید کردیم، هزینه‌ای اضافه‌تر دادیم ولی حتی بازی را از افرادی که از مغازه تهیه کردند، دیرتر گرفتیم. اگر شرایط مناسب باشد، با توجه به این‌که شرکت ما قرار است به شرکت رسانه‌های دیجیتال تبدیل شود، به احتمال زیاد خودمان کار پخش بازی را به عهده خواهیم گرفت.

بازی‌سنتر: اگر صحبت خاصی مد نظرتان هست، لطفا بفرمائید.

آریا اسرافیلیان: خدا را شکر بازی ما در این نمایشگاه با استقبال خیلی خوبی مواجه شد. البته این استقبال مشکلاتی نیز برای ما داشت، از جمله هک شدن سایت، اما ما تنها حمایت بازی‌کنان را می‌خواهیم. اگر از این بازی خوششان آمده، از ما حمایت کنند. اگر بازی ارتش‌های فرازمینی فراگیر شود، حمایت بیشتر مسوولین را نیاز دارد. در نهایت امیدوارم بازی خوبی بسازیم که همه از بازی کردن آن لذت ببرند.

بازی‌سنتر: ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.

آریا اسرافیلیان: خیلی ممنون و متشکر از شما که از ما حمایت می‌کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا