مقالات

باور پذیر کردن هرچه بیشتر «Far Cry 5» به روایت «Ubisoft»

بعضی چیزها بسیار عجیب و غیر قابل تصور هستند که باورمان می‌شود که هیچ‍وقت برایمان اتفاق نمی‌افتند. خبری عجیب و غریب، تصادفات ناگهانی یا شانسی شگفت‌انگیز مثل برنده شدن لاتاری، همگی طوری به نظر می‌ رسند که بعید است در زندگی معمول و روزانه ما رخ دهد.  «Far Cry 5» یکی از همین سناریو‌های غیر قابل تصور را جست و جو می‌کند، چگونه می‌شود به طرف یک فرقه مذهبی افراطی کشیده شد؟ چه اتفاقی می‌افتد وقتی که آن فرقه به شدت خطرناک و قدرتمند شود؟

درحالی‌که خیلی از ما باور داریم که هیچ وقت برای ما امکان ندارد که وارد یک فرقه شویم، «Ubisoft» امیدوار است که این تفکر را با طراحی یکی از همین فرقه‌های مذهبی تغییر دهد که نه تنها قابل باور است، بلکه به اندازه کافی متقاعد کننده است که به ما کمک می‌کند که بفهمیم چگونه می‌توان به درخواست خودمان وارد یکی از آن‌ها شد.

جدیدترین نسخه Far Cry مکآن‌های دوست داشتنی بین المللی شماره‌های قدیمی سری را پشت سر گذاشته و ما را به شهر مونتانا  در ایالات متحده می‌برد. بازیکنان کنترل مامور پلیسی را بر عهده دارند که حکم بازداشت رییس فرقه‌ای افراطی به نام «Joseph Seed» را دارد. این فرقه مذهبی که به عنوان «پروژه ای در دروازه های بهشت» شناخته می‌شود، باور دارد که روزهای آخر زمین در حال فرا رسیدن است و برای این روز خاص باید تا دندان مسلح شد. آن‌ها خود را برای هر موقعیتی که نه تنها فقط خودشان، بلکه هر «روح بدون امیدی» را که بتوانند نجات دهند، آماده کرده‌اند.

تهیه کننده کهنه کار و کارگردان خلاق کنونی سری، «Dan Hay» می‌خواهد برای اولین بار محیطی آمریکایی را در سری کاوش کند. حتی زمانی که در حال کار روی قسمت سوم بودند، او فکر می‌کرد که چطور می‌تواند سری را به ایالات متحده ببرد. اما سوال اینجا بود که چگونه؟ او توضیح می‌دهد:

 «من می خواستم سری را به آمریکا ببرم، اما نمی‌توانستیم راه قابل باوری را برای این کار پیدا کنیم.»

 این ایده کنار گذاشته شد و تیم سازنده  درعوض به طرف محیط‌هایی غریب مثل هیمالیا و عصر حجر حرکت کرد.

همان‌طور که زمان می‌گذشت، این ایده در ذهن Hay  غوطه‌ ور بود. او چگونه می‌توانست سری بازی مثل Far Cry  را که برای جستجو مکآن‌هایی نا آشنا شناخته می‌شود را در آمریکا بسازد؟

Hay   توضیح می‌دهد که این موضوع از احساس خودش نسبت به ناخوشایند بودن دنیا می‌آید، احساسی که از زمان جوانی درون او در حال جوشیدن بود:

 «بیشتر احساسات بود تا ایده»

او وزن خرد کننده‌ای را در زمان جوانی در خلال جنگ سرد احساس می‌کرد و برای او، جنگ سرد تهدیدی دایم به شمار می‌رفت. همان طور که بزرگ می شد، بی اعتمادی متقابل به حکومت را درونش رشد پیدا می‌کرد و می دید که افرادی هم که بعد از جنگ جهانی دوم بزرگ شده اند همین احساس را داشتند. اوعقیده داشت که آینده ای تاریک در مقابل اوست.

« به یاد دارم که این احساس را در زمان فروپاشی بازار مسکن زمانی که در آمریکا زندگی می‌کردم داشتم.»

 او می گوید:

« به مردم نگاه می‌کردم، کسانی که بعد از جنگ جهانی دوم بزرگ شده بودند و جزو نسل انفجار جمعیت بعد از جنگ بودند که تصور می‌کردند که زندگی شان روی مسیری مستحکم قرار خواهد گرفت و ناگهان پی بردند یا حداقل از خواب بیدار شدند که ممکن است همچین چیزی اتفاق نیفتد.»

سه سال پیش، وقتی Hay  در حال پیاده روی در مرکز شهر تورنتو بود، مردی را دید که لباسی عجیب بر تن داشت و جملات نا مفهمومی از اینکه «دنیا به پایان خواهد رسید» رویش نوشته شده بود. این در حالی بود که Hay هیچ‌گاه به این پیام ها توجهی نمی‌کرد اما در آن زمان حسی از ترس درونش ایجاد شد. او نمی‌توانست کمکی کند ولی فکر کرد که  حق با آن مرد است.

از آن زمان به بعد، موضوع و تم Far cry 5 تبدیل به واقعیت گشت. تیم سازنده با «Rick Alan Ross» قرار دادی امضا کرد، او که یک کارشناس فرقه‌های مذهبی است و موسس موسسه غیر انتفاعی «Cult Education» و نویسند کتاب «فرقه‌های مذهبی، از درون و برون» است. Ross   که درگیر بیش از  500  عدد از مداخلات در فرقه‌های مذهبی بوده و در دانشگاه های سراسر آمریکا در این باره سخنرانی کرده است.  بنابراین یوبی‌سافت  احساس کرد که او می‌تواند بهترین شخص برای راهنمایی تیم سازنده روی این  موضوع باشد که چگونه می‌توان یک فرقه مذهبی واقع گرا درست کرد. به جای به تصویر کشیدن شخصیت‌هایی با کلاه ها و لباس های عجیب و غریب یا ارایه مفاهیم انتزاعی درباره آن‌ها، یوبی‌سافت  کار خود را به خوبی برای درک جهان بیرون و درون این سازمآن‌های پیچیده مذهبی انجام داد.

«چیزی که ما در این باره یاد گرفتیم این بود که با یک سازمان مواجه هستیم و مردم در این سازمان برای خود شغل دارند. مانند یک پروسه یا یک پروژه است و آن مردم چیزهایی دارند که قابلشان می‌سازد تا این پروسه را رو به جلو ببرند.»

معمولا، فرقه‌های مذهبی در مناطق روستایی با خرید مایملک و تصاحب قدرت اجتماعی و اقتصادی، قدرت کسب می کنند و در جامعه هدفشان  رشد می کنند. بعضی از این فرقه‌های چنان قدرتمند می شوند که حتی چهره های دارای قدرت مثل پلیس محلی احساس تا نواتی در مقابل آن‌ها می کنند. در Far Cry 5 ، فرقه «Project at Eden’s Gate» منطقه Hope County  را زیر محاطره خودش دارد و هر گونه مداخله از بیرون منجر به شروع جنگ می‌شود.

Ross   معتقد است که Far Cry 5  چیزی خاص را ارایه می‌کند، به بازیکنان اجازه می‌دهد که شخصا فرقه ای مذهبی را که در آستانه  قدرت گرفتن است را بشناسند.

«کاری کهFar Cry 5 انجام می‌دهد این است که این قابلیت را به شما می‌دهد که به درون فرقه ای مخرب بروید، به شما اجازه می‌دهد تا با افراد این فرقه تعامل کنید، با رهبری آن تعامل کنید و واقعا متقاعدکنندگی و کاریزمای رهبر را حس کنید، به روشی که ما فقط می‌توانیم به طور مصنوعی شرایط آن‌ها را با خواندن اخبار درک کنیم.»

یکی از قابل توجه ترین فاکتور های فرقه‌های مذهبی، به زور وادار کردن و متقاعد کردن اعضا برای پیوستن به آن‌هاست. برای باور پذیر کردن این نکته در Far Cry 5 ، یوبی‌سافت تلاش زیادی روی پروسه انتخاب بازیگر گذاشت تا مناسب ترین بازیگر را برای به تصویر کشیدن رهبر فرقه یعنی Joseph Seed پیدا کند. آن‌ها به کسی نیاز داشتند که جذاب باشد اما با حسی از کینه توزی زیرپوستی. بیشتر از همه، این بازیگر باید بازیکنان را متقاعد می‌کرد تا آن‌ها نیز بتوانند درگیر آن فرقه مذهبی شوند.

تیم سازنده، «Greg Bryk» را پیدا کرد، بازیگری که در فیلم «تاریخچه خشونت» ایفای نقش کرده بود. Hay   می گوید:

«او آن حس وحشت آور را وقتی چشم به هم نمی‌زند به مخاطب منتقل می‌کند. ما تمام ویدئوی اجرای او را تماشا کردیم و ظرف مدت سه دقیقه کل افراد حاظر در آن اتاق می‌گفتند که ما حاضریم دنباله رو او باشیم. او بسیار جذاب است اما هم‌چنین آرامشی زیرپوستی وقتی کاری خشونت آمیز انجام می‌دهد را در اجرای خود دارد. او هم جذابیت دارد، هم متقاعد کنندگی و هم خشونت.»

سری بازی Far Cry  مدت طولانی است که برای شخصیت‌های منفی دیوانه وار خود معروف است. در حالی‌که ناراحتی خاصی در چهره Seed  و باقی افراد فرقه مشخص است، یوبی‌سافت می‌خواهد دلایل کار های او را قابل باور نشان دهد. Seed که صدایی درون سرش به ان می‌گوید که دنیا به زودی به پایان خواهد رسید، فرقه Project at Eden’s Gate را پایه گذاری کرد تا برای روز قیامت آماده شوند. اگرچه هنوز به نظر عجیب و غریب به نظر می رسد،Hay  امیدوار است که با حداقل درک کنیم که Seed از کجا آمده است و شاید حتی این  سوال را بپرسیم که ممکن است او چیزی را می‌داند که ما نمی‌دانیم.

«ما شخصیت‌هایی خلق کرده‌ایم که بسیار دیوانه‌اند. و به معنای واقعی خود کلمه دیوانه، دیوانه اند. این بار، کاری که می‌خواستیم انجام دهیم این است که این شخص را با مفهموم ایمانش نشان دهیم، با این ایده که حق با آن‌هاست.»

این موضوعات مطرح شده بلندپروازانه است حتی برای برخی بحث برانگیز، اما حداقل آن‌ها نیز می‌توانند جهانی باور پذیر را تجربه کنند و به کاوش بپردازند. وقتی بازی در تاریخ 27 فوریه 2018 برای Xbox One ps4 و PC به بازار بیاید، مطئمن خواهیم شد که آن‌ها کار درست را انجام داده‌اند یا خیر.

احسان محمدی

Game , Movie , Music , Book And Comics

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا