سخت افزار

بررسی کارت گرافیکی HD 5770

نگاهی دقیق‌تر,بررسی کارت گرافیکی HD 5770,به نظر می‌رسد که AMD منبعد قرار است که از طراحی خنک کننده‌ی دو اسلاته در طراحی جدید کارت‌های خود استفاده نماید، چرا که طراحی و مکانیزم خنک کنندگی این کارت مانند دو کارت HD 5870 و HD 5850 بوده و با این کار باید کارتی بسیار خنک و بدون نویز را شاهد باشیم و باید قبول کرد که به طور کلی گرمای ناشی از کارت و نویز بیش از حد سری 4800 دیگر در سری 5000 مشاهده نخواهد شد.
کارت دارای دو پورت DVI ، یک پورت HDMI و یک DisplayPort پورت می‌باشد و باید توجه داشت که این اولین تنظیمات خروجی است که در کارتهای جدید مشاهده شده و امکان پذیر است و برای HDMI صوتی در داخل GPU یکپاچه سازی شده و به خلاف انویدیا استفاده از منبع خارجی برای فراهم کردن صدا را از بین می‌برد، همچنین AMD صدا یکپارچه سازی شده را به HDMI 1.3a ارتقای داده که شامل صدای دالبی TrueHD ، DTS – HD ، Aç – 3 ، DTS و پشتبانی از 7.1 کانال صوتی تا 190KHz و با شدت 24 بیت می‌باشد.
مانند اکثر کارتهای امروزی این کارت هم از تکنولوژی کراس فایرX‌ برای بهبود هرچه بیشتر عملکرد، پشتیبانی می‌کند
در کار از سه فاز توان برای تغذیه پردازنده گرافیکی استفاده شده و خازنهای استفاده شده از نوع جامد می‌باشد.

پس از آنکه کولر اولیه را جدا می‌کنیم شاهد یک ورق فلزی دیگری خواهیم بود که ماژول‌های حافظه را پوشانده و وظیفه خنک کننده آنها را دارد، گرچه همان خنک کننده کافی می‌باشد اما AMD برای بالابرند ظرفیت اورکلاک حافظه‌ی کارت این کار را کرده وگرنه در کارهای عادی و حتی بازی گرمای زیادی تولید نمی‌کند.
کولر اصلی HD 5770 کوچکتر، کمی ضعیفتر و با قیمت مناسبتر از دو کارت HD 5850/5870 بوده و موردی که توجه را در مورد این کولر جلب می‌کند عدم استفاده از پایپ‌های قدیمی می‌باشد و به جای آن چیزی شبیه به خنک کننده‌های سری Vapor-X سافایر استفاده شده. خنک کننده مانند یک بشقاب بزرگ و از جنس مس بوده که برای انتقال دما و دفع حرارت از پره‌هایی که در بالای خنک کننده تعبیه شده استفاده می‌کند.

اتصالگر این کارت در مکانی بسیار بد و دور از دسترس تعبیه شده و مطمئناً بعد از نصب کارت بر روی بورد دچار مشکل خواهید شد و معلوم است که AMD برای این کانکتور هیچ برنامه‌ای نداشته و به مشابه طرح‌های دو کارت دیگر بسنده کرده.
برای تغذیه این کارت نیاز به یک اتصالگر 6 پین می‌باشد که این نشان دهندهِ کم مصرف بودن این کارت می‌باشد و در خبرهایی که منتشر شده بود خواندیم که توان مصرفی این کارت تنها 100 وات می‌باشد که واقعاً حیرت انگیر و غیر قابل باور است در حالی که این کارت تقریباً با کارت 4870 برابر بوده و لازم است بدانید که کارت 4870 حدود 220 وات توان مصرفی اش بود، و این یعنی 60 درصد توان مصرفی کمتر برای کارت 5770 و یک پیشرفتی شگرف برای AMD حال تا دقایقی دیگر خواهیم دید که توان مصرفی این کارت چقدر است و صحت و سقم این خبر را می‌فهمیم.

تراشه حافظه ساخته شده GDDR5 محصول Hynix بوده که مدل H5GQ1H24AFR-T2C نام دارد و در فرکانس کاری 1250 مگاهرتز(5000 هزار مؤثر) فعالیت می‌کند. برای کنترل ولتاژ پردازنده گرافیکی از کنترلر L6788A همانی که در کارت 4770 به کار رفته بود، استفاده شده و برای تنظیم ولتاژ می‌توانید از SmartDoctor شرکت ایسوس که جدیداً منتشر کرده استفاده نمایید.
در آخر هم چیپ‌ست گرافیکی، GPU را مشاهده می‌کنیم که در آن 1040 میلیون ترانزیستور بکار رفته و از معماری ساخت 40 نانومتر بهره‌ می‌برد.,,,,,,,,,,بررسی کارت گرافیکی HD 5770,بررسی کارت گرافیکی HD 5770,مهمترین تفاوتی که دو کارت 5770 و 5750 نسبت به برادران بزرگتر خود یعنی 5870 و 5850 دارند هسته‌ی پردازشگر و تعداد واحد سایه زن آنهاست، هسته‌ی گرافیکی در این سری “Juniper” نامگذاری شده و شباهت‌های بسیاری با RV770 که در کارتهای سری 4800 استفاده شده بود، دارد، و در اصل یک نسخه‌ی نصف شده‌ای از Cypress می‌باشد. از دیگر ویژگی‌های این دو کارت جدید می‌توان به پشتیبانی بیش از دو نمایشگر و HDMI صوتی اشاره کرد.

HIS Radeon HD 5770 1 GB

کارت گرافیک انتخابی ما در این نقد و بررسی از برند نام آشنای HIS از مهمترین پارتنرهای تجاری ATi می‌باشد، کارت گرافیک مورد بحث ما کاملاً مشابه مدل مرجع (رفرنس) بوده و هیچ گونه تفاوتی به جز‌ ملحقات با مدل مرجع دیده نمی‌شود و دلیل اینکه فعلاً مدل غیر رفرنس را انتخاب نکردیم این است که شما با دید کلی‌تری به این کارت گرافیک نگاه کنید و بدرستی در مورد این کارت گرافیک قضاوت نمایید، بنابراین مشخصات کلی کارت 5770 به این شرح می‌باشد، فرکانس هسته 850 مگاهرتز، فرکانس حافظه 1200 مگاهرتز با حجم یک گیگابایت و از نوع پر سرعت GDDR5 بوده، اینترفیس حافظه تنها 128 بیت می‌باشد که این مقدار در مقایسه با سایر کارت‌های گرافیکی هم‌رده با این کارت و حتا مدل‌های ضعیف‌تر از این کارت تقریباً نصف می‌باشد به گونه‌ای که در کارت 4830 شاهد 256 بیت هستیم و در کارت 9600GT هم همینطور، در هر حال شاید برای کاهش هزینه‌ها و هدف گیری رده‌ی خاصی از بازار AMD اینگونه عمل کرده. کاهش مهندسی ساخت باعث شده که ترانزیستورهای بیشتری در داخل GPU قرار گیرد و شاهد 1040 میلیون ترانزیستور در داخل این GPU چهل نانومتری باشیم، در آخر هم 800 واحد سایه زنی یکپارچه در این کارت استفاده شده.

بسته بندی و ملحقات این کارت مشابه سایر باندل‌های معمولی سری 5000 دیگر HIS بوده و تفاوتی با آنها ندارد.
ملحقات این کارت به شرح زیر است:

  • Graphics card
  • مبدل DVI به آنالوگ
  • Dirt 2 coupon (for Steam version)
  • Driver CD + Manual
  • PCI-E power cable
  • پل CrossFire

contents_small_1 package1_small_1

تنها ایرادی که می‌توان به ملحقات این کارت نسبت به سایر کارت‌های رده‌ی حرفه‌ای گرفت نبود Tool Kit مخصوص HIS‌ می‌باشد که در کمتر بسته‌بندی‌ای این جایزه را می‌بینیم، این هدیه شامل یک چراق‌قوه و خودکار و دو عدد پیچ‌گوشتی‌ می‌باشد که همگی این قطعات به شیوه‌ای زیبا و منحصر به فرد بر روی هم سوار شده که نظر هر بیننده‌ و خریداری را به خود جلب می‌کند.

Radeon HD 5770 از همان طراحی و ظاهر سری 5800 پیروی کرده و وجه تمایزی را نمی‌توان در طراحی این کارت ایراد کرد، دو هواکش در قسمت عقب کارت، رنگ آمیزی، فن و اندازه‌ی آن، رنگ و لعاب PCB همه و همه مشابه بوده و تنها از لحاظ اندازه از آنها کوچکتر است، و تقریباً با کارت 4870 هم اندازه است، در تصاویر زیر می‌توانید مقایسه‌ای را که با کارتهای رادئون HD 5770, HD 5850 و HD 5870 شده را مشاهده نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا