سخت افزار

بررسی مادربورد Dfi LANPARTY DK X58-T3eH6

مدتی است که اینتل جدیدترین و پرقدرتمند ترین پردازنده خود یعنی Corei7 را منتشر کرده که این پردازنده همانطور که قدرتمند است هزینه بر هم هست که این هزینه نه تنها در گرانی آن خلاصه نمی شود بلکه نیاز به سایر قطعات مخصوص به خود را هم دارد که از جمله مادربورد و سه عدد حافظه جانبی و از نوع DDR3 نیازدارد که سر جمع اگر بخواهید ارزانترین پردازنده این سری تهیه نمایید باید تنها برای سه قطعه ذکر شده 800 هزارتومان کنار بگذارید و اگر بخواهیم سایر قطعات را هم سر انگشتی حساب نماییم می بینیم که یک سیستم کامل مبتنی بر i7 حداقل یک و نیم میلیون تومان برای هر کسی آب می خورد که هر کسی از عهده این هزینه بر نمی آید اما در عوض شما با تهیه مین بوردی با چیپست X58 هم دارای چند مزیت اساسی می شوید و هم در آینده می توانید با کمترین هزینه سیستم خود را به روز رسانی کنید.
از مزیت های تهیه این نوع بورد می توان به بهره بری از دو تکنولوژی SLI‌و کراس فایر اشاره کرد و استفاده از حافظه های سه کاناله و همچنین سوکت این مین بورد LGA1366 اشاره نمود که در آینده برای این سوکت پردازنده های بسیاری عرضه خواهد شد و هر گونه نگرانی در مورد عدم پشتیبانی از پردازنده های روز اینتل را از بین می برد و در مورد این سوکت همان سیاستی را که اینتل بر روی سوکت LGA775 اجرا کرد را شاهد خواهیم بود و این باعث می شود که با خیال آسوده سیستم روز دنیا را تهیه کرده و بدون دغدغه خاطر به انجام بازی ها روز و اورکلاک و کارهای حرفه ای و رندرینگ بپردازید.

و حالا ما در اینجا تصمیم داریم که یکی از این غولهای بوردهای مادر را به شما عزیزان معرفی نماییم تا بیش و کم با این نوع مین بوردها آشنا شوید.

مادربورد Dfi LANPARTY DK X58-T3eH6 همانطور که از نامش پیداست در سری مین بوردهای لن پارتی قرار می گیرد و این مدل چندان شناخته شده نیست اما این دلیل نمی شود که این مین بورد را دست کم بگیریم و تنها هنگامی می شود نظر داد که این قطعه را مورد آزمایش قرار داد اما در ابتدا قصد داریم تا شما را در ابتدا با پارامترهای موجود در این مین بورد آشنا کنیم تا به طور دقیقتر آشنا شوید و یک آمادگی ذهنی هم داشته باشید, پس شروع می کنیم ;
بسته بندی و جعبه این مین بورد کاملاً معمولی جلوه می نماید و تنها می توان لوگوی لن پارتی را در پایین و سمت چپ مشاهده کرد و یک پوشش نازک و رنگارنگ جعبه ضخیم را درون خود قرار داده.
در جلوی جعبه چیز خاصی خودنمایی نمی کند اما وضعیت در پشت جعبه کمی بهتر می شود و مقداری بیشتر در مورد ویژگی ها و تمایزات این مین بورد ارائه می نماید از جمله پشتیبانی از دو تکنولوژی SLI و کراس فایر و خازن های جامد و LED‌های عیب یاب.

محتویات درونی این مین بورد کامل بوده و حتی کاربر به بعضی از این ملحقات احتیاج پیدا نمی کند.
این ملحقات شامل موارد زیر می باشند:

کابل دیسک گردان فلاپی و هارد درایو پاتا
یک کابل فلئورسنت ساتا
یک پل برای هر یک از تکنولوژی های Nvidia SLI و ATI CrossFireX
کانکتور هوشمند
تعدادی جامپر اضافه برای مواقع اضطراری و جایگزین کردن دیگر جامپرها در هنگام خرابی
I/O ورودی و خروجی برای پنل پشت کامپیوتر
دفترچه راهنمای بوت سیستم و اسمبل قطعات در چند زبان مختلف
و در آخر یک DVD دیسک راه انداز قطعات و به همراه تعدادی نرم افزار.,,,,نگاهی از نزدیک, بررسی مادربورد Dfi LANPARTY DK X58-T3eH6 ,در طراحی بورد و سایر اسلات ها و بوردها و هیتسینک ها هیچ گونه نو آوری خاصی دیده نمی شود و تقریباً طراحی کلاسیکی دارد و سه رنگ نه چندان دلچسب سبز و زرد برای اسلات ها و پورتها و رنگ سیاه برای PCB در نظر گرفته شده و شاید به طور کامل از رنگ سیاه در طراحی این مین بورد استفاده می شد ظاهری جذابتر و حرفه ای تر به این مادربورد می بخشید اما در عوض در اطراف سوکت پردازنده خنک کننده های کارایی قرار گرفته و دارای شش فاز مدار رگولاتر ولتاژ بوده و تمامی خازن های استفاده شده چه در اطراف پردازنده و مدار تنظیم کننده ولتاژ و چه در کل PCB و همچنین PATA و کانکتورهای پاور در مکانهای کاملاً مناسبی قرار گرفته و در هنگام نصب نصب قطعات هیچ گونه مشکلی را ایجاد نمی کنند و همچنین این مین بورد دارای 6 اسلات حافظه با پشتیبانی از حافظه های DDR3 می باشد و تا 24 گیگابایت حافظه را پشتیبانی می نماید.
تا اینجا مربوط به قسمت بالایی بورد مین بورد Dfi LANPARTY DK X58-T3eH6 بودند که امکانات و تجهیزات جالب و کاملی را دارا بود اما حالا به قسمت پایینی بورد و قسمت ناامید کننده آن می رسیم.
چیپست پل جنوبی این مادربورد با یک هیت سینک کوچک که با پینهای پلاستیکی و فشاری بر روی آن چفت شده و یک هیت سینک تقریباً بزرگ بر روی چیپست پل شمالی قرار گرفته که به کمک یک هت پایپ به هیت سینکی که بر روی ماسفت ها و رگولاتورهای ولتاژ قرار دارد وصل شده و با هم دیگر تعامل دارند.
و در آخر قطعاتی که بر روی PCB قرار گرفته اند شامل سه عدد اسلات PCI Express 2.0 x16 برای نصب کارت گرافیکی می باشد که دوتای این اسلات ها، اسلات اصلی می باشند که با رنگ سبز مشخص شده اند که این دو شیار با سرعت کامل X16 با یکدیگر به تبادل اطلاعات می پردازند و اسلات زرد رنگ، اسلات فرعی بوده و تنها با سرعت X4 قادر به تبادل اطلاعات می باشد.
در کنار اسلات های اصلی دو عدد کانکتور پاور برای دادن توان بیشتر به کارت گرافیک تعبیه شده که این کانکتورها در هنگام نصب کارت گرافیک پرقدرت بسیار به کار می آید و موجب کارایی بالاتر کارت گرافیک در هنگام پردازش های بالا می شود.
در روی بورد به هشت کانکتور SATA برای درایورها مجهز شده که این اتصال دهنده ها از رید(RAID)نیز پشتیبانی می کند، که شش تای آنها در در سودبریج یا پل جنوبی و دوتای دیگر با یک اتصال دهنده پاتا از طریق کنترلر JMicron JMB363 اضافه و پیاده سازی شده است.
از دیگر ویژگی های این مادربورد به 6 عدد کانکتور فن و و یک پین کانکتور برای پورت COM می باشد.
یکی از خصوصیات عجیب و غریب این مین بورد دکمه پاور و ریست می باشد شاید فکر کنید که این مورد دیگه عجیب غیب نیست اما وقتی این موضوع عجیب می شود که با فشار دادن همزمان این دو دکمه پارمترهای بایوس به حالت سابق یا پیش فرض(دیفالت)برمی گردد!

پس از بررسی جزء به جزء قطعات به کار برده شده در روی من بورد به پانل پشتی می رسیم، که از هر لحاظ کامل است و تقریباً تمامی پورتها را دارد و تنها پورت eSATA می باشد که نبود این پورت چندان محسوس نخواهد بود.
پانل پشتی شامل(به تصاویر پایین و از چپ به راست دقت شود!‌)
پورت PS/2 برای اتصال کی بورد و موس.
S/PDIF برای برقراری کیفیت صوتی بالا از طریق چیپست ALC889 HD codec هشت کاناله ساخت شرکت معروف Realtek.
ClearCMOS jumper.
پورت شبکه گیگابیت از طریق Marvell 88E8053 کنترلر.
یک پورت IEEE1394(دومین پورت به صورت آن-بورد بوده و در دسترس پین-کانکتور می باشد)که توسط VIA VT6308P فراهم شده.
شش پورت USB
و در آخر هم ورودی و خروجی صدا برای برقرری ارتباط با اسپیکر و میکروفون و…
,,,,,نتیجه, بررسی مادربورد Dfi LANPARTY DK X58-T3eH6 ,پس از بررسی پارامترهای این مین بورد به مرحله عمل می رسیم و در اینجا باید دید که این مین بورد 294.99 دلاری چه خواهد کرد.
سیستم تست به شرح زیر می باشد:

·Mainboard: DFI LANPARTY DK X58-T3eH6 (LGA1366, Intel X58 Express + ICH10R, BIOS from 05.08.09);
·CPU: Intel Core i7-920 (2.66 GHz, 133 MHz base frequency, 8 MB L3 cache, Bloomfield, rev. C0, 1.225 V Vcore);
·Memory: 3 x 1024 MB DDR3 Kingston HyperX DDR3-1866, KHX14900D3T1K3/3GX, (1866 MHz, 9-9-9-27, 1.65 V voltage);
·Graphics card: ATI Radeon HD 4870 512 MB (RV770, 750/750/3600 MHz, 800 SP, 40 TMU, 16 ROP, 256-bit 512 MB GDDR5);
·HDD: Samsung SP2504C (250 GB, SATA II, 7200 RPM, 8 MB, rev.A);
·CPU cooler: Cooler Master GeminII (120 mm Protechnic Electric MGA12012HB-O25 fan, 1500-2500 RPM);
·Thermal interface: Zalman CSL 850;
·PSU: OCZ GameXStream OCZGXS700 (700 W) with Zalman ZM-F3 fan;
·Case: Antec Skeleton;
نتایج تست:

,nominal.png,t1.png,, بررسی مادربورد Dfi LANPARTY DK X58-T3eH6 , بررسی مادربورد Dfi LANPARTY DK X58-T3eH6 ,

icon

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا