سخت افزار

کارت گرافیک EAH4890 TOP

( EAH4890 TOP),با نگاه کردن به پکیج کارت می توان محصول ایسوس را تشخیص داد و تأکیدی زیادی بر خنک کننده و خازن های Super ML برو روی جعبه شده و پشت جعبه هم چیزی به جزء توضیحات به زبان های مختلف در مورد کار یافت نمی شود!

پس از باز کردن جعبه می توانید ملحقات را که به شرح زیر است را مشاهده نمایید:

* Graphics card
* Documentation + Driver CD
* CrossFire bridge
* DVI Adapter + HDMI Adapter
* TV out Adapter
* Fake leather mouse pad
* PCI-Express power cables

مشاهده می کنید که از لحاظ ملحقات چیزی کم و کسر ندارد شاید اگر خواستن یک بازی جایزه کمی زیاده خواهی به نظر برسد چون قیمت کارت بدون این لوازم هم ارزان هست و بیش از بازی جایزه تخفیف داده شده!

در این کارت دو رابط DVI دیده می شود و خبری از رابط HDMI نیست اما می توان با یک مبدل این مشکل را به راحتی حل نمود که این مبدل در ملحقات وجود دارد.
,نگاهی از نزدیک,شاهکاری از ایسوس!( EAH4890 TOP),در این خنک کننده از شش پایپ مسی تقریباً بزرگ استفاده شده که باعث می شود گرمای تولیدی سریعتر خارج شود و از وسط این پایپ ها به سینک تماماً مسی متصل می شوند که این سینک وظیفه ی انتقال دمای تولیدی از هسته گرافیکی به پایپ ها را دارد و از آنجا توسط این شش پایپ به سمت فن ها منتقل شده و توسط دو فن قرار گرفته بر روی خنک کننده به اطراف جریان می یابد و از کارت دور می شود همچنین از طرفی دیگر این پایپ ها وظیفه ی انتقال دمای تولیدی توسط مدارات تنظیم ولتاژ و رم ها را دارند ؛ از طرفی و جالبتر از همه اینکه این شش پایپ به هتسینکی از جنس آلومینیوم متصل شده و این هتسینک به تنهایی و بدون فن دمای کارت را متعادل نگه می دارد و با کمک فن کارت شما دیگر از لحاظ دمایی مشکلی نخواهد داشت!
اینجاست که پی به کارایی بالای این خنک کننده پی می بریم و از این لحاظ می توان این کارت را شاهکاری برای ایسوس دانست.
چیپ حافظه ی این کارت از نوع حافظه های سریع GDDR5 می باشد که این چیپ ساخت Qimonda می باشد و نام این مدل IDGV1G-05A1F1C-40X می باشد که در کسر یک نانو ثانیه و با فرکانس هزار مگاهرتز اجرا می شود.
Asus برای طراحی این کارت از کنترل دوگانه ولتاژ استفاده کرده به گونه ای که با کمک نرم افزار می توانید میزان ولتاژ پردازنده مرکزی کارت گرافیک (GPU) و حافظه را کنترل نمایید.

در آخر هم می توان به قلب این کارت گرافیک یعنی GPU نگاهی انداخت !

این است AMD’s RV790 GPU !این همان چیپی است که فرکانس های بالاتر را اعطا می کند و موجب پیروزی این کارت در برابر رقیب دیرینه خوب انویدیا شده، در فرآیند ساخت این پردازنده گرافیکی از تکنولوی 55 نانومتری و 989 میلیون ترانزیستور در ساخت این کارت استفاده شده!,تست و نتیجه,شاهکاری از ایسوس!( EAH4890 TOP),نتیجه:
این کارت با قیمتی که دارد یکی از بهترین انتخاب ها می باشد.

خوب:

* اورکلاک راحت.
* عدم افزایش قیمت نسبت به سایر کارتهای رفرنس.
* زیبایی در خور توجه.
* استفاده از یک کانکتور هشت پین در کنار کانکتور شش پین.

بد:

* نویز زیاد در حالت idle.
* اورکلاکینگ کمتر نسبت به آنچه که انتظار می رفت.
* توان مصرفی بالا.
* اورکلاک کمتر توسط کارخانه سازنده.
* عدم پشتیبانی از CUDA / PhysX

امتیاز نهایی 8.5 از 10,,,,,,,,شاهکاری از ایسوس!( EAH4890 TOP),شاهکاری از ایسوس!( EAH4890 TOP),

حال در اینجا قصد ما معرفی کارتی از شرکت ایسوس می باشد که تمامی ویژگی هایی را که در بالا ذکر کردیم را درون خود جای داده است بدون اغراق!

ایسوس این کارت را ASUS EAH4890 TOP نام گذاری کرده که یکی از بحث انگیز ترین ها در سری کارتهای رادئون 4890 می باشد.
ایسوس با تغییراتی که در این کارت انجام داده باعث شده که در حین اورکلاکینگ به مانند یک هیولا خودنمایی کند و از طرفی با سر و صدایی کمی که ایجاد می کند باعث افزایش محبوبیت این کارت شده است.

خنک کننده این کارت با دو عدد فن و شش هت پایپ جایگزین خنک کننده مرجع شده و PCB این کارت به جای رنگ گرم و قرمز ATI به یک PCB مشکی رنگ و بسیار زیبا و شیک تغییر یافته و برای تأکید بیشتر بر روی اورکلاک در کنار یک کانکتور شش پین یک کانکتور هشت پین نیز تعبیه شده.
آخرین مورد اما نه کمترین!می توان به تعویض خازن ها و جایگزاری خازن های Super ML در این کارت گرافیک اشاره کرد که این خازن ها موجب افزایش کارایی در اورکلاکینگ شده و با افزایش دما احتمال آسیب دیدن را به کمترین حد ممکن می رسانند.

2_1

 

اما میزان فرکانس ها و مهمترین تغییرات نسبت به مدل مرجع:
فرکانس هسته از 850 مگاهرتز به 900 مگاهرتز تغییر یافته و فرکانس حافظه از 975 مگاهرتز به هزار مگاهرتز افزایش داشته و مهمتر از همه قیمت آن است که هیچ گونه افزایشی نداشته و همان 249 دلار می باشد!
ولی باز هم با این وجود این کارت نمی تواند با این میزان فرکانس و قیمت پابه پای رقابایش بیاید چون در چند مورد که من مشاهده کردم فرکانس ها هر کدام 50 تا 100 مگاهرتز از این کارت بیشتر بودند.
در هر حال زیبایی ظاهری این کارت می تواند تا حدودی این عیب را البته برای کاربران عادی بپوشاند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا