سخت افزار

راهنمای خرید کارت گرافیک

راهنمای خرید کارت گرافیک,کارتهای گرافیکی تا زیر صد هزار تومان:

معمولاً در این رنج قیمت کارتهای گرافیکی موجود در بازار چندان به درد بازی کردن نمی خورند و یا سرعت فریم قابل قبولی را ارئه نمی کنند اما در این میان کارتهای گرافیکی ای هستند که بتوانند بازی های روز را با جزئیات پایین روان اجرا کنند که در این بین کارت گرافیکی رادئون 4670 به چشم می خورد و با قیمت 95 هزار تومان نیز قابل تهیه هست و برای تغذیه این کارت گرافیک به یک منبع تغذیه 400 واتی نیاز خواهید داشت.
اما کسانی که نمی خواهند برای خرید کارت گرافیک هزینه چندانی پرداخت نمایند می توانند کارت گرافیک 9500GT را در نظر بگیرند و با این کارت گرافیک می توان حتی بازی کرایسیس را در جزئیات پایین و روان اجرا نمود؛ قیمت این کارت گرافیک 80 هزار تومان می باشد و یک پاور 380 وات برای تغذیه این کارت کفایت می کند.

کارت های گرافیک بین صد تا 150 هزار تومان

در این رده می توان کارتهای گرافیکی را یافت که به راحتی بازی های روز را در جزئیات متوسط اجرا کند و دچار افت فریمی نشد از جمله می توان به کارت گرافیک 9600GT اشاره نمود که این کارت با قیمت 116 هزار تومانی که دارد می تواند انتخاب خیلی ها باشد و برای تغذیه این کارت گرافیک شما به یک پاور 400 وات نیاز خواهید داشت.

پس از رنج قیمت 120 هزار تومان که بگذریم تا 150 هزار تومان کارت گرافیک دندانگیری را نخواهید یافت ولی در این رنج قیمت می توانید کارت گرافیک پر قدرتی نظیر رادئون 4770 را یافت که این کارت گرافیک با کارت 9800GT انویدیا برابری می کند و در گاهی اوقات نیز با برادر بزرگتر خود یعنی کارت 4850.
برای تغذیه کارت 4770 به یک منبع تغذیه 480 وات نیاز خواهید داشت.

کارت های گرافیک بین 200 تا 250 هزار تومان

در این رده کارت های گرافیکی پر قدرتی ظاهر می شوند و با این کارت های گرافیک می توانید بازی ها را با رزولوشن 1200*1600 به راحتی اجرا نموده و از جزئیات لذت برد!
در این رده دو کارت گرافیک 250GTs و260GTX عرض اندام می کنند که اولی با قیمت 190 هزار و دومی با قیمت 230 هزار تومان قابل تهیه است و به ترتیب برای تغذیه آنها به پاور 480 وات و 585 وات نیاز خواهید داشت.

کارتهای گرافیک بالای 250 هزار تومان

در این رنج قیمت می توانید کارتهای گرافیکی مختلف و پر قدرتی را مشاهده کرد کرد که هر یک در رده ی خود یک غول گرافیکی به حساب می آید و می توانند به راحتی بازی های روز را با رزولوشن 1200*1900 اجرا نمایند.

اما لازم به ذکر است که برای استفاده بهینه از کارت های گرافیکی این رده شما به یک ال سی دی 22 اینچ نیاز خواهید داشت.

تا رنج قیمت 300 هزار تومان کارت گرافیکی به چشم نمی خورد و بالاتر از این و صدر نشین رنج قیمت 350 هزار تومان کارت گرافیکی بسیار پرقدرت 275GTX خودی نشان می دهد و حتی با بزرگتر از خود نیز در می افتد و به راحتی آنها را کنار می زند، این کارت گرافیک از کارت گرافیکی 280GTX قویتر بوده و در بعضی مواقع با کارت گرافیک 285GTX رقابت تنگاتنگی دارد و اختلاف ها به قدری نزدیک به هم است که قابل چشم پوشی هستند.
این کارت گرافیک به یک منبع تغذیه 680 وات نیاز خواهد داشت.

پس از اینکه از این کارت گرافیک گذر می کنیم به کارت گرافیک GTX280 نزدیک می شویم اما انتخاب خوبی نیست که دلیل آن در بالا گفته شده پس باز هم پیش می رویم و به کارت گرافیک 285GTX نزدیک می شویم.
این کارت گرافیک با قیمت 510 هزار تومان به فروش می رسد اما در این رنج قیمت می توان انتخاب بهتری را پیش رو داشت و با کمی هزینه بیشتر به کارت گرافیک 4870X2 دست یافت که با قیمت 560 هزار تومان به فروش می رسد و تنها اشکالی که می توان به این کارت گرافیک گرفت مصرف توان بالای آن می باشد و با خرید این کارت گرافیک شما به یک منبع تغذیه 870 وات نیاز پیدا می کنید.
اما اگر از فن های انویدیا هستید و کارت گرافیک 285GTX‌را ترجیح می دهید منبع تغذیه 680 وات کافی خواهد بود.

پس از گذر کردن از کارت های گرافیکی ذکر شده به قدرتمندترین کارت گرافیک عصر حاضر می رسیم و این کارت گرافیک چیزی نیست به جز295GTX غول کارتهای گرافیکی.
این کارت گرافیک در دو نوع دوآل PCB و SinglePCB ارائه شده که به هیچ عنوان فکر دوآل PCB‌را نکنید.
کارت گرافیک 295GTX با قیمت بسیار بالا نسبت به قیمت جهانی به فروش می رسد و کمتر کسی سراغ این کارت گرافیک حرفه ای می رود و حدود 700 هزار تومان(قیمت جهانی 525دلار) خرج این کارت گرافیکی می نماید، اما هستند کسانی که به خاطر بازی هر مبلغی را بپردازند و در کنار این یک منبع تغذیه 1000 وات تهیه نمایند!
,راهنمای خرید کارت گرافیک,راهنمای خرید کارت گرافیک,پردازنده گرافیکی(GPU)

مغز و مکان اصلی پردازش کارت گرافیکی می باشد که وظیفه ی آن پردازش داده های گرافیکی می باشد و به واسطه این پردازنده قابلیت های کارت گرافیک مشخص می شود از جمله پشتیبانی از دایرکت ایکس 10 یا OpenGL2.0 and 2.1.
پردازند های گرافیکی کنونی امکانات دیگری نظیر شیدرها و پردازنده های استریم هستند و تعیین کننده قدرت کارت گرافیکی می باشند به طبع هر چه تعداد اینها بیشتر باشد قدرت پردازنده گرافیکی و در نتیجه قدرت کارت گرافیک افزایش می یابد اما باید توجه کرد که این موارد در پردازنده های ساخت انویدیا و ATi متفاوت می باشد و نمی توان دو کارت گرافیکی را که هر یک ساخت یکی از شرکت هاست را با موارد ذکر شده سنجید و تنها باید کارت گرافیکی ساخت یک شرکت را با هم سنجید و آنوقت می توان تصمیم گرفت که کدام یک قوی تر است برای مثال کارت گرافیک رادئون 4870 دارای 800 واحد پردازشی (شِیدر)می باشد و کارت گرافیک 280GTX دارای 240 واحد اما در مورد سایه زن ها کارت گرافیک 4870 دارای 750 فرکانس واحد سایه زنی بوده و کارت گرافیک 280GTX دارای 1296 واحد سایه زن! با این مثال باید کاملاً متوجه منظورم شده باشید.
پس تنها در صورتی این مقایسه ها جواب خواهند داد که دو کارت گرافیک از یک خانواده باشند مثل دو کارت گرافیک رادئون 4890 و 4870 و یا جیفورس 275و285GTX .

واحد سایه زنی :

واحدهای سایه زنی ، واحدهای پایه هستند که درون پردازنده ی گرافیکی قرار دارند و عملیات پردازشگرافیکی داخل آنها صورت می گیرد.
واحدهای سایه زنی انواع مختلفی دارند مثل واحد سایه زنی پیکسلی و واحد سایه زنی رأسی .این دو واحد سایه زنی مهمترین واحدهای سایه زنی هستند.هر چه تعداد واحدهای سایه زنی بیشتر باشد ،سرعت پردازش گرافیکی بالاتر می رود البته چنین مقایسه ای بهتر است در میان پردازنده های گرافیکی از یک خانواده صورت گیرد مثلاً در میان جیفورس های سری 7 واحدهای سایه زنی رادئون های سری 1000 نسبت به واحدهای سایه زنی جیفورس های سری 7 کاریی متفاوت دارند و بنابراین مقایسه ی تعداد واحدهای سایه زنی میان این دو نوع پردازنده ی گرافیکی ؛ممکن است نتایج قابل استفاده ای به دنبال نداشته باشند.
در پردازنده های گرافیکی که با مهندسی DX 10 ساخته می شوند ، واحدهای سایه زنی به صورت یکپارچه بوده و از لفظ واحد سایه زنی یکپارچه برای آنها استفاده می شود.
در این نوع پردازنده های مجموع تمام انواع واحدهای سایه زنی ، با نام “واحد سایه زنی ” خوانده می شود.

فرکانس واحد سایه زنی:

در پردازندهای گرافیکی که با مهندسی واحد سایه زنی یکپارچه طراحی می شوند ، فرکانس هسته و فرکانس واحد سایه زنی از هم مجزا هستند.در جیفورس های سری 8 ،فرکانس هسته بسیار کمتر از فرکانس واحد سایه زنی است ولی در رادئون های سری 2000 فرکانس هسته و فرکانس واحد سایه زنی ،یک مقدار را دارند.

فرکانس هسته :

فرکانسی است که هسته کارت گرافیکی در ان عمل می کند.هر چه این فرکانس بیشتر باشد، سرعت پردازش در کارت گرافیکی بالاتر می رود .
بهتر است چنین مقایسه ای در میان کارتهای گرافیکی نسبتاً مشابه صورت گیرد.

رابط حافظه:

منظور پهنای مسیر است که در آن اطلاعات میان پردازنده ی گرافیکی و حافظه ی گرافیکی منتقل می شود،این پهنا بر مبنای “بیت” سنجیده می شود .
هر چه رابط حافظه ،عریض تر باشد پهنای باند حافظه گرافیکی بالاتر خواهد بود که نتیجه ی آن بالاتر رفتن سرعت انتقال اطلاعات میان پردازنده و حافظه ی گرافیکی است.

حافظه ی گرافیکی :

حافظه های گرافیکی که امروزه در کارتهای گرافیکی به کار رفته می شوند متفاوت است.
حافظه های ارزان قیمت DDR2 معمولاً تا حداکثر فرکانس 800 مگاهرتز ، در کارتهای ارزان قیمت به کار گرفته می شوند.
حافظه های سریع DDR3 .DDR4 . DDR5 برای فرکانس های بالاتر و کارتهای سریعتر به کار گرفته می شوند.
هر چه میزان حافظه گرافیکی افزایش یابد سرعت تبادل اطلاعات هم بالاتر می رود البته نه به این معنی که قدرت کارت گرافیک هم افزایش میابد برای روشنتر شدن موضوع به مورد بعد توجه نمایید.

حجم حافظه ی گرافیکی :

منظور حجم حافظه ای است که روی کارت گرافیکی قرار می گیرد. برای کارتهای امروزی این حجم معمولاً از 256 مگابایت شروع می شود و تا دو گیگ ادامه میابد.

بالاتر بودن حجم حافظه گرافیکی روی یک کارت گرافیکی دلیل بر سریعتر بودن یک کارت نسبت به یک کارت گرافیکی مشابه با حافظه ی کمتر نیست .این موضوع به بازی مورد نظر بستگی دارد.
بعضی بازی ها به حجم های بالای حافظه گرافیکی نیازدارند و برخی دیگر با همین حافظه ی 256 مگابایت به خوبی کار می کنند.
بازی ها را در رزولیشن های مختلفی می توان اجرا کرد. هر چه رزولیشن بالاتر برود سطح کیفیت گرافیکی بالاتر می رود و در عوض حجم پردازش گرافیکی نیز بالاتر می رود.
همچنین جزئیات و جلوه های گرافیکی درون بازی نیز قابل تغییر است.هر چه مقدار این جزئیات بالاتر می روند ، پردازش بیشتر متوجه کارت گرافیکی می شود.
در کنار این موضوع تکنیک هایAA , AF که به طور گسترده از سوی کاربران حرفه ای برای بالا بردن کیفیت تصاویر درون بازی ها به کار می روند نیز ،حجم پردازش گرافیکی را تا سطح قابل توجیه بالاتر می برد.
حجم پردازش بالا نیازمند یک کارت گرافیکی قوی است ،در غیر این صورت و با داشتن یک کارت گرافیکی که با نیاز های واقعی سیستم شما متناسب نباشد ،سرعت فریم درون بازی ها کاهش می یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا