ایکس باکس سری ایکسبهترین بازی های سالپلی استیشن 4پلی استیشن 5کامپیوتر

بهترین بازی‌های سال 2023

یکی از شلوغ‌ترین سال‌های صنعت بازی به پایان رسید و حالا بهترین فرصت است تا به معرفی بهترین‌ بازی‌های 2023 بپردازیم. آثاری که در ژانرهای متنوعی حضور داشته و توانایی راضی کردن هر سلیقه‌ای را در اختیار دارند. هرچه قدر امسال شاهد عرضه بازی‌های بزرگ و مورد انتظار بودیم، آثاری که شاید با کمترین سر و صدای ممکن عرضه شدند، نهایتا توانستند بیشترین توجه‌ها را به خود جلب کنند. طی 12 ماه اخیر بازی‌هایی منتشر شدند که در ابتدا شاید هیچکس پیش‌بینی نمی‌کرد که بتوانند در این ابعاد به موفقیت‌های قابل توجهی دست پیدا کنند. موضوعی که نشان می‌دهد با وجود تبلیغات پرهزینه و بودجه‌های سنگین، باز هم می‌توانند بازی‌هایی از راه برسند که هیچکدام از این موارد را در اختیار ندارند اما خروجی نهایی که به دست می‌آورند در بالاترین سطح کیفی قرار می‌گیرد. با این تفاسیر بهتر است کمتر به نکات حاشیه‌ای بپردازیم و یک راست به سراغ معرفی بهترین بازی‌های سال 2023 از دید تحریریه بازیسنتر برویم. آثاری که هر کدام پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به بهترین بازی سال 2023 را در اختیار دارند اما شاید در جزئیات اندکی نسبت به یکدیگر فاصله داشته باشند.

آیتم ویدیویی را در یوتوب تماشا کنید


  1. Lies of P

یکی از بازی‌هایی که حتی خوش‌بین ترین مخاطب‌های آثار سولزلایک انتظار موفقیتش را نداشتد، Lies of P بود. اولین ساخته استودیو Neowiz Games که توانست به بهترین شکل ممکن مورد توجه مخاطب‌های بازی‌های سولزلایک قرار گیرد و از غیبت کوتاه مدت FromSoftware در این سبک، استفاده‌ای ایده‌آل کند. شاید در نگاه کلی Lies of P نتواند با بهترین‌های این ژانر رقابت کند اما سعی شده تا تمامی استانداردهای مورد نیاز را پیش روی مخاطب‌ها قرار دهد. موضوعی که سازندگان بازی تمرکز خوبی روی آن انجام داده و به همین واسطه توانسته‌اند نتیجه‌ای مناسب را کسب کنند. با این حال بازی Lies of P تنها با گیم‌پلی خوش‌ساخت خود معنا پیدا نمی‌کند و توانسته در زمینه روایت و طراحی دنیا به دستاورد‌های بسیاری برسد. هرچند در تصویر کلی شاهد شرایطی هستیم که طی آن دیگر سازنده‌های بازی‌های سولزلایک مشغول الگوبرداری از FromSoftware هستند اما توسعه‌دهندگان Lies of P موفق شده‌اند تا در جریان ساخت این بازی امضای خود را باقی بگذارند. امضایی که بزرگ‌ترین تمایز این اثر موفق با دیگر بازی‌های این ژانر محبوب است و می‌تواند شروعی مناسب برای یک مجموعه پرمخاطب را رقم بزند.


  1. Final Fantasy XVI

بعد از چند پروژه ناموفق، Square Enix می‌دانست که برای ادامه بقای مجموعه بازی Final Fantasy نیاز به یک برگ برنده شاخص دارد. آنها برای رسیدن به این هدف، بهترین گزینه ممکن را انتخاب کرده و به سراغ نائوکی یوشیدا رفتند. چهره‌ای که توانست Final Fantasy 14 به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های تاریخ Square Enix را تبدیل به ماشین پولسازی این کمپانی کند. اعتماد به یوشیدا جواب داد و کمپانی بزرگ ژاپنی بالاخره توانست بعد از چند تجربه ناموفق، برای بار دیگر ادامه‌ای شایسته برای نام Final Fantasy را روانه بازار کند. شانزدهمین قسمت از مجموعه محبوب Final Fantasy سعی کرد تا بسیاری از اصول همیشگی این سری را تغییر دهد و این بازی را از دید گیم‌پلی وارد مرحله‌ای تازه کند. ساختاری که بیش از پیش به بازی‌های اکشن ماجراجویی شباهت دارد و از طرفی سعی شده در جریان آن المان‌های نقش آفرینی، تاثیر کلیدی داشته باشند. تغییر ایجاد شده در Final Fantasy 16 شاید این بازی را از ریشه‌های سری دور کرده باشد اما به شکل کلی روی کیفیت نهایی بازی تاثیر مثبتی داشت. اثری که در زمینه داستان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و در عین حال می‌تواند تجربه‌ای طولانی مدت و لذت بخش را در اختیار مخاطب‌های خود قرار دهد.


  1. Hi-Fi Rush

نام شینجی میکامی و استودیو سابق او یعنی Tango Gameworks برای سال‌ها با آثار ترسناک گره خورده بود اما آنها در یکی از سورپرایز‌های 2023، ثابت کردند که توسعه‌دهنده‌ای تک بعدی نیستند و می‌توانند در ژانر‌های دیگر حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. حالا میکامی دیگر در این استودیو حضور ندارد اما این زیرمجموعه‌ Zenimax نشان داده که می‌تواند راه خود را به شکلی خوب ادامه دهد. بازی Hi-Fi Rush بدون هیچ خبر قبلی عرضه شد و بلافاصله توانست مخاطب‌های زیادی پیدا کند. اثری ریتمیک که به شکل خاص روی موسیقی تمرکز دارد و تجربه‌ای اکشن اما متفاوت را ارائه می‌کند. سازندگان بازی مجموعه‌ای از المان‌های درست را در کنار یکدیگر قرار داده و نتیجه‌ای کسب کرده‌اند که بسیاری طی سال‌های اخیر به دنبال آن بودند. این اما Tango Gameworks‌ بود که در کمال تعجب توانست یکی از بهترین بازی‌های ریتمیک چند سال اخیر را به شکل انحصاری برای PC و Xbox روانه بازار کرده و اعتباری تازه به دست آورد. شاید در نگاه اول Hi-Fi Rush یک اکشن سوم شخص ساده باشد اما بعد از مدتی کوتاه مخاطب را در دنیای غنی و جذاب خود غرق می‌کند.


  1. Hogwarts Legacy

اگر رده‌بندی‌ای برای بدشانس‌ترین توسعه‌دهندگان سال داشتیم، بدون شک Avalanche Software در صدر آن قرار می‌گرفت. استودیویی که بعد از سال‌ها کار کردن روی بازی‌های بی‌اهمیت برای جریان اصلی گیمرها بالاخره این فرصت را به دست آورد که رویای بسیاری از علاقه‌مندان به مجموعه هری پاتر را تبدیل به واقعیت کند. آنها بعد از سال‌ها بالاخره توانستند فرصتی را ایجاد کنند که طی آن گیمرها تجربه‌ای کامل و آزادانه را در هاگوارتز داشته باشند اما از جایی ضربه خوردند که شاید هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد. اظهار نظرهای جنجالی جی‌کی‌ رولینگ خالق این مجموعه برای آنها گران تمام شد و بسیاری از رسانه‌ها Hogwarts Legacy را به خاطر همین دلیل بی‌ارتباط تحریم کردند. اتفاقی که البته از سوی گیمرها رخ نداد و ساخته Avalanche Software توانست جایگاه خود به عنوان یکی از موفق‌ترین بازی‌های سال را اثبات کند. اکشن ماجراجویی‌ای خوش ساخت، پر از جزئیات و باکیفیت که به راحتی در میان بهترین بازی‌های سال 2023 قرار می‌گیرد. هرچند تاکنون بازی‌های بسیاری براساس مجموعه هری پاتر ساخته شده‌اند اما هیچکدام از آنها کیفیت چندان خوبی نداشتند و به شکل خاص روی شخصیت هری پاتر تمرکز کرده بودند. اینجا اما محوریت کار روی Wizarding World قرار گرفته و همین مسئله باعث شده تا تجربه‌ای تازه و بکر در این دنیای غنی شکل گیرد.


  1. Super Mario Bros. Wonder

تمام نسخه‌های Super Mario Bros با یک هدف ساده ساخته می‌شوند و Wonder هم از این قائده مستثنی نیست؛ تکرار فرمول موفق گذشته و ایجاد اندک بهبودی در آن که نهایتا به محصولی تبدیل شود که برای مخاطب آشناست اما همچنان در سطح کیفی خوبی قرار می‌گیرد. جدیدترین ساخته موفق نینتندو یعنی Super Mario Bros. Wonder توانسته به هدف تعیین شده دست پیدا کرده و عملکردی را از خود نشان دهد که اکثر گیمرها در انتظارش بودند. با این حال همین تکرار مکررات نهایتا تاثیر خود را گذاشته و نمی‌توان آن را انکار کرد. هرچند هنوز هم با یکی از بهترین بازی‌های سال سر و کار داریم اما مسلما فرمول ثابت Super Mario Bros برای ارائه حرفی تازه، نیاز به تغییر دارد. فعلا به نظر می‌رسد که نینتندو خلاقیت‌های خود را به شکل خاص برای بازی‌های سه بعدی سوپر ماریو کنار گذاشته و سعی دارد تا آثاری همچون Super Mario Bros. Wonder را با همان رویکرد همیشگی و کم ریسک تولید و عرضه کند.


  1. Resident Evil 4

ساخت بازسازی‌های باکیفیت این روزها تبدیل به بخشی از برند Capcom شده. به جز یک استثنا، مجموعه Resident Evil تبدیل به فضایی ایده‌آل برای ساخت بازسازی شده و Resident Evil 4 هم دقیقا با شرایطی مشابه همراه شده. اثری که به عنوان یکی از بهترین بازی‌های تاریخ شناخته می‌شود و Capcom موفق به توسعه بازسازی ایده‌آلی از آن شده. با اینکه چهارمین قسمت از این مجموعه کمتر از بازی‌های قبلی به تغییرات اساسی نیاز داشت اما سازندگان آن سعی کرده‌اند تا از هر فرصتی برای بهبود شاهکار شینجی میکامی استفاده کنند. به جز گرافیک که در میان بهترین‌های امسال است، Resident Evil 4 از دید گیم‌پلی نیز با تغییرات جزئی خوبی همراه شده تا تجربه بازی در شرایط فعلی با استانداردهای امروزی هماهنگی بیشتری پیدا کند. حالا طرفداران ژانر ترس این فرصت را در اختیار دارند تا یکی از بهترین‌های این ژانر را به شکلی بهبود یافته و در بهترین حالت ممکن تجربه کنند. اثری که با گذشت سال‌ها همچنان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و با تلاش‌های Capcom برای بار دیگر در کانون توجه قرار گرفته.


  1. The Legend of Zelda Tears of the Kingdom

نینتندو کنسول متفاوت خود یعنی Nintendo Switch را با متفاوت‌ترین نسخه مجموعه The Legend of Zelda یعنی Breath of the Wild روانه بازار کرد و حالا کار آن را با نسخه دیگری از این سری به پایان نزدیک کرده. بازی The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom شاید روی کاغذ ادامه‌ای ساده برای قسمت قبلی این مجموعه باشد اما در عمل توانسته تا حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و قابلیت‌های جدیدی را پیش روی مخاطب‌ها قرار دهد. هرچند نام آنها را نمی‌توان نوآوری گذاشت اما نینتندو موفق شده تا فضایی را در این بازی ایجاد کند که به واسطه آن خلاقیت گیمرها مستقیما درگیر جریان کلی گیم‌پلی شود. در این بازی نینتندو تمام تلاش خود را به کار گرفته تا دنیایی غنی و پر از جزئیات را طراحی کند. رویکردی که در اجرای آن موفق بوده و توانسته فضایی را در اختیار گیمرها قرار دهد که در آن فعالیت‌های متنوعی را انجام دهند. در کنار تمام نکات جذابی که طراحی و ساخت وسایل مختلف به وجود آورده، همان جریان موفق نسخه پیشین در Tears of the Kingdom هم حضور دارد و از این جهت می‌تواند به اکثر نیازهای گیمرها پاسخگو باشد. مسائلی که نهایتا به اثری منتهی شده‌اند که می‌تواند حسن ختام خوبی برای نینتندو سوییچ باشد.


  1. Marvel’s Spider-Man 2

در شرایطی که این روزها تمام تمرکز صنعت بازی روی Wolverine و هک شدن Insomniac Games قرار گرفته اما نباید Marvel’s Spider-Man 2 را به راحتی فراموش کرد. اثری که برای بار دیگر توانایی‌های این زیرمجموعه پلی‌استیشن را به نمایش گذاشت و حالا به عنوان یکی از بهترین بازی‌های ابرقهرمانی تاریخ شناخته می‌شود. هر آن چیزی که باعث شد تا قسمت اول این مجموعه تبدیل به اثری موفق شود در Marvel’s Spider-Man 2 به شکلی بهتر، بزرگ‌تر، هیجان‌انگیزتر و بهبود یافته تکرار شده. با این حال پیشرفت‌های این بازی نسبت به نسخه پیشین تنها به ارتقایی اندک در چارچوبی ثابت خلاصه نشده و سازندگان بازی موفق شده‌اند تا این عنوان را در تمامی زمینه‌های ممکن با نکاتی جدید همراه کنند. نکاتی همچون حضور دو شخصیت اصلی، بهبود قابل توجه ماموریت‌های جانبی، بزرگ‌تر شدن محیط بازی و ارائه داستانی که به مراتب نسبت به گذشته جذاب‌تر و نفس‌گیرتر دنبال می‌شود. بازی Marvel’s Spider-Man 2 شاید یکی از بهترین مثال‌ها برای دنباله‌ای باشد که فرمول موفق پیشین را به حداکثر جایگاه کیفی رسانده و از این دید به راحتی در میان بهترین بازی‌های سال 2023 قرار می‌گیرد.


  1. Alan Wake 2

13 سال بعد از انتشار اولین قسمت Alan Wake، استودیو Remedy دچار تغییرات زیادی شده و به همین واسطه اثری کاملا متفاوت نسبت به گذشته را تحت عنوان Alan Wake 2 عرضه کرده. بازی‌ای که تنها از دید داستان ادامه‌ای برای Alan Wake است و از نظر گیم‌پلی دچار تغییراتی اساسی شده. جدای از معرفی یک شخصیت اصلی جدید، Alak Wake 2 حتی از دید داستانی هم در مسیری کاملا متفاوت حرکت کرده و سعی داشته تا روایتی جدید را مورد استفاده قرار دهد. رویکردی که بهترین نتیجه ممکن را نمایان و ساخته Remedy را تبدیل به یکی از بهترین داستان‌های سال 2023 کرده. تغییر رویه دومین قسمت از این مجموعه تنها به مواردی این چنینی خلاصه نشده و سازندگان بازی با در نظر گرفتن ضعف‌های گذشته به سراغ چارچوب‌هایی کاملا جدید رفته و به نتیجه‌ای ایده‌آل رسیده‌اند. نتیجه‌ای که باعث شده Alan Wake 2 تبدیل به یکی از بهترین بازی‌های امسال شود. اثری که در تمامی زمینه‌های ممکن بهترین عملکرد سازنده خود را به نمایش گذاشته و لحظاتی به یادماندنی و جذاب را شکل داده.


  1. Baldur’s Gate 3

کمتر بازی‌ای را می‌توان پیدا کرد که برای هر موقعیت، انتخاب و شرایطی یک جواب قابل قبول داشته باشد. سومین قسمت از مجموعه Baldur’s Gate یکی از همین دست بازی‌هاست. اثری که در آن گیم‌پلی و روایت داستان تنها به انتخاب‌های گیمر محدود می‌شود و ساختار کلی بازی هیچ بن بستی را در مقابل شما قرار نمی‌دهد. فرقی نمی‌کند به سراغ چه ماموریتی رفته، کدام NPC را از پا در می‌آورید یا چه شخصیتی را با خود همراه می‌کنید، Baldur’s Gate 3 برای تمام این موقعیت و تصمیم‌ها راهی را پیش روی شما قرار می‌دهد. موضوعی که باعث شده عملا هیچ دو گیمری، تجربه‌ای یکسان از ساخته Larian Studios نداشته باشند. چیزی که این استودیو در گذشته با Divinity Original Sin تا حدودی به آن دست پیدا کرده بود و حالا همان مسیر را به شکلی ایده‌آل ادامه داده و نتیجه‌ای را کسب کرده که هیچکس در صنعت بازی انتظارش را نداشت. اشتباه نکنید، سابقه Larian به خوبی نشان می‌داد که Baldur’s Gate 3 تبدیل به اثری موفق می‌شود اما مطمئنا پیش بینی چنین ابعادی برای دستاوردهای آنها غیرممکن بود. استودیویی که بدون پشتیبانی آنچنانی و تنها با تکیه بر مهارت خود توانسته بهترین بازی سال 2023 و یکی از بهترین نقش آفرینی‌های تاریخ را توسعه دهد. اثری که می‌توان در وصف نقاط قوت آن سال‌ها صحبت کرد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا