ایکس باکس سری ایکسایکس باکس وانبهترین بازی های سالپلی استیشن 4پلی استیشن 5کامپیوتر

بهترین بازی‌های نقش آفرینی سال 2023

بعد از چند سال که خبری از بازی‌های نقش آفرینی درجه یک آنچنانی نبودیم، امسال طرفداران این ژانر توانستند تعدادی از بهترین نقش‌ آفرینی‌های این نسل را تجربه کنند. از Baldur’s Gate 3 گرفته که به شکل کلی یکی از بهترین‌های سال 2023 است تا Starfield به عنوان بازگشتی برای Bethesda و آثار مستقلی همچون Sea of Stars که بدون هیچ سر و صدایی از راه رسیدند و توانستند عملکرد موفقی را به جا بگذارند. امسال هرچند خبری از میازاکی و بازی جدیدش نبود اما Lies of P توانست به خوبی از فرصت به وجود آمده استفاده کند و طرفداران زیادی پیدا کند. سال 2023 بدون شک یکی از غنی‌ترین بازه‌های زمانی برای طرفداران ژانر RPG بود و در ادامه نگاهی کنیم به بهترین آن که در قالب هفت بازی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

آیتم ویدیویی را در یوتوب تماشا کنید


بازی Diablo 4

  1. Diablo IV

دیابلو افسانه‌ای بلیزارد، امسال بازگشت باشکوهی داشت. بازی Diablo 4 استانداردی طلایی را برای اینکه یک عنوان مدرن بلیزارد باید داشته باشد را تعیین کرد. نه تنها 2023 شاهد انتشار یک Diablo بی‌نظیر بودیم، بلکه بلیزارد به ما نشان داد که این ناشر محبوب هنوز آن جادویی را دارد که در سال‌های گذشته بیشتر به خاطر آن شناخته شده بود. مبارزات داینامیک، گزینه‌های ساخت گسترده در هر کلاس و گرافیک درخشان تنها بخشی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت نسخه چهارم هستند. دیابلو 4 در زمان عرضه، مانند یک فوندانسیون قوی می‌ماند که بعدا معماران بلیزارد خواهند توانست تا بنایی باشکوه را روی آن بسازند. تجهیزات و سیستم پیشرفت بسیار قوی هستند و به خوبی به نوآوری‌های قابل توجهی که تیم در نظر دارد، کمک می‌کنند. تازه‌واردها، دوست داران اکشن نقش آفرینی و طرفداران فرانچایز، همگی می‌توانند چیزی برای دوست‌داشتن در مورد دیابلو 4 پیدا کنند و با سیستم لایو سرویس بازی، تا سال‌ها شیاطین را مورد ضرب و شتم قرار دهند!


  1. Starfield

پس از 25 سال، تاد هاوارد و تیم خلاقش در بتزدا گیم استودیوز تصمیم گرفتند تا سرانجام یک IP کاملا جدید را عرضه کنند. ایده‌هایی که سال‌ها در ذهن هاوارد نقش داشت، اما ضعف سخت‌افزاری کنسول‌ها مانع از ساخت آن می‌شد. همچنان در ژانر نقش آفرینی، ولی این بار برخلاف قبل خبری از فضای فانتزی و پساآخرالزمانی نبود و بازی Starfield مخلوق جدید آن‌ها در جهانی سای‌فای دنبال می‌شد. با هزار سیاره قابل اکتشاف و ده‌ها مکانیک متنوع، می‌توان آخرین ساخته بتزدا را یکی از بهترین بازی‌های RPG با بیشترین مکانیک گیم‌پلی در تاریخ ویدئوگیم لقب داد. هرچند همین بلند پروازی باعث شد تا بازی در برخی از بخش‌ها در حد انتظار ظاهر نشود، اما ادیسه فضایی تاد هاوارد همچنان مخاطبان خاص خود را دارد و یکی از بهترین، و عظیم‌ترین بازی‌های ژانر نقش آفرینی است که سال 2023 عرضه شدند.


  1. Lies of P

میازاکی بازیساز مطرح ژاپنی در استودیو فرام‌سافتور، با خلق مجموعه سولز، میراثی همیشگی را از خود به جای گذشته که امروزه با زیرسبک سولزلایک در ژانر نقش آفرینی شناخته می‌شود. میراثی که باعث شده تا در سال 2023 شاهد انتشار عنوانی تحت نام Lies of P باشیم. از طرف یک استودیوی کره‌ای بی‌نام و نشان که خود را به راحتی در لیست بهترین نقش آفرینی‌های سال قرار دهد. با یک سیستم مبارزات حساب شده، ساختار مشابه آثار سولز و البته ستینگی که گاها به شدت یادآور بلادبورن دیگر ساخته میازاکی است؛ اثر کره‌ای، تحسین بسیاری از منتقدان و مخاطبان ویدئو گیم را در پی داشت. موضوعی که نشان داد الهام‌گیری درست در صنعت بازی‌سازی و بدون تقلید کورکورانه تا چه حد می‌تواند مفید باشد و اثری درخور توجه را خلق کند. احتمالا در آینده از سازندگان بازی Lies of P بیشتر خواهیم شنید.


بازی Octopath Traveler II

  1. OCTOPATH TRAVELER II

بازی Octopath Traveler 2 از اسکوئر انیکس یک JRPG سنتی که در فوریه 2023 منتشر شد و بلافاصله طرفداران بازی‌های RPG فانتزی را با گرافیک جذاب خود جلب کرد. سبکی منحصر به فرد که یادآور دوران Super NES است. بازی اول با ارائه داستان غیرمعمول و مبارزات نوبتی جذاب، مردم را به خود جذب کرد. Octopath Traveler 2 بیشتر موارد مشابه را ارائه می‌دهد، به طوری که به نظر می‌رسد ادامه بازی اول باشد تا یک دنباله واقعی. اما این باعث نمی‌شود تا نسخه دوم با اندک بهبودهایش شاهکار نباشد. بالانس بین RPGهای نوبتی دوران SNES و برآورده کردن انتظارات بازی‌های مدرن و گیم‌پلی جذابی که ارائه می‌شود، می‌تواند ساعت‌ها مخاطب را درگیر کند. Octopath Traveler 2 بیشتر درباره ماموریت‌های جانبی، شخصیت‌های جالب و دنیای بزرگی برای کاوش است. 60 ساعت تجربه ناب از یک RPG کلاسیک در سال 2023.


  1. Sea of Stars

تجربه کردن بازی Sea of Stars به مانند تماشای یک فیلم با کارگردانی یک کارگردان خبره است. شاید همه چیز برای طرفداران نقش آفرینی‌های کلاسیک آشنا به نظر برسد ولی به هیچ وجه این موضوع Sea of Stars را به عنوانی قابل پیش بینی و خسته کننده تبدیل نکرده. بلکه حس نوستالژی فوق‌العاده منتقل شده از سمت این بازی در کنار هنر سازندگان در ارائه اثری ارزشمند، باعث می‌شود تا آرزو کنید که هیچگاه بازی به انتهای خود نرسد. به وضوح سازندگان از بزرگان نقش آفرینی‌های 16 بیتی مانند Super Mario RPG و در درجه اول Chrono Trigger الهام گرفته‌اند و شاهکاری را خلق کرده‌اند که برای مخاطبان امروزی بسیار کمیاب و نادر است. داستان روی دو جنگجوی تمرکز دارد، کودکانی که به جای زایمان سنتی توسط یک عقاب جادویی به دنیا می‌آیند که می‌توانند قدرت ماه و خورشید را کنترل کنند. چیزی که به عنوان یک ماجراجویی در مورد شکست دادن یک هیولا شروع می‌شود، طولی نمی‌کشد تا به ماجرایی بزرگتر تبدیل شود، به گونه‌ای که در صورت لزوم به طرز چشمگیری هم می‌تواند شخصی باشد و هم حماسی دنبال شود.


  1. Final Fantasy XVI

فاینال فانتزی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های تاریخ ویدئو گیم، همچنان به حیات خود با قدرت ادامه می‌دهد و با تغییرات متفاوتی در هر شماره روبرو می‌شود. این بار و در نسخه شانزدهم، بازی دارای نفوذ آشکار ی در لحن و روایت نسبت به سریال مطرحGame of Thrones  و درجه سنی بالغ است. البته با این تغییرات، روایتی متفاوت، نگاهی بیشتر به بازار غرب و وجود خشونت بیشتر، همچنان فاینال فانتزی 16 توانسته تا DNA اصیل مجموعه را در ساختار خود حفظ کند و البته به انتقادات وارده به نسخه‌های اخیر پاسخ دهد. این پاسخ برای مثال تبدیل به خلق یک سیستم مبارزات بی نقص شده که طرفداران ژانر را سوپرایز می‌کند. بازی در مضامین خود و نحوه برخورد شخصیت‌ها با یکدیگر حس مراقبت را به همراه دارد. به این معنا که شخصیت‌ها به خوبی شکل گرفته‌اند و به لطف جهان‌سازی دقیق، در نهایت دوباره این حس را پیدا می‌کنید که یک دنیا برای نجات وجود دارد. باید اقرار کرد که تلاش اسکوئر انیکس برای حفظ سطح کیفی فاینال فانتزی طی همه این‌ها قابل تحسین بوده و استمرار این تلاش به عرضه یکی از بهترین نقش آفرینی‌های سال انجامیده است.


  1. Baldur’s Gate 3

احیای بالدرز گیت بعد از سال‌ها، احیایی حقیقی بر ژانر نقش آفرینی کامپیوتری بود و دوباره گیمرها را حتی روی کنسول‌های خانگی، به عصر طلایی CRPGها در دهه 90 میلادی برد. نقطه عطف بازی Baldur’s Gate 3 اما، بودجه بالا، مقیاس بزرگ و سطح کیفی غیر قابل دستیابی آن برای دیگر توسعه‌دهندگان ژانر نقش آفرینی است. استودیوی لارین باعث شده تا پس از 14 سال و شاهکار بایوور در سال 2009 یعنی Dragon Age: Origins شاهد عنوانی در این ژانر با مقیاس قابل اتکا و یک بلاک باستر واقعی باشیم. به جرعت تبدیل یک CRPG به یک بلاک باستر واقعی، پدیده‌ای نیست که کسی انتظار آن را داشته باشد. همه موارد ذکر شده، در کنار گرافیک زیبا، صداپیشگی حرفه‌ای، موسیقی شنیدنی و المان‌های ناب نقش آفرینی که سال‌ها دلتنگ‌شان بودیم، باعث شده تا نه تنها بالدرز گیت 3 بهترین بازی نقش آفرینی امسال، بلکه یکی از بهترین بازی‌های ژانر در طول تاریخ باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا