ایکس باکس سری ایکسبهترین بازی های سالپلی استیشن 4پلی استیشن 5کامپیوتر

بهترین روایت داستانی بازی‌های 2023

امسال شاهد شرایطی بودیم که طی آن علاقه‌مندان به هر سبک روایت داستانی‌، گزینه‌ای ایده آل برای تجربه در اختیار داشتند. بخش هایی شامل شخصیت پردازی، داستان، روایت و صداپیشگی تعیین کننده اصلی انتخاب های تحریریه بازی سنتر برای این بخش هستند. هر چند برای انتخاب عنوان برتر این بخش در سال ۲۰۲۳ تقریبا اکثریت اعضای تحریریه بازی سنتر هم نظر بودند و برای انتخاب بهترین داستان کار چندان سختی نداشتیم، اما برای انتخاب رتبه های دوم تا هفتم می توان گفت رقابت تنگاتنگی بین عناوین امسال وجود داشت. در لیست بازی های امثال هفت عنوان از هفت ناشر مختلف توسط بازی سنتر انتخاب شده است. عناوینی که از نظر تحریریه شایسته حضور در لیست بهترین ها را دارند. در این بین عنوان Lies of P به عنوان اولین اثر استودیو کره ای و تازه تاسیس Neowiz Games در بین رقبا از جایگاه ویژه ای برخوردار است و دستاورد آن ها به عنوان اولین بازی این استودیو قابل تقدیر است. در مقابل اما شاهد حضور Alan Wake 2 هستیم که با روایت قدرتمند خود توانست نظر اکثر مخاطب‌های خود را جلب کند.

آیتم ویدیویی را در یوتوب تماشا کنید


  1. The legend of Zelda: Tears of the Kingdom

شاید در نگاه اول Tears of the Kingdom تکرار همان داستان نجات پرنسس زلدا باشد. اما فرمول کتاب های داستانی کودکی ما که در آن قهرمان پروری، مبارزه با خیر و شر و نجات دنیا همراه شده با راوی درخشانش یعنی سرزمین های «هایرول» در تک تک لحظاتش همیشه حرفی برای گفتن دارد. در دنیای پهناور هایرول که حالا در Tears of the Kingdom محیط های زیر زمینی و آسمانی هم در آن برای ماجراجویی در دسترس است، قصه‌ای وجود خواهد داشت که همانند قطعه‌ای از پازل به کامل کردن آن پازل کمک کند. در کنار این موارد شخصیت بد داستان هم در تک تک لحظات تجربه بازی به نحوی در حال مبارزه با لینک و دوستانش است و حضور پر رنگ او به صورت کامل حس می شود. در مجموع داستان آخرین نسخه زلدا در عین سادگی، به قدری درگیر کننده و حماسی است که به راحتی بتواند تبدیل به یکی از بازی ها از لحاظ روایی در سال ۲۰۲۳ شود.


  1. Lies of P

بازی Lies of P

بازی Lies of P برداشتی تاریک و متفاوت از رمان کلاسیک کارلو کولودی ایتالیایی است و به عنوان اولین حضور پینوکیو در مدیوم ویدیو گیم محسوب می‌شود. داستان درگیر کننده پینکیو که در شهر تاریک و دیستوپیایی کرات رخ می دهد، جایی که عروسک های خیمه شب بازی علیه انسان ها شورش کرده و قتل عام به راه انداخته اند. بازی دروغ های پینوکیو با الهام از عناوین سولز لایک استودیو Fromsoftware، موفق شده تا داستانی غنی و درگیر کننده را برای مخاطبش روایت کند که همانند عناوینی مثل Bloodborne، هر چه بازیکن بیشتر به دنبال داستان برود، بازی هم قصه های بیشتری را برای او بازگو می‌کند. همچنین سیستمی با نام «سیستم دروغگویی» هم در بازی قرار گرفته که با توجه به تصمیمات بازیکن می تواند پایان بازی را تغییر دهد درست همانند همان سیستمی که در رمان اصلی پینوکیو هم وجود داشت و سرنوشت این شخصیت را تغییر داد.


  1. Final Fantasy 16

شانزدهمین قسمت اصلی از مجموعه بازی Final Fantasy هر چند در زمینه گیم پلی از دیگر نسخه های سری فاصله گرفته است، اما در بخش داستانی کاملا به ریشه های سری پایبند بوده و با یک عنوان حماسی، فانتزی و غنی از لحاظ روایت و داستان طرف هستیم. Final Fantasy 16 روایتگر داستان کلایو راسفیلد است که در سرزمین وَلیستیا به ماجراجویی می‌پردازد. یکی از نکات برجسته این نسخه به تمرکز سازندگان به شخصیت پردازی تمام شخصیت ها به خصوص شخصیت کلایو باز میگردد و همین مورد سبب شده تا اون به یک شخصیت به یادماندنی و دوست داشتنی در بین شخصیت های سری فاینال فانتزی تبدیل شود. علاوه بر این همین توجه به شخصیت ها باعث شده تا ارتباط مخاطب با هر کدام از آن ها بیشتر شود و هر کدام از این شخصیت ها هویتی مختص به خود را به دست آورده اند و در نتیجه این امر سبب شده تا روایت بازی به شکل بسیار خوبی پیش رود. از Final Fantasy 16 می توان به عنوان یکی از بهترین شماره های سری در زمینه داستانی نام برد.


  1. Marvel’s Spider-Man 2

بازی Marvels Spider-Man 2

به عنوان یک بازی ابرقهرمانی، Marvel’s Spider-Man 2 را شاید بتوان به عنوان یکی از بهترین نمونه های موجود در بین این آثار در مدیوم فیلم و ویدیو گیم نام برد. داستانی جذاب و درگیر کننده که مخاطب را در نقش پیتر پارکر و مایلز قرار می دهد و از همان ثانیه اول تا پایانش، روایتی درگیر کننده را روایت می کند.  اینسامنیاک به بهترین شکل ممکن توانسته تا پرداخت مناسبی برای تمام شخصیت های خوب و بد داستان را ارائه دهد تا بستر مناسبی برای ارتباط مخاطب با این شخصیت ها فراهم شود. داستان نسخه دوم علاوه بر پرداخت فراوان به جنبه های انسانی پیتر و مایلز، جهش فراوانی هم در ارائه یک داستان جذاب برای شخصیت اسپایدر من را فراهم کرده است‌. شخصیتی که در این نسخه بیشتر از هر زمان دیگری می‌توان با او ارتباط برقرار  و در ماجراجویی اش برای نجات نیویورک سهیم شد. نسخه دوم اسپایدر من هر آنچه از یک عنوان ابرقهرمانانه انتظار داریم را ارائه میدهد.


  1. Cyberpunk 2077 Phantom Liberty

با سقوط شاتل پرزیدنت در Dogtown داستان فنتوم لیبرتی از جایی آغاز می‌شود که همچنان در نقش شخصیت V  باید در مرکزیت یکی از مهم‌ترین اتفاقات دولت جدید ایالات متحده حضور داشته باشید. بسته قابل دانلود Phantom Liberty با معرفی و پرداخت شخصیت‌هایی چون سانگ‌برد و سولومان رید، استانداردهای جدیدی را در شخصیت پردازی بین آثار CD Projekt Red قرار  داده و با روایت راستانی در تم تریلر جاسوسی سعی دارد تا همچنان مخاطبان را تا انتها مجذوب داستان نگه دارد که در این مسیر بسیار موفق عمل کرده و جای هیچ نقصی باقی نگذاشته است. همچنین تصمیمات داستانی با عواقب غیر قابل پیش‌بینی همچنان نقش پررنگی دارند تا ثابت کنند که استودیو لهستانی یکی از بهترین قصه‌گوهای هنر هشتم است. دلیلی دال بر اینکه Cyberpunk 2077 Phantom Liberty در زمره بهترین راویان داستان در سال ۲۰۲۳ باشد.


  1. Baldur’s Gate 3

آلوده شدن توسط موجودی عجیب، ابتلا به یک بیماری ناشناخته و خطر تغییر کردن و در انتها تلاش برای یافتن درمان، خط کلی داستان Baldur’s Gate 3 را شکل می‌دهد. در حالی که طرح کلی داستان در ابتدا کلیشه‌ای و تکراری به نظر می‌رسد اما در ادامه با معرفی شخصیت‌های جانبی و ورود به خرده روایت‌ها، سر و شکل متقاوتی به خود می‌گیرد. غافل‌گیری‌های متعددی در روایت Baldur’s Gate 3 حضور دارد و شخصیت‌های به یادماندنی متعددی در آن خلق شده‌اند که تا مدت‌ها مخاطب آن‌ها را از یاد نخواهند برد. نکته جالب توجه در رابطه با روایت نسخه سوم Baldur’s Gate این است که با توجه به ساختار نقش آفرینی بازی، تصمیمات و عواقب آن‌ها به زیبایی توسط تیم نویسندگی استودیوی لارین نوشته شده تا این عنوان را بتوان دارای یکی از بهترین روایت‌های سال ۲۰۲۳ معرفی کرد. روایتی که تا حد زیادی توسط رویکرد شخصی مخاطب شکل می‌گیرد و از این نظر ارزش‌های زیادی دارد.


  1. Alan Wake 2

سیزده سال انتظار برای ساخت ادامه الن ویک هر چند به شدت سخت و طولانی بود، اما نتیجه آن به قدری فوق العاده از آب در آمده که به راحتی این عنوان را به انتخاب اول بازی سنتر در زمینه داستان و روایت تبدیل کرده است. استودیو رمدی با ساخت Max Payne، Control و نسخه اول Alan Wake به خوبی ثابت کرده است که در زمینه داستان همیشه حرف های جدیدی برای گفتن دارد. استودیویی که برای روایت داستان همیشه وسواس خاصی به خرج می دهد و آخرین ساخته آن ها، Alan Wake 2 هم از این قاعده مستثنی نیست و حتی می توان از آن به عنوان بهترین اثر ساخته شده توسط این استودیو نام برد. در کنار روایت یک داستان به شدت درگیر کننده، Alan Wake 2 موفق شده تا بیشتر از هر زمان دیگری به عنوان یک بازی ترسناک موفق عمل کند. این بازی بارها و بارها با طرح سوالات پیچیده مخاطب را به شک می اندازد و حس جستجوگیری را زنده می‌کند. روایت به حدی دیوانه وار در ذهن و وجود مخاطبش رخنه می کند که حتی هویت شخصیت ها، محیط و حتی وجود آن ها هم به یک سوال بزرگ تبدیل می شود. الن ویک ۲ از همان ثانیه اول تا پایان استادانه اش، عنوانی درخشان و متفاوت محسوب می شود که قطعا حرف های زیادی برای گفتن دارد.

بهرام بی غرض

Journalist and Video game critic at @bazicenter and @bazinama | XBL gamertag: Bahram

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا