ایکس باکس سری ایکسبهترین بازی های سالپلی استیشن 4پلی استیشن 5کامپیوتر

بهترین بازی‌های مستقل سال 2023

حضور ناشرهای بزرگ و جذب کردن بازی‌های به اصطلاح مستقل از سوی آنها باعث شد تا امسال حواشی زیادی پیرامون این دست آثار شکل گیرد. بسیاری اعتقاد دارند که به هر شکل باید نفوذ ناشرهای بزرگ روی جریان ساخت یک بازی را در نظر گرفت. موضوعی که می‌تواند نقش کلیدی در مستقل بودن یا نبودن یک بازی داشته باشد. با این حال امسال ما تمرکز خودمان را تنها روی یک موضوع و آن هم ساختار کلی بازی قرار داده‌ایم. در این رتبه‌بندی به شکل خاص ابعاد توسعه و خروجی نهایی مورد سنجش قرار گرفته و انتخاب نامزد‌ها تنها با در نظر گرفتن این موارد انجام شده است. نامزد‌هایی که هر کدام حرف‌های تازه‌ای برای گفتن داشته و برای بار دیگر ثابت می‌کنند که اگر به دنبال خلاقیت در بازی‌های ویدیویی هستید باید به سراغ آثار مستقل بروید.

آیتم ویدیویی را در یوتوب تماشا کنید


  1. Venba

ایده جذاب بازی Venba به عنوان یک اثر با محوریت پخت و پز و با تمرکز شدید بر فرهنگ موجود در مناطق جنوب و جنوب شرق آسیا و غذاهای هند دنبال می‌شود. پلات در دهه 1980 شکل می‌گیرد و داستان یک زوج مهاجر را دنبال می‌کند که در کانادا ساکن می‌شوند. بازیکن کنترل شخصیت اصلی، ونبا را به دست می‌گیرد که یک زن هندی است که با شوهرش به تورنتو نقل مکان کرده، جایی که در نهایت صاحب یک فرزند پسر می‌شوند. یک بازی آشپزی قصه‌محور و با تمرکز بالا بر فرهنگی خاص، فقط می‌تواند به صورت ایندی ساخته شود که دارای المان‌های رمان مصور و پازل‌های مختص به خود است. در حالی که بازی نهایت دو ساعت زمان از شما می‌گیرد ولی داستان ده سال زندگی پر فراز و نشیب ونبا را دنبال می‌کند و گیم‌پلی که شکل‌دهی رسپی غذاهای هندی را در بر دارد باعث شده تا Venba یکی از خاص‌ترین و بهترین بازی‌های مستقل امسال باشد.


  1. Pizza Tower

با انتخاب نامی متفاوت، بازی Pizza Tower به عنوان دنباله معنوی Wario Land نینتندو در ژانر پلتفرمر دو بعدی ساخته شد. اثری مستقل که امسال منتشر شد و توانست بازخوردهای بسیار مثبتی را در بخش‌های گیم‌پلی، سبک هنری و حالت طنزآمیز خود به دست آورد. داستان بازی زمانی شروع می‌شود که پپینو اسپاگتی، یک سرآشپز متخصص پیتزای ایتالیایی و صاحب یک پیتزا فروشی توسط Pizzaface، تهدید می‌شود. Pizzaface تهدید می‌کند که پیتزا فروشی پپینو را با لیزر هسته‌ای بالای برج مجاور ویران خواهد کرد. پپینو ترسیده و خشمگین به قصد بالا رفتن از برج و شکست پیتزافیس برای نجات پیتزافروشی خود اقدام می‌کند. هر طبقه شامل 4 مرحله است که هر کدام مکانیک خاص خود را دارد و در انتها به باس پایانی ختم می‌شود. بسیاری معتقدند که Pizza Tower روحی تازه در کالبد پلتفرم‌های سریع کلاسیک دمیده تا یکی از بهترین مستقل‌های سال 2023 لقب بگیرد.


  1. Dredge

بازی Dredge به عنوان یک اثر ماهی‌گیری با المان‌های ادونچر و نقش آفرینی است که می‌تواند تا 12 ساعت شما را سرگرم کند. در Dredge بازیکن یک قایق ماهیگیری موتوری را با وجود چرخه شب و روز پویا کنترل می‌کند. جایی که بازیکنان با اقدامات خاصی مانند قایقرانی یا ماهیگیری، گیم‌‌پلی را جلو می‌برند. بازیکن می‌تواند به دنبال ماهی برای صید یا اقلام زیر آب در نقاطی خاص باشد، جایی که یک مینی‌گیم کوتاه انجام می‌دهد تا صید خود را به قایق بیاورد. اگر قایق تا شب بیرون بماند، یک ترس سنج شروع به افزایش می‌کند تا سطوح بالاتر منجر به توهماتی می‌شود که واقعیت اطراف قایق را تغییر می‌دهد و خطراتی را ایجاد می‌کند که ممکن است به کشتی کوچک بازیکن آسیب برساند. با این حال برخی از ماهی‌ها فقط در ساعات شب در دسترس هستند تا مکانیک خطر و جایزه را ایجاد کنند. استودیو Black Salt Games با گیم‌پلی ساده اما ویژگی‌های خلاقانه و سبک هنری Low Poly مختص خود، توانسته تا Dredge را یکی از بهترین آثار مستقل امسال لقب دهد.


  1. Viewfinder

می‌توان به طور خلاصه Viewfinder را همان‌طور که از نام آن بر می‌آید، یک بازی پازل با طراحی مبتکرانه معماها و حقه‌های بصری واقعا شگفت‌انگیز معرفی کرد. ایده استفاده از پرسپیکتیو و سبک درست نگاه کردن به مناظر برای حل کردن هر پازل، به قدری جذاب کار شده که بسیاری معتقدند که Viewfinder از همه پتانسیل‌های این خلاقیت استفاده نکرده است. پازل‌ها از ثانیه‌های ابتدایی بازی تا انتهای تجربه چهار یا پنج ساعته خود، ذهن مخاطب را تماما درگیر خود می‌کند. هدف هر پازل Viewfinder این است که در یک فضا برای رسیدن به یک تله‌پورتر حرکت کنید که شما را به مرحله بعدی می‌برد. جهان‌های هاب مانند بازی با رشته‌هایی از پازل به هم متصل شده و اگر هر رشته را کامل کنید، جهان هاب بعدی قابل دسترس است. اما قسمت سرگرم‎کننده اینجاست که برای دسترسی به هر تله‌پورتر، به کمک عکس‌های جادویی خود نیاز دارید. هنگامی که عکسی را در مقابل خود نگه می‌دارید، ساختار و اشیا موجود در تصویر به دنیای مقابل شما تبدیل می‌شوند. حقیقتا Viewfinder صاحب ایده‌ای یگانه و پیاده‌سازی مناسبی است.


  1. Dave the Diver

در ترکیب ایده‌های ژانرهای مدیریت، اکشن ادونچر و نقش آفرینی، بازی مستقل Dave the Diver خلق شده است. شخصیت Dave به عنوان کارکتر اصلی در نقش یک شناگر ماهر، باید تلاش کند تا یک رستوران سوشی در کنار ساحل را با همکارانش تاسیس کند. وظیفه Dave دوگانه است. او روزها را در زیر امواج به صید ماهی برای سرآشپز می‌گذراند. سپس، در شب، باید Dave در رستوران حضور پیدا کند و وظایف متفاوتی را بر عهده بگیرد. مکانیک‌های دوگانه بازی به عنوان صیاد در اعماق دریا و مدیریت کسب‌وکار نوپا ترکیب شده تا دو نیمه از بازی شکل دهند که به سرعت هر کدام به تکامل رسیده و می‌توانند عنوانی جداگانه باشند. همه اینها را در نظر بگیرید با گرافیک هنری پیکسلی خیره کننده بازی، که تقریبا 200 موجود دریایی با جزئیات و متحرک را به تصویر کشیده که همچون سیاحتی از زیبایی‌های زیر آب اقیانوس است.


  1. Sea of Stars

بازی Sea of Stars یک اثر نقش‌آفرینی رترو است که بر دو قهرمان به نام‌های Valere و Zale متمرکز شده که از قدرت ماه و خورشید برای مبارزه با مخلوقات یک کیمیاگر شیطانی استفاده می‌کنند. گیم‌پلی شامل عناصر حل پازل و مبارزه نوبتی است که بازیکنان می‌توانند تا شش شخصیت را همزمان کنترل کنند. این بازی بازتابی واضح از تاثیرات RPG کلاسیک ژاپنی به نظر می‌رسد که به طرز هنرمندانه‌ای مانند برخی کلاسیک‌های قدیمی و گمشده عصر سوپر نینتندو پیکسل‌سازی شده است. همه ارکان بازی با هماهنگی کار می‌کنند و با یک جز ریتمیک که یادآور بازی‌های Super Mario RPG یا Paper Mario است. مشخصا بازی توسط کسانی ساخته شده است که خود از طرفداران سر سخت نقش آفرینی‌های کلاسیک بوده‌اند.


  1. Cocoon

کارگردانی شده توسط Jeppe Carlsen که پیش‌ترLimbo و Inside را طراحی کرده بود، قطعا Cocoon را می‌توان یکی از بهترین بازی‌های سال 2023 دانست. به گفته کارلسن، توسعه بازی مدت کوتاهی پس از ترک استودیو Playdead در سال 2016 آغاز شد و در نهایت به خلق شاهکاری انجامید که امروز شاهد آن هستیم. با اینکه تجربه Cocoon بسیار کوتاه است، اما با اثری روبرو هستیم که بسیار ویرایش  شده و پالیش به نظر می‌رسد. تمام بخش‌های بازی ضروری به نظر می‌رسند و هیچ قسمتی از آن نیست که حس Filler بودن و تنها جهت افزایش متحوا را به مخاطب القا کند. همانند Limbo و Inside خلاقیت در تمام ابعاد بازی موج میزند، اما بر خلاف دو بازی پیش، در بازی Cocoon شاهد پیچیدگی بیشتری هستیم. ایده‌هایی که در هر حل پازل یا پیروزی پس از هر باس فایت، مخاطب را شگفت‌زده کرده و لبخند رضایت را روی لبانش نقش می‌بندد. علاوه بر مخاطبان گیمر، تجربه Cocoon می‌تواند برای هر بازی‌ساز متسقلی واجب و آموزنده باشد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا