ایکس باکس سری ایکسایکس باکس وانبهترین بازی های سالپلی استیشن 4پلی استیشن 5کامپیوتر

بهترین بازی‌های اکشن / مبارزه‌ای 2023

جوایز ژانر اکشن از آن دست بخش‌هایی است که هر سال غیر از جامعه‌ی گیمرها، توسط خیل عظیمی از مخاطبان دنیای سرگرمی هم تجربه می‌شود. لیست امسال نامزدهای ما با اضافه شدن بازی‌های مبارزه‌ای و شکل‌گیری بخش «بهترین بازی اکشن/مبارزه‌ای سال»، رنگ و بوی متفاوتی دارد و رقابتی از همیشه داغ‌تر را شاهد هستیم. علاوه بر سال شلوغ عناوین مبارزه‌ای که بی‌شک با عرضه تکن ۸ در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت، بازی‌های اکشن نیز روزهای خوبی را پشت‌سر می‌گذارند. از ادامه و نسخه دوم عناوینی که پیش از این عرضه شده‌اند تا شکل گیری یک آی‌پی کاملا جدید، از غافلگیری‌های ۲۰۲۳ برای دوستداران بازی‌های ویدئویی بودند. سالی که بسیاری آن را با سال‌های طلایی نسل هفتم کنسول‌های خانگی مقایسه می‌کنند و عرضه پرتعداد عناوین باکیفیت را دلیلی برای این مقایسه می‌دانند. در ادامه سراغ هفت بازی می‌رویم که به ترتیب در لیست بهترین‌های امسال بازی‌سنتر در بخش اکشن/مبارزه‌ای حضور دارند.

آیتم ویدیویی را در یوتوب تماشا کنید


  1. Dead Island 2

برای عنوانی که نزدیک به یک دهه در جهنم توسعه بود و بسیاری حتی عرضه‌ی آن را غیرممکن می‌دانستند، «دد آیلند ۲» یک اثر موفق به حساب می‌آید. موفقیتی که از چند زاویه و با نگاهی به آمار قابل ردیابی است. فروش بیش از ۲ میلیون نسخه، اقبال گیمرها نسبت به بازی و البته منتقدهایی که به شدت از خشونت و سیستم هوشمندانه بازی برای قطع عضو دشمن‌ها تعریف کردند، دست به دست هم دادند تا «دد آیلند ۲» پایانی شیرین را تجربه کند. دومین نسخه این سری اکشن که حالا مثل خیلی از عناوین هم‌ژانر خود المان‌های نقش‌آفرینی نیز به فرمولش اضافه کرده، با وجود استفاده از موتور گرافیکی آنریل انجین ۴، ظاهری چشم‌نواز و متنوع رو پیش‌روی مخاطبش می‌گذارد. ظاهری که اگر به مبارزه‌ای خشن با زامبی‌ها در یک لس‌آنجلس آخرالزمانی علاقه‌مند باشید، بی‌شک یکی از بهترین انتخاب‌هایتان در سالی که گذشت به حساب می‌آید.


  1. Ghostrunner 2

بازی Ghostrunner

بازی Ghostrunner 2 همه‌ی آن چیزی که بازی اول ارائه می‌کرد را به شکلی کامل‌تر، چشم‌نوازتر و البته با عمقی بیش‌تر پیش‌روی مخاطب می‌گذارد. اضافه شدن وسایل نقلیه و به‌طور خاص موتورسیکلت، دقیقا به همان سبکی اتفاق افتاده است که بازی اول انتظارش را برایمان ایجاد کرده بود: سریع، خشن و البته پر از هیجان و آدرنالین. داستان جک هم‌چنان ادامه دارد و اگر پیگیر جهانی باشید که در «گوست‌رانر» اول شکل گرفت، احتمالا تجربه چند ساعته‌ی بازی دوم و البته تلاش برای پیشرفت قصه نسبت به گذشته را احساس خواهید کرد. با این حال، قصه جایی نیست که «گوست‌رانر ۲» مخاطب را همراه خود می‌کند. بازی به شکلی چشم‌گیر در مقایسه با نسخه اول تجربه‌ای سندباکس و با آزادی‌عمل بالاتر ارائه می‌کند. حالا برای انجام هر بخش از مراحل بازی، چندین روش و ترکیبی از آن‌ها پیش‌رویتان قرار دارد که کار را از قبل جذاب‌تر و لایه‌ی جدیدی به گیم‌پلی بازی اضافه می‌کند.


  1. Turbo Overkill

اگر به دنبال یک اکشن اول شخص دیوانه‌وار با ایده‌های متفاوت می‌گردید، «توربو اورکیل» را برای شما ساخته‌اند. یک دنیای آخرالزمانی دیگر با تم سایبرپانکی، احتمالا و روی کاغذ ایده‌ی چندان جالبی به نظر نمی‌رسد. ماجرا در ادامه و زمانی جالب می‌شود که به این ایده و محیط نه‌چندان نوآورانه، یک پروتاگونیست نیمه‌روبوتیک دیوانه اضافه کنید. شخصیت اصلی بازی به جای یکی از پاهایش اره برقی با خود حمل می‌کند و لیست دیوانه‌واری از سلاح‌های مختلف برای پیش‌روی و از بین بردن دشمنان در دسترسش قرار دارد. چراغ‌های نئونی، سلاح‌های دیوانه‌وار و خشونت افسارگسیخته، المان‌هایی هستند که حتما پس از به پایان رساندن «توربو اورکیل» در ذهنتان باقی خواهند ماند. گیمرها از چالش‌برانگیز بودن بازی در هنگام تجربه آن لذت بردند و البته با این حال «توربو اورکیل» را یک تجربه‌ی دسترسی‌پذیر دانستند.


  1. Armored Core VI: Fires of Rubicon

در روزهایی که همه انتظار یک خبر هر چند کوتاه از بسته‌ی الحاقی «الدن رینگ» را داشتند، فرام‌سافتور یک اکشن باکیفیت و تکنیکال روانه‌ی بازار کرد. اثری متفاوت از سولزلایک‌های اخیر این شرکت؛ اما وفادار به ریشه‌های استودیو، آن هم ۲۶ سال پس از انتشار اولین نسخه. «آرمورد کور ۶»، توسط ماسارو یامامورا کارگردانی شد. گیم دیزاینری که با Sekiro: Shadows Die Twice می‌شناختیم و حالا این فرصت را داشت تا یک بار دیگر ما را وارد دنیای پرجزئیاتی از جنس دیزاین‌های خود کند. «آرمورد کور ۶» روی شخصی‌سازی و البته بهبود عملکرد وسایل نقلیه جنگی خاص دنیای بازی با همین نام (آرمورد کور) تمرکز دارد. اثری که شاید در نگاه اول ارتباط برقرار کردن با آن دشوار باشد؛ اما اگر چند ساعتی به آن وقت بدهید، احتمالا با یکی از چالش‌برانگیزترین و متفاوت‌ترین اکشن‌های سال روبه‌رو خواهید شد. اثری که بی‌شک با به‌روزرسانی‌های جدید خود و پشتیبانی بلند مدت فرام‌سافتور، راه همواری برای ساخته شدن ادامه‌های بیش‌تر از خود را در پیش دارد.


  1. Mortal Kombat 1

از رونمایی تا انتشار، بازی Mortal Kombat 1روندی را طی کرد که هواداران لحظه به لحظه برای تجربه‌ی محتوای بیش‌تری از آن مشتاق بودند و هستند. اد بون با وجود سیاست‌های نه‌چندان جذاب ناشرش و انتقادهایی که به پایان‌بندی بخش داستانی مورتال کامبت ۱ مطرح می‌شود، توانست در مجموع نمره‌ی قبولی را از سخت‌گیرترین هواداران مجموعه نیز بگیرد. ساخته‌ی جدید استودیو ندررلم نه‌تنها داستانی نو را برای شخصیت‌های محبوب سری آغاز می‌کند؛ بلکه با اضافه شدن سیستم کمئو، در بخش گیم‌پلی نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. نکته جالب توجه در رابطه با مورتال کامبت ۱ آن است که سر و صدای بازی تازه با عرضه نهایی آن شروع شده و با عرضه هر شخصیت جدید در قالب بسته الحاقی، رکوردهای جدیدی برای اد بون و تیم همراهش شکسته می‌شوند. رکوردهایی که بی‌شک شکستن برخی از آن‌ها در پروژه بعدی این استودیو (اینجاستیس ۳) به‌واسطه‌ی تفاوت جنس مخاطب‌هایشان میسر نخواهد بود و باید تا یک عرضه بزرگ دیگر برای مورتال کامبت منتظر بمانیم.


  1. Hi-Fi Rush

اگر چند سال قبل به یکی از دوستداران ژانر وحشت می‌گفتید که تیم تنگو گیم ورکس، خالق مجموعه The Evil Within، اثری اکشن ریتمیک را بدون معرفی قبلی روز عرضه روانه سرویس گیم‌پس می‌کند، بی‌شک به منطقی بودن اوضاع شک می‌کردند. ماجرا اما برای کارگردان The Evil Within 2 دقیقا به همین شکل پیش رفته است. او حالا یکی از متفاوت‌ترین فرنچایزهای اکشن ریتمیک چند سال اخیر را در دل یکی از استودیوهای دارای امضا در ژانر وحشت به دنیا آورده و «های‌فای راش» را تحویل مخاطب می‌دهد. بازی خلاف ظاهر خوش رنگ و لعابش، بسیار چالش‌برانگیز و البته شنیدنی است. مگر می‌شود در دنیایی که همه چیز با ریتم و ضرب‌آهنگ پیش می‌رود، غیر از این هم باشد؟ «های‌فای راش» خوش‌ساخت است و این را می‌توان از همان اولین دقایق متوجه شد. بازی ارزش تکرار بالایی دارد و ساخته شده است تا چندین بار و با چالش‌های متفاوتی که پیش‌رویتان قرار می‌دهد، تجربه شود.


  1. Street Fighter 6

«استریت فایتر ۶» بهترین بازی اکشن/مبارزه‌ای ۲۰۲۳ بازی‌سنتر است. از اصلی‌ترین دلایل انتخابمان، حفظ اصالت و DNA سری، ضمن مدرن کردن فرمول بازی و دسترسی‌پذیرتر کردن آن بود. به‌جرئت می‌توان گفت که «استریت فایتر ۶» با معرفی کردن دو فرم متفاوت کنترلر (مدرن و کلاسیک)، روح تازه‌ای در این سری بازی دمیده است. علاوه بر این لیست شخصیت‌های قابل بازی خلاف نسخه قبلی، همان چیزی بود که دوستداران بازی‌های مبارزه‌ای منتظرش بودند. شاید بسیاری از گیمرها از پشتیبانی ضعیف محتوای تک‌نفره در «استریت فایتر ۶» گله داشته باشند؛ اما با این حال بزرگ‌ترین منتقدان بازی نیز هم‌نظر هستند که نسخه ششم یک اثر انقلابی و رو به جلو برای مجموعه به حساب می‌آید. بدون شک در آینده نزدیک کپکام با عرضه‌ی نسخه‌های مختلف از بازی در قالب‌هایی چون توربو و آلفا، به موفقیت و فروش این نسخه از بازی خواهد افزود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا