تاریخچه و داستان بازی ها

داستان خدای جنگ در مورتال کمبت

کریتوس علیه اسکورپیون

از زمان پیدایش و محبوبیت بازی‌های فایتینگ عناوین مختلفی بودند که سعی کردند با قراردادن شخصیت‌های مهمان از دیگر فرنچایزهای مشهور، مخاطبان بیشتری را به خود جذب کنند. ایده‌ای که هرچند پیدایش  آن به دهه 90 بازمی‌گردد اما در سال 2002 و با عرضه بازی SoulCalibur 2 به شهرتی عظیم رسید. عنوانی که هر نسخه‌اش دارای یک شخصیت مهمان منحصر به فرد بود. برای پلی استیشن 2 هیهاچی میشیما مجموعه Tekken، برای Xbox اسپاون ابرقهرمان نامدار دنیای سرگرمی و برای گیم کیوب، لینک قهرمان اصلی سری بازی The Legend of Zelda. این استراتژی باعث شد علاوه بر مخاطبان اصلی بازی ، کاربرانی به واسطه علاقه خود به این شخصیت‌ها و بر حسب داشتن پلتفرم‌های مختلف SoulCalibur 2 را تهیه کنند. 9 سال بعد از عرضه این بازی ، استودیو NetherRealm در عنوان Mortal Kombat که در حقیقت نهمین نسخه اصلی سری به شمار می آمد، استفاده از شخصیت‌های مهمان را آغاز کرد و جالب اینکه به مانند SoulCalibur 2 از شخصیتی انحصاری بهره برد. او هم کسی نبود جز کریتوس شخصیت اصلی مجموعه God of War که در انحصار نسخه‌های ویتا و پلی استیشن 3 بازی مورتال کمبت قرار داشت.

برای تماشای آیتم ویدیویی در یوتوب کلیک کنید

کریتوس اولین شخصیت مهمان مجموعه مورتال کمبت به شمار می‌آید و از این منظر جایگاه ویژه‌ای بین دوستداران پر و پاقرص مجموعه مورتال کمبت دارد. او در مراسم VGA Awards سال 2010 رونمایی شد و آن هم در تریلری که شاهد مبارزه او با اسکورپین بودیم. حالا که در آستانه 30 سالگی مجموعه Mortal Kombat قرار داریم و همچنین ده سال از عرضه نسخه نهم این مجموعه و هنرنمایی کریتوس در آن می‌گذرد یکراست به سراغ داستان خدای جنگ یونان در این عنوان می‌رویم تا ببینیم کریتوس که خون ریزترین ایزد یونان است در جهان‌های ترسناک مورتال کمبت چگونه ایستادگی کرده است.

اساطیر یونان خون‌ریز تر از کریتوس، جنگجویی را به خاطر ندارند، کسی که برای مدتی خدای جنگ این سرزمین بود. بعد ازسال‌ها نبرد با خدایان، کریتوس سرانجام متوقف شد اما ناگهان تنهایی او با زمان و فضا شکسته شد. زمانی که دیوانگی او فروکش کرد، کریتوس خودش را در دنیای دیگری در حال زانو زدن در مقابل شائو کان در اوت ورد پیدا کرد تا از پیروزی خود در مورتال کمبت مطمئن شود. امپراتور از یک آیین  و تشریفات باستانی استفاده کرد و برای این کار روح شوالیه‌های پیشتاز خود را قربانی کرد تا قدرتمندترین مبارز تمام دوران یعنی کریتوس را احضار کند. اما این طلسم بر روی کریتوس کسی که به سرعت آزادی خودش را به دست آورده بود تاثیری نداشت. کریتوس که قاتل تمام ایزدان یونان بود از غرور شائو کان عصبانی شده بود با خودش عهد کرد تا امپراتور اوت ورد را به فهرست قربانیان خود اضافه کند و اینگونه وارد نبرد شد.

کریتوس پس از بین بردن مبارزانی از دنیای کمبت همچون سونیا بلید ، جانی کیج و باراکا به سراغ شائو کان رفت و به عهدش وفا کرد. اون شائو کان را از بین برد و اینگونه خدای جنگ به جدیدترین برنده مسابقات مورتال کمبت تبدیل شد. طلسمی که او را احضار کرده بود شروع به معکوس شدن کرد. در حالی که او به آرامی در حال محو شدن از این مکان و زمان بود، ریدن و فوجین به کریتوس نزدیک شدند. اگرچه این 2 بین دشمنان کریتوس جایی نداشتند اما کریتوس با وجود ایزد بودنش می‌داند که هرگز مورد علاقه این خدایان نبوده. او خودش را برای مبارزه آماده کرده بود اما ریدن و فوجین به نشانه احترام به او تعظیم کردند که این باعث تعجب کریتوس شد. ادای احترامی که او سال‌ها از جانب خدایان ندیده بود. ریدن توضیح داد که اگرچه انگیزه‌های او پاک نیست اما کریتوس Earthrealm را نجات داده و شایسته قدرانی است. هنگامی که او به دنیای خود بازگشت، کریتوس در سکوت سرش را به نشانه تایید تکان داد. شاید تغییر رویه آن‌ها روزی مفید واقع شود.

با اینکه کریتوس داستان پیچیده و عجیبی در دنیای مورتال کمبت نداشت اما استودیو NetherRealm زمان زیادی را برای خلق خدای جنگ یونان صرف کرد. به همین خاطر پیش از پایان این آیتم تعدادی از فکت‌های جالب کریتوس در مورتال کمبت را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

کریتوس نه تنها نخستین شخصیت مهمان مورتال کمبت محسوب می‌شود بلکه دارای استیج یا همان زمین مبارزه اختصاصی خود است. استیجی با نام Chamber of The Flame که در حقیقت همان مکانی است که از جعبه پندورا محافظت می‎شود و همان مکانی که کریتوس در God of War 3 به نبرد زئوس رفت. نکته جالب‌تر اینکه این استیج دارای Fatality‌های مخصوص خود است و در مجموع سه Fatality در این استیج قابل استفاده است که هر کدام از آن‌ها با زدن دکمه‌های دایره ، مربع و ضربدر اجرا می‌شد. Fatalityهایی که می‌توانید به ترتیب آن‌ها را ببینید.

هرچند داستان کریتوس در مورتال کمبت canon نیست اما همیشه این سوال مطرح می‌شود که او دقیقا در چه بازه‌ای پا به Outworld گذاشته مخصوصا اینکه مورتال کمبت 9 یک سال پس از عرضه خدای جنگ 3 عرضه شد  و کریتوس در پایان این عنوان خودش را می‌کشت. حقیقت این است که این موضوعی مجهول است و به نظر نه سازندگان کمبت و نه سونی چندان به آن اهمیت ندادند. مثلا در انتهای بازی کریتوس از Blades of Athena استفاده می‌کند اما پس از کشتن شائوکان سلاح او دوباره به Blades of Exile تغییر پیدا می‌کند.

کریتوس از تعدادی از مشهورترین تجهیزاتش به جز Blades of Exile در مبارزات مورتال کمبت 9 استفاده کرده است. اولین آن‌ها Bow of Apollo است. همان تیر و کمانی که پس سوزاندن Peirithous در خدای جنگ 3 آن را بدست می‌آورد. دومین سلاح Golden Fleece جیسون است که کریتوس در قسمت دوم و پس مبارزه با هیولا سه سر یعنی Mole Cerberus آن را بدست می‌آورد. سومین آن‌ها Head of Helios یا همان سر هلیوس است که کریتوس در یکی از وحشیانه‌ترین نبردهایش در God of War 3 آن را بدست می‌آورد. چهارمین آن‌ها هم کفش‌های هرمس است که کریتوس آن را هم پس از کشتن هرمس در نسخه سوم بدست می آورد. در نهایت آخرین آن‌ها Nemean Cestus که کریتوس تنها در صحنه‌های X-Ray مورتال کمبت از آن‌ها استفاده می‌کند و همان دست کشی است که کریتوس پس از کشتن هرکول  در نسخه سوم بدست می‌آورد.

کریتوس دارای 2 Fatality با نام‌های Blade of Olympus و Medusa’s Gaze و همچنین یک Babality است که می‌توانید آن‌ها را در آیتم ویدیویی مشاهده کنید.

به عنوان فکت آخر هم باید این موضوع را اضافه کنیم که هرچند کریتوس یکی از مهم‌ترین مهمانان مجموعه مورتال کمبت بود اما هیچ گاه در تورنومنت‌های این مجموعه از آن استفاده نشد. دلیل این کار انحصاری بودن او برای دو پلتفرم پلی استیشن 3 و ویتا بود و باید بدانید در هنگام عرضه نسخه نهم کنسول و لید پلتفرم مسابقات بین المللی مورتال کمبت 9 کنسول ایکس باکس 360 به شمار می آمد. در نتیجه کریتوس در عین مهم بودنش خیلی زود بین دوستداران کمبت به فراموشی سپرده شد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا