معرفی بازی‌ها

معرفی بازی Resident Evil 6

کم پیش می آید که تاریخ عرضه یک بازی در حال ساخت به زمان نزدیکتری انتقال پیدا کند ، اما CAPCOM تاریخ عرضه ششمین قسمت از سری بازی های Resident Evil را کمتر از شش ماه آینده اعلام کرده است ، که یک فرصت کمتر از شش ماهه به ما جهت موفقیت در پروژه ای که در خیال داشتیم می دهد– بازی کردن تمام عناوین اصلی و شماره دار سری.

اول از همه Resident Evil Zero

انتظارات بر آورده نشده

بگذارید از همین ابتدا عقب نشینی نکنیم. در واقع Resident Evil Zero چندان به روز نبود. این نسخه از همان شیوه ی کنترل کلاسیک بهره می برد، همان شیوه ی سفت و سخت کنترل سری بازی های Resident Evil که از سال 1996 در این سری بازی به کار می رود. اما اکنون تحمل چنین شیوه ی کنترل بازی بسیار سخت تر از سال 2002 است. 10 سال سپری شده است و دیگر انجام آن با همان شیوه ی کنترل سفت و سخت امری محال به نظر می رسد.
البته این مشکل Resident Evil 6 نخواهد بود، از آنجایی که Capcom شیوه ی کنترلی و زاویه دید بازی را تغییر داده است.عذاب کشیدن در یک صحنه ی از پیش رندر شده مانند یک روبات، یک مشکل قدیمی و حل شده است. عکس العمل طرفدارن به شیوه ی کنترلی Resident Evil Zero ، چیزی است که امکان دارد در آینده نیز اتفاق بی افتد. چرا که یکی از بزرگترین انتظارات برآورده نشده طرفداران Resident Evil در این بازی شیوه ی کنترلی آن بود.
در واقع مشکل اصلی این نبود که این شیوه ی کنترلی ما را از تجربه بازی باز دارد و یا ما نتوانیم به آن عادت کنیم، بلکه مشکل این بود که ما فکر می کردیم ما مجبور به تحمل چنین چیزی نیستیم! و Resident Evil 6 هم باید با این چنین مانعی روبرو شود. طرفداران به طور کلی نظرات خود را در مورد اینکه کنترل بازی چگونه باید باشد و اینکه به طور کلی بازی باید چطور پیش رود، ارائه دادند و این بازی موظف به برآورده کردن این انتظارات است.

دو در یک لحظه

در کنار ترتیب زمانی Resident Evil Zero به عنوان یک Prequel نسبت به وقایع بازی اصلی، ویژگی اصلی دیگر Resident Evil Zero آن بود که این بازی اولین نسخه از سری بود که این امکان را به شما می داد که با بیش از یک کاراکتر در یک زمان بازی کنید. بازی های قبلی این امکان را به شما میدادند که بین چند شخصیت یکی را انتخاب کنید اما در این بازی شما میتوانستید به طور مستقیم و در حین بازی کاراکتر را تغییر دهید. عضو تیم Bravo ربکا چمبرز و بیلی کوئن قاتل فراری، به طور همزمان قابل انتخاب بودند.
این بخش از Resident Evil Zero برای من به عنوان یک طرفدار هنوز هم تازه و جالب هست، ربکا و بیلی هرکدام توانایی خاص خود را داشتند. ربکا میتوانست گیاهان را مخلوط کند و بیلی سرسخت تر بود. شما میتوانستید که هردوی آنها را با هم در طول قطار پر از زامبی و تاسیسات تحقیقی آمبرلا هدایت کنید یا اینکه به صورت جدا در یک لحظه مکان های مختلف را جستجو بکنید. ( در حالی که رادیوی دستی هردوی آنها را در ارتباط با هم نگه میداشت تا زمانی که در حال کنترل یکی هستید اگر به دیگری حمله می شد اطلاع پیدا کنید).
این یک قابلیت خوب بود و همچنان هم ایده ی جالبی به نظر می آید.دلیلی که شاید باعث شود بار دیگر در Resdient Evil 6 مورد استفاده قرار گیرد. Capcom تایید کرده است که Leon S. Kennedy و Chris Redfield هردو در Resident Evil 6 قابل بازی خواهد بود (در کنار عضو جدید Jake Muller) ، که هرکدام یک کاراکتر همراه نیز خواهند داشت. خوب هنگامی که هر یک از سناریو های Resident Evil 6 را با کاراکتر همراه بازی کردید Billy و Rebecca را به خاطر بیاورید.

جا گذاشتن آیتم ها

آخرین اضافات گیم پلی که Capcom در مورد Resident Evil Zero انجام داد قابلیت جدید به یاد داشتن مکان هایی که آیتم ها را برمی داشتید یا جا می گذاشتید بدون توجه به مکان آن بود. گیمرهای قدیمی این سری به خوبی می دانند که مدیریت آیتم ها یکی دیگر از موارد قدیمی گیم پلی بود که در عناوین قدیمی تر می بایست با آن روبرو می شدید، جایی که شما کاراکتر خود را با اسلحه ها، گلوله ها، گیاهان دارویی، کلید درها و آیتم های مورد نیاز برای حل معماها تجهیز می کردید و می بایست زمانی حتی بیشتر از جنگ با زامبی ها را صرف جا دادن این تجهیزات درجعبه ذخیره می کردید.
به هر حال، این شیوه ی جدیدخیلی بهتر از قبلی نبود. در روش قبلی شما می بایست مقدار زیادی از نقشه را برای رسیدن به جعبه ذخیره بر می گشتید، اما در نسخه Zero اگر شما یک آیتم کلیدی را در جایی می گذاشتید و مکان آن را فراموش می کردید باید تمام نقشه را چک می کردید تا مکان آن را به یاد بیاورید.
و این Resident Evil Zero به طور خلاصه بود، با سه خصوصیت ویژه، سیستم 10 ساله آن میتواند دنباله جدید را که در کمتر از شش ماه آینده برایمان قابل بازی خواهد بود تحت تاثیر قرار دهد. ,دیداری دوباره با Resident Evil Remake,دیدار دوباره با Resident Evil Remake
تاریخ عرضه Resident Evil 6 در اکتبر هر لحظه نزدیک تر میشود ، و ما هم راه عرضه دنباله جدید شرکت CAPCOM را با بازی کردن دوباره تمام عناوین اصلی این سری سنگ فرش می کنیم! ماه قبل نگاهی دوباره بهResident Evil Zero داشتیم ، و حالا نوبت عنوان اصلی یا بهتر بگوییم، بازسازی سال 2002 آن برای Gamecube هست.

جلوه های بصری نفس گیر

به محض اینکه من Gamecube بنفش خودم را برای تجربه دوباره Resident Evil Remake روشن کردم ، از اینکه چقدر احساسی که الان دارم شبیه احساسی که سال 2002 داشتم هست ، شوکه شدم. این بازی خیرکننده بود ، و هنوز هم هست.نسخه اصلی Resident Evil بر روی Playstation الان دیگر خیلی قدیمی و نخ نما به نظر می آید. اما Capcom با بازسازی آن در نسخه Remake یک کار خارق العاده کرد ، چون که تمامی جنبه های همان بازی با عرضه دوباره درخشیدند. واقعا ، برگردید و یک نگاه دوباره به آن بافتها، مدل های کاراکترها وافکت های نورپردازی بیندازید.کیفیت بازی به قدری بالاست که من میگویم هنوز هم برای یک دنباله مدرن که الان ساخته شود مناسب هست( که البته یک تعریف خوب برای این بازی هست نه تحقیر عناوین جدید سری) جلوه های تصویری نسخه Remake ثابت کرد که نقش مهمی را در این راه طولانی حداقل از لحاظ بصری داشته است ، چراکه باعث روشن شدن دوباره موتور کل سری شد. این گرافیک یک استاندارد جدید بود که بعدا تمامی عناوین سری امکان داشت که با آن مقایسه بشوند. بنیانی که بعدا منبع الهام تمام عناوین سری بود. امکان دارد هنوز هم یک سری از آن مدل ها مورد استفاده قرار گیرند ، یا احتمالا آن مدل های سگهای زامبی هنوز هم احتیاج به ارتقا بخشیدن نداشته باشند.

حس ترس و شوکه شدن ها

بیاید کمی بیشتر در مورد سگهای زامبی بحث کنیم ، همان طوری که هرکسی که خوب به Resident Evil 1 آشنا باشد میداند ، آن سگهای کثیف باعث ایجاد بهترین لحظات ترس و البته شوکه شدن ها در ساعت های اول بازی بودند. بازی کردن دوباره Remake در این مورد احساس متفاوتی دارد ، که البته کاملا معوقل است ، از آنجایی که دیدن همان صحنه های از پیش تعیین شده برای یک نفر که دارد آنها را دوباره میبیند احتمالا همان حس اولیه را نخواهد داشت. اینبار دیگر من به خاطر آن سگها نترسیدم ، به خاطر اینکه میدانستم آنها چه زمانی قرار است حمله ور شوند. من وارد همان راهرو شدم ، در حالی که اسلحه ام را آماده کرده بودم جلوتر رفتم ، سریعا قبل از اینکه آن سگ بتواند به من آسیب برساند کشتمش. انتقام گرفتم ، سرنوشت سگ مرگ بود.داشتن اطلاعات در مورد چیزهایی که قرار است اتفاق بیفتد موجب شد که من در مورد امکان دوباره بازی کردن بازیهای سبک Survival Horror به فکر فرو بروم.اما بعدا به خاطر آوردم که این بازی این مسئله را خیلی خوب هدف گرفته است…

S.T.A.R.S خود را انتخاب کنید

Resident Evil- حتی نسخه اصلی- باتدبیر کامل دو کاراکتر قابل بازی برای انتخاب ارائه میدهد.شما میتوانستید Jill Valentine را انتخاب کنید ، تنها عضو مونث تیم آلفای S.T.A.R.S . Jill مجهز به یک قفل بازکن کاملا مخصوص بود که گشت و گذار در امارت پر از زامبی را خیلی آسان تر میکرد ، او همچنین در مبارزات خیلی چالاک تر بود. علاوه بر آن میتوانستید Chris Redfield را انتخاب کنید ، انتخابی که سفر شما در عمارت را سخت تر میکرد ، از آنجایی که او به قفل بازکن مجهز نبود و بجای این کار میبایستی به دنبال یک سری کلیدهای کهنه میرفتید تا درهایی را که Jill به آسانی از آنها عبور میکرد را باز کنید. Chris در عوض نداشتن مهارت قفل بازکردن ، قوی تر بود و این قابلیت را داشت که ضربات بیشتری قبل از مرگ دریافت کند و دیرتر بمیرد. من هرگز توجه نکرده بودم که داشتن دو کاراکتر قابل بازی چطور ممکن است باعث به وجود آمدن یک بالانس متقابل بشود در حالی که به قابلیت دوباره بازی کردن ضربه نزند- اما این یک عمل زیرکانه بود مخصوصا اگر به این نکته توجه کنیم که این بازی اولین عنوان از این سری بود.

محاسن کنترل

برای من هنوز هم سخت است که بتوانم با سبک عجیب غریب کنترل Resident Evil کنار بیایم- دکمه های چپ و راست را فشار بدهی تا کاراکتر بچرخد و بعد با فشار دادن بالا و پایین به جلو و عقب حرکت کنی، صرف نظر از مسیری که با آن روبرو هستید. اما از آنجایی که این بازی نسخه اصلاح شده عنوان اصلی هستش من بهتر میتوانم با این کمبود کناربیایم.آن مشکل Playstation بود نه Nintendo . خوشبختانه نسخه Remake یک مدل کنترلی جایگزین دارد که کارها را خیلی آسان تر می کند. مدل کنترلی C حرکات کاراکتر شما را به جای جهت ها به دکمه ی R مربوط می کندبنابراین شما کافی است کمی R را فشار بدهید تا کاراکتر شروع به حرکت کند ، یا آن را تا ته فشار دهید تا کاراکتر شروع به دویدن بکند. ضمنا جهت ها هنوز هم کار می کنند و این امکان را به شما می دهند که بچرخید ، قابلیتی که قبلا هم وجود داشت. من این بار هم از حالت C استفاده کردم و متوجه شدم که گرچه کنترل همچنان عجیب غریب است، ولی این حالت به من خیلی کمک کرد که راحت تر در عمارت بچرخم. کنار آمدن با چرخش سریع زوایای دوربین خیلی آسان تر است اگر من بدانم که میتوانم فقط دکمه ی R را برای دویدن نگه دارم.

بازنگری نسخه Remake

علاوه بر گرافیک زیباتر ، شکل جایگزین جدید برای کنترل بازی و شفاف سازی های من در مورد تدبیر موجود در قابلیت انتخاب دو کاراکتر ، بازی کردن دوباره Remake به من این اجازه را داد تا بهتر نکات ، تغییرات و اضافاتی که Capcom در این نسخه بهبود یافته ایجاد کرده است را احساس کنم. برای من خیلی سخت است که تغییرات در محل ها و مکان های جدید موجود در بازی نسبت به نسخه اصلی را احساس کنم ، چرا که نسخه اصلی را هرگز بازی نکرده ام.اما تغییرات اضافی دیگر(مثل آیتمهای دفاعی اضافه شده) آنقدر من را در طول بازی نجات داد که کاملا میتوانم تصور کنم که نبود آن ها چطور میتوانست باشد.این قسمت های آخر متن تنها چیزهای تغییر کرده بازی نبود ، اما کاربرد زیاد آن ها در نسخه سال 2002 باعث شده بود که مثل یک نعمت از جانب خدا فرستاده شده باشند.هم Jill و هم Chris میتوانستند خنجرهای مخصوصی را بردارند که قابلیت دفاع ضربات را به آن ها میداد که به شما کمک میکرد که از موقعیتهایی که ممکن بود به شما صدمه وارد بشود یا حتی بمیرید فرار کنید. بعلاوه Jill یک باتون برقی داشت ، و Chris در یکی از نسخه های جدیدتر میتوانست نارنجک پیدا کند و آن ها را در حالی که داخل دهان زامبی ها فرو کرده با یک شلیک سریع گلوله منفجر کند.
اضافه کردن این آیتم ها یکی دیگر از دلایل مهم موفقیت نسخه Remake را برای Capcom مشخص میکند ، دلیل اینکه چرا Resident Evil بعد از عرضه این نسخه خیلی سریع پیشرفت کرد. آن ها به فکر بازیکن ها بودند.برای کاربر جدید ارائه یک راه آسان تر برای استفاده از چیزی که قبلا میتوانست خیلی سخت تر باشد.اگر شما یک بازیکن کهنه کار هستید ، خیلی خوب.لازم نیست از چیزهایی که برای تازه کارها ساخته شده استفاده کنید.اما من ، به شخصه از آن ها خیلی متشکرم.

تاثیرات بر Resident Evil 6

نمی شود کتمان کرد که Resident Evil 6 بدون وجود نسخه های اصلی امکان وجود نداشت ،اما وابستگی های این بازی به نسخه اصلی زمانی مشهودتر خواهد بود که همه نسخه جدید را درماه اکتبر تهیه کنند.این سری بازی همچنان بر اساس داستان اصلی که اینجا شروع شده است ، ادامه پیدا میکند. خیانت های وسکر همچنان با اعمال پسرش احساس خواهد شد ، Chris Redfield همچنان برای مبارزه با انبوه زامبی های وارد میدان نبرد خواهد شد ، و Resident Evil 6 همچنان دارای چندین داستان وکاراکتر قابل بازی خواهد بود که به یک دیگر ارتباط دارند و امکان بازی کردن دوباره بازی را بیشتر می کنند..
بله ، همچنان ساده است که ردپای ریشه های این سری را در نسخه های جدید پیدا کرد . عاملی که منشا اعتبار Capcom است. به خاطر داشتن یک دید ثابت نسبت به یک برند در طول سالها.این باعث اعتبار یافتن نسخه بازسازی شده کنسول GameCube بازی Resident Evil در حالت خاص است ، که سبب ایجاد شرایط مناسب برای عرضه نسخه های بعدی شد.
,دیدار دوباره با Resident Evil 2,تاریخ عرضه Resident Evil 6 هر روز نزدیک تر می شود و ما هم همانطور که قبلاً قول داده بودیم، هر ماه یک نسخه از سری اصلی این بازی را بررسی خواهیم کرد.ماه های قبل نگاهی به Resident Evil Zero و Resident Evil Remake داشتیم و حال نوبت به Resident Evil 2 رسیده است.

گسترش دهنده ی دنیای زامبی ها

بازی Resident Evil با یک داستان در مورد بیماری و عفونت آغاز می شود، جایی که ویروس T به صورت یک بیماری در مکانی تخیلی از آمریکا پخش می شود و شهروندان بی دفاع را بیمار و تبدیل به زامبی می کند. این داستان بسیار هولناک بود و ترس زیادی را در دل مردم افکند. ترس از به عینیت رسیدن همچین بیماری ای در دنیای واقعی بسیار وحشتناک بود و خوشبختانه به جز موارد نادری هیچگاه چنین عفونتی در دنیا رخ نداده است. سازندگان در طول این سری و به خصوص Resident Evil 2 چنین طاعونی را به دنیای بازی وارد کرده اند.
زامبی ها امروزه به شکل های مشابهی تمام رسانه ها را آلوده کرده اند. تلوزیون، فیلم، کتاب های کمیک و بازیهای رایانه ای همگی داستان زامبی ها را به وسیله ی The Walking Dead، World War Z، Zombieland، Pride and Prejudice and Zombies و Lollipop Chainsaw و چندین و چند عنوان دیگر روایت می کنند. حتی یک روز هم وجود ندارد که ما چیز جدیدی در مورد بازی ها و برنامه های موبایل نشنویم که اختصاص به از بین بردن این موجودات بی رحم نداشته باشد، موجوداتی که قدرت اصلی آن ها نه قابلیت حرکت آن ها بعد از مرگ بلکه توانایی آن ها در جمع کردن میلیون ها دلار پول به جیب هنرمندان و شرکت ها است! احتمالا تعداد افرادی که در حال کشتن زامبی ها در Call Of Duty هستند بیشتر از تعداد افرادی است که در حال کشتن نازی ها در این بازی هستند.
بنابراین زامبی ها امروزه بسیار مشهور هستند و ما باید برای این امر از Resident Evil 2 سپاس گذار باشیم.
بازی های زامبی محور زیادی قبل از این سری وجود داشته اند، و سری Resident Evil قطعا در سال 1996 با محوریت همین موضوع آغاز به کار کرد. اما این Resident Evil 2 بود که که با شهر آلوده ی راکون منبع الهام 15 ساله آتی رسانه ها جهت ساخت محتوای زامبی محور شد. تصویر گروه عظیمی از زامبی ها که خیابان های شهر را پر کرده اند در سالهای اخیر با عناوینی چون Shaun of the Dead و I Am Legend در خاطرها حک شده است. Resident Evil 2 و این حقیقت که این بازی اولین عنوانی بود که ترس را از محیط های بسته و امارت های کوچک به محیط های وسیع تری انتقال داد باعث شد که این عنوان تقریبا منیع الهام تمامی عناوین ترسناک و زامبی محور امروزی باشد.

 

Resident Evil 2 تنها به این دلیل مهم نیست که منبع الهام سایر رسانه های مربوط به زامبی است، بلکه این بازی عنوانی است که تاثیر بسیار مهمی را در خود سری بازی های Resident Evil نیز داشته است. قطعا کلید موفقیت این سری بازی کاراکتر های جدیدی است که در این عنوان معرفی شده اند، دو چهره جدید قابل بازی که مسلما مشهورترین در بین تمام قهرمان سری بازی های Resident Evil هستند.
Leon S. Kennedy اولین حضور خود را در Resident Evil 2 داشت. شخصی که به عنوان پلیس شهر راکون در هنگام شیوع ویروس T استخدام می شود. به وسیله ی چشم های Leon ما برای اولین بار ترس حاکم بر شهر را تجربه می کنیم؛ جایی که او در داخل کوچه های شهر و حتی داخل اداره پلیس خود، در حال مبارزه با زامبی ها است. Leon قطعا نمی دانست که کشتن زامبی ها راه و روش عادی زندگی او خواهد شد. او بعداً به عنوان شخصیت اصلی بازی Resident Evil 4 دوباره به سری بازگشت.
او بار دیگر به عنوان یکی از شخصیت های اصلی بازی Resident Evil 6 به ملاقات طرفداران خواهد آمد.
البته شما مجبور نبودید که Leon S. Kennedy را انتخاب کنید، شما میتوانستید Claire را به جای او انتخاب کنید. Claire Redfield دومین کاراکتر جدید Resident Evil 2 و اولین شخصی بود که باعث ایجاد ارتباط داستانی بین نسخه های مختلف بازی میشد بود. او برای جستجوی برادر گمشده ی خود Chris Redfield به شهر راکون آمده بود (یکی از قهرمانان قابل انتخاب نسخه اول). Claireنیز جایگاه خود را در داستان این سری باز کرد، و بعداً در نسخه Resident Evil: Code Veronica و یک سری از فیلم های مبتنی بر بازی حضور پیدا کرد.
اما بهترین کاراکتر معرفی شده در Resident Evil 2 چه کسی بود؟ Tofu! برای یک بازی که جو بسیار جدی و خشنی داشت، احمقانه ترین و خنده دارترین اتفاق ممکن این بود که Capcom تصمیم گرفت یک شخصیت قابل بازی مسخره و خنده دار را به عنوان یک کاراکتر قابل آزاد کردن به بازی اضافه کند. توفو قابل بازی کردن در بخش مینی گیم Tofu Survivor بود که تنها عده ی کمی از ماهرترین بازی کن های Resident Evil 2 توانسته بودند این قسمت را آزاد کنند.(این قسمت شوخی بود)

بررسی گیم پلی و تاثیرات آن بر Resident Evil 6

از آن جایی که Resident Evil 2 تنها با فاصله زمانی دو سال از نسخه اول بر روی Playstation عرضه شد، Capcom بهبود چندانی بر روی نکات ضعف نسخه اول نداد و تمام نکات منفی نسخه اول بر این نسخه نیز وارد شد. این بازی کنترل سفت و خشکی داشت، صداگذاری متوسط بود و معماها عمدتاً غیر ضروری بودند. اما چه شما موافق با این نکات باشید یا مخالف، چه شما فکر کنید که نسخه اول از این نسخه بهتر بود یا بدتر (نظر ها در این مورد متفاوت است)، شما باید اعتراف کنید که Resident Evil 2 قدم بسیار بزرگی را با سیستم تلفیقی خود برداشت.
اما نکته بهبود یافته در نسخه دوم در مورد سیستم انتخاب کاراکتر بازی های Resident Evil بود. در بازی اول اگه شما از بین Jill و Chris یکی را انتخاب می کردید و می خواستید به جای دومی بازی کنید می بایست بازی را از ابتدا شروع می کردید. اما در Resident Evil 2 بعد از اتمام بازی با یکی از کاراکتر ها ( برای مثال Leon) بازی به صورت اتوماتیک شما را به ابتدای سناریو هدایت می کرد با این تفاوت که این بار کنترل دومی را در اختیار داشتید (در این مثال Claire). اما نکته جالب در مورد این حالت این بود که این بار تمامی تصمیماتی که هنگام بازی با کاراکتر اول گرفته بودید در سناریو کاراکتر دوم تاثیر می گذاشت. برای مثال اگر شما با Leon در ایستگاه پلیس یک اسلحه را بر میداشتید هنگام بازی با Calire آن اسلحه دیگر در ایستگاه وجود نداشت.
این ارتقا سیستم گیم پلی می تواند بر روی Resident Evil 6 تاثیر گذار باشد از آنجایی که Capcom تایید کرده است که بیش از سه سناریو مختلف با بیش از سه کاراکتر مختلف شامل Leon، Chris و یک کاراکتر جدید به نام Jake در Resident Evil 6 قابل بازی خواهد بود، اگر Capcom از این سیستم مورد استفاده در Resident Evil 2 در بازی جدید خود استفاده کند نتیجه بسیار مشابهی خواهد داشت. برای مثال اگر شما یک اسلحه را با Leon بردارید دیگر در سناریو Chris به آن دسترسی نخواهید داشت.

بازی کردن دوباره Resident Evil 2

تنها نکته نا امید کننده در مورد Resident Evil 2 که در سال 1998 عرضه شده است این است که Capcom آن را مثل سایر عناوین سری به روز نگاه نداشته است. عنوان اول سری یک Remake بسیار عالی بر روی Game Cube ده سال قبل داشت و Resident Evil 2 نیز بعد از مدت کوتاهی از زمان عرضه این بازی، بر روی Game Cube عرضه شد با این تفاوت که این بازی یک تبدیل مستقیم بود و هیچ گونه بازسازی بر روی آن صورت نگرفته بود. شاید بهترین نسخه Residnet Evil 2 نسخه موجود بر روی N64 باشد که در سال 1999 با یک سیستم کنترل بهبود یافته و ویژگی ها بهبود یافته عرضه شده بود. Resident Evil 2 در سال 2009 بر روی شبکه PSN عرضه شد که به شما این امکان را می دهد که اگر قبلا آن را تجربه نکردید، به سراغ آن بروید یا یک تجدید دیدار با آن بکنید. اما ما دوست داریم تا یک بارسازی از آن را نیز یک روز شاهد باشیم. بدون این بازی ما احتمالا این همه زامبی برای کشتن در بازی های امروزی نداشتیم.
,دیداری دوباره با Resident Evil 3,بعد از بررسی سه نسخه قبلی این سری حال نوبت به بررسی یکی از به یادماندنی ترین قمست های سری بازی های Resident Evil یعنی نسخه سوم رسید.
ملاقات با بزرگترین کابوس
به عنوان اولین و تنها نسخه از سری اصلی Resident Evil که داری یک پسوند کنار نام اصلی است، همه می دانستند که چیزی تحت عنوان Nemesis قرار است در نسخه ی سوم بخش مهمی از بازی را تشکیل دهد. Capcom این امر را با گنجاندن عکس یک هیولای بزرگ و وحشتناک در پشت و روی کاور بازی کاملاً مشخص کرد. Nemesis دشمن شما بود، تنها دشمن شما. دشمنی به قدری بزرگ که بیشترین بخش گیم پلی بازی در حال تلاش برای نابودی او و یا در حال فرار از چنگالش بودید.
این یک تصمیم بزرگ برای Capcom بود و این تصمیم به خوبی کارگر شد. در حالی که خطر در دو بازی اول تعداد انبوه زامبی های کمین کرده در گوشه کنار امارت و خیابان های راکون سیتی بود، Resident Evil 3 تمرکز خود به عنوان فاکتور ترس راروی این موجود بی رحم و در همه جا حاضر گذاشته بود. Nemesis قدرتمندترین زامبی سری تا آن لحظه بود که عملاً غیر قابل کشتن بود. و بدتر از آن جاودانگی او بود که تمامی قوانینی که تا قبل از این نسخه آموخته بودیم، زیر پا می گذاشت.
بازی های Survival Horror موظفند ترس را در تک تک اعضای بدن شما وارد کنند و بازیکن ها می دانند که باید به خوبی خود را برای شوکه شدن و ترسیدن آماده کنند. اما یک نوع احساس راحتی به شما دست می دهد زمانی که شما بدانید اکثر دشمنان چگونه رفتار می کنند. با این حال Nemesis همان مقدار راحتی را هم از شما می گیرد! او می تواند به سرعت کاراکتر شما بدود که قانون آهسته عمل کردن زامبی ها را می شکند و این امکان را که شما بتوانید عکس العمل نشان دهید، از شما می گیرد. او می تواند به شما از راه دور با راکت آسیب بزند، که این موضوع نیز قانون نانوشته ای با مضمون “یک زامبی فقط در نزدیکی شما می تواند به شما آسیب بزند” را می شکند. و بدتر از همه اینکه او می تواند شما را حتی بعد از عبور از درها نیز دنبال کند. این عمل Nemesis، بدترین در میان همه ی قانون شکنی های او است. ما هرگز نمی دانستیم که چقدر می توانیم بر روی یک مرز تکنیکی حاصل از لودینگ ها تکیه کنیم تا زمانی که برای اولین بار بعد از فرار از دست Nemesis به نزدیک ترین در پناه بردیم و بعد از دیدن صحنه ی لودینگ ناگهان با Nemesis روبرو شدیم، در حالی که به طرف ما می دوید و فریاد می زد: STAAAAAARS.

حلیم در حال جوش یا دیگ داغ؟

فرار از دست Nemesis در طول بازی بارها و بارها تکرار می شود، زمانی که شما فکر می کردید او را پشت سر گذاشته اید بار دیگر او در بدترین جا و بدترین زمان ظاهر می شد، تا یک بار دیگر تلاش کند مغز شما را بخورد. Capcom از این فرصت جدید رویارویی با Nemesis استفاده کرد تا یک شیوه ی گیم پلی جدید خلق کند. شما هیچ گاه وارد یک اتاق نمی شوید، مگر آنکه Nemesis پشت در آن اتاق انتظار شما را بکشد، البته تمام این خلاف جریان شنا کردن های Nemesis یک توجیح داشت: “شما می توانستید استراتژی های مختلف هنگام روبرو شدن با وی به کار گیرید.”
این شیوه تحت عنوان Live Selection در هنگام روبرو شدن با صحنه های حساس با سیاه و سفید شدن صحنه عمل می کرد و در زمان ناچیزی به شما این امکان را می داد که از بین دو گزینه یکی را انتخاب کنید. آیا شما می مانید و مبارزه می کنید یا فرار را ترجیح می دهید؟ آیا شما به چپ می روید یا راست؟ چنین پدیده ای در برخی بازی های دیگر مثل Dragon’s Lair نیز وجود داشت با این تفاوت که در اینجا اگر شما در کمتر از چند ثانیه عمل نمی کردید بازی شما را مجازات می کرد، که معمولا این مجازات به صورت زخمی شدن Jill یا کشته شدن او بود.
سری بازی های Resident Evil هرگز بار دیگر از روش مشابه ای استفاده نکرد ولی شاید بتوان از یک دیدگاه خاص صحنه های دکمه زدن های پی در پی که از زمان Resident Evil 4 در این سری مشاهده می کنیم را ادامه این روش بدانیم.
روش دیگری که توسط آن Resident Evil 3 راه را برای عناوین بعدی هموارتر کرد یک بخش مینی گیم جدید تحت عنوان The Mercenaries – Operation: Mad Jackal بود که طرفداران تحت عنوان The Mercenaries به خاطر سپرده اند و بعد ها در Resident Evil های 4 و 5 نیز دیده شد. این بخش حتی یک بازی مستقل نیز تحت عنوان Resident Evil: The Mercenaries 3D بر روی کنسول جدید نینتندو یعنی 3DS به ارمغان آورد.
این بخش در بازی های بعدی راه متفاوتی از آنچه در Resident Evil 3 پیموده بود طی کرد که در آن ها باید تعداد زیادی از زامبی ها را برای بدست آوردن امتیاز بیشتر می کشتید در حالی که در Resident Evil 3 این بخش بیشتر یک مبارزه با زمان بود. شما باید از بین سه کاراکتر موجود در داستان بازی یعنی Carlos، Mikhail و یا Nicholai یکی را انتخاب و تلاش می کردید از یک نقطه از شهر راکون سیتی تا نقطه ای دیگر در زمانی کمتر از دو دقیقه می رفتید. اما اگر شما این مسیر را مستقیم می پیمودید معمولا با کمبود زمان مواجه می شدید و باید با کشتن زامبی ها و سایر موجودات زمان اضافی به عنوان امتیاز دریافت می کردید تا به انتهای راه می رسیدید
بهبود های گیم پلی

به عنوان نسخه سوم و نهایی سری بر روی Playstation این عنوان نقطه ی اوج سری بازی بود. پایه و اساس بازی همان شیوه ی رایج در نسخه ی اول و دوم بود، همان شیوه ی کنترل سفت و سخت، همان صحنه های از پیش رندر شده و تمامی مشخصه های معروف سری در این بازی نیز وجود داشت. اما تعداد زیادی بهبود و پیشرفت در این نسخه نهایی در بازی صورت گرفته بود.
شما می توانستید با جاخالی دادن های به موقع از کنار بسیاری از زامبی ها بدون آسیب دیدن رد بشوید که موجب می شد کمتر از گیاهان دارویی استفاده کنید. شما می توانستید از راه پله ها بدون فشردن دکمه Action بالا و پایین بروید، یک پیشرفت بسیار مناسب که باعث بهبود روند بازی شده بود. و مهمتر از همه شما میتوانستید سریع تر عمل کنید، می تواسنتید 180 درجه درجا بچرخید. الیته این شیوه را Capcom ابتدا در Dino Crisis امتحان کرد و بعدا با وجود Nemesis در Resident Evil 3 بسیار کارآمد تر ظاهر شد.
و البته پودر مهمات نیز از ویژگی های بازی جدید بود. شما در طول این بازی اسلحه خود را Upgrade نمی کردید، ولی در عوض در سرتاسر بازی می توانستید پودر های مختلف مهمات بیابید که با مخلوط کردن آنها با هم انواع و اقسام مهمات جدید را تولید کنید. این نیز یک قابلیت بسیار ویژه بازی بود که بعد ها در هیچکدام از عناوین سری دیده نشد.
تاثیرات Nemesis

این تمام نکات متفاوت Resident Evil 3 : Nemesis بود. این بازی مسلماً خاص ترین نسخه اصلی سری بازی بود. ما تلاش کردیم تا نکات تاثیر گذار تمامی عناوین سری را بر روی Resident Evil 6 تا اینجا بررسی کنیم اما با وجود Nemesis این یک علامت سوال بزرگ است. المان های خاص موجود در این بازی به نظر تا ابد فقط در این بازی باقی خواهند ماند. تمرکز بر روی یک دشمن، انتخاب های بخش Live Selection، مخلوط کردن پودرهای مهمات و …. به نظر فقط مخصوص این بازی هستند.
اگر شما مایل به بازی کردن این عنوان قبل از عرضه Resident Evil 6 هستید می توانید آن را بر روی PS،Dreamcast،Game Cube،PSP،PS3 تجربه کنید اما نکته ای که باز هم باید به آن اشاره کنیم این است که ما از Capcom خواستار یک Remake مدرن از این بازی هستیم، البته اگر از باز گرداندن Nemesis واهمه ای نداشته باشند.
,دیداری دوباره با Resident Evil 4,چهار نسخه ناموفق از Resident Evil 4
Resident Evil 4 به قدری متفاوت از نسخه های قبلی این سری بازی است که می توان به طور کلی حساب آن را از بازی های قبلی سری جدا کرد. ساخت این بازی از سال 1999 در حالی شروع شد که Capcom تصمیم گرفت که یک بازی کاملاً متفاوت بسازد. یک بازی عامه پسندتر، سریع تر و اکشن تر. آن ها با پشتکار فراوان بر روی نسخه جدید کار کردند ولی وقتی که دیدند که اصلا به یک Resident Evil شباهت ندارد، در نهایت تصمیماتی جدید در مورد بازی گرفتند. آنها پس از کش و قوس فراوان نام بازی که ساخته بودند را به Devil May Cry تغییر دادند.
Devil May Cry به نوبه ی خود به یکی از موفق ترین سری بازی های Capcom تبدیل شد ولی از آنجایی که این بازی در اصل قرار بود Resident Evil 4 باشد تیم سازنده بازی مجبور شد که ساخت بازی را از ابتدا شروع کند. Resident Evil 4 بعد از آن وارد یک سراشیبی ساخت شد و مدام به موانع مختلف در طول ساخت برخورد کرد. بازه ای که Capcom در حال تلاش برای ساخت بازی بود 6 سال به طول انجامید و نسخه های مختلفی از جمله نسخه ای که شامل زامبی های کلاسیک بود، نسخه ای که شامل یک قلعه تسخیر شده بود و نسخه ای که شامل یک مرد قلاب به دست بود همگی نیمه کاره ماندند و یا با کمی تغییرات در نسخه نهایی گنجانیده شدند.
با این حال همه ی تلاش ها زمانی که Resident Evil 4 در اول ژانویه سال 2005 میلادی به صورت انحصاری بر روی Game Cube عرضه شد خود را نشان داد و تقریباً به طور جهانی با استقبال شدید منتقدان و طرفدارن روبرو شد.

نامربوط به گذشته

گفتیم تقریباً جهانی، چون نادرست است که بگوییم همه از نسخه جدید راضی بودند. Resident Evil 4 بسیاری از المان های مورد استفاده در نسخه های قبلی را کنار گذاشت که موجب شد بازی به مذاق برخی از طرفداران قدیمی خوش نیاید و هنوز هم این عده Resident Evil 0 یا Resident Evil Code Veronica را آخرین نسخه از سری بازی هایResident Evil می دانند. با این همه این صورت مسئله را تغییر نمی دهد.
Resident Evil 4 پس زمینه های از قبل رند شده را به طور کامل کنار گذاشت در حالی که قبلا Resident Evil Code Veronica قدم هایی در این باره برداشته بود. این بازی به طور کل دید بازی را تغییر داد. این بار دوربین بازی پشت کاراکتر قرار داشت و همه چیز در اطراف به طور کامل به صورت 3D رندر می شدند. برای یک سری بازی که قبلا زمان بازی احساس میشد دوربین آن در واقع دوربین های امنیتی موجود در راه رو هاست این یک تغییر بزرگ بود.
این تغییر در دید بازی یک پیشرفت بزرگ بود که طرفداران مدت زیادی منتظر آن بودند که سرانجام منجر به تغییر کلی نحوه ی کنترل بازی نیز شد. همچنین از دست کنترل سفت و تانک گونه ی بازی های قبلی سری راحت می شدید. Resident Evil 4 به شما این اجازه را میداد که به هر جهتی که میخواهید بدون هیچ محدودیتی و به راحتی بروید.
نشانه گرفتن اسلحه ها بسیار طبیعی تر شد و واکنش دشمنان به حرکات شما و اینکه آیا به پای آنها شلیک می کنید یا سرشان نیز تغییر کرد.
تغییرات دید و کنترل بازی سرعت بازی را افزایش داد به نحوی که بازی بیشتر به بازی های Action شبیه بود تا به بازی های سبک Survival Horror (که سبک اصلی سری بازی بود.). Capcom علاوه بر این بسیاری از صحنه های دلهره آور و ترسناک که در بازی های قبلی سری دیده بودیم را نیز حذف کرد تا بازی بیشتر هیجان آور باشد تا ترسناک. و این بخش یقیناً مهمترین دلیل بود که بسیاری از طرفداران قدیمی از بازی جدید ناراضی باشند چونکه آنها در حالی به بازی های قبلی علاقه داشتند که موقع بازی کردن شلوارشان را خیس می کردند (که Resident Evil 4 این شلوارها را خشک رها کرد)!
پوشیدن ژاکت بمب افکن

اما اینها تمام تغییرات موجود در بازی نبود. Capcom با بردن بازی به یک مکان کاملا جدید به اعمال تغییرات خود ادامه داد. Raccoon City، سازمان Umbrella و دیگر اماکن سنتی موجود در پنج بازی اول این سری دیگر در Resident Evil 4 حضوری نداشتند. بازی باز هم Leon.S.Kennedy را به نمایش میگذاشت، اما این بار در یک شکل کاملا جدید.
لئون شش سال بعد از حوادث شهر راکون لیان این بار نه به عنوان پلیس شهر بلکه به عنوان مامور دولتی وارد بازی شد. او وارد یک جامعه کشاورزی روستایی در جایی از اروپا شده بود تا دختر رئیس جمهور یعنی Ashley Graham را پیدا کند.
خیلی از زمان آخرین ملاقات وی با زامبی ها نگذشته بود که او وارد ماجرای جدید می شود اما با این تفاوت که دشمنانش این بار دیگر همان زامبی های قدیمی نبودند. Resident Evil 4 این بار یک سری دشمن جدید و پیشرفته تر تحت عنوان Los Ganados معرفی می کند. این دشمنان اسپانیایی مردگان زنده شده توسط ویروس T نبودند بلکه یک سری انسان زنده بودند که مبتلا به طاعون Las Plagas شده بودند. این طاعون باعث شده بود که آنها رفتاری مشابه زامبی ها داشته باشند با این تفاوت که تاثیرات زنده بودن آنها باعث شده بود آن ها کارهایی بکنند که زامبی ها نمی توانستند انجام دهند، مثل استفاده از اسلحه.
در نهایت لیان موفق شد که اشلی را پیدا کند و آن دو با تلاش و همکاری توانستند از جهنمی که در آن گیر افتاده بودند فرار کنند. اما Resident Evil 4 هرگز نتوانست مشابه اجداد خود باشد، حتی با وجود برخی ارتباط های داستانی که با نسخه های قبلی داشت. Resident Evil 4 قطعاً یک سر آغاز برای شیوه ای جدید که قرار بود بعد از آن این سری بازی با آن روایت شود.
Resident Evil 4 یک عنوان انحصاری بود !

Resident Evil 4 یک پدیده و موفقیت عظیم بود. این بازی میلیون ها نسخه بر روی Game Cube به فروش رفت و حتی باعث افزایش فروش این کنسول نیز شد. از آنجایی که نینتندو تعداد زیادی شرکت third-party اطراف خود نداشت که بازی انحصاری برای کنسول بنفشش بسازند، Resident Evil 4 باعث رشد چشمگیر کنسول این شرکت شد تا جایی که حتی سر سخت ترین طرفداران نینتندو هم اقرار کردند که بازی حتی از سطح عناوین انحصاری ساخته شده توسط خود این شرکت مثل Metroid Prime هم بالاتر بود.
اما این جشن دارندگان Game Cube برای این عنوان زیاد دوام نیاورد زمانی که Capcom بعد از فروش فوق العاده بازی و سرازیر شدن انبوه پول به سمت این شرکت به پتانسیل این بازی پی برد و تصمیم گرفت که این بازی را روی سایر پلتفرم ها نیز عرضه کند و قول خود مبنی بر انحصاری بودن بازی را فراموش کرد و بدین ترتیب Resident Evil 4 ناانحصاری ترین بازی این سری شد!
این بازی بعدا بر روی پلتفرم های PS2،Wii،PC،XBOX360،PS3 و حتی گوشی های موبایل نیز با افزودن و ایجاد تغییراتی عرضه شد.
تاثیرات بر Resident Evil 6

واقعا سخت است که ناراحت این بود که چرا Resident Evil 4 این قدر نیرومند ظاهر شد، به خصوص زمانی که بدانید که تعداد افراد بیشماری از بازی حتی روی iPad لذت بردند. این بازی جامعه ی طرفداران این سری بازی را بسیار گسترش داد و قطعاً مهمترین چیزی که Resident Evil 6 می خواهد از این بازی الگو برداری کند همین امر است یعنی گسترش جامعه ی طرفداران این سری.
و تمامی تغییرات بزرگی که این بازی انجام داد در Resident Evil 6 نیز انعکاس داده شده اند. دوربین پشت کاراکتر، دشمنان باهوش تر، تمرکز بر اکشن، صحنه های دکمه زنی (بله این Resident Evil 4 بود که چنین صحنه هایی را وارد این سری کرد) و خود Leon در Resident Evil 6 بار دیگر به ملاقات شما خواهند آمد.
بیایید امیدواریم باشیم که Resident Evil 6 از آخرین قسمت خصوصیات Resident Evil 4 نیز بهره مند باشد و علاوه بر XBOX360،PS3،PC بر روی Wii U نیز عرضه شود.
,پایان,بالاخره دوم اکتبر فرا رسید و به زودی Resident Evil 6 در سرتاسر دنیا عرضه خواهد شد. متاسفانه فرصتی باقی نماند تا نگاهی به آخرین عنوان این سری یعنی Resident Evil 5 داشته باشیم ولی از آن جایی که خیلی از زمان عرضه این عنوان نگذشته است احتمالاً اکثر خواننده های این مطلب به خوبی جزییات آن را به خاطر دارند. امیدواریم که با خواندن این مطالب و به یاد آوردن خاطرات گذشته، خود را برای بازی کردن Resident Evil 6 آماده کرده باشید. پس بیاید با هم به استقبال این عنوان برویم تا ببینیم Capcom و تیم سازنده ی بازی اینبار چه چیزی برای طرفداران آماده کرده اند.,دیداری دوباره با سری بازی های Resident Evil (قسمت آخر),دیداری دوباره با سری بازی های Resident Evil (قسمت آخر),

سری بازیهای Resident Evil از زمان معرفی و ساخته شدن اولین قسمت در سال 1996 همواره مورد توجه منتقدین و به خصوص گیمرها بوده است.اکنون بعد از گذشت بیش از 15 سال از عمر این سری بازی، شرکت CAPCOM قصد دارد تا نسخه ششم از سری اصلی این بازی را تحت عنوان  Resident Evil 6 سال جاری عرضه کند.سایت IGN نیز قصد دارد در آستانه عرضه این عنوان هر ماه یک نسخه از سری اصلی را به ترتیب مورد بررسی قرار دهد.در این مقالات سعی شده است که بیشتر نکات متمایز کننده هر عنوان از بقیه  عناوین سری مورد بررسی قرار گیرد.ما نیز قصد داریم سایت IGN را در طول این سیر و سفر به تاریخ این سری بازی همراهی کنیم و همزمان با قرار گرفتن مقاله اصلی در سایت، ترجمه آن را در اختیار شما دوستان قرار دهیم.فقط نکته ی قابل ذکر این است که در زمان تهیه ترجمه، دو قسمت از مقاله در سایت اصلی منتشرشده است که ما استثناً این هفته و هفته بعد ترجمه این دو قمست را درسایت قرار خواهیم داد و بعد از آن هر ماه یک قسمت از ادامه مقاله را در سایت منتشر خواهیم کرد.

سهیل اسعدی

Photoshop,TV Series,Game Wallpapers

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا