تاریخچه و داستان بازی ها

تاریخچه Syphon Filter

Syphon Filter را اکثر کسانی که پلی‌استیشن یک و دو داشتند به خوبی به یاد می‌آورند و با کارکتر لوگان و این بازی سوم‌‌شخص ‌تیراندازی دورانی سپری کرده‌اند.
خیلی‌ها این بازی را به خاطر اکشن سوم شخص بودن و تا حدودی استفاده از عنصر مخفی‌کاری تقلیدی از متالگیر سالید می‌دانند اما با این وجود سایفون‌فیـلـتـر توانست افراد زیادی را زیر پرچم خود جمع کند و نظر منتقدان را به خود جلب نماید. به طوری که توانست در 25 بازی‌برتر تمامی دوران IGN قرار گیرد و امتیاز بالای 9.5 از 10 را از منتقدین این سایت دریافت نمود،
کسانی که با این سری آشنایی دارند می‌دانند که داستان هر نسخه بسیار غنی و قوی کارشده و یکی از نقاط قوت سایفون‌فیلتر محسوب می‌شود حال تصمیم ما بر این است که شرح کاملی از داستان تک‌تک نسخه‌های عرضه شده را برای شما بگذاریم تا با این بازی جذاب آشنایی بهتر و کامل‌تری پیدا کنید.پیش از آغاز مقاله اگر از دوست‌داران تاریخچه و داستان بازی ها هستید این بخش در سایت را مطالعه کنید.

این نسخه در سال 1999 منتشر شد که اولین نسخه از این سری محسوب می‌شود، گفتنیست این بازی در 4 دسامبر 2009 برای PS3 در PSN و کنسول دستی PSP منتشر شده.

گابریل لوگان (Gabriel Logan) که به اختصار گیب خوانده می‌شود و لیان زینگ(Lian Xing) دو مأمور ویژه که به دنبال تروریست بین‌المللی اریش رومر(Erich Rhoemer) هستند، اما قبل از آنها الیس(Ellis) که مأموری کم تجربه است به مخفی‌گاه رومرو و انبار مواد مخدر او واقع در کاستاریکا نفوذ می‌کند، اما در هنگام جاسوسی مخفی‌گاه الیس لو رفته و توسط مارا آرامو یکی از مأموران زبده‌ی رومر شناسایی و دستگیر می‌شود، پس از دستگیری الیس رومر احساس خطر کرده و دستور سوزاندن مخفی‌گاه را به آنتون گیردکس، که یک تروریست فرانسویست، می‌دهد تا با این کار تمامی آثار و شواهد مربوط به یک پژوهش‌های علمی را که مشغول به انجام آن بودند را از بین ببرند، این پژوهش‌ها به سایفون فیـلـتر معروف است.
این واقعه به واشنگتن دی‌سی، ادوارد بنتون که معاونت آژانس را دارد، ارسال می‌شود و ادوارد پیگیری رخداد اخیر را به توماس مارکینسون، چهره‌ای نه چندان آشنا، واگذار می‌کند و او هم دو مأمور کارکشته این آژانس، گیب و لیان را برای انجام این کار برمی‌گزیند.
گیب و لیان در ابتدا به هیمالیا اعزام می‌شوند تا در مورد ویروسی مرموز و ناشناخته اطلاعاتی از تنها بازمانده در اثر حمله‌ی این ویروس بدست آورند، با توصیفاتی که بازمانده از ویروس شرح میدهد، لیان آنرا حقیقتی غیرممکن توصیف می‌کند.
هنگامی که بازی آغاز می‌شود، رومر و یک تروریست دیگر با راه‌اندازی حمله‌ای در واشنگتن دی‌سی قصد دارند تا اهداف خود را پیش برده و عملی سازند، اما گیب متخصص ارتباطات رومر پاول‌کارویچ را دستگیر کرده و مانع از هرگونه اقدام دیگری از جانب او می‌شود، پس از آن گیب به دنبال آرامو که چند نمونه از آن ویروس خطرناک را در دست دارد می‌رود، آرامو به سمت پارک فرار می‌کند و گیب احساس خطر می‌کند و از دنبال کردن آرامور منصرف می‌شود تا مبادا جان افراد بی‌گناه دیگر به خطر بیافتد و آرامور با این ترفند موفق به فرار می‌شود. گیب پس از عدم موفیت در دستگیری آرامور سراغ دو تن از افراد مهم رومر از جمله جورج مارکوس و آنتون گیردیوس که متخصصین بمب هستند رفته و آنها را از بین می‌برد. پس از آزمایش نمونه‌های بدست، نتایج آزمایشگاهی نشان می‌دهد که سایفون فیـلـتر یک سلاح بیولوژیکی کشنده در آینده بوده و قادر است اهداف مهم و گونه‌های خاصی از یک نژاد را مورد هدف قرار بدهد، با برنامه ریزی این سلاح می‌توان یک گونه‌ی خاصی از افراد یک منطقه را از بین برد، بدونه اینکه به سایر نژادها و گونه‌ها آسیبی برسد.

جاناتان فاگان مدیر عامل و موسس شرکت داروسازی PHARCOM با حضور در یک جشن به خاطر تأسیس شرکتش توسط آرامو و بنتون که یک مأمور دو جانبه است دستگیر و به گروگان گرفته می‌شود، گیب سریعاً وارد عمل شده و با کشتن جان، آرامو را متوقف کرده و او را دستگیر می‌کند، گیب، جاناتان را آزاد کرده و باز هم آرامو موفق به فرار می‌شود، اما نیروهای گیب او را گرفته و طی بازجویی‌های که از او به عمل می‌آید آنها مکان اختفای رومر را که در قزاقستان است را کشف می‌کنند.
گیب می‌رود تا مکان اصلی اختفای رومر را در قزاقستان پیدا کند، گیب در این راه موفق می‌شود اما لیان توسط رومر به اسارت گرفته می‌شود، در همین اثنا گیب، ولادیسلاو گابرگ از فرمانده‌هان رومر را کشته و موفق به مهدم ساختن هیلی‌کوپتر رومر می‌شود، اما رومر موفق به فرار همراه گروگان‌ها می‌شود، رومر به پایگاه دیگر خود واقع در اوکراین می‌رود.
گیب به محل اختفای رومر که در یک دژ مستحکم، متعلق به کلیسای جامع گوتک است، نفوذ می‌کند. در آنجا بیمارانی ناشی از ویروس نگه داری می‌شود و برای بهبودی آنها به ظاهر پادزهر تزریق می‌کنند، گیب به عمق کلیسا نفوذ می‌کند تا لیان را نجات دهد و در طی این عمل متوجه می‌شود که هنوز پادزهری برای ویروس کشف نشده و در ادامه جسد فاگان را پیدا می کنند که توسط آرامو کشته شده، اما پس از آن آرامو تغییر پیدا کرده و تصمیم می‌گیرد که گیب و لیان را کمک کند.
گیب باری دیگر به قزاقستان و PHARCOM واقع در آلماتی برمی‌گردد، چراکه رومر و افرادش در آنجا هستند، واقعه‌ی مهمی رخ می‌دهد، رومر متوجه مذاکرات کارگینسون با رومر شده و از گفته‌های وی برمی‌‌آید که خواستار استفاده سایفون فیلتر برای سازمان است، اما رومر با گفته‌ی مارکینسون مخالفت کرده و او را می‌کشد. پس از آن، اقدام به پرتاب موشک حاوی ویروس می‌کند، این موشک قرار است که در بالای جو قرار گیرد که نتیجه‌ی این عمل بسیار گران تمام خواهد شده و افراد زیادی جان خود را از دست می‌دهند، اما رومر نمی‌تواند جلوی پرتاب موشک را بگیرد و در نتیجه موشک پرتاب شده و رومر چاره‌ای جز فعال کردن چاشنی انفجار موشک ندارد، بنابراین موشک را در آسمان قزاقستان منفجر کرده و بدین صورت از وقوع جنگ‌جهانی سوم جلوگیری می‌کند. رومر از دخالت لوگان در این امر بسیار خشمگین شده و به قصد کشتن او روانه می‌شود که در این امر موفق نشده و توسط لوگان کشته می‌شود در اینجا شاهد صحنه‌ای خواهیم بود که شبحی به همراه آرامور نمونه‌ای از سایفون فیلتر را به مقر سازمان می‌برند و در نهایت خنده‌ی شیطانی آرامور را می‌شنویم.

داستان Syphon Filter 2

 

این نسخه دومین نسخه از سری Syphon Filter بوده که در سال 2000 برای کنسول پلی‌استیشن منتشر شد. داستان بازی درست پس از وقایع سایفون فیـلـتر1 روایت می‌شود.گابریل لوگان، لیان زینگ و عوامل CBDC(گروهی از ارتش ایالات متحده) در تلاش برای ترک قزاقستان و مبادله اطلاعاتی درباره واکسن ویروس هستند.

گیب به همراه مأموران CBDC با هواپیمای جنگده‌ بر فراز کوههای راکی در حرکت هستند و قرار است که با نماینده سابق آزانس تریسا لیپان ملاقات نمایند. در همین اثنا هواپیمای آنان مورد هجوم دو جنگنده قرار می‌گیرد. در حالی که هواپیما دچار سانحه شده آنها به پرواز ادامه می دهند و پس از رسیدن به مقصد مورد نظر گیب به همراه مأموران CBDC با چتر به زمین فرود می‌آیند، اما آنها فراموش می‌کننده که دیسکت اطلاعاتی را که جاناتان فاگان به آنها داده بود را بیاورند و در هواپیما باقی ‌می‌ماند. هواپیما که در اثر حمله‌ی جنگنده‌ها دچار صانحه شده با رشته‌ کوههای راکی برخورد می‌کند. حال گیب به همراه ستوان جیسون چنس به مکان برخود هواپیما رفته و موفق می‌شوند اطلاعات حیاتی در مورد سایفون فیلتر را که درون دیسکت قرار دارد، بدست آورند. اما در آنجا با نیروهای دشمن مواجه می‌شوند. آنها سعی دارند تا با ایجاد بهمن گیب و همراهانش را از بین ببرند اما گیب موفق به فرار شده و در ادامه چنس و دو تن از یارانش را می‌یابد و با آنها همراه می‌شود. پس از مدتی به پُلی می‌رسند در حال که قصد عبور از پل را دارند نیروهای دشمن رسیده و پل را منفجر می‌کنند. گیب سریعاً عکس العمل نشان داده و موفق به نجات جانش می شود. در همین حال لیان در McKenzie پایگاهی در کلرادو سعی در کسب اطلاعاتی در مورد ویروس سایفون فیـلـتر دارد. در طی این جستجو به اطلاعات مهمی از جمله زنده بودن فاگان و تزریق ویروس سایفون فیـلـتر به بدن خود بدست می‌آورد. فاگان که با دکتر ویسنجر در ساخت این پروژه‌ همکاری نزدیگی داشته از جانب “دیلان مورگان” مأمور است که قسمت‌هایی از ویروس که در خون فاگان است را استخراج نماید. لیان پس از بدست آوردن این اطلاعات با هلی‌کوپتری به دنبال گیب می‌رود و او را نجات می‌دهد. پس از آن گیب به همراه لیان دنبال دیسکت به عمق دره‌ می‌روند اما آرچر قبلاً به آنجا رسیده. در حال که دیسک را بدست دارد از دادن دیسک به آنها مبادرت می‌ورزد و گیب با او درگیر شده و موفق می‌شود که دیسک را از او پس بگیرد و آرچر را بکشد. پس از آن آنها برای رمز گشایی دیسک به پایگاه Teresa واقع در آریزونا می‌روند.

با وجود داشتن دیسک آنها نمی‌توانند به اطلاعات آن دست پیدا کنند، چرا که دیسک رمزنگاری شده و بدون داشتن کد رمز دیسک بی‌فایده می‌باشد. ناگهان لیان به یاد می‌آورد که از توماس هالمن محل نگهداری کد رمز را شنیده، کد رمز در Pharcom واقع در نمایشگاهی در مرکز نیویورک است. پس از آنکه آنها به مکان مورد نظر می‌رسند شاهد محاصره‌ی اطراف ساختمان توسط نیروهای امنیتی سازمان می‌شوند. تنها راه باقی مانده برای بدست آوردن کد رمز مبارزه کردن است. گیب وارد عمل شده و با این روش به محل نگه داری رمز می‌رسد اما دیلان مورگان قبلاً کد رمز را بدست آورده و با کار گذاشتن بمبی سعی در گم کردن رد خود دارد که با مداخله گیب در این امر ناکام مانده و توسط گیب ناکام می ماند. در آخر گیب با کمک ترزا موفق به خنثی کردن بمب و بدست آوردن کد رمز می‌شوند. آنها پس از بدست آوردن کد رمز به مشکل دیگری برخورد می‌کنند. پس از تجزیه تحلیل دیسک در میانه‌ی کار متوجه می‌شودن که تنها نیمی از داده‌ها در این دیسک قرار دارد و برای دستیابی کامل به اطلاعات نیاز به دیسک دومی هم هست. لیان حدس می‌زند که دیسک دوم نزد یوری گریگروف باشد. گریگوف در یک کلوپ شبانه واقع در مسکو است. پس از ورود به کلوپ آنها غافلگیر می شوند چرا که آرامو در آنجاست و با شلیک‌های پیاپی قصد کشتن گریگوف را دارد. گریگوف برای نجات جان خود از کلوپ گریخته و در خیابان برای نجات جان خود فرار می‌کند و لیان وی را تعقیب کرده و در گوشه‌ای تسلیم خود می‌کند اما در همین حین مأموران SVR‌سر رسیده و گیب، لیان و ترزا را به مقر فرماندهیشان منتقل می‌کنند.

در مقر فرماندهی آنها متوجه می‌شوند که گریگوف واقعی در Aljir زندانی دور افتاده در سیبری نگهداری می‌شود و گریگوف فعلی فردی گریم شده می‌باشد که شباهت زیادی با گریگوف اصلی دارد. گریگوف با همکاری سازمان مأموران ویژه اقدام به فروش اسلحه و تجهیزات نظامی به گروه‌های تروریستی به زندان افتاده و آخرین معامله وی با یک ژنرال سرکش چینی با نام شی هائو بوده و کالایی که در این معامله به فروش رفته ویروس سایفون فیـلـتر بود! او در تلاش است تا رهبری یک شورش در شهر Heilongjiang را بر عهده بگیرد و این کار او باعث تحریک ارتش روسیه خواهد شد، چرا که روسیه و جمهوری خلق چین بر سر این منطقه منازعاتی داشتند و این کار شی هائو مطمئناً به جنگ خواهد انجامید.

پس از بدست آوردن این اطلاعات لیان به زندان Aljir نفوذ می‌کند تا گریگوف را از زندان فراری دهد، لیان با قطع برق موفق می شود که خود را به سلول گریگوف برساند. پس از آزادسازی او در خارج از زندان با مأموران درگیر شده و تیراندازی آغاز می‌شود در این بین آرامو نیز به کمک آنها آمده و راه را برای فرار آنها باز می‌کند! آنها پس از فرار نزد گیب رفته تا با تجزیه و تحلیل دیسک دوم بتوانند به اطلاعاتی در مورد ویروس دست بیایند، پس از اینکه آنها به طور کامل و جامع اطلاعات را بدست آوردند گیب در تلاش است تا با یکی از سران مأموران ویژه لیل استیونس مذاکره‌ی انجام دهد. گیب ترتیب یک جلسه‌ای در آزمایشگاه جدید واقع در نیویورک را می‌دهد، این آزمایشگاه در زیر زمین ساخته شده و بر روی ساخت واکسن ویروس کار می‌کنند. گیب احتمال می‌دهد که به او سوء قصد شود بنابراین خود را برای هر گونه حرکتی ناهنجاری آماده می‌کند. در آنجا دکتر وایسجنر به او ماده‌ای تزریق می‌کنده که باعث کند شدن گیب می‌شود او قصد دارد پلاسمایش را استخراج کند، اما با این حال گیب می‌تواند آزادانه حرکت کند. در حالی که تمامی راهها مسدود شده‌اند او با پوشیدن لباس پزشکی تا حدودی از تعرض نیروهای دشمن جلوگیری می‌کند، در نهایت او دکتر وایسنجر می‌بیند و دکتر تنها راه زنده ماندنش را تحویل واکسن بیان می‌کند، گیب که چاره‌ای جز این ندارد واکسن را تحویل داده و راه خروج را در پیش می‌گیرد اما مدتی بعد آژیرها به صدا درآمده و وضعیت در حالت آماده باش قرار می‌گیرد، گیب با احتیاط تمام و اجتناب از گروه ضربت خود را به آسانسور رسانده و از طریق کابل آسانسور خود را به تراس یک آپارتمان می‌رساند او در آنجا با یک مأمور روبرو می‌شود که قصد دارد دو تک تیرانداز را بکشد، گیب به او کمک می‌کند اما پس از آن وی سعی در دستگیری گیب دارد اما در این کار ناگام مانده و توسط گیب کشته می‌شود. گیب سایر تیراندازها را از بین برده و راه خود را باز می‌کند و برای یافتن استیونس راهی پارکینگی می‌شود، او در راه ترزا را دیده و با هم برای دستگیری استیونس روانه می‌شوند، اما آنها در پارکینگ با استوینس و نیروهایش مواجه می‌شوند و تنها راه باقی مانده جنگیدن است، انها افراد استیونس را از بین برده ولی استوینس موفق به فرار می‌شود اما در طبقه‌ی بالای پارکینگ گیر افتاده و توسط گیب کشته می‌شود، آنها گمان می‌کننده که ماجرا پایان یافته اما در ادامه با چنس روبرو می‌شوند، در حالی که فکر می‌کردند او مرده، چنس با نشانه گرفتن گیب قصد کشتن وی را دارد اما با مداخله ترزا گیب زنده مانده اما خود او مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد، حال چنس اقرار می‌کند که تمامی نقشه ها و اتفاقات اخیر از جمله حمله در کوهستان، ماجرای آزامایشگاه و… زیر سر او بوده. گیب پس از شنیدن اعترافات به شدت عصبانی شده و در یک فرصت مناسب چنس را خلع سلاح کرده و با او وارد مبارزه می‌شود و در یک لحظه او را با تفنگ ساچمه‌ای می‌کشد.
در آخر گیب پس از مداوای لیان که به ویروس آلوده شده بود و برگزاری مراسم سوگواری ماجرا را پایان می‌دهد، اما کار به همینجا ختم نمی‌شود چرا که وزیر امور خارجه وینس هادن خواستار حمله به گیب و زینگ قبل از شهادت آنها در کنگره می‌شود و این به معنای آغاز ماجرایی دیگر برای مآمور کارکشته ما می‌باشد.

داستان Syphon Filter 3

 

سومین نسخه از سری بوده که در سال 2001 برای کنسول پلی‌استیشن منتشر شد و وقایع آن پس از سایفون فیــلــتـر 2 روایت می‌شود.
در حالی که گابریل لوگان، لارنس میوجاری و لیان زینگ بر سر مزار ترزا لیپان ایستاده‌اند وزیر اموز خارجه وینست‌ هادن با آرامو در حال گفتگو هستند که آرامو به هادن می گوید می‌تواند کار گیب را تمام کند و هادن بیان می‌کند که نقشه ی دیگری برای لوگان دارد و طی برنامه‌ریزی‌ای او با گیب، لیان و لارنس در جلسه‌ای واقع در مجلس سنا آنها را ملاقات می‌کند و به سرزنش آنها می‌پردازد.

بعد از آن گیب و زینگ و میوجاری تعریف می کنندکه چگونه با آژانس آشنا شده اند.
پس از آن گیب به یاد هتلی در توکیو و شلیک به شی‌ها‌ئو سرکش چینی تبار می‌افتد از اینجا بازی شروع شده و گیب برای بازجویی از شی‌هائو وارد هتل می‌شود او با اعضای JRA در جلسه‌ای مشغول گفتگو است. گیب آنها را در نظر گرفته و در یک فرصت شی‌ها ئو را کشته و گیب با اعضای JRA درگیر شده و تیراندازی آغاز می‌شود. در طی این درگیری افراد JRA به داخل هتل هجوم آورده و یک دختر ژاپنی را گروگان می‌گیرند اما گیب با مهارت تمام افراد JRA‌را کشته و موجب پایان یافتن گروگانگیری می‌شود.

گیب به سال 1999 برمی‌گردد، جایی که اولین مأموریتش را با لیان در کاستاریکا آغاز کرد، آنها با الیس قرار ملاقات گذاشته بودند که در طی بی احتیاطی و تک روی کردن الیس توسط آرمو کشته می‌شود و پس از این حادثه بنتون به آنها دستور ادامه مأموریت الیس را که نیمه تمام مانده را می‌دهد(در اینجا شاهد تناقص ظاهری آرامو با نسخه اول می‌شویم چرا که رنگ موی آرمو از قهوه‌ای به بلوند تغییر کرده) گیب موفق به منهدم کردن هلی کوپتر رومر می‌شود اما در طی این حادثه شاهد زنده ماندن رومر هستیم.

پس از آن نوبت به میوجاری می‌رسد. میوجاری توضیح می دهد که چگونه برای اولین بار با آژانس تماس گرفته و چطور با ویروس سایفون فیــلــتـر آشنا شده. در سال 1984 میوجاری در حال همکاری با شورای مْلی آفریقا(به اختصار ANC) بود. او در جنوب آفریقا به رایگان مشغول به کار بود و لیپان که در حال کار برای سازمان بهداشت جهانی می‌باشد به آزمایشگاه او آمده و او را در جریان ویروس سایفون فیــلــتـر قرار می‌دهد. از او می‌خواهد که در این پروسه به آنها کمک نماید، که میوجاری قبول می کند.

بعد از گفته‌های میوجاری نوبت به زینگ می‌رسد تا شرح وقایع گذشته را بدهد. او در سال 1987 در کابل افغانستان تیمی از مأموران MSS است و مشغول به جمع آوری اطلاعات در مورد نیروهای اتحاد جماهیر شوروی به رهبری یوری گریگروف می‌باشد اما توسط روس‌ها به اسارت گرفته می شود که لوگان او را نجات می‌دهد. در وقفه‌ی زمانی سال دوم زینگ اینگونه ادامه می‌هد که رومر تعدادی زیادی از دانشمندان مشهور جهان و پزشک‌های تکنسین را ربوده و در آزمایشگاهش آنها را وادار به کار بر روی گیاهانی می‌کند و زینگ مأموریت می‌یابد که دانشمندان را آزاد کند و دلیل استفاده از گیاهان را بیابد. در ادامه به وی دستور داده می‌شود که به جمع اوری نمونه‌هایی از ماده تولید شده بپردازد و یک دیسک از داده‌ها و اطلاعات کپی گرفته و کامپیوترهای حاوی اطلاعات را نابود گرداند. در طول مأموریت معلوم می‌شود که السا ویسنجر از تکنسین‌های آزمایشگاه رومر بوده و کشف می‌کنند که گیاهان مورد استفاده برای ساخت ویروس سایفون فیــلــتـر ضروری است.

باری دیگر لوگان شروع به صحبت می کند و از نقش خود در افغانستان در سال 1987 می گوید. او شرح می دهد که چگونه او و الیس به آژانس وارد شدند. لوگان، الیس و بنتون تنها بازمانده از این کاروان اعزامی هستند. به محض ورود به کابل زینگ موقتاً کاروان را بخاطر یک تانک محافظ از مسیر اصلی منحرف می کند. گیب تانک را منهدم کرده و پس از پیشروی متوجه تماس هادن با بنتون می شوند و در میابند که او یکی از مأموران شوروی بوده و برای سازمان سیا کار نمی کند و در اصل برای آژانس فعالیت می کرده و هدفش تهیه اسلحه برای شوروی است و دستور دارد لوگان و الیس را بکشد که موفق به این کار نمی شود.

پس از عدم موفقیت هادن در کشتن لوگان و زینگ برای اینکه آنها را از میان بردارد لوگان را به قتل لیپان متهم می کند. اما لیپان می رسد و با نشان دادن مرگ جعلی اش لوگان از این جرم تبرئه می شود.
تا قسمت آخر بازی چیز زیادی از داستان اصلی گفته نمی شود تا اینکه لیپان در آخرین شرحش پرده ها را کنار زده و هویت واقعی مرموز ترین شخصیت این سری یعنی هادن را افشا می کند؛ هادن کسی نیست به جز آرامو و همکارش تریسا. با فهمیدن این موضوع خیلی از پاسخ های دو نسخه قبلی جواب داده می شود.
پس از افشا شدن این موضوع لوگان به همراه مأموران فدرال حکم دستگیری آرامو را گرفته و به دنبال دستگیر کردن وی روانه می شود. اما آرامو به طرز ناگهانی ظاهر شده و به شروع به تیراندازی به سمت گیب و سایر افراد کرده و پس از آن فرار می کند. گیب آرمو را تعقیب کرده و در قطاری به او می رسد. گیب به سمت آرامو شلیک می کند و باعث زخمی شدنش می شود.
پس از دستگیری آرمو گیب رئیس سازمان می شود و در حالی که همگان فکر می کنند همه چیز به خوبی تمام شده آرامو را در حالی که یک محموله از ویروس سایفون فـــیـــــلـــتـــر را دارد نشان می دهد که از بیمارستان فرار کرده و این یعنی آغاز ماجرایی دیگر…

داستان Syphon Filter: The Omega Strain

این نسخه در سال 2004 زمانی که کنسول پلی استیشن1 بازنشسته شده بود و پلی استیشن2 جای آن را گرفته بود، برای PS2 منتشر شد.
متاسفانه تغییرات زیادی در این نسخه روی داده و حال و هوای سایفون فـــیـــــلـــتـــر را به کلی عوض کرده بود. همچنین دیگر از گیب خبری نبود. در همان ابتدا می توانستید کارکتر را خود طراحی نموده و با آن وارد بازی شوید. این تغییرات باعث عدم استقبال گیمرها و منتقدین شد و باعث شد تا سازندگان دیگر چنین تغییراتی انجام ندهند و در نسخه ی بعد جبران کنند.

با وجودی که تغییرات زیادی روی داده بود اما داستان همان ادامه داستان ویروس سایفون فـــیـــــلـــتـــر بود. اما نقطه ضعف هایی هم داشت. داستان بسیار آبکی روایت می شد!

بازی در کارتاژ میشیگان آغاز می شود، جایی که Gray با چهار عضو جدید IPCA (نام جدید آژانس) ملاقات می کند و در مورد تهدید ارتش آزادی بخش فرانسه(علا) (French Anarchiste Liberation Army (ALA)) با هم مذاکره می کنند و مأموران IPCA قصد خنثا کردن علا را دارند.
حال گیب رئیس IPCA شده و دستورات و اعزام نیروهای جدید را بر عهده دارد. به عبارتی دیگر بازیکن از جانب گیب دستور می گیرد و مراحل را پست سر می گذارد.

هدف “علا ” یک خرابکاری بزرگ است. سران علا می خواهند ویروس را وارد آب مصرفی نمایند. وظیفه ی شما به عنوان اولین مأموریت جلوگیری از این حرکت می باشد.

از طرفی دیگر گابریل لوگان به همراه لیان زینگ در اوگاندا مشغول تحقیق با Gary Stoneman در ایتالیا هستند. ضمنا گری استون عده ای را مأمور کرده تا از دستیابی یک خانواده مافیایی به ویروس سایفون فـــیـــــلـــتـــر جلوگیری نماید.
پس از مدت کوتاهی نیروهای جدید IPCA از کانتاژ به بلاروس می روند تا در کارخانه Krivorozhstal تحقیقاتی انجام دهند و ارتش چچن را زیر آتش خود بیاورند. در آنجا متوجه سرایت ویروس به احشام می شوند و برای اینکه سایرین هم آلوده نشوند آنها را به یک پناهگاه زیر زمینی منتقل می کنند.
در همین حال لیان زینگ در حین عملیاتی مخفیانه در Kyrgystan می باشد.
پس از آن بازیکن به یمن اعزام می شود و هدف نفوذ به محل تحت فرمان اهود ابن زُهر از عاملین موساد می باشد. پس از جمع آوری اطلاعات از مردم در مورد محموله ویروس سایفون فـــیـــــلـــتـــر متوجه حضور Zohar پشت این قضیه می شوید. زهر یک فروشنده اسلحه است و قصد خرابکاری و حذف نیروهای چچن را دارد. او برای اینکه به هدفش برسد با پوشیدن یونیفرم یکی از سربازان قصد نفوذ به کاخ Taherir دارد. زهر موفق به ترور شده اما به اطلاعات و مدارک دست نمیابد غافل از آنکه استون آنها را قبلا به سرقت برده.

در همین حال Mujari در چچن و زادگاه Ivankov می باشد. در آنجا تصاویری گرفته شده از نسل کشی گروهی ناشناس بدست میوجاری می رسد این تصاویر به قدری تکان دهنده هستند که موجب حیرت نیروهای SVR می شوند. میوجاری با بی میلی یوری گریگروف را مسئول این فجایع می داند. طولی نمی کشد که عکسی از گریگروف بدست می آورد که ثابت می کند او مسئول این فجایع انسانی است اما آن رو رو نکرده تا حق السکوتی باشد برای آینده.
پس از چند مأموریت ریز و درشت توسط افراد زینگ متوجه فردی به نام Mihai Niculescu می شوند که قصد دارد با آرامو معامله ای انجام دهد. در اصل آرمو یک رابط بین Niculescu و ایوانکف بوده و قرار است که معامله ای بزرگ بین این دو نفر صورت بگیرد. آرامو که احساس خطر می کند و وجدانش بیدار می شود و مکان ایوانکف را به گیب می گوید.
حال گیب به همراه تعدادی از مأموران IPCA به مقر ایوانک واقع در اکراین عزیمت می کند و موفق می شود که از پرتاب چند کلاهک هسته ای جلوگیری نماید. در آخر گیب موفق می شود با کشتن محافظین ایوانک، او را به ظاهر بکشد و مقر ایوانکف را منهدم نماید.

پس از آن گیب با اطلاعاتی که از مقر ایوانکف بدست می آورد موفق به کشف واکسنی برای ویروس شده و سازمان بهداشت جهانی نوید این را می دهد که دیگر سایفون فـــیـــــلـــتـــر تهدید محسوب نمی شود و به همین خاطر رئیس جمهور ایالات متحده این موفقیت را به گیب تبریک می گوید و به خاطر این کارش از وی تقدیر می کند. اما ماجرا به همین خوبی تمام نمی شود. ویسنجر گم شده و کسی از او خبری ندارد و Niculescu توسط دو فرد ناشناس کشته شده. و یک قاتل از جانب استون اجیر شده که آرامو را به قتل برساند از طرفی هم به طور قطع از مرگ ایوانکف اطمینان حاصل نشده.

,Syphon Ғilтer: Dark Mirror,تاریخچه Syphon Ғilтer,,Syphon ?il?er: Dark Mirror پنجمین نسخه از سری سایفون فیـلـتـر بوده که توسط Sony Bend توسعه داده شده و ناشر آن SCEA می باشد. این بازی در ابتدا در سال 2006 برای کنسول دستی PSP منتشر شد. یک سال پس از آن برای کنسول PlayStation 2 پورت شد.

پس از عدم موفقیت The Omega Strain و داستان سر هم بندی شده اش سازندگان باری دیگر به اصالت سایفون فـــیـــــلـــتـــر برگشتند. اینبار خط داستانی بهبود چشمگیری کرده بود و مهمتر از همه گیب مامور کارکشته این سری بازگشته بود.
مهمترین نکته در مورد داستان Dark Mirror این بود که دیگر داستان حول ویروس سایفون فـــیـــــلـــتـــر گردش نمی کرد چرا که این موضوع کلیشه ای شده بود و نتایج این تغییرات را می توان در نسخه قبلی مشاهده کرد که سازندگان نتوانستند به خوبی داستان را عوض کنند. نتیحه این کارشان منجر به عدم استقبال و شکست The Omega Strain شد. تغییرات به وجود آمده در این نسخه بسیار عالی کار شده و داستان بسیار جذاب و درگیر کننده است.

داستان:
پس از ترور Mara Aramov و Elsa Weissinger توسط Gary Stoneman، گیب از مشاوران آژانس بین المللی ریاست جمهوری(International Presidential Consulting Agency (IPCA)) به یک پالایشگاه نفتی واقع در آلاسکا فرستاده می شود. در آنجا یک گروه به عنوان Red Section به این پالایشگاه حمله کرده اند. گیب پس از تحقیق و بررسی به دو نفر از عاملین این گروه تروریستی به نام های Red Jack از رهبران اصلی این گروه و Black King از فرماندهان گروه می رسد. گیب پس از درگیری با این دو فرد آنها را از پای در می آورد و به اطلاعاتی دست پیدا می کند. این اطلاعات نشان می دهد که گروه Red Section با هدف بدست آوردن اطلاعاتی با ارزش به پالایشگاه نفتی Kemsynth Petroleum حمله کرده اند.

گیب در طی تحقیقاتش به یک دیسکت حاوی اطلاعات دست میابد. اطلاعات درون این دیسک نشان از یک ویروس گیاهی جدید می دهد. در ادامه معلوم می شود یکی از اعضای سابق IPCA با نام Addison Hargrove در این پروژه دست دارد.

ادیسن یکی از همکاران قدیمی گیب است. با این حال گیب به پرو می رود تا شورشیان Red Section و متحدینش را از بین ببرد. گیب پس از جستجو در منقطه یکی از اعضای رد سکشن را دستگیر و مورد بازجویی قرار می دهد. در طی بازجویی از مکان اختفای ادیسن همکار قدیمی اش مطلع می شود. بعد از آن گیب موفق به کشف نمونه ای از آن گیاه نادر می شود. پس از کشف گیاه دوست قدیمی اش را ملاقات کرده و سعی می کند تا او را کمک نماید، اما Freeman از اعضای عقرب سفید در کمین گیب است تا او را از بین ببرد. گیب متوجه شده و با کمک ادیسن، Freeman و اعضای عقرب سفید را از بین می برد. در این درگیری ادیسن ناپدید می شود و گیب مجبور به ادامه ماموریتش بدون ادیسن می شود.

با بدست آمدن اطلاعاتی توجه گیب به یک کارخانه اسلحه سازی در بوسنی جلب می شود. همانند پرو، گروهی از شورشیان محلی توسط گروه رد سکشن مورد حمایت هستند. در اینجا گیب با یکی از اعضای تحت حمایت رد سکشن که به اختصار UN نامیده می شود آشنا می شود. Private Janzen از اعضای این باند است و گیب در تلاش برای نفوذ به UN می باشد تا اطلاعات لازم را بدست آورد.

پس از مدتی گیب باKress یکی دیگر از اعضای این گروه دیدار می کند.کرس خود را پزشک گروه معرفی کرده و باعث گمراهی گیب می شود. Private و Kress که به هویت واقعی گیب پی برده اند برای او پاپوش دوخته و با نشان دادن یک سرباز مجروح کرس از گیب می خواهد که برای مداوای سرباز داروهایی را برای نجاتش برساند. مادامی که گیب برای مداوای سرباز می رود کرس و سایر اعضای UN در کمین وی نشسته اند تا او را از میان بردارند. اما گیب مطلع شده و به مقابله با آنان می پردازد. در نتیجه این درگیری کرس را که از اعضای اصلی رد سکشن است و Goran Zimovic رهبر شورشیان توسط لوگان کشته می شوند.

پس از این اتفاقات گیب به دنبال یافتن اطلاعاتی بیشتر و گرفتن ردی از ادیسون راهی ورشو واقع در لهستان می شود. گیب پس از تحقیقاتی ادیسون را در ورشو می بیند. ادیسون طی صحبت هایی با گیب، دلیل کناره گیری اش از سازمان باردار بودن را عنوان می کند و با این عمل می خواسته که خود و بچه اش زندگی آرامی را در پیش بگیرند. فرزند او که هم اکنون 10 سال است توسط باند رد سکشن گروگان گرفته شده و ردسکش به ازای آزاد کردن دختر وی دیسکت حاوی پروژه Dark Mirror را از ادیسون مطالبه می کنند. اما نکته ای که بسیار جالب توجه است این است که Blake دختر ادیسون، دختر گیب هم هست.

پروژه Dark Mirror نتایج آزامایشات گروهی دانشمندان است که به مراتب خطرناکتر از ویروس سایفون فیــلــتر بوده و یک ویروس بسیار پیشرفته است که با پخش شدن در هوا با مولکول های اکسیژن ترکیب می شود و یک گاز خطرناک که بر روی اعصاب تاثیر می گذارد تولید کرده و موجب کشته شدن هزاران نفر در آن واحد می شود. در اینجاست گیب به هدف گروه رد سکشن را از این شورش ها و حملات پی می برد.

گیب به دنبال راه چاره ای برای متوفق نمودن باند رد سکشن و آزادی بلیک و نجات جان افراد زیادی که ممکن است در آینده به خاطر ویروس Dark Mirror کشته شوند، است. در همین اثنا Touchstone با ادیسون تماس گرفته و قرار ملاقات وی را در مقر فرماندهی رد سکشن را می گذارد.

ادیسون به مکان تعیین شده که در بالای کوه است، رفته و گیب به گونه ای که کسی متوجه اش نشود وی را تعقیب می کند. در آنجا ادیسن با Touchstone درگیر شده و متاسفانه از بالای کوه سقوط می کند و Touchstone توسط گیب کشته میشود. پس از این اتفاق ناگوار گیب با کمک لیان به مقر رد سکشن نفوذ می کنند و بلیک را نجات می دهند.

در آخر شاهد جعلی بودن مرگ ادیسن هستیم که به طرز معجزه آسایی از سقوط جان سالم بدر می برد. بعد از این ادیسن با گیب ملاقات کرده و برای آزادی دخترش از او تشکر می کند و خواستار بازگشت به سازمان می شود و می گوید که دیگر هیچگاه سازمان را ترک نخواهم کرد.

داستان Syphon Filter: Logan’s Shadow

Syphon Filter: Logan’s Shadow ششمین و آخرین نسخه از این بازی سوم شخص اکشن می باشد که توسط که توسط Sony Bend توسعه داده شده و ناشر آن، SCEA این نسخه را بر روی کنسول دستی PSP منتشر کرده است. این نسخه از بازی در 2 اکتبر 2007 در آمریکا و در اروپا 30 نوامبر منتشر شده.
داستان بازی توسط Greg Rucka نوشته شده و ساخت آهنگ و موسیقی بازی بر عهده Azam Ali است.
داستان ادامه ای بر نسخه قبل Syphon ?il?er: Dark Mirror است.

داستان بازی:

مدتی پس از وقایع “آینه تاریک” گابریل لوگان از جانب Robert Cordell ماموریت هایی که باید انجام دهد را دریافت می کند.

کشتی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا، U.S.S. Mt. St. Helens توسط گروهی از دزدان دریایی سومالی در اقیانوس هند ربوده می شود. گفتنیست این گروه توسط Ghassan al-Bitar روسی تبار هدایت می شود. لوگان قرار است اطلاعات محرمانه ای که در کشتی قرار گرفته ایمن نگه دارد. Cordell توضیح می دهد که لوگان تنها گزینه است، زیرا او می تواند عملیات ویژه را به خوبی و بدون سر و صدا انجام دهد. به رغم تظاهرات ترزا، گیب قبول می کند که با هم در دستگیری Bitar وارد عمل شوند.

به محض ورود به هلی کوپتر که خلبان آن گیب است، Alima Haddad به گیب می گوید سیگنال های عجیبی از جانب ایالات متحده می رسد. گیب پی می برد که Cordell به او دروغ گفته و برای او توطئه چینی کرده است.

با این حال گیب به راهش ادامه داده و بر روی عرشه کشتی فرود می آید. در آنجا با دزدان دریایی که از جانب Cordell اجیر شده اند مبارزه می کند و آنها را که هیچ استعدادی در جنگیدن ندارند را به راحتی از میان برمیدارد.

گیب گمان می کند که این حملات بسیار پیچیده تر از آنی است پش از کاوشی که انجام می دهد متوجه پشتیبانی گروه Bitar توسط گروه تروریستی Al-Jamil می شوند.

پس از ادامه درگیری ها الیم حداد توسط موشک های ضد هوایی شلیک شده از جانب کشتی کشته می شود. ولی با این وجود گیب به راهش ادامه داده تا اطلاعات را بدست آورد. اما پیش از آنکه به اطلاعات برسد فردی دیگر آنها را به سرقت برده است.

بیتر از کشتفی فرار کرده و گیب تلاش می کند که به سمت بیتر شلیک کند اما از تیر رس گیب خارج شده و جان سالم بدر می برد.

پس از فرار بیتر چند موشک کرزو از کشتی شلیک می شود و یکی از موشک ها با پلی برخورد کرده و آن را منهدم می نماید. بعد از آن گیب Fahid را که رهبری دزدان دریایی و عامل شلیک موشک کروز است را می کشد و به مقر فرماندهی باز می گردد. گیب متوجه می شود که کوردل با ارایه کردن عکس هایی از زینگ و یک مرد در قبرس، او را (زینگ) متهم به جاسوس بودن (جاسوس دوجانبه) کرده است.

گیب با دقت در تصویر متوجه می شود که او یک دانشمند چینی با نام Shen Rei است که شوهر سابق لیان زینگ محسوب می شود. شن از طرف Cordell برای دولت انگلیس و چین کار می کند و همچنین به تازگی برای بیتر یک دستگاه جنگی با نام X-Z-2 ساخته است. گیب شواهدی را دال بر گناهکار بودن کوردل کشف می کند. کوردل از بیتر اسلحه درخواست می کند و طرح های بیتر را به دولت بی طرفانه اعلام می کند.

با این حال گیب موفق به منهدم ساختن سلاح و کشتن بیتر می شود و Shen در طی عملیاتی انتحاری توسط Trinidad سرباز چینی دستگیر می شود.

گیب پس از خلاصی از اتفاقات اخیر در مورد کناره گیری کردن از شغلش به سبب ماهیت کارش به خاطر ماموران IPCA از جمله کشته شدن لارنس میوجاری و در خطر بودن زندگی ترزا و احتمال کشتن شدنش توسط Trinidad به فکر فرو می رود. گرچه گیب او را به شدت زخمی کرد اما احتمال احیا دوباره اش می رود. با این حال گیب سرنوشت را رها کرده و به دنبال پیدا کردن ترزا می رود…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا