تاریخچه و داستان بازی ها

تاریخچه GTA برای کنسول‌های نینتندو

جی تی ای یکی از بزرگترین و مشهورترین فرنچایزهای دنیای بازی های ویدیویی است که مجموع فروش آن تا به امروز به بیش از 370 میلیون نسخه رسیده است. از زمان انتشار اولین نسخه از این سری روی PC و کنسول پلی استیشن 1 تا به امروز میلیون‌ها نسخه از جی تی ای در پلتفرم‌های مختلف به فروش رسیده و همچنین می‌توان از GTA  به عنوان پرحاشیه ترین بازی تاریخ یاد کرد. تمام این موارد در حالی به وقوع پیوسته که رد پای کنسول‌های نینتندو در بین این حواشی دیه نمی‌شود. این موضوع از آن جهت عجیب است که چه «دیو جونز» خالق سری و چه «برادران هاوسر» به عنوان مسئولان تغییر GTA از دنیای دو بعدی به سه بعدی ، همگی از طرفداران کنسول‌های نینتندو محسوب می‌شوند.

برای تماشای آیتم ویدیویی در یوتوب کلیک کنید

طلسم عدم عرضه نسخه‌های اصلی بالاخره با عرضه Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition  شکسته شد تا پس از نزدیک به دو دهه ، سه گانه محبوب نسل ششمی GTA برای کنسول نینتندو سوییچ هم منتشر شود. از بد روزگار این سه گانه در زمان عرضه پر از باگ و مشکلات فنی بود و در این بین جایزه بدترین پورت هم رسید به همین نسخه سوییچ طوری که این ورژن بازی متوسط نمره افتضاح 46 را کسب کرد. البته که راکستار از آن هنگام پچ های جدیدی را برای این عنوان منتشر کرده اما ورژن سوییچ بازی حقیقتا هنوز هم چنگی به دل نمی زد.

شاید جالب باشد بدانید که هر بار GTA به سمت نینتندو رفته با شکستی مفتضحانه روبرو شده و عملکرد بد نسخه The Trilogy تنها شکست این مجموعه روی محصولات نینتندو به حساب نمی آید. در گذشته هم 4 نسخه از سری جی تی ای برای کنسول‌های همراه نینتندو عرضه شده بودند و عجیب اینکه هیچ کدام با استقبال چندانی مواجه نشدند. به همین بهانه در این آیتم تاریخچه عجیب عرضه نسخه‌های مختلف GTA روی کنسول های نینتندو را با شما به اشتراک گذاشتیم. با ما همراه باشید.

اولین نسخه مجموعه GTA در سال 1997 منتشر شد و تنها دو سال زمان کافی بود تا این عنوان برای یکی از محصولات نینتندو منتشر شود آن هم نسخه پورت شده بازی   Grand Theft Autoاست که برای کنسول دستی Gameboy Color در دسترس قرار گرفت.  این نسخه را استودیو بریتانیایی Tarantula برای گیم بوی کالر پورت کرد. استودیویی که مدتی پس از آغاز پورت گیم بوی کالر توسط Take Two مالک راکستار خریداری شد و در سال 2002 به یکی از زیر مجموعه‌های راکستار تبدیل شد. استودیویی که نامش را به Rockstar Lincoln تغییر داد و از آن هنگام مسئول تست ، پورت و لوکالیزیشن همه عناوین راکستار است.

 این را هم باید اضافه کنیم که  هرچند سوییچ نخستین کنسول خانگی محسوب می‌شود که میزبان مجموعه GTA است اما در ابتدا اصلا قرار نبود عرضه این مجموعه برای کنسول‌های خانگی نینتندو تا این اندازه یعنی بیش از دو دهه به طول انجامد. باید بدانید که استودیو Rockstar North  خالق و توسعه دهنده مجموعه GTA که در آن هنگام با نام  DMA Design شناخته می‌شد طی بازه‌ای سخت روی پورت نسخه نینتندو 64 ؛ GTA 1 کار می‌کرد و حتی قرار بود این عنوان شاهد چندین و چند بهبود گرافیکی باشد اما در نهایت پورت نسخه نینتندو 64 این بازی به دلایل نامشخصی کنسل شد.

در همان سالی که GTA 1 برای گیم بوی کالر پورت شد ، شرکت راکستار GTA 2 را برای PC و کنسول‌های پلی استیشن 1 و دریم کست منتشر کرد. این بار هم استودیو Tarantula  به فاصله یکسال GTA 2 هم برای کنسول دستی Gameboy Color پورت شد. عجیب ترین و قابل توجه ترین نکته در مورد این نسخه حضور کرکتر زن به عنوان قهرمان اصلی داستان بود که تا به حال در سایر نسخه‌های جی تی ای تکرار نشده است و پورت گیم بوی کالر GTA 2 از این منظر منحصر به فرد است. البته این پورت از یک منظر دیگر هم منحصر به فرد است و آن هم متوسط نمره است. GTA 2 برای گیم بوی کالر با متوسط نمره 35 با اختلاف ترین بدترین نسخه تاریخ این سری به شمار می آید ؛ حتی بدتر از پورت سوییچ GTA Trilogy

بعد از عرضه فوق العاده GTA 3 برای PS2 و تبدیل شدن این مجموعه به یکی از مهم ترین فرنچایزهای صنعت بازی ، باز هم راکستار تصمیم گرفت این عنوان را برای کنسول دستی نینتندو پورت کند اما عرضه ضعیف GTA 2 برای گیم کالر ، راکستار را به این فکر انداخت که برای اولین بار یک نسخه کاملا مجزا و منحصر به فرد را برای کنسول دستی جدید نینتندو یعنی گیم بوی ادونس توسعه دهد. عنوانی با نام GTA Advance که 4 سال بعد از عرضه پورت GTA 2 برای گیم کالر یعنی در سال 2004 برای کنسول دستی Gameboy Advanced منتشر شد. این عنوان هم به مانند جی تی ای 1 و 2 بازی Open Worldی با زاویه دوربین بالا به پایین بود  ؛هرچند از برخی از ویژگی‌های نسخه‌های سه بعدی GTA که برای پلی استیشن 2 منتشر شده بوند سود میبرد.  GTA Advanced در واقع پیش درآمدی برای GTA 3 بود که وقایع آن یکسال قبل از این بازی و در لیبرتی سیتی جریان داشت. شخصیت اصلی بازی خلافکار خرده پایی به نام مایک بود که با گروه های خلافکاری مختلف لیبرتی سیتی شروع به کار می‌کند. در این بین کاراکتر مکمل GTA 3 یعنی 8-Ball هم در بازی حاضر بود اما تقریبا 90 درصد شخصیت‌های این نسخه کاملا جدید بودند. جالب اینکه این بازی دقیقا در روز عرضه GTA San Andreas برای PS2 در اختیار کاربران گیم بوی کالر قرار گرفت. از آن جالب تر اینکه GTA Advanced اولین و آخرین نسخه مجموعه GTA بود که کار ساخت آن توسط راکستار انجام نشد و این  استودیو آمریکایی Digital Eclipse بود که وظیفه ساخت این عنوان را برعهده داشت. با اینکه عملکرد GTA Advanced به شدت بهتر از پورت گیم بوی کالر GTA 2 بود اما این بازی هم در نهایت چندان مورد اقبال منتقدین و مخاطبین قرار نگرفت و متوسط نمره 68 را کسب کرد.

5 سال بعد یعنی در سال  2009 راکستار باز هم یک عنوان کاملا منحصر به از سری GTA با نام GTA Chinatown Wars برای یکی دیگر از کنسول‌های دستی محبوب نینتندو یعنی Nintendo DS روانه بازار شد. برخلاف GTA Advanced این نسخه کاملا توسط راکستار و با استاندارهای این شرکت توسعه و عرضه شد. استودیو Rockstar Leeds وظیفه ساخت این نسخه را برعهده داشت و استودیو Rockstar North روی ساخت آن نظارت کرد. این بازی در هیاهو بسیار و طی مراسم E3 سال 2008 نینتندو رسما رونمایی شد و در نهایت هم در 17 مارچ سال 2009 در اختیار کاربران نینتندو دی اس قرار گرفت. GTA Chinatown Wars نه تنها سنت عناوین دو بعدی سری را شکست بلکه یکی از بهترین نسخه‌های سری GTA  نام گرفت. بازی ای که با وجود اینکه از همان دوربین بالا به پایین استفاده می‌کرد اما به شدت مهیج و جذاب بود و تیم سازنده با نهایت بهره بردن از قابلیت‌های کنسول DS همچون صفحه لمسی و میکروفون اثری به یاد ماندنی خلق کردند. به طور کلی این نسخه مثل رویکردی مدرن و به روز شده نسبت به نسخه‌های کلاسیک بازی های جی تی ای بود. در سال 2009 عناوین این سری به کلی سه بعدی شده بودند به همین دلیل Chinatown با ویژگی‌هایی که داشت یک عنوان سرگرم کننده برای مرور خاطرات و حال و هوای بازی‌های کلاسیک این سری بود. این بازی هم به مانند بسیاری دیگر از نسخه‌های این مجموعه در لیبرتی سیتی جریان داشت و مخاطبان را در نقش شخصیتی با نام هانگ لی بود که از اعضای Triad به شمار می آمد و با ورود به لیبرتی سیتی وارد جنگ خلافکاران محله چینی ها می شد. با اینکه GTA Chinatown Wars به شدت با کیفیت بود و متوسط نمره 93 را از منتقدان دریافت کرد اما مخاطبان DS چندان از آن استقبال نکردند و در نتیجه بازی اواخر 2009 برای PSP عرضه شد. نسخه IOS هم به فاصله یک سال در اختیار کاربران قرار گرفت و در نهایت سال 2014 شاهد عرضه این بازی برای اندروید بودیم. جالب اینکه GTA Chinatown Wars آخرین نسخه این سری بود که برای کنسول‌های همراه عرضه می شد.

در همین مدت چندین عنوان از سری GTA برای دیگر کنسول‌های خانگی موجود در بازار عرضه شده بودند اما هیچکدام از عناوینی مانند GTA IV و  GTA 5 یا حتی نسخه‌های PSP که برای PS2 پورت شدند همچون GTA Vice City Stories برای کنسول‌های خانگی نینتندو مثل گیم‌کیوب و یا Wii عرضه نشدند.

بعد از این عنوان راکستار عرضه بازی‌های جی تی ای برای پلتفرم‌های نینتندو را متوقف کرد. اما به طور کامل کنسول‌های نینتندو را برای عرضه سایر عناوین خود رها نکرد.در سال 2007 این شرکت نسخه های پورت شده بازی‌های Manhunt 2 و Rockstar Table Tennis و همچنین در سال 2008 Bully را برای نینتندو Wii عرضه کرد.

نسخه پورت شده LA Noire آخرین عنوان راکستار بود که در سال 2017 برای نینتندو منتشر شد. بنابراین این بدان معنی نیست که راکستار به طور کل نینتندو را فراموش کرده است. تنها نسخه‌های سری جی تی ای بنا به دلایلی به کنسول‌های نینتندو راه پیدا نکردند. البته که رویه در نهایت با عرضه نسخه ریمستر سه گانه برای کنسول سوییچ این رویه تغییر کرد. GTA 3, Vice City و San Andreas عناوینی هستند که هواداران کنسول خانگی نینتندو حالا قادر به تجربه آن‌ها هستند. این ریمستر در تاریخ 11 نوامبر 2021 مصادف با  20 آبان 1400 برای نینتندو سوییچ، پلی استیشن 4 و 5، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و اس به همراه کامپیوتر منتشر شد و نسخه موبایلی این عنوان در تاریخ نامشخصی در سال 2022 در اختیار هواداران این عنوان قرار خواهدگرفت.

حالا باید منتظر بود و دید که آیا جی تی ای 4 و 5 را هم می‌توان بر روی کنسول خانگی نینتندو تجربه کرد یا خیر. با توجه به عرضه نسخه سه‌گانه به نظر میرسد این آخرین جی تی ای برای کنسول سوییچ نخواهد بود ؛ هرچند امیدواریم در آینده راکستار کمی بیشتر روی کیفیت عناوین ریمستر شده خود تمرکز کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا