مقاله های ویژه

آغاز عصر طلایی PlayStation

وقتی سونی 15 سال پیش در چنین روزهایی با نام تجاری PlayStation پا به عرصه بازی های رایانه ای گذاشت ، توانست تعاریف و تجربیات ما را در این صنعت تغییر دهد . 6 سال به سرعت گذشت و PlayStation 2 به قفسه مغازه ها در سرتاسر جهان حمله کرد و توانست با موفقیت چشمگیر خود لقب بهترین کنسول تمام اعصار را از آن خود کند .
در حالی که هر دو در بازاریابی و جذب مشتری بسیار موفق بودند ، چند سال بعد در حالی که PlayStation 2 همچنان به سلطه خود ادامه میداد بالای سر خود سایه PlayStation 3 را دید . دستگاهی گران که تجلی جاه طلبی های سونی و نگاه ژرف مسئولان آن به آینده بود . در سال های نخست سونی نتوانست موفقیت قبل خود را تکرار کند و همواره پشت Nintendo و Microsoft حرکت میکرد .
این پایان ماجرا برای سونی و برند پرطرفدارش نبود . سونی با عرضه PS3 Slim و کاهش قیمت 100 دلاری PS3 شاهد فروش فوق العاده و چشمگیری بود ، فروشی که روزهای موفق قبل را در ذهن طرفداران PlayStation تداعی کرد . علاوه بر عرضه PS3 Slim و کاهش قیمت ، عرضه PSP GO ، گسترش شبکه PlayStation Network ، بازی های انحصاری بزرگ و معرفی تکنولوژی دقیق Motion Controller خود ، همگان بر این باورند که روزهای سخت و ناکام PlayStation 3 به تاریخ پیوستند و سونی پای به عصر طلایی جدیدی گذاشته است .

موفقیت پلی استیشن 3 در قالب اعداد و ارقام

بر اساس آمار رسمی اعلام شده از طرف سونی ، عرضه PS3 Slim 120 Gig در ماه سپتامبر 2009 نتایج زیر را در بر داشته است :

* حدود 500000 دستگاه در ایالات متحده به فروش رفته است .
* بیش از یک میلیون PS3 Slim مدل 120 گیگ در عرض 3 هفته در تمام دنیا به فروش رفته است .
* رشد 112 درصد فروش سخت افزار نسبت به موقعیت مشابه در سال قبل
* سپتامبر 2009 ، اولین ماه که PlayStation 3 توانست Wii و XBOX 360 را پشت سر بگذارد .
* عرضه 710400 دستگاه PS3 در ماه نوامبر توسط سونی
* فروش تقریبی 320000 واحد در ماه اکتبر

آمار دیگری نیز ارائه شده است که به شرح زیر می باشد :

*  بیش از 27 میلیون PS3 در سرتاسر جهان فروخته شده است .
* از این تعداد 9 میلیون دستگاه در امریکا به فروش رفته است .
* بیش از 1000 عنوان برای PS3 در سرتاسر جهان وجود دارد .
* یش از 200 عنوان در تعطیلات سال نو که لقب بهترین Line up را نیز از ورود PS3 تا به حال به خود اختصاص داده است .

فروش در تعطیلات امسال نیز نقطه عطفی بر فروش عالی و رو به رشد PS3 در ماه های اخیر خواهد بود ، طوری که سونی به موفقیت خود در تعطیلات امسال کاملا واقف است و در Black Friday حدود 410000 دستگاه را Ship خواهد کرد .

بهترین زمان برای یک طرفدار واقعی و وفادار PlayStation

با ورود به سال 2009 میلادی ، آمادگی سونی برای کاهش قیمت و عرضه مدل جدید اجتناب ناپذیر بود . سونی می دانست که این حرکت کاملا یک ریسک حساب میشود ، به همین دلیل با تامل و تفکر عجولانه عمل نکرد و در بهترین زمان مناسب کاهش قیمت خود را اعمال کرد . ایده اصلی آشنا کردن افراد و مشتری های جدید با PS3 بود . نمایش لیست بلند بالای بازی ها و به رخ کشیدن قدرت سخت افزاری PS3 از ابزار سونی به حساب می آمد .
بنابراین ، آیا سونی موفق شد ؟ با نگاهی به فروش بالا و رو به رشد PS3 می توان جواب این سوال را به سادگی داد ، ولی پاسخ آقای John Koller ، مدیر بازاریابی بخش سخت افزار سونی نیز در نوع خودش جالب است .
” اینجا همه با چهره های خندان و بشاش قدم میزنند ” او گفت ” ما سال بسیار مهم و موفقی را پشت سر گذاشتیم . نه تنها با کاهش قیمت که سبب جذب مشتری های زیادی به PS3 شد ، بلکه ارائه بازی های انحصاری عالی سبب شد بتوانیم به خوبی جواب طرفداران و مصرف کنندگان را بدهیم ”
حرکت PS3 و قدم های آن بسیار قوی تر و مستحکم تر از پیش شده است و بهترین دوره را از آغاز عرضه تا به امروز تجربه می کند . Koller گفت سونی راجع به فروش PS3 در ماه نوامبر بسیار هیجان زده است ” ما راجع به امار و ارقام نوامبر بسیار شگفت زده هستیم و با این وضعیت Black Friday بسیار موفقی را پیش بینی می کنیم ”
هدف بسیار ساده است . فروش PS3 بیشتر از طریق معرفی مشتریان و مصرف کنندگان دارای پتانسیل . اعمال فشار روی تولید کننده ها برای هزینه بیشتر روی بازی ها به منظور تولید نرم افزار هایی تکرار نشدنی و انحصاری برای هر دو گروه Casual و Hardc0re .
با این وجود ، از آغاز نسل هفتم کنسول ها همواره این سونی بوده است که در فروش سخت افزار به دنبال Nintendo و Microsoft بوده است و وقتی از آقای John Koller راجع به این مسابقه پرسیدیم گفت ” ما هر تاثیری را برای انجام این کار اعمال خواهیم کرد ”
او در ادامه گفت ” ما از تاریخچه و گذشته خود و فروش PlayStation و PlayStation 2 کاملا اگاه هستیم . ما کمپانی موفق با فروش بالا هستیم و همواره لذت میبریم تا مصرف کنندگان را به خواسته هایشان برسانیم “

PlayStation – برندی با نیرویی در پشت

برنامه ها نشان میدهد که سونی قصد دارد به این روند موفقیت امیز خود در سال آینده نیز ادامه دهد . وقتی آقای Koller با اعتماد به نفس بالایی از به فروش رفتن محصولات خود در سال 2010 سخن می گوید میتوان این این موفقیت را دید .
” در حرکت به سمت سال جدید ما نیرویی را در پشت خود حس می کنیم . ” او در ادامه گفت ” مصرف کنندگان در سال آینده دبه شدت خواهان محصولات ما خواهند بود ”
یکی از نکاتی که سال 2010 را برای طرفداران PlayStation جالب می کند ورود سونی به دنیای کنترل های حرکتی با Motion Controller خود است . Microsoft هم سال آینده Natal را عرضه خواهد کرد . این ها در کنار کنترلر های Wii و رقابت انها می تواند در نوع خوب جال باشد .
” Motion Controller جام مقدسی در دستان بازیکنان خواهد بود . جامی که به آنها احساس وجود در متن واقعه را میدهد ” Koller در ادامه می گوید ” Motion Controller سونی دقیق ترین و جالب ترین نوع در بازار خواهد بود ”
یکی از بزرگترین ترس طرفداران PlayStation 3 این است که به محض ورود Motion Controller به بازار همه بازی های سونی را در بر بگیرد . یا حتی از این بدتر بازی مناسب برای آن وجود نداشته باشد . Koller در جواب این نگرانی به این اشاره کرد که در زمان عرضه Motion Controller لیست بازی های مناسبی برای ان وجود خواهد داشت . همچنین باید منتظر عنوان اختصاصی و غیر اختصاصی بیشتری نیز باشیم .

بازی های که Motion Controller را پشتیبانی می کنند :

Resident Evil 5
LittleBigPlanet
Pain
Flower
Hustle Kings
High Velocity Bowling
Ape Escape
Echochrome 2
Eccentric Slider
Sing and  Draw
Champions of Time
Motion Party
The Shoot
Tower

سال پیش رو در حیطه نرم افزار:

اگر شما حتی مقدار کمی راجع به Motion Controller و موفقیت آن تردید داشته باشید ، لیست نرم افزارهای سال آینده چه در بخش انحصاری و چه در بخش Multiplatform با کیفیت و زیاد است که هر کسی را با هر سلیه ای راضی و خشنود خواهد ساخت . در عوض ، چیزی که سه ماه آخر سال 2009 را از لحاظ نرم افزار قوی و مثبت ساخته است ، بازی های انحصاری و با کیفیت PlayStation 3 است . بازی هایی مانند Uncharted 2 : Among Thieves که تمام موفقیت های موجود را برای یک عنوان بدست اورد . در کنار این بازی Demon’s Souls و Ratchet & Clank : a Crack in Time عرضه شدند تا لیست عالی سال 2009 PS3 را در کنار عنوانی مانند inFAMOUS که در اواسط سال عرضه شد تکمیل کند .
با وجود بازی هایی مانند Call of Duty : Modern Warfare 2 و Uncharted 2 : Among Thieves و ترس از همزمان نشدن بازی ها با این عناوین ، بسیاری از بازی ها به سال بعد منتقل شدند . در زیر لیست بازی هایی که سال آینده به طور انحصاری برای PS3 عرضه خواهند شد مشاهده میکنید . البته لیست زیر کامل نیست و با تاییدیه های سونی کامل تر خواهد شد .

Final Fantasy XIV
God of War III
The Agency
Agent
EyePet
Eight Days – On Hold
Getaway – On Hold
Gran Turismo 5
Heavy Rain
MAG
The Last Guardian
ModNation Racers
White Knight Chronicles
akuza 3

PlayStation 2 – ده سال سلطه ، همچنان استوار

  باور اینکه یک کنسول بتواند پس 10 سال ، همچنان به سلطه خود ادامه دهد و کانون توجه ها را به خود جلب کند مشکل است ، اما PlayStation 2 ، دومین عضو از خانواده بزرگ PlayStation همچنان پس از 10 سال ادامه میدهد . PS2 تا به امروز 138 میلیون واحد در جهان فروخته است و با قیمت 99 دلار عرضه می شود . کنسولی که هنوز هم بخش مهمی از تجارت بازی های رایانه ای سونی را تشکیل میدهد . امسال 75 عنوان برای این کنسول منتشر شد و سال بعد هم برای آن بازی های زیادی عرضه خواهد شد .
فروشندگان همچنان مانند گذشته PS2 را حمایت می کنند . دلیل این حمایت جذب شدن خانواده ها به یک کنسول ارزان قیمت با بانکی بزرگ از بازی های ارزشمند و تاریخی است . کنسولی که به گفته آقای Koller دستگاهی ارزشمند برای سونی و اقتصاد به آن حساب می آید .
اما برای طرفداران سرسخت PS3 کنسول های قبلی مانند PS2 و به ویژه PS1 برای انها خاطرات خوش محسوب می شوند که حس نوستالزیک را در انها ایجاد می کند . بازیکنان می توانند بازی های PS1 را که روی شبکه PSN عرضه می شود تجربه کنند ، باری هایی که هر هفته به تعداد آنها افزوده می شود و با قیمتی مناسب در اختیار علاقه مندان قرار میگیرد .
در موزد ارقام و درآمد ، آقای Koller نظری راجع به اینکه فروش سخت افزاری PlayStation 3 برای آنها سود آور هست یا خیر ندارد . اما او به این نکته اشاره کرد که PS3 برای آنها یک کنسول ارزشمند است که با نهایت قدرت و توجه آن را حمایت خواهند کرد . ” PS3 یک کنسول بسیار پایدار است ؛ با رفتن به سال آینده و عرضه Motion Controller ، ورود به دنیای بازی های 3D و بازی های انحصاری جایگاه واقعی PS3 را خواهیم دید ”
برند PlayStation همواره قوی و استوار بوده است ، البته واضح و مشخص است که در سال های اخیر کمی با لغزش مواجه شده است . ما قویا به این موضوع معتقدیم که حرکت های بزرگی پشت سر سونی قرار دارد و با عرضه نرم افزار های با کیفیت ، معرفی پر قدرت Motion Controller ، افزایش داده های دیجیتالی و روش های دیگر ، باز هم درخشش روز های طلایی PlayStation را مشاهده خواهیم کرد .
با آروزی موفقیت روزافزون ، شادکام باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا