مقاله های ویژه

پلی استیشن 3 در سالی که گذشت

سال 2009 هم رو به پایان است . سالی پر فراز و نشیب در صنعت بازی های رایانه ای که باز هم به روند رو به رشد خود ادامه داد . این مقاله به رخداد ها ، بازی ها و اخبار PS3 پرداخته است . همچنین چشم اندازی به سال 2010 که قطعا جالب خواهد بود .

با ما همراه باشید !

عملکرد پلی استیشن 3 در سال 2009

سال 2009 میلادی ، سال Uncharted 2 : Among Thieves بود . سال عرضه PS3 Slim ، کاهش قیمت PS3 ، سال تم های متحرک و بسیاری نکات دیگر بود . با هم به سرزمین PlayStation 3 سفر خواهیم کرد تا ببینیم در سال 2009 چه اتفاقاتی در آن رخ داده است .

بی تردید سال 2009 سال PS3 بود . سیل بازی های انحصاری با کیفیت و زیبا . فروش رو به رشد و قوی PS3 و رضایت مندی هواداران در 12 ماه گذشته از عملکرد سونی همه گواه بر این موضوع هستند .

بزرگترین خبر سال 2009 عرضه مدل جدید PlayStation 3 بود . مدلی که ما آن را PS3 Slim می نامیم . ( اگر چه سونی هیچ اسمی از Slim برای این مدل به کار نمی برد و آن را PS3 می خواند ) کاهش قیمت PS3 همزمان با ورود PS3 Slim درهای فروش عالی را برای سونی گشود . با اینکه بسیاری از منتقدان معتقد بودند که این کاهش قیمت باید خیلی زودتر اعمال میشد اما با این حال ، با فروش عالی و نفوذ PS3 به خانه بسیاری از دوستداران ، همه ناکامی های گذشته به تاریخ پیوست .

در حالی که کاهش قیمت را می توان بزرگترین دلیل برای موفقیت PS3 در سال 2009 قلمداد کرد ، اما لیستی از بازی های عالی و با کیفیت هم نیمی از معمای موفقیت PS3 بود . سال با عرضه Killzone 2 شروع شد ، بازی که در Gameplay و گرافیک زبان زد خاص و عام شد و سبب شد سال با انرژی و سر و صدای زیادی برای سونی آغاز شود . بازی های انحصاری زیاد دیگری مانند inFAMOUS ، Ratchet & Clank : a Crack in Time ، GOW Collection و Demon’s Souls باعث شد تا بازیکنان سالی سرشار از بازی های انحصاری را تجربه کنند .

و سپس به Uncharted 2 : Among Thieves میریسم . عرضه Uncharted 2 برای حفظ حیات و چرخه PS3 بسیار مهم بود زیرا یکی از 3 بازی بود ( علاوه بر Gran Turismo 5 و God of War 3 ) که باعث میشد هواداران که دارای پتانسیل خرید PS3 بودند به سمت سونی و کنسول آن حرکت کنند . کاهش قیمت 100 دلاری در اواسط ماه سپتامبر و عرضه Among Thieves درست یک ماه بعد از این کاهش قیمت ، دلیلی بود بر روند چشمگیر سونی که موفقیت خود را در سال 2009 حتمی کرد .

PlayStation Network هم با عرضه بازی هایی مانند Shatter ، Fat Princess ، Braid ، Gravity Crash ، Pixel Junk Shooter ، Peggle و Critter Crunch سالی شگفت انگیز را پشت سر گذاشت . اگر چه بعضی از انها انحصاری نبودند ولی نمی توان منکر کیفیت بسیار بالای انها شد .

اما این همه چیز نبود . در سال 2009 عنوان مولتی پلتفرم زیادی به سوی قفسه مغازه ها حمله ور شدند که بعضی از انها مانند Call of Duty : Modern Warfare 2 ، Batman : Arkham Asylum ، Street Fighter IV و Assassin’s Creed بازی های زیبایی بودند که سب خالی شدن کیف پول من و شما شدند .

سونی در E3 هم نمایش خیره کننده ای داشت . معرفی بازی بعدی Team ICO با نام The Last Guardian گواه بر موفقیت سونی در سال 2009 بود . سونی با این نمایش نشان داد که این همه چیز نیست و سونی جواب هواداران خود را خواهد داد .

سال 2009 ، پایان غمگینی هم داشت . تعطیلی برخی از استدیو ها و لغو شدن بازی ها علت این غمگینی بودند . اگر چه سونی توانست تیم خود را منسجم نگه دارد و ساختار خود را حفظ کند که همین سسب خوشحالی طرفداران PS3 شد .

در سال 2009 سونی موفقیت چشمگیری داشت و روزهای ناکام خود را پشت سر گذاشت و همین موفقیت احساس خوبی به هواداران داد . PS3 راه درازی در پیش دارد همانطور که مدیران ارشد سونی به این موضوع اشاره کردند که اهداف انها داز مدت خواهند بود . وقتی سال خوبی را پشت سر میگذارید و وقتی به آینده و عناوینی همچون Gran Turismo 5 ، The Last Guardian و God of War III ( همچنین بازی های بزرگی که نام انها برده نشد ) نگاه می کنید روزهای موفقیت را ادامه دار و مستمر میبینید .

5 خبر و رخداد مهم سال 2009 برای پلی استیشن

 عرضه Netflix و Facebook برای PlayStation 3 :

شاید یکی از بزرگترین نکات قابل تامل در این نسل ، استفاده وسیع از هر گونه وسیله برای ارتباط بازیکنان با یکدیگر و جهان است . PlayStation 3 به طور رسمی Netflix را تجربه کرد . اگر چه که این سیستم در حال حاظر نیاز به استفاده از دیسک مخصوص دارد اما نسخه نرم افزاری آن سال بعد عرضه خواهد شد . همچنین Facebook برای PS3 عرضه شد و شما می توانید رخدادهای PS3 ، خرید های خود از شبکه PSN و همچنین Trophy هایی را که به دست می آورید با همه افراد به اشتراک بگذارید .

تایید عرضه Final Fantasy XIV Online :

 قبل از عرضه Final Fantasy XIII ، در E3 امسال Square Enix نسخه بعدی این بازی را که یک MMO Online خواهد بود را برای PS3 و PC معرفی کرد . اگر چه که این عنوان حالت Single Player نخواهد داشت اما این چیزی از مهم بودن تایید شدن آن کم نمی کند .

معرفی The Last Guardian :

استدیو های کمی هستند که مانند Team ICO در قلب هواداران PlayStation جا داشته باشند . کارهای این استدیو همواره بی همتا و بی نظیر بوده اند و دلیلی هم نیست که Team ICO به این رویه در مورد The Last Guardian ادامه ندهد . شاید تایید نسخه بعدی این بازی به اندازه نسخه بعدی Call of Duty یا Halo سر و صدا نداشت اما مشکلی نیست . بازی های Team ICO همواره یکی از عناوینی بوده است که طرفداران PlayStation به انها می بالند .

معرفی Motion Controller در E3 :

 کنسول این نسل Nintendo یعنی Wii با استفاده ساده از حسگر های حرکتی در بازی به موفقیت چشمگیری دست پیدا کرد . اگر چه که سونی هم با SIXAXIS از این قابلیت استفاده کرد اما هرگز نتوانست به جایی که خواهان آن بود برسد . روز بعد از آنکه Microsoft در کنفرانس خود Natal را به همگان معرفی کرد ، سونی Motion Controller خود را پس از مدت ها شایعه و خبرهای ضد و نقیض کاملا Real Time معرفی کرد . دستگاهی که قابلیت عکس العمل 1 : 1 را دارد . ( یعنی هر کاری که شما انجام می دهید ، بدون تاخیر ، عینا انجام می شود ) قطعا این دستگاه خیلی بیشتر از SIXAXIS تاثیرگذار خواهد بود و در آینده باید شاهد استفاده از این دستگاه در انواع بازی های اختصاصی و غیر اختصاصی باشیم .

 PS3 Slim و کاهش قیمت :

بزرگترین مشکل PS3 از بدو ورود به بازارهای جهانی ، قیمت بالای آن بود . هر وقت Sony قیمت دستگاه خود را کاهش میداد به دنبال آن ماکروسافت هم اینکار را انجام میداد . این دلیلی شد بر مقایسه قیمت PS3 با کنسول های دیگر و قرار گرفتن PS3 در رده آخر ، اما مدل تازه وارد PS3 یعنی PS3 Slim همه چیز را تغییر داد . PS3 Slim با قیمت 299 دلاری به بازارهای جهانی وارد شد و باعث موفقیت بسیار زیاد سونی در واپسین ماه های سال 2009 شد . موفقیتی که جایگاه PS3 را بسیار ارتقا داد .

بازی های برتر پلی استیشن 3 در سال 2009

 Uncharted 2 : Among Thieves

Uncharted 2 : Among Thieves یکی از بهترین بازی های PS3 تا به امروز بوده است که شما را مجبور به تجربه داستان ماجراجویی های Nathan Drake می کند . دومین شماره این بازی نه تنها قدرت Naughty Dog را در به تصویر کشیدن گرافیک زیبا و چشم نواز نشان داد بلکه ترکیبی زیبا از Action و Adventure را به ارمغان آورد . کنترل Nathan Drake تجربه ای زیبا و تکرار نشدنی به حساب می آید . تجربه ای که با Platforming و حل پازل های خلاقانه همراه است . همچنین وجود Multiplayer وسیع و زیبای بازی شما را مدت ها در صحنه نبرد نگه خواهد داشت .

Modern Warfare 2

در حالی که اختلاف نظر درباره نسخه PC بازی تا حدی بالا رفت که فضای حاکم بر نسخه PC بازی متشنج شد و هواداران این بازی را محروم کردند اما با این حال باز هم Modern Warfare 2 تجربه ای ناب از یک بازی Action با صحنه های سینمایی ایست که دست کمی از فیلم های تراز اول Hollywood ندارد . قطعا فرار با Snowmobile یا جنگ در Washington DC بسیار زیبا و خاطره انگیز خواهد بود . اماده باشید سرباز ها ، جهان به شما احتیاج دارد !

BlazBlue : Calamity Trigger

سال 2009 سالی پربار برای طرفداران سبک Fighting بود . با عرضه بازی هایی همچون Street Fighter IV ، Tekken 6 و Marvel vs. Capcom 2 در 2009 بازار بازی های Fighting داغ بود . در بین این همه بازی اسم و رسم دار ، Arc System یک بازی 2D Fighting را به بازار عرضه کرد . BlazBlue : Calamity Trigger در همه المان های یک بازی Fighting عالی بود . گیم پلی با مکانیسم بی نظیر ، شصخیت پردازی بسیار قوی و داستان پردازی با استفاده کامل از صدای شخصیت ها همه و همه باعث شدند BlazBlue در بین این همه بازی موفق باشد .

Demon’s Souls

گاهی اوقات بازیکن ها خشم خود را در یک عنوان خسته کننده نشان می دهند . گاهی اوقات بازی ها از این المان برای به چالش کشیدن بازیکن ها استفاده می کنند . Demon’s Souls یک بازی بسیار سخت و در عین حال زیباست که بازیکن ها را درگیر سختی خود می کند و انها را به مبارزه دعوت می کند . Demon’s Souls گر چه بسیار مشکل و طاقت فرساست اما آنقدر زیبا و مرموزانه طراحی شده است که این مشکل بودن بیش از حد بازی کاملا برعکس عمل می کند و بازیکن را در متن واقعه قرار می دهد . بازیکنی که بارها و بارها شکست میخورد و به امید یافتن راز تاریکی باز هم به مبارزه ادامه می دهد . این دلیلی بر این است که Demon’s Souls یکی از بهترین بازی های عرضه شده برای PS3 در سال 2009 است .

God of War : Collection

بازیکنانی که به هر دلیلی تجربه GOW و GOW II را از داست دادند ، Collection فرصت مناسبی است تا قبل از عرضه God of War III با گذشته Kratos بیشتر اشنا شوند . بازی با گرافیک بهتر ، روی 60 فریم اجرا می شود که قطعا لذت بخش خواهد بود . همچنین بازی از سیستم Trophy نیز پشتیبانی می کند و می تواند تا زمان عرضه GOW III علاقه مندان را سرگرم نگه دارد .

Killzone 2

یک Shooter جذاب و فوق العاده با خشونت بالا که توانست مشخصه های جدیدی برای یک بازی FPS تعریف کند . با یک Single Player جذاب و Multiplayer با کلاس بندی های مختلف می تواند تا مدت ها شما را سرگرم کند .

Batman : Arkham Asylum

می توان Arkham Asylum را بهترین بازی خواند که از روی داستان های کمیک ساخته شده است و قطعا خیلی سخت است که با آن مخالفت کرد . Arkham Asylum طولانی ترین شب Batman و مبارزه او با جوکر در جهنم Asylum را با زیبایی هر چه تمام تر به تصویر کشید .

Street Fighter IV

کپکام با دمیدن روح تازه ای در بازی Fighting افسانه ای خود یعنی Street Fighter ، چهارمین شماره ان را برای کنسوال های نسل هفتم خلق کرد . یک بازی با بالانس و گیم پلی منحصر به فرد که هر کسی از تجربه آن لذت خواهد برد .
Assassin’s Creed II : قاتل این بار با شخصیتی جدید پا به قرون وسطی میزارد . بازی با مبارزات زیبا و گیم پلی فوق العاده که سبب شد یکی از بهترین بازی های 2009 نام بگیرد .

inFAMOUS

یک بازی قهرمانی زیبا که با استفاده از قدرت بی نهایت برق دست شما را برای هر انتخابی باز میگذارد . بازی با داستان زیبا که شما باید انتخاب کنید ، خوب باشید یا بد !

نگاهی به سال 2010

در حالی که سال 2009 سالی عظیم و سرشار از موفقیت برای PlayStation 3 بود اما به نظر میرسد 2010 حتی بزرگتر و عظیم تر باشد . با نگاهی فقط به بازی های انحصاری سونی در سال آینده می توان این موفقیت را در 12 ماه پیش رو به راحتی پیش بینی کرد .

از آغاز سال 2010 میلادی شروع کنیم ، جایی که بازی عظیم 256 نفر Zipper Interactive یعنی MAG منتشر خواهد شد . به دنبال آن بازی داستانی و زیبای Quantic Dream یعنی Heavy Rain به بازار خواهد آمد . Kratos در مارچ 2010 باز میگردد تا داستان جنگاوری های خود را در سومین شماره از God of War III به اتمام برساند . بازی که به عقیده بسیاری از منتقدین بازی است که بیشترین منتظر را در بین بازی های دیگر دارد . سپس مدتی بعد Gran Turismo 5 منتشر خواهد شد . ( بازی 31 مارچ در ژاپن عرضه خواهد شد ) ModNation Racer نیز در این بازه زمانی به بازار خواهد آمد . بازی با سبک Racing که همانند LittleBigPlanet اختیار ساخت خلاقیت های خود را خواهد داشت .

دو عنوان بزرگ دیگر PS3 در سال آینده هنوز تاریخ عرضه دقیق و مشخصی ندارند ، ولی احتمال می رود بعد از این بازی ها عرضه شوند . عنوان انحصاری Rockstar یعنی Agent و Last Guardian ساخته استدیو افسانه ای Team ICO که همه ما منتظر تجربه این بازی هستیم .

همه عناوین بالا به طور انحصاری برای PS3 منتشر خواهد شد . با نیم نگاهی به بازی های مولتی نیز می توان فهمید که دست کمی از بزرگی بازی های انحصاری ندارند . عناوینی مانند Bioshock 2 ، Bayonetta ، Final Fantasy XIII ، Dead Rising 2 ، Red Dead Redemption ، Max Payne 3 ، Rage و Fallout : New Vegas و بیشمار بازی دیگر که همه و همه سالی پر بار را رقم خواهند زد .

نکته قابل توجه دیگر در سال 2010 عرضه Motion Controller است . عرضه ای که بنا بر گفته سونی در بهار 2010 شاهد آن خواهیم بود . Motion Controller سونی جوابی برای Wii Remote و Microsoft’s Natal خواهد بود . کنترلری که حرکات شما را کاملا همزمان و Real Time اجرا خواهد کرد . باید منتظر باشیم و ببینیم که تجربه بازی ها با Motion Controller چقدر جالب خواهد بود اما چیزی که واضح است مهم بودن این کنترلر و عرضه آن است .

پیشبینی اینکه سونی در سال آینده چه بازی هایی را تایید و معرفی خواهد کرد بسیار سخت و مشکل است . اگر چه بسیاری پیش بینی می کنند سونی در E3 سال آینده Twisted Metal را برای PS3 معرفی خواهد کرد . می توان در E3 منتظر تایید Resistance 3 نیز باشیم . بازی که شایعات آن راجع به بیلبوردی که در اینترنت پخش شد ، این معرفی را بیش تر از پیش محتمل می کند .

با تمام این تفاسیر ، باید منتظر بمانیم تا ببینیم سال 2010 چه چیزی برای ما به ارمغان خواهد اورد . تمام نکاتی که ما اشاره کردیم تنها به 3 ماه اول سال تعلق دارد و فضای خالی بسیاری در تقویم سال آینده وجود دارد که با بازی ها و رخداد های تایید نشده زیادی پر خواهد شد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا