تاریخچه کنسول های بازی

معرفی کنسول دستی PS VITA

همانطور که تاکنون برای همگان آشکار شده است، این نسل رو به پایان است و نهایتاً تا دو سال آینده دوام خواهد آورد. یکی از کنسول های دستی که تاثیر بسزایی بر پیشرفت این نسل و بازی های آن گذاشته، بی شک PSP است که در ماه مارس سال 2005 از سوی سونی در سراسر جهان عرضه گردید. تا قبل از انتشار PSP، گیمرها کنسول دستی قدرتمند و با کیفیتی را همانند آن مشاهده نکرده بودند و از این رو PSP مورد حمایت جمع کثیری از گیمرها قرار گرفت و طرفداران زیادی را در گوشه گوشه ی جهان، در همان سال های اولیه ی عرضه اش کسب نمود. حال سال 2011 است و بیش از 6 سال از ورود این کنسول فوق العاده به عرصه ی بازی سازی می گذرد و دیگر واحد پردازش گرافیکی و پردازنده ی آن توان ارضا کردن گیمران و دوستداران PSP را ندارند.

چندی پیش شایعات بسیاری در مورد کنسول دستی جدید سونی در سایت ها و مجلات مختلف جریان گرفت و سپس سونی با نمایش تصاویری از کنسول دستی جدیدش به تمام شایعات موجود پایان داد. این کمپانی از همان ابتدا نام این کنسول را آشکار نمود و آنرا با اسم رمز ( Next Generation Portable به اختصار: NGP ) خواند. تا قبل از ماه ژوئن امسال و پیش از شروع بزرگترین نمایشگاه بین المللی بازی های رایانه ای به نام 2011 E3، هنوز هم طرفداران این کنسول آنرا با نام رمز NGP می شناختند تا اینکه طی نمایشگاه E3 2011، سونی در کنفرانسش نام اصلی کنسول دستی جدیدش که PlayStation VITA بود را مشخص نمود. بسیاری از گیمرها تنها با دیدن ظاهر این کنسول و فهمیدن نام چند عدد از بازی های آن و بدون اینکه خبری از نوع سخت افزار و پردازنده های آن داشته باشند، علاقه ی زیادی به PS VITA پیدا کردند و از همان شروع معرفی این کنسول دستی، برای عرضه ی آن لحظه شماری نمودند. حال در این مقاله قصد داریم شما را با سخت افزار، ظاهر و مشخصات کلی کنسول دستی سونی، یعنی PS VITA آشنا سازیم. امیدواریم تا آخر این مقاله همراه ما باشید و اگر از دوستداران تاریخچه کنسول های بازی هستید این بخش را هم مشاهده کنید.

 اگر برای اولین بار به PS VITA نگاهی بیندازید، صفحه ی نمایشگر مقاوم 5 اینچی OLED آن، چشمتان را درگیر خود می کند. رزولوشن صفحه 960×544 بوده و این نمایشگر 5 اینچی قابلیت Touch Screen را نیز پشتیبانی می کند و از ویژگیهای بسیاری مانند ضد خش بودن و مقاومت بسیار در اثر ضربات مختلف بهره مند می باشد. ناگفته نماند صفحه ی نمایشگر PS VITA، مالتی تاچ است و سونی ساخت این خاصیت فوق العاده و ضروری بر روی این نمایشگر 5 اینچی را بیشتر برای انجام بازی های متفاوت، ساده و البته دو نفره انجام داده است. اگر دیدمان را از صفحه ی نمایشگر آن به دیگر قسمت های جلوی کنسول دستی PS VITA منعکس سازیم، همانند PSP و دسته ی دیگر کنسول های سونی، به چهار دکمه ی مثلث، دایره، ضربدر و مربع بر می خوریم. سونی باز هم دست از این چهار علامت مخصوص خود بر نداشته و قصد دارد آنها بر روی PS VITA نیز وجود داشته باشند. شایان ذکر است برای راحت تر بازی کردن، این چهار علامت در قسمت بالای سمت راست کنسول تعبیه شده اند. در قسمت بالای سمت چپ کنسول نیز D-Pad وجود دارد که با چهار دکمه ی بالا، پایین، چپ و راست برای بازی کردن دیده می شوند. اینبار بر خلاف آنالوگ PSP، آنالوگ های بر آمده تر و بزرگ تری بر روی این کنسول دیده می شود که در سمت چپ و راستِ وسط کنسول قرار دارند.

گاهی اوقات در انجام بازی هایی مانند فوتبال با شوک PSP، به مشکلاتی همانند در رفتن شوک و عرق کردن زیادی دست بر می خوردیم، زیرا شوک PSP بسیار کوچک بود و بر آمدگی کمی نسبت به سطح کنسول داشت اما اینبار خوشبختانه با وجود بر آمدگی شوک ها و البته Dual-Shock شدن کنسول دستی PS VITA، انجام بازی ها برایمان راحت تر و لذت بخش تر خواهد شد. دو دکمه ی Select و Start در زیر آنالوگ سمت راست تعبیه شده اند و رو به روی آنها نیز دکمه ی مخصوص PS Home وجود دارد که لوگوی رسمی PlayStation بر روی آن مدرج گشته است. طبق گفته ی سونی اینبار برای هرچه بهتر شدن صدای کنسول، تلاش های بسیاری کرده اند و بدین منظور نیز دو اسپیکر استریو با سایز نسبتاً کوچک در طرفین کنسول مشاهده می شود که صدای بلندی را نسبت به سایز و ابعاد PS VITA پخش می کنند. دوربین جلویی کنسول یا Front Camera هم بالای سمت راست آن بکار رفته که بیشتر برای چت تصویری و چت در حین بازی کردن ساخته شده است، البته می توان حدس زد از آن برای عکس برداری هم بتوان بهره برد. علامت مخصوص SONY نیز در قسمت بالای سمت چپ کنسول به چشم می خورد که به صورت برجسته و بسیار زیبایی بکار رفته است. همچنین نماد رسمی PS VITA هم در زیر صفحه ی نمایشگر 5 اینچی و به طور برجسته طراحی شده است.

در قسمت پشت کنسول نیز ابتدا دوربین عقبی یا Rear Camera به چشم می خورد که به نظر می رسد برای عکس برداری شخصی و چت های متفاوتی که PS VITA داراست، ساخته شده است. Touch Pad خازنی دیگری نیز که بیش از نصف فضای پشت کنسول را به خود اختصاص داده در پشت آن دیده می شود که با چهار علامت مثلث، داره، ضربدر و مربع منقش شده است. دو فرو رفتگی هم در طرفین پشت کنسول دیده می شود که به نظر می رسد برای بهتر حمل کردن کنسول و خوش دست تر شدن آن، طراحی شده اند. باز هم شاهد علامت رسمی PlayStation در پشت کنسول و در زیر Touch Pad آن هستیم. در قسمت بالای دستگاه دو دکمه ی L و R دیده می شود که یکی از چندین دکمه ی اصلی دسته های سونی می باشند. دکمه ی Power نیز که برای خاموش و روشن کردن PS VITA استفاده می شود در قسمت بالای کنسول جای دارد. کنار دکمه ی Power هم، دو دکمه ی – و + صدا دیده می شود که به منظور کم و زیاد کردن صدای بازی و صدای فایل های صوتی شما طراحی شده است. در قسمت پایین کنسول هم ابتدا خروجی Multiuse Connector به چشم می خورد که کنار آن هم ورودی دیگری برای اتصال هدفون و یا میکروفون بکار رفته است. خروجی شارژ هم کنار دیگر خروجی های پایین کنسول وجود دارد. همچنین دو دستگیره در طرفین پایین PS VITA وجود دارد که برای آویزان کردن بند به آن بکار رفته اند. به طور کلی سونی سعی داشته تا بیشتر دکمه ها، به غیر از خروجی های کنسول را در قسمت جلویی کنسول جای دهد و از شلوغ کردن دیگر قسمت ها پرهیز کند.

ضخامت این کنسول دستی 18.6 میلی متر بوده و طول آن نیز 182 میلی متر می باشد. همچنین ارتفاع این کنسول 83.5 میلی متر است. ابعاد PS VITA به بهترین صورت ممکن می باشند که هم در هنگام بازی کردن و هم در حمل کنسول به ما کمک بسیاری می کنند و آسایش ما را فراهم خواهند کرد. قابلیت های دیگری مانند Motion Sensor و Six-Axis Sensor نیز در این کنسول وجود دارند.

شاید در اولین نگاه به کنسول دستی PS VITA، فکر انجام بازی های 3D به ذهنتان خطور کرده باشد. اما این تکنولوژی پیشرفته بر روی PS VITA پیاده سازی نخواهد شد که مطمئناً پرهیز از این امر از سوی سونی جریان داشته است. یکی از دست اندرکاران سونی چندی پیش در یک مصاحبه اذعان داشت که علت عدم وجود قابلیت 3D در PS VITA تنها یک چیز است و آن هم چیزی جز انجام بازی های ناب و بدون کمترین مشکل نیست. سونی اشاره داشت که اگر ما این قابلیت را وارد کنسول دستی جدیدمان کنیم، قطعاً با تجربه ای نو و تکنولوژی پیشرفته ای رو به رو نخواهیم بود و همین امر در آینده ممکن است باعث اعتراض طرفداران ما شود. همچنین سونی گفت که ابتدا قصد داشتیم تکنولوژی 3D را در این کنسول پیاده سازی کنیم، اما قابلیت هایی که ما در کنترل و صفحه ی نمایشگر 5 اینچی آن قرار دادیم، سازگاری کاملی با 3D نخواهد داشت. سونی با بسنده کردن به علل های مذکور راه ورود 3D در PS VITA را مسدود ساخت.

کنسول دستی سونی، یعنی PS VITA از سخت افزار قدرتمندی بهره مند است که با استفاده از آن می توانید بازی های فوق العاده ای را با کیفیت و گرافیکی بهتر نسبت به PSP انجام دهید. واحد پردازش گرافیکی این کنسول ( Graphics Processing Unit یا GPU ) بسیار عالی و مدل SGX543MP4+ می باشد که گرافیک فوق العاده ای را نسبت به اندازه و صفحه ی نمایشگر کنسول در اختیارتان خواهد گذاشت. همچنین واحد پردازش مرکزی ( Central Processing Unit یا CPU ) این کنسول (ARM® Cortex™- A9 core (4 core می باشد که توسط شرکت ARM ساخته خواهد شد. به طور کلی می توان ادعا نمود که PS VITA از پردازنده های گرافیکی و پردازشی قدرتمندی بهره مند است که کمترین مشکلی را برایتان، چه در حین انجام بازی و چه در استفاده از دیگر کاربردهای آن، ایجاد نخواهد کرد. همانطور که مستحضر هستید، PS VITA از بهترین ارتباطات بی سیم پشتیبانی می کند. اولین ارتباط بی سیمی که در PS VITA از آن بهره گیری شده است، (Mobile Network Connectivity (3G می باشد که با استفاده از آن می توانید در هر موقعیت و مکانی که قرار دارید به شبکه ی PlayStationNetwork اتصال پیدا کنید. دیگر رابط بی سیمی که در PS VITA قابل مشاهده است و از آن به عنوان پر کاربردترین ویژگی یاد می شود، قابلیت Wi-Fi می باشد که بسیار قوی و با حالت زیر ساخت فوق العاده بر روی این کنسول پیاده سازی شده است. با استفاده از این ویژگی نیز می توانید با بهره گیری از اینترنت وایرلس منزلتان و یا اینترنت محل کارتان به شبکه جهانی PlayStationNetwork متصل شوید و به صورت آنلاین با دوستانتان به انجام بازی های مولتی پلیر بپردازید. همچنین این کنسول دارای نسخه ی 2.1 بلوتوث نیز می باشد که شامل A2DP، AVRCP و HSP می شود و با استفاده از بلوتوث PS VITA قادرید فایل های تصویری، صوتی و کلیپ هایی را که می خواهید، از گوشی های موبایل و PS VITAـی دوستانتان دریافت نمایید و یا چیز هایی که می خواهید را برای آنان ارسال کنید.

سیستم GPS موقعیتی نیز در این کنسول با امکانات متفاوتی وجود دارد که می توانید از آن استفاده های زیادی ببرید. همچنین قابلیت GPS دیگری به نام Near در PS VITA دیده می شود که بسیار پرکاربرد و لذت بخش است. با استفاده از Near، برای شما مقدور است که مشاهده کنید دوستانتان در چه موقعیت و مکانی قرار دارند و جالب تر از آن می توانید تشخیص دهید که در حال انجام چه بازی هستند. شاید در حین انجام بازی پس از مدتی خسته شوید و بخواهید برای مدتی به خود آنتراک دهید. در اینجا دیگر لازم نیست بازی را سیو کرده و از آن خارج شوید، می توانید برای تفریح به قسمت LiveArea کنسولتان وارد شده و در آنجا با دوستانتان که در حال انجام بازی هستند چت کرده و ارتباط بر قرار کنید. هر بازی که برای PS VITA منتشر می شود، دارای Live Area مخصوصی است که تصویری از خود بازی پشت آن صفحه، نمایش داده می شود. این قابلیت نیز یکی دیگر از ویژگی های جالب PS VITA است. شایان ذکر است که PS VITA قابلیت استفاده از سیم کارت را دارد، اما نمی توان از آن به عنوان تلفن همراه استفاده نمود. طبق اظهارات سونی، بازی های این کنسول دستی بر روی مموری هایی که توسط خود سونی ساخته می گردد عرضه می شوند که در حجم های متفاوتی هستند و سازندگان با توجه به حجم بازی هایی که می سازند می توانند از آنها استفاده نمایند. همچنین باتری این کنسول دستی را نیز بدون باز کردن خود کنسول، نمی توان تعویض کرد، زیرا Touch Pad پشت PS VITA مانع از این کار می شود.

تاکنون چندین بازی از شرکت های First و Third Party متفاوتی برای این کنسول تایید و به نمایش در آمده اند. همچنین ناشران بزرگی مانند Ubisoft ،EA و … هم، در ساخت و انتشار بازی برای PS VITA اعلام همکاری نموده اند. بازی های انحصاری مانند Uncharted: Golden Abyss و LBP برای این کنسول تایید شده اند و نمایش هایی نیز تاکنون از آنها مشاهده نموده ایم. همچنین بازی ساز معروف، یعنی Hideo Kojima هم قصد ساخت پروژه ی جدیدی را برای PS VITA دارد. عناوین دیگری هم مانند COD ،KZ و Resistance نیز برای آن تایید شده اند. به طور کلی می توان پی برد که PS VITA در هنگام عرضه و پس از آن نیز، از مشکل بزرگ فقر بازی پیروی نکند و بازی های متفاوتی در ژانرهای مختلف بر روی مموری های مخصوص برای PS VITA عرضه گردند.

قیمت مدل Wi-Fi این کنسول دستی تاکنون از سوی سونی در نمایشگاه E3 2011 که در ماه ژوئن برگزار شد، 250 دلار اعلام شد و مدل 3G آن هم با قیمت 299 دلار به فروش خواهد رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا