مقاله های ویژه

کاهش شدید فروش کنسول‌های ایکس باکس

بر کسی پوشیده نیست که مایکروسافت در جنگ کنسول‌ها شکست خورده، همانطور که فیل اسپنر در جریان دادگاه مایکروسافت در پرونده خرید اکتیویژن – بلیزارد این موضوع را تایید کرده بود، اما در ماه‌های اخیر کاهش فروش کنسول‌های ایکس باکس به ویژه در اروپا بسیار چشمگیر بوده است.

طبق اطلاعات جدیدی که توسط GI.biz منتشر شده، پلی‌استیشن 5 با رشد فروش فوق‌العاده 143 درصدی نسبت به اکتبر سال گذشته، در صدر جدول فروش ایستاده است. نینتندو سوییچ که 7 سال از عرضه آن به بازار میگذرد علیرغم کاهش 20 درصدی فروش نسبت به سال گذشته، در جایگاه دوم قرار دارد. اما ایکس باکس سری ایکس و اس با کاهش فروش 52 درصدی روبرو شده‌اند.

حتی در مقایسه فروش ماه به ماه هم Xbox در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد. فروش PS5 و نینتندو سوییچ در ماه اکتبر نسبت به سپتامبر سال جاری به ترتیب 11 و 10 درصد افزایش یافته است اما در همین بازه زمانی فروش Xbox حدود 20 درصد کاهش داشته است. این در حالی است که عنوان بزرگ و انحصاری ایکس‌باکس یعنی استارفیلد در ماه سپتامبر به بازار عرضه شده و در مقابل بازی‌های Marvel’s Spider-Man 2 و Super Mario Bros. Wonder به ترتیب برای کنسول‌های پلی استیشن 5 و نینتندو سوییچ در اکتبر منتشر شده‌اند و هر دو بازی رکوردهای فروش را شکستند.

کنسول Xbox Series X/S

آقای Chris Dring مدیر بخش بازی‌های B2B در GI.Biz در پاسخ به این سوالات که چرا Xbox Series X و S همچنان در اروپا با مشکل مواجه هستند و چه عواملی باعث کاهش چشمگیر میزان فروش کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت در قاره سبز شده‌اند در مصاحبه‌ای که با IGN داشته دلایلی را مطرح کرده است.

او کمبود کنسول جهت عرضه در بازار را یکی از دلایل این موضوع میداند و البته باید به این موضوع توجه داشت که کنسول‌های ایکس باکس هرگز در اروپا به عنوان لیدر بازار محسوب نمیشوند. طبق اطلاعات موجود در ماه فوریه تنها 20 درصد از بازار در اختیار ایکس باکس بوده است. با این حال، حتی در بریتانیا، که بازاری بسیار رقابتی‌تر برای ایکس‌باکس است هم سال سختی بوده است، طوری که فروش Xbox Series S و X نسبت به تاریخ مشابه در سال گذشته 23 درصد کاهش یافته است.

یکی از مسائلی که اغلب توسط گیمرها به آن اشاره می‌شود، عدم وجود بازی انحصاری‌های پرطرفدار برای این کنسول است. در حالی که استارفیلد در ماه سپتامبر  به بازار عرضه شد و در کمتر از سه هفته به  10 میلیون بازیکن رسید، اما به نظر نمیرسد که تاثیر چندانی بر میزان فروش این کنسول‌ها گذاشته باشد.

طبق اطلاعاتی که مایکروسافت منتشر کرده است، این شرکت در زمینه انتشار بازی‌های اختصاصی موفق عمل نکرده است. بازی Halo Infinite که با یک سال تاخیر در نوامبر 2021 عرضه شد، نسبت به سایر عناوین این سری موفق نبود. همچنین ردفال یک فاجعه تمام عیار بود که استودیو سازنده این اثر یعنی Arkane همچنان با ارائه بسته‌های الحاقی در تلاش برای رفع مشکلات و بهبود تجربه این اثر است. در کنار این عناوین می‌توان به بازی‌های موفقی همچون Hi-Fi Rush و Pentiment اشاره کرد که مورد تحسین منتقدان قرار گرفتند، اما این بازی‌ها به تنهایی نمیتوانند در میزان فروش کنسول‌ها تاثیر گذار باشند.

پس از خرید فوق‌العاده ۶۹ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد، سازنده سری Call of Duty، به نظر می‌رسد که در ادامه Game Pass به یک سرویس اشتراکی جذاب‌تر تبدیل شود. اما این مهم به زمان نیاز دارد زیرا بازی‌هایی مانند دیابلو 4 و کالاف دیوتی مدرن وارفر 3 زودتر از سال 2024 به گیم‌پس نخواهند آمد.

با این حال، مایکروسافت که استودیوهای فراوانی را در اختیار دارد در تلاش است تا بازی‌های اختصاصی بیشتری همچون Fable, Hellblade 2 و Aowed را عرضه کند اگرچه هنوز مدت زمان زیادی تا انتشار این عناوین باقیمانده. در حالی که انتشار این عناوین می‌تواند به فروش بیشتر کنسول‌های ایکس باکس کمک کند، کریس درینگ معتقد است که مایکروسافت سیاست خود مبنی بر عدم تمرکز کامل بر روی کنسول‌ها را با صرف انرژی بیشتر برای PC و موبایل دنبال خواهد کرد.

به گفته Dring کامپیوتر و موبایل پلتفرم‌های مورد استقبال در سراسر اروپا هستند و راه موثرتری برای مایکروسافت جهت دسترسی به گیمرها در این بازارها خواهند بود. با خرید اکتیویژن بلیزارد، این شرکت اکنون یکی از قدرتمندترین شرکت‌های بازی سازی اروپا است، فقط به روشی متفاوت.

بر اساس اسناد فاش شده، مایکروسافت قصد دارد تا در سال 2024 کنسول‌های به روز شده یا همان نسخه‌های میان‌ نسلی Xbox Series X و S را عرضه کند. برای پاسخ به این سوال که آیا کنسول‌های میان نسلی ایکس باکس میتوانند جان تازه‌ای به Xbox دهند باید منتظر ماند.

آریا پیروز

گیم و تکنولوژی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا