مقاله های ویژه

گزارش اختصاصی بازی سنتر از مراسم Xbox Games Showcase

همانند سال‌های قبل، امسال هم این فرصت را داشتم تا از نزدیک به محل برگزاری شوکیس مایکروسافت در شهر لس آنجلس سفر کنم. ایکس باکس طبق سنت چند سال اخیر خودش سالن Nova در قلب شهر لس-آنجلس را به برگزاری شوکیس ایکس‌باکس اختصاص داده بود. در این همایش سالانه که با نام Xbox Fanfest  برگزار میشه، طرفداران برند ایکس‌باکس این شانس را پیدا می‌کنند که از نزدیک شوکیس مایکروسافت رو به صورت زنده تماشا و بعد از آن با سازندگان، مدیران و دیگر طرفداران برند، این روز را جشن بگیرند و به صحبت و بازی بپردازند. من هم از طرف تیم بازی‌سنتر تصمیم گرفتم به عنوان یک نماینده از کشور ایران در همایش شرکت کنم و با بازی‌سازان و مدیران مختلف هم صحبت شوم. در ادامه با ما همراه باشید تا از لحظه شروع تا پایان این همایش رو برای شما از دید سایت بازی‌سنتر بازگو کنیم.

آیتم ویدیویی این مطلب را در یوتوب تماشا کنید

ساعت ۶ صبح به وقت لس-آنجلس به محل برگزاری شوکیس رسیدم. از همان طلوع خورشید، صد ها نفر منتظر باز شدن درها و ورود به سالن برگزاری شوکیس بودند. مایکروسافت تنها حدود ۵۰۰ نفر از علاقمندان به ایکس‌باکس را انتخاب کرده بود تا در این مراسم شرکت کنند. حدود ساعت ۸ صبح در ها باز شدند و وارد سالن مایکروسافت شدم. چهره‌های شناخته‌شده ای در سالن حضور داشتند. از فیل اسپنسر مدیر ایکس‌باکس گرفته تا تاد هاوارد از بتزدا، دن گرین‌والت برای عنوان فورتزا و حتی جف کیلی مجری برنامه‌هایی مثل TGA و سامر گیم فست.

ساعت ۹ صبح بود کم‌کم برنامه‌های ایکس باکس شروع شد. در ابتدا گرین‌برگ مدیر بخش مارکتینگ ایکس باکس به داخل سالن آمد تا از طرفداران استقبال کند. او به ما گفت که با یک برنامه ویژه طرف خواهیم بود. تعداد زیادی بازی خواهیم دید که سال‌هاست استودیوهای ایکس باکس در حال توسعه آن‌ها هستند و در نهایت امروز فرصت اون رسیده که این بازی‌ها را با شما به اشتراک بگذاریم. در ادامه هم گفت که استارفیلد بزرگترین بازی تاریخ ایکس باکس خواهد بود و شاهد نمایش کاملی از این ساخته بتزدا بعد از شوکیس ایکس باکس هستیم.

در ادامه و کمتر از ۱۰ دقیقه تا شروع شوکیس، فیل اسپنسر به روی صحنه آمد تا خوش‌آمد گویی کند. او در گفت و گویی کوتاه به ما گفت تیم ایکس باکس یک شوکیس ویژه را  تدارک دیده و آن‌ها از هشت ماه قبل در حال برنامه ریزی این برنامه هستند. او همچنین گفت از طرفداران ایکس باکس متشکر است که بعد از اتفاقات اخیر و احساسی شدن فیل اسپنسر در طول پادکست Kind of Funny همچنان از او حمایت می‌کنند. اسپنسر به ما گفت ایکس باکس آمده تا ضعف سال ۲۰۲۲ خودش را جبران کند و امروز یک بازگشت باشکوه برای ایکس باکس محسوب می‌شود.

در ادامه شوکیس مایکروسافت شروع شد که به احتمال زیاد خودتان آن  را به صورت کامل تماشا کردید. پس یک راست بریم به سراغ لحظه‌ای که شوکیس تموم میشه. باید بگم همیشه جذاب‌ترین بخش شوکیس مایکروسافت برای من زمانیه که اون به پایان میرسه چون بعد از اون می‌تونم به سراغ بازیسازان و مدیران مختلف برم و باهاشون به مصاحبه بپردازم.

در کنار صرف ناهار ، اولین نفری که به چشمم خورد، Peter Hines بود. معاون ارشد بازاریابی و ارتباطات جهانی در شرکت بتزدا. سراغش رفتم تا کمی در مورد استارفلید و اینکه چه قدر عناوین بتزدا در ایران  طرفدار دارد صحبت کنیم.

به او گفتم: «پیتر منو یادت میاد پارسال با هم صحبت کردیم؟ در خصوص بازی‌های جام جهانی و مسابقه ایران و آمریکا و همچنین معرفی استادفیلد حرف زدیم.»

هاینز در جوابم گفت: «سلام. اره یک چیزایی یادم میاد. اتفاقا بهت بگم که برای تمام بازی‌های آمریکا بلیط خریده بودم و به قطر سفر کردم. جذاب‌ترین بازی هم برای من همون بازی با ایران بود. هم بازی برای تیم آمریکا حساسیت زیادی داشت و هم شرایط اون زمان ایران و رابطه ما با شما خیلی برام جالب بود. جذاب ترین موضوع برای من این بود که با تمام صحبت‌هایی که راجع به ارتباط ایران و آمریکا به گوش میرسه، اما تو استادیوم همه کنار هم بودیم و رابطه به شدت گرم و صمیمی داشتیم. من مردم ایران رو دوست دارم و خوش‌حالم که طرفداران ما حتی در ایران هم هستند.»

در جواب به او گفتم : «واقعا همین طوریه که گفتی. ما افراد خون‌گرمی هستیم و واقعا هیچ مشکلی با هیچ کشوری نداریم. خوش‌حالم که خودت هم شاهد این موضوع بودی. حالا بیا در خصوص استارفیلد صحبت کنیم. نمایش بازی واقعا فوق العاده بود. فکر می‌کنم برای اولین بار بود که تو یک شوکیس ایکس باکس شاهد نمایش به شدت طولانی و کاملی از یک بازی بودیم. حدود یک ساعت طول کشید. نظرت چیه؟»

هاینز که مشخصا از نمایش Starfield خیلی راضی بود گفت : « شاید باورت نشه اما این تایم یک ساعتی هم برای ما کافی نبود. وسعت استارفیلد به قدری زیاده که ما تصمیم گرفتیم خیلی از بخش‌های اونو امروز نشون ندیدم و تا جایی که ممکن بود یک نمایش فشرده از بازی رو بهتون نشون دادیم. من خودم هر روز استارفیلد بازی می‌کنم. اگر فالوت ۴ و اسکایریم رو بازی کرده باشی حتما می‌دونی اون‌ها چه بازی‌های وسیعی هستند، استارفیلد از تمام اون بازی‌ها بزرگتره. من تا الان حدود ۶۰ ساعت بازی کردم و شاید باورت نشه کلا یک دونه از ماموریت‌های اصلی بازیو تجربه کردم. من حتی این قدر درگیر این بازی بودم که نتونستم دیابلو ۴ رو تجربه کنم و هر روز میشینم استارفیلد بازی می‌کنم. تیم ما سعی کرده از تمام تجربیات گذشته خودش برای ساخت این بازی استفاده کنه و من بهت قول می‌دم که اون‌ها به بهترین شکل ممکن بهش دست یافتند.»

از او پرسیدم « از نمایش کامل استارفیلد مشخص بود که با بازی به شدت وسیعی طرفیم، اما یک سوال برای من پیش اومد که چرا از داستان حرفی نزدید؟ آیا با یک داستان حماسی یا اپیک طرف هستیم؟»

هاینز گفت: «همون طور که گفتم خیلی از بخش‌ های بازی رو برای بعدا در نظر گرفتیم. از بابت داستان خیالت راحت باشه. با یک داستان اپیک طرف خواهیم بود، اما یک چیزی بهت بگم. این بازی به قدری محتوا داره که ممکنه کلا سراغ داستانش نری و درگیر ماجراجویی در بخش‌های دیگه اون بشی. ولی خب منتظر توضیحات بیشتری از داستان بازی در هفته‌ها و ماه‌های آینده باش.»

در انتها از هاینز یک درخواست کردم : «پیتر در نهایت می‌دونم که اجازه ندارم ویدیویی از مصاحبه خودمون تهیه کنم، اما دوست دارم اگر امکانش هست یک ویدیو کوتاه برای طرفداران استارفیلد و بتزدا که داخل ایران منتظر این بازی هستند با هم ضبط کنیم. »

پیتر هاینز: چرا که نه؟ برو بریم.»

بعد از اون به سراغ جف کیلی که حتما اونو برای برگزاری TGA و سامر گیم فست می‌شناسید رفتم.

به او گفتم: «جف، می‌تونم برای چند دقیقه وقتت رو بگیرم؟ من بهرام هستم، نویسنده و منتقد سایت بازی‌سنتر در ایران. ما هزاران بازدید کننده به صورت روزانه داریم و در چند سال گذشته در TGA و سامر گیم فست حضور پیدا کردیم و به عنوان یک مدیا ایرانی همیشه سعی کردیم تا تمام اخبار حوزه ویدیو گیم رو پوشش بدیم. خواستم بدونی که در ایران هم کلی طرفدار داری و گیمران ایرانی هر سال بیننده برنامه‌های تو هستند.

جف در جوابم گفت: «واقعا راست میگی؟ باورم نمیشه که از ایران هم دنبال ویدیو گیم و برنامه‌های ما هستید. خیلی خوش‌حالم که چه چنین چیزی شنیدم .»

بعد از یک گفت و گوی کوتاه با جف کیلی نوبت به تجربه DLC جدید عنوان سایبرپانک با نام  Phantom Liberty رسید. البته به دلیل محدودیت فراوان و تایم به شدت زیادی که باید منتظر بازی کردن این DLC می‌شدم، از تجربه این بازی صرف نظر کردم و در عوض با یکی از اعضای استودیو Cd Project Red برای لحظاتی کوتاه هم صحبت شدم و او به صورت خلاصه گفت:

«بازی در حال حاضر بر روی دیو کیت های کنسول ایکس باکس سری ایکس در اینجا اجرا میشه، اما ما بهتون قول می‌دیم که تجربه نهایی به شدت بی‌نقص و پالیش باشه. بازی از سه مد گرافیکی برای کیفیت، فریم‌ریت و ری تریسینگ در زمان عرضه پشتیبانی خواهد کرد.»

بعد از این صحبت کوتاه ، از طبقه سوم سالن به طبقه اول رفتم. در اینجا تعدادی بازی همراه با جایزه برای علاقمندان در نظر گرفته شده بود. البته منظورم از بازی، عناوین ایکس باکس نیست، بلکه فعالیت های کوتاهی که همراه با جایزه بودند. به عنوان مثال یکی از آن‌ها فضای Pit Stop عنوان فورتزا را شبیه‌سازی کرده بود و در این بازی باید لاستیک یک اتومبیل واقعی رو در کوتاه‌ترین زمان ممکن عوض می‌کردید و اسم خودتان را در لیدربورد ثبت تا برنده جایزه بشید. من به دلیل کمبود وقت، باز هم به سراغ بازی‌ساز ها و مدیران رفتم. از تیم ترن ۱۰ موفق نشدم شخص خاصی رو پیدا کنم. اما در همین لحظه با Kareem Choudhry مواجه شدم. مغز متفکر کلاود گیمینگ مایکروسافت و مهندسی که برای اولین بار ایکس باکس کلاود رو معرفی کرد.

به او گفتم: « کریم منو یاد هست؟ چند سال قبل تو E3 اگر اشتباه نکنم سال ۲۰۱۹ بود که با هم صحبت کردیم. اونجا کلاود رو معرفی کردی. از اون زمان به شدت شاهد پیشرفت این تکنولوژی هستیم.»

کریم در جوابم گفت: «راستش رو بخوای فراموش کردم، اما خوش‌حالم که از کلاود استفاده می‌کنی و راضی هستی. آره این تکنولژی به شدت در حال فراگیر شدنه و از اون زمان پیشرفت فراوانی کرده. راستی تو از کجا اومدی؟»

به او گفتم : «من ایرانی هستم. خوب شد ازم پرسیدی، چون ما تو ایران تقریبا کمترین دسترسی به تکنولوژی کلاود داریم. آیا امکانش هست در آینده شرایط عوض بشه؟»

کریم که تعجب کرده بود گفت: «چقدر جالب. خاله منم یک زمانی تو ایران زندگی می‌کرد و کلی از آداب و رسوم شما تعریف شنیدم. راستشو بخوای بعید می‌دونم. استور ما حتی تو ایران ساپورت خاصی نداره و تنها راه برای ایرانی ها فقط استفاده از VPN برای همون دوست ندارم وعده الکی بدم.»

از او تشکر کردم و گفتم: ممنون که با من رو راست هستی.»

در کنار Kareem Choudhry  ، جیسون رونالد حضور داشت. دیزاینر کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و اس که حتاما او را با ریش‌های بلندش می‌شناسید. در حال حاضر شاید بشه گفت خیلی صحبت خاصی با این شخص وجود نداشت. کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس|اس به صورت کامل عرضه شدند و اطلاعات خاصی باقی نمونده بود که از بخواهیم از آن‌ها با خبر باشیم. با تمام این تفاسیر به سراغش رفتم تا بگویم که ایکس‌باکس کلی طرفدار در ایران دارد.

حالا باید کمی در خصوص بازی‌ها، واکنش طرفداران و نظر خودم در خصوص نمایش ها صحبت کنم. هر چند دسترسی خاصی برای تجربه این بازی‌ها وجود نداشت، اما تصمیم گرفتم با توجه به نمایش‌ها، کمی توضیح بدم.

Fable:

هر چند حضور بازی در شوکیس کمی قبل از مراسم لو رفته بود، اما مسئله اصلی چیز دیگری بود. استودیو پلی‌گراند به عنوان توسعه دهنده این عنوان در کارنامه خودش تنها تجربه ساخت عناوین ریسینگ از جمله سری فورتزا هورایزون را دارد. همین مورد تا حدودی وضعیت فیبل را نگران کننده کرده بود، اما بعد از نمایش امروز باید گفت تا حدودی خیالم از وضعیت بازی راحت شده است. تریلر فیبل علاوه بر وفاداری کامل به سگانه اول، سعی کرده بود مسیری جدیدی را هم در پیش بگیرد. ما شاهد نمایش in-engine بازی با استفاده از موتور گرافیکی ForzaTech بودیم. علاوه بر شوخی های بامزه همیشگی و به تصویر کشیدن سناریو جک و لوبیای سحر آمیز، گرافیک چشم نواز بازی هم به شدت قابل توجه بود.  بخش جالب دیگر حضور Richard Ayoade در تریلر بازی بود. کمدین بریتانیایی معروفی که اکثرا او را به خاطر بازی در سریال The IT Crowd می‌شناسند.  فیبل با بازخورد های به شدت مثبت طرفداران حاضر در سال همراه شد و از نظر بسیاری از طرفداران بهترین نمایش امروز مایکروسافت لقب گرفت.

Hellblade 2:

نمایش اولیه hellblade 2 به قدری جذاب بود که نمایش امروز  آن خیلی نتوانست توجه ما را به خودش جذب کند. البته کنگ بودن تریلر امروز هم مزیت بر علت شد تا نمایش بازی نتوانتد آنطور که باید و شاید  مورد توجه قرار گیرد. هر چند بازی از لحاظ بصری همچنان به شدت عنوان چشم نوازی به شمار می‌رود، اما نمایش ندادن بخش‌های کامبت و مبارزات کمی دلسرد کننده است ، مخصوصا برای عنوانی که سال 2019 معرفی شده بود. هل بلید ۲ در سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد.

فورتزا موتوراسپورت:

به عنوان یکی از طرفداران پر و پا قرص ژانر ریسینگ باید بگویم، نمایش بازی هر چند کوتاه بود، اما توجه به جزئیات و نمایش بخش‌های آپگریدها به قدری کامل و خوب بودن که به شدت منتظر عرضه بازی در تاریخ ۱۰ اکتبر هستم. البته باید به شما بگویم که عنوان فورتزا اسپورت به زودی یک نمایش مفصل در برنامه فورتزا مانتلی هم خواهد داشت. نمایشی که تمرکزش بر روی نمایش بخش کریر بازی خواهد بود. همچنین در سایت بازی‌سنتر پیش‌نمایش مفصلی از بازی را آماده کرده‌ام که می‌توانید آن را مطالعه کنید.

Avowed:

بازی جدید ابسیدین، استادان ژانر RPG که یک دنیای جدید بازگشته‌اند. نظرات نسبت به این عنوان متفاوت بود. با گروهی از افراد حاضر در سال صحبت کردم. تقریبا نظر تمام آن‌ها نسبت به بخش‌های گیم پلی و مبارزات مثبت بود، اما بخش‌های بصری و تریلر را تا حدودی متوسط دانستند. به نظر آن‌ها مایکروسافت می‌توانست نمایش بهتری از این عنوان را نمایش دهد.

South of Midnight:

عنوان جدید استودیو Compulsion که در کارنامه خود عنوان متوسطی با نامه We happy Few را دارند. عنوانی که هر چند نمایش‌های خوبی داشت اما محصول نهایی با یک عنوان خوب فاصله فراوانی داشت. حال بازی جدید استودیو زیر چتر مایکروسافت در حال توسعه است و South of Midnight و نوید یک عنوان متفاوت و جذاب را می‌دهد. عنوانی که باز هم دنیایی عجیب و دارک را به تصویر می‌شکد و همانند We Happy Few به نظر یک دنیای عجیب دیگر را به تصویر خواهد کشید. باید این را هم اضافه کنم که South of Midnight  یک بازی اکشن/ادونچر سوم شخص است.

Clockwork Revolution :

قطعا یکی از جذاب ترین نمایش‌های امروز مربوط به عنوان Clockwork Revolution بود. بازی جدید استودیو inXile که از همان نگاه اول شباهت فراوانی به عنوان بایوشاک اینفینیت داشت. یک عنوان شوتر اول شخص  RPG با نبرد های پویا و سیستم نقش آفرینی به شدت عمیق که به صورت کامل سرنوشت دنیای بازی را برعهده گیمر قرار خواهد داد. این عنوان به رهبری چاد مور ,و جیسون اندرسون ساخته می شود. دو تن از بازیسازان مشهور عناوین نقش آفرینی که در کنار هم سابقه کار روی شاهکارهایی همچون Fallout 2 ، Arcanum: Of Steamworks And Magick Obscura و Vampire the Masquerade: Bloodlines را داشته‌اند.

استارفیلد:

اما گل سر سبد نمایش امروز عنوان استارفیلد بود. نمایشی که حدودا یک ساعت به طول انجامید و هر آنچه که از تادهاوارد و تیمش انتظار داشتیم، در این عنوان به نمایش درآمد. از ماجراجویی در هزاران سیاره، گفت و گو باهزاران شخصیت، سیستم عمیق نقش آفرینی گرفته تا امکان دزدی از سفینه‌های مختلف و گان‌پلی به شدت جذاب  تنها بخش‌های کوچکی از نمایش مفصل این بازی بودند. عنوان استارفیلد در تاریخ ۶ سپتامبر منتشر خواهد شد و از همین حالا می‌توان به آن لقب یکی از مورد انتظارترین عناوین سال را داد.

حالا ساعت ۱:۳۰ بعد از ظهر شده بود و نوبت به فیل اسپنر، مت بوتی و سارا باند رسید تا وارد طبقه اول بشن تا با طرفداران گفت و گویی داشته باشند.

شانس این را داشتم تا با تک‌تک مدیران ایکس باکس صحبت کنم

اول از همه به سراغ مت بوتی مدیر استودیو های مایکروسافت رفتم. خودم را معرفی کردم و گفتم از ایران هستم و افراد زیادی در ایران عاشق ویدیو گیم هستند.

مت گفت: «باورم نمیشه که از ایران اومدی اینجا و در شوکیس ایکس باکس شرکت کردی. خوش‌حالم که ما اونجا هم طرفدار داریم و منتظر کلی بازی جدید از تیم ایکس باکس باش.»

نفر دوم سارا باند بود. معاون ارشد برند ایکس باکس که با انرژی فراوان خودش به استقبال گرم ما اومد.

« سارا، خیلی شوکیس خوبی بود. من بهرام هستم و از ایران اومدم اینجا.»

سارا: پس شما همون دو نفری هستید که از ایران در اینجا حضور پیدا کردید؟ باورم نمیشه ما هیچ وقت هیچ طرفداری از ایران نداشتیم که در جمع ما شرکت پیدا کنه. خیلی خوش حالم که اینجا هستید و ازتون تشکر می‌کنم.

(درسته ما دو نفر بودیم)

به او گفتم : امکانش هست یک ویدیو ازت بگیرم و اونو تقدیم کنی به طرفداران داخل ایران؟

سارا گفت: حتما. هر وقت آماده بودی بهم بگو!»

بعد از او هم نوبت رسید به فیل اسپنر، مدیر بخش ایکس باکس شرکت مایکروسافت. شخصی که چند سال گذشته هر وقت فرصتی پیش آمد در خصوص تحریم ها و مشکلات دسترسی به ایکس باکس با او هم صحبت شدم. برای امسال، با ویدیویی که سال قبل با هم ضبط کرده بودیم به سراغش رفتم.

«به او گفتم: فیل منو یادت هست؟ ببین این ویدیو رو.

فیل اسپنسر گفت: آره پارسال بود یا دو سال قبل؟ فکر کنم پارسال بود. خوش حالم که امسال هم اینجا در کنارمون هستی.

به او گفتم: پارسال بود.. شوکیس خیلی خوبی بود و دیدن بازی‌هایی مثل استارفیلد و فورتزا برای من به شدت لذت بخش بود. در کنار این چیزا، آیا پیامی برای طرفدارانت تو ایران داری؟ اگر اره که من یک ویدیو مثل پارسال ضبط کنم.

فیل: چرا که نه. بیا انجامش بدیم.»

حالا ساعت ۳ شده و کم‌کم زمان ترک سالن محل برگزاری فن فست فرارسیده، اما قبل از خروج از سالن یکی از مجریان رسمی ایکس باکس منو به یک مصاحبه کوتاه دعوت کرد. از من سه سوال پرسید و من به سوالاتش جواب دادم.

  • بهترین خاطره تو از مراسم پارسال چیه؟
  • بهترین نمایش امروز چی بود؟
  • این که ایکس باکس همه طرفدارن خودش رو دور هم جمع میکنه چه ویژگی داره؟

این پایانی بود برای حضور بازی‌سنتر در شوکیس مایکروسافت در سال ۲۰۲۳. امیدوارم که از این گزارش لذت برده باشید.

بهرام بی غرض

Journalist and Video game critic at @bazicenter and @bazinama | XBL gamertag: Bahram

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا