مقاله های ویژه

چه بلایی سر جی تی ای توکیو آمد

تا به امروز 11 نسخه از مجموعه GTA ساخته و روانه بازار شده و راکستار همچنین 4 اکسپنشن یا بسته الحاقی را برای این عناوین عرضه کرده  است. یکی از نکات جالب در مورد این سری لوکشین یا محل اتفاقات آن است. تا به امروز همه نسخه‌های این مجموعه در آمریکا و در سه منطقه خیالی «لیبرتی سیتی» ، «وایس سیتی» و «سن آندریاس» جریان داشته‌اند. تنها زمانی که راکستار برای عرضه یک مجموعه جی تی ای به خارج از آمریکا پا گذاشت مربوط به 22 سال پیش است. وقتی نسخه اول جی تی ای دو اکسپنشن با نام Grand Theft Auto: London 1969 و Grand Theft Auto: London 1961 دریافت کرد. موضوعی که حداقل در آن هنگام خیلی هم عجیب نبود مخصوصا اینکه برادران هاوسر خود متولد و بزرگ شده لندن بودند. برای سال‌ها میلیون‌ها مخاطب سری GTA از خود سوال می‌کردند که چرا هیچ گاه راکستار از هیچ لوکیشن خارج از آمریکا برای مجموعه مشهور خود استفاده نکرده و ما هم در این آیتم می‌خواهیم به همین سوال جواب بدهیم. اینکه چرا محل اتفاقات GTA هیچ گاه از آمریکا خارج نشد و چه بلایی بر سر جی تی ای توکیو آمد.

برای تماشای آیتم ویدیویی در یوتوب کلیک کنید

در اواخر سال 2002 یعنی چندی بعد از عرضه GTA Vice City و آغاز مراحل پیش تولید نسخه جدید یکی از ایده‎‌های اصلی راکستار توسعه نسخه‌ای بود که در ژاپن و در پایتخت آن یعنی توکیو جریان داشته باشد. راکستار به قدری در این کار مصمم بود که حتی در دسامبر 2003 کمپانی Take-Two یعنی شرکت مالک راکستار نشان‌های تجاری GTA:Tokyo، GTA:Bogota و یک نسخه دیگر به نام GTA: Sin City را ثبت کرد.

برای این کار تعدادی زیادی از کارمندان مقر اصلی راکستار واقع در نیویورک و اعضای ارشد Rockstar North به توکیو سفر کردند. تا از این طریق با حال و هوای شهر آشنا شده ، از آن فیلم برداری و عکس برداری کنند و به طور کلی متوجه شوند که محل اتفاقات نسخه بعدی جی تی ای باید دارای چه اتمسفری باشد. اعضای راکستار به همین منظور چندین بار به توکیو سفر کردند. البته این موضوع عجیبی نبود چون راکستار قبل از ساخت عناوین جدید خود به منظور تهیه تصاویر و آشنایی هرچه بیشتر با محیطی که سناریو بازی در آن جریان خواهد داشت به آن شهر یا کشور سفر می‌کنند. اما به توجه به صحبت‌های یک منبع نزدیک به راکستار، اعضای این کمپانی در نهایت این ایده را کنار گذاشتند. حالا چرا راکستار قید این ایده را زد؟

گفته شده سیستم راه‌های این کشور برای تیم سازنده مشکل ساز بوده است و این یکی از دلایل کنسل شدن ایده ساخت بازی بوده است. در حقیقت سیستم حمل و نقل شهری توکیو، وجود اتوبان‌ها همیشه شلوغ متصل به هم و خطوط راه آهن سبب شده تا راکستار نتواند ساخت GTA Tokyo را عملی کند زیرا تفاوت بسیاری وجود داشت بین سیستم راه‌هایی که راکستار با الهام از نیویورک و میامی در GTA 3 و GTA Vice City پیاده سازی کرده بود تا سیستم راه و حمل و نقلی که در توکیو وجود داشت.

کشف بزرگترین راز جی تی ای سن آندریاس

به همین دلیل این نسخه در نهایت مانند بسیاری از نسخه‌های جی تی ای مثل نسخه‌های نینتندو 64 و سگا سترن GTA ، نیز کنسل شد. البته راکستار در بسیاری از قسمت‌های GTA اشاره‌هایی کوچکی به توکیو داشته. مثلا یکی از مقصدها در فرودگاه Francis International Airport واقع در GTA 3 توکیو است. اتفاقی که در Grand Theft Auto: San Andreas هم تکرار شد و این شهر یکی از مقاصد فرودگاه Los Santos International Airport بود.

جالب است بدایند راکستار علاوه بر توکیو به سراغ دیگر شهرهای خارج از آمریکا هم رفت اما منابع گفته‌اند که با گذر زمان راکستار متوجه دشواری های موجود در تغییر محل وقایع بازی و روایت داستان آن در خارج از آمریکا شد. مواردی مانند تغییر اتومبیل‌ها و برندهای موجود در بازی. مثلا لندن هم یکی از دیگر شهرهایی بود که پتانسیل یک نسخه کامل GTA را داشت اما سیستم حمل و نقل شهری لندن از یک سو و عرضه The Getaway شرکت سونی از سوی دیگر سبب شد تا این ایده هیچ وقت اجرایی نشود.

حالا از نظر شما کدام یکی از شهرهای مشهور جهان لوکیشن مناسبی برای مجموعه GTA خواهد بود ؟

آریا پیروز

گیم و تکنولوژی

نوشته های مشابه

‫20 دیدگاه ها

  1. دمتون گرم عالی مثل همیشه 👍
    به نظر من ایتالیا هم میتونه لوکیشن جذابی برای روایت داستان gta باشه هم به خاطر مافیاهای گنده ای که داره و هم یه جورایی احساسات قوی و برجسته ای که توی فرهنگ و نحوه حرف زدن و رفتار ایتالیایی ها وجود داره پتانسیل خوبی برای داستان گویی و شخصیت پردازی دار

  2. یکی از مشکلات دیگر(علاوه بر برند اتوموبیل ها و نوع خیابان ها)،این که،اگر بازی در لندن یا توکیو باشه!با مشکل اسلحه مواجه هستیم.چون این دو شهر از امن ترین شهرهای دنیا هستند و هم دولت ژاپن و انگلستان خیلی قوانین زیادی ضد سلاح گرم دارند

  3. ممنون بابت ویدیو. حیف شد که ساخته نشد، گشتن تو توکیو و دنبال کردن ماجراهای یاکوزایی در ژاپن خیلی میتونست جذاب باشه! هرچند جای جی‌تی‌ای توکیو، جی‌تی‌ای سن اندریاس عرضه شد که بعید میدونم کسی عاشقش نباشه و به شاهکار بودنش اعتقاد نداشته باشه

  4. سیستم رانندگی ما ایرانی ها هم که همینجوری جی تی ای هست 😂😂😂
    تنها تفاوت اینه که نمیشه تو ایران بری جلو ماشین بعد درو باز کنی و راننده رو پیاده کنی بعد سوار ماشین بشی و بری ، اگه این کارو کنی ملت با قفل فرمون همونجا صافت میکنن 😁😁😁

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا