مقاله های ویژه

چرا تحریم‌های گوگل تاثیری روی محصولات هوآوی ندارد

جنگ تجاری چین و آمریکا هر روز ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد و بخش‌های جدیدی را درگیر می‌سازد. هر چه هم از قدرت و ثروت عظیم کمپانی‌های چند ملیتی در قرن بیست و یکم بگوییم، باز هم در نهایت این اقتدار دولت‌های مرکزی است که تعیین می‌کند این شرکت‌ها با چه کسانی داد و ستد کنند. شرکت چینی هوآوی یکی از اصلی‌ترین کمپانی‌های چینی است که بیش از دیگر همتایانش در میان جنگ واشنگتن و پکن گرفتار شده و مورد تحریم آمریکا قرار گرفته است. این کمپانی که از قضا حضور گسترده‌ای هم در بازار ایران دارد، در آخرین رشته از درگیری‌های حقوقی‌اش با غربی‌ها، با گوگل سرشاخ شده است. البته این درگیری‌ها از طرف شرکت چینی آغاز نشده و حتی کمپانی‌های غربی هم به خاطر بی‌اعتمادی دولت آمریکا به این شرکت قادر به ارتباط با آن نیستند. برهمین اساس گوگل، این غول تکنولوژی آمریکایی ارتباط تجاری خود را با هواوی قطع کرده و از این پس مدل‌های تلفن هوشمند ساخت این کمپانی، بدون سرویس موبایل گوگل (GMS) و فروشگاه Play Store روانه بازار می‌شوند. این قطع همکاری هواوی و گوگل برای کاربران چه معنایی دارد و آیا فروشگاه انحصاری هواوی قادر به پر کردن جای گوگل پلی خواهد بود؟

با این که دولت آمریکا هواوی را در لیست سیاه خود قرار داده اما شرکت‌هایی مانند مایکروسافت در حال حاضر به صورت استثنا مشغول داد و ستد با این شرکت چینی و فروش سیستم عامل ویندوز به آن‌ها هستند. با این که گوگل هم در تلاش است از معافیتی مشابه مایکروسافت بهره‌مند شود، ولی طرف چینی دست روی دست نگذاشته تا خود را منتظر آمریکایی‌ها نگاه دارد، برهمین اساس هواوی از هم اکنون مشغول سرمایه گذاری روی فروشگاه انحصاری خود یعنی App Gallery  برای پر کردن جای خالی پلی استور است. البته این بدان معنا نیست که هواوی به دنبال قطع ارتباط کامل با گوگل است، زیرا مدیران این شرکت بارها اعلام کردند در صورت برداشته شدن تحریم آمریکا، در عرض یک شب تا صبح به پلتفرم گوگل بازخواهند گشت اما این بدان معنا نیست که تا برداشته شدن این محدودیت‌ها دست روی دست بگذارند.

فروشگاه App Gallery

نخستین نقطه قوت فروشگاه App Gallery این است که یک بازارچه تازه کار نیست و هم اکنون بیش از 420 میلیون نفر از 700 میلیون مشترک تلفن‌های این کمپانی، از این فروشگاه استفاده می‌کنند. شاید از خود بپرسید مگر کسی دیوانه است که با حضور گوگل و پلی استور، از فروشگاه هواوی اقدام به خرید و دانلود اپلیکیشن کند. پاسخ در این جاست که تلفن‌های هواوی در داخل خاک چین نه از GMS و پلتفرم سرویس دهی گوگل، بلکه از HMS، یعنی سرویس موبایل هواووی استفاده می‌کنند، برهمین اساس پلتفرم اپ گالری پتانسیل لازم برای پشتیبانی از تمامی کاربران را دارد و برخلاف مایکروسافت و سامسونگ که برای رقابت با پلی استور، از پله صفر کار خود را شروع کرده و به سختی شکست خوردند، اپ گالری آمادگی لازم را برای این رقابت دارد و امروزه در 170 کشور جهان به 78 زبان در دسترس کاربران قرار دارد. با این که پلتفرم این سرویس کارایی و پتانسیل لازم را در اختیار دارد اما بحث مهم این است که اپلیکیشن‌های موجود در این فروشگاه قادر به رقابت با همتای آمریکایی خود هستند یا خیر و این سوال اصلی ترین چالش و نگرانی کاربران هواوی است.

هواوی از هم اکنون 20 میلیون پوند در اختیار توسعه دهندگان بریتانیایی قرار داده تا به توسعه این فروشگاه کمک کنند و این مبلغ بخش کوچکی از بودجه 1 میلیارد دلاری‌ای است که هواوی برای پورت کردن اپلیکیشن‌ها به اپ گالری کنار گذاشته است و این کمپانی قصد توسعه پلتفرم خود را به تنهایی نداشته و در حال همکاری با شرکت‌هایی مانند Xiaomi، Oppo و Von است تا فروشگاهی بین المللی در خور رقابت با پلی استور آماده کند. در حال حاضر نزدیک به 1.6 میلیون سازنده اپلیکیشن در سراسر جهان به صورت مستقیم و غیرمستقیم با هواوی کار می‌کنند.

با تمام این اوصاف هنوز یک ایراد اساسی در این فروشگاه وجود دارد، اپلیکیشن‌های اساسی و پرطرفدار کاربران از جمله Whatsapp، Facebook و بسیاری دیگر روی این پلتفرم در دسترس نیستند که البته هواوی برای این مشکل هم یک راه حل کار گذاشته. البته راه حلی که برای تمامی اپلیکیشن‌های غایب کارساز نیست. کلکی که هواوی برای حل این مشکل سوار کرده چندان پیچیده نیست، بدین صورت که اپ گالری به صورت یک دانلود منجر عمل کرده و این اپ‌های غایب را به جای نصب، از سورس اصلی دانلود کرده و کاربران این فایل‌های فرمت APK را باید به صورت دستی یا همان منوال (Manual) نصب کنند.

شاید تصور کنید اپلیکیشن‌های اندرویدی همگی نیازمند GMS هستند تا روی تلفن‌های هوشمند کار کنند، در حالی که اینگونه نیست. کاربران با استفاده از برنامه Phone Clone روی تلفن‌های هواوی، قادر به کپی کردن اپ‌های تلفن قبلی خود واستفاده از آن‌ها هستند. اپ‌های اختصاصی گوگل مانند Maps و Translate هم با استفاده از این روش قابل استفاده بوده اما کاربران فعلا قادر به بروزرسانی آن‌ها نخواهند بود.

هواوی برای پذیرایی از کاربران جدید و بین المللی خود، به تازگی دستی به سر و روی فروشگاه خود کشیده و رابط کاربری آن را متحول کرده تا بیش از پیش کار کردن با آن ساده شود. از طرفی بسیاری از اپ‌های نه چندان مشهور جهانی که در صفحه اول این فروشگاه جولان می‌دادند، اکنون در ویترین قابل مشاهده نبوده و اپ‌های جهانی مانند TikTok و Telegram در صفحات اول فروشگاه و صفحه جست و جوی آن قابل دانلود هستند. موضوعی که ارتباط با این پلتفرم را برای کاربرانی که عادت به استفاده از پلی استور دارند بسیار ساده‌تر می‌سازد.

رابط کاربری App Gallery

رابط کاربری اپ گالری واقعا خوب است و تمامی ویژگی‌هایی که از یک فروشگاه اپ انتظار داریم را در خود دارد. شاید باور آن اندکی سخت باشد اما در مبحث رابط کاربری و دسته بندی اپلیکیشن‌ها، اپ گالری حتی از پلی استور هم جلو می‌زند. نوشتن و خواندن نقد هر کدام از اپلیکیشن‌ها به سادگی صورت گرفته و کاربران هیچ مشکلی برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود درباره هر اپلیکیشن ندارند.

پیشتر وقتی در صفحه جست و جو به دنبال یک اپلیکیشن مشهور مانند Spotify می‌گشتید، با بارانی از اپ‌های ناشناس و غیرمرتبط مواجه می‌شدید. کار بدین صورت انجام می‌گرفت که نخست باید اپ را جست و جو می‌کردید، سپس در میان نمونه‌های یافت شده، اپ مورد نظر خود را پیدا می‌کردید. خوشبختانه هواوی در مدتی کوتاه از پس این مشکل برآمده و این چنین اپلیکیشن‌های ناشناس و عجیب را از صفحه جست و جو حذف کرده، برهمین اساس نیازی به چرخ زدن‌های طولانی برای یافتن اپ مورد نظر نیست.

با این وجود، به خاطر در دسترس نبودن برخی اپ‌های مشهور در اپ گالری، برخی از برنامه سازان متقلب اقدام به انتشار اپ‌هایی با نام و لوگوی مشابه کرده‌اند تا کاربران نه چندان آشنا را ترغیب به دانلود اپ‌های خود کنند. لذا انتظار می‌رود هواوی در آینده نزدیک این مشکل را هم برطرف کرده و اپ‌های متقلب را از فروشگاه حذف کند.

هواوی و گوگل هر دو امیدوار هستند که جنگ تجاری چین و آمریکا اندکی فروکش کرده و محدودیت‌های وضع شده اندکی برداشته شوند تا این دو غول تکنولوژی بار دیگر بتوانند با یکدیگر همکاری کنند اما تا آن زمان هواوی باید خود را برای بدترین شرایط یعنی قطع کامل همکاری با گوگل آماده کرده و پلتفرم خود را اماده پذیرایی از کاربران رانده شده از پلی استور کند. اپ گالری به عنوان پلتفرم انحصاری هواوی برای دانلود و نصب اپلیکیشن بدون شک در برابر گوگل پلی رقابت را واگذار می‌کند اما تلاش‌های هواوی نشان می‌دهد کاربران تلفن‌های هوشمند این کمپانی قادر به رفع نیازهای خود با این فروشگاه بوده و عملکرد آن هم به مرور زمان در حال بهتر و بهتر شدن است که نوید بخش روزهای بسیار بهتری را برای این فروشگاه می‌دهد. اگر هواوی بتواند اپ‌های کلیدی را به صورت مستقیم و بدون نیاز به سوار کردن کلک دور زدن، در ویترین فروشگاه خود قرار دهد، بدون شک حتی نیازی به وصل شدن دوباره پلی استور نخواهد داشت. البته نباید از ذکر این نکته هم غافل شویم که برخی از اپلیکیشن‌های اندرویدی به صورت انحصاری روی GMS کار می‌کنند و استفاده از آن‌ها روی گوشی‌های هوشمند هواوی با سوار کردن هیچ گونه کلکی امکانپذیر نبوده و هواوی باید حتما به صورت مستقیم آن ها را مجاب به حضور در اپ گالری کند.

هواوی اکنون یک پلتفرم با پتانسیل سودآوری بسیار بالا در اختیار خود دارد، با توجه به این که تعداد کاربران این کمپانی به چند صد میلیون نفر می‌رسد، بسیاری از شرکت‌های توسعه دهنده برنامه‌های موبایلی لزومی نمی‌بینند که به انتشار و پورت کردن اپ‌های خود روی سیستم عامل هواوی دست نزنند. زیرا این بازار که هنوز نام‌های مطرح صنعت نرم افزارهای موبایلی در آن حضور چندانی ندارند، یک اقیانوس عظیم مملو از ماهی است که تنها منتظر ماهیگیرانی باهوش و گرسنه است. در نهایت باید گفت اپ گالری با تمامی ایراداتی که دارد، یک پلتفرم کارآمد برای کاربرانش است و باید به این کاربران که اکنون از قطع ارتباط گوگل و هواوی نگران هستند گفت: نترسید، مشکلی پیش نمی‌آید!

آریا پیروز

گیم و تکنولوژی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا