مقاله های ویژه

Final Fantasy VII – دیدگاه ها و انتظارات

همه چیز از زمانی شروع شد که سونی در یک کنفرانس رویا گونه و هالیوودی خبر از عرضه کنسولی را داد که قابلیت های بی شماری داشت. بله حرف ما در مورد E3 سال 2005 و معرفی PS3 است. کنفرانس سونی پر بود از نمایش بازی هایی که حرف از گرافیک فیلم گونه در آن می شد و یکی از این عناوین که سونی حساب ویژه ای بر روی آن باز کرده بود، Ramake یکی از بهترین نسخه های سری Final Fantasy یعنی نسخه هفتم بود. Remake ای که نه Square Enix به صورت رسمی تایید کرد و نه تا به حال خبر موثقی از آن شده است. در ماه گذشته عرضه دوباره این بازی بر روی PC تایید شد ولی هنوز هیچ خبری از نسخه های کنسولی این بازی نیست. بر همین اساس بر آن شدیم که در یک مقاله کوتاه المان هایی که نیاز است در نسخه Remake بازی گنجانده شود و یا مورد تغییر قرار گیرد را بررسی کنیم و امیدوار باشیم که در TGS امسال ساخت این بازی تایید شود.

دیدگاه ها و انتظارات,صحنه های سینمایی در حد Advent Children,,اگر تنها یک چیز در سری Final Fantasy وجود داشته باشد که بازیکن را مجاب به اتمام بازی کند، آن چیز صحنه های سینمایی بازی است که کیفیت بالای آن ها حتی کسانی را که از این سری متنفرند به وجد می آورد. بعد از مشاهده چندین باره دموهای نسخه اصلی بازی که در زمان خود (سال 1997) جز بهترین دموهای بازی های PS1 محسوب می شد، به یک نتیجه گیری کلی رسیدیم. تمام پلان ها و موسیقی بازی در نسخه جدید باید بدون تغییر باقی بماند و از همه مهم تر دموهای رندر شده جدید هم‌ چنان باید بی کلام باشند. دموهای اصلی این عنوان مانند فیلم های بی کلام دهه 30 از جذابیت بسیاری برخوردار بودند و انتظار می رود به جز بهبود نمایش ها با استفاده از انیمیشن های جدید نباید این حس کلاسیک بازی را دستخوش تغییر کرد.
,دوبله ای در حد Final Fantasy,,از وقتی که یک اسلحه به دست بازیکنان داده شد و از آنها خواسته شد به هر جسم متحرکی که می بینند شلیک کنند، زمان زیادی می گذرد. شکی نیست که وجود بازی های FPS باعث رشد مضاعف صنعت بازی سازی شد، ولی این نکته مهم فراموش شد که می توان با استفاده از المان های مناسب به یک کاراکتر جان بخشید. یکی از این المان ها دوبله و صداگزاری کاراکترها است که مدتی است از طرف سازنده ها یا به فراموشی سپرده شده، یا سر سری از آن گذر شده است. صداگذاری مناسب این عنوان که ژاپنی ها هم استعداد بسزایی در این کار دارند، می تواند جان دوباره ای به Cloud و دوستان ببخشد و مطمئناً Square هم باید با جدیت بیشتری بر روی این موضوع کار کند.
,جزییات بیشتر,,تفاوت کاراکترها در PS1 چگونه نمایش داده می شد ؟ مدل مو، رنگ مو، نوع لباس. این 3 مورد تنها چیزهایی بودند که سازندگان می توانستند در مورد هر کاراکتر اعمال کنند. بالاخره سخت افزار آن موقع هم دارای محدودیت هایی بود. پیشرفتهای گرافیکی و سخت افزاری این روزها می تواند فرصت بسیار خوبی را برای برنامه نویسان Square Enix ایجاد کند تا با استفاده از انیمیشن های سه بعدی و تعداد شش ضلعی های بیشتر شخصیت ها را با جزییات بیشتری طراحی کنند. البته این طراحی مجدد فقط شامل کاراکترهای بازی نمی شود و باید دشمنان، آیتم ها و محیط را نیز دوباره طراحی کرد. همان طور که می دانید ژاپنی ها مهارت ویژه ای در طراحی کاراکتر دارند و هنوز هم می توان با دیدن طرحهای 2 سال پیش FF XIII به این موضوع پی برد. Cloud ارزش این را دارد که با شکلی شکیل تر و مردانه تر با نسل هفتم بازی های رایانه ای دیدار کند.
صحبت از محدودیت های PS1 شد. سازندگان این بار می توانند با خیالی راحت به جای انتخاب اجباری محیط های دو بعدی، از برادران 3 بعدی آنها که در FF XIII استفاده شده بود، استفاده کنند. مطمئنا این کار می تواند در موفقیت Remake این بازی نقش بسزایی داشته باشد.
,هسته بازی,,از بحث های گرافیکی بازی بگذریم به مهمترین قسمت این عنوان می رسیم. هسته بازی جایی است که بازیکن در آن به تعامل با محیط بازی می رسد و نمی توان از آن گذشت. مهمترین نکته ای که در ساخت مجدد این بازی وجود دارد این است که تیم سازنده بتواند همان جو و اتمسفر کلاسیک بازی را حفظ کرده و بدون دست بردن در هسته بازی تغییرات کوچکی در آن دهد. از جمله تغییراتی که نیاز است در این نسخه صورت گیرد، رفع گلیچ های این عنوان است که در زمان خود کابوسی بزرگ برای بازیکنان ایجاد می کرد. نکته دومی که توجه به آن بسیار ضروری است، ایجاد تعادل بیشتر بین کاراکترهای بازی و دشمنان است تا بازیکنان امروزی نیز بتوانند به راحتی با آن کنار بیایند. البته این موضوع مربوط به ساده کردن بازی نیست ولی در حال حاضر خیلی سخت است که با 1000HP به جنگ غولی برویم که 30 برابر ما جان دارد و باید چنین چیزهایی در بازی متعادل تر شوند.
,حرف آخر,با اینکه ذائقه بازیکنان در سال های اخیر تغییر بسیاری کرده است ولی اکثر طرفداران سری Final Fantasy نسخه هفتم این سری را تنها بازی ای می دانند که استحقاق این را دارد که دوباره ساخته شده و بر روی کنسول های نسل جاری عرضه شوند. با توجه به منابعی که در حال حاضر Square Enix در دسترس دارد، ساختن این عنوان کاری بسیار آسان است و می توان با عرضه دیجیتالی آن سود قابل توجهی را به این شرکت برساند. در هر صورت باید منتظر بود و دید که آیا این کار انجام خواهد گرفت یا خیر.

,

داود سامانی

از رفیق زیاد شانس نیاوردم!Game

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا