مقاله های ویژه

آشنایی با عضو جدید خانواده پورتها: USB-C

با ابداعات جدید در دنیا کامپیوتر و تکنولوژی هر روز شاهد محصول جدید در این زمینه ها هستیم.
با اینکه به نظر میرسد دیگر به نهایت پیشرفت در این زمینه ها رسیده ایم اما با شروع هر روز میبینیم که کاملا در اشتباه بودیم و گویی انتهایی را بر اقیانوس گسترده فناوری نمیتوان متصور شد.
در مقاله پیش رو سعی داریم توضیح مختصر و مفید در ارتباط با یکی از نواوریهای کامپیوتری که به تازگی صحبتش بیش از پیش بر سر زبانها افتاده ، ارائه کنیم.

تا همین چند وقت گذشته بود که همه از ورود پورت سریع USB3.0 بر روی دستگاهای کامپیوتری بسیار شگفت زده بودند و شرکتهای تولید کننده Motherbord و  لپ تاپ   و حتی Hard Disk سعی داشتند با تبلیغات فراوان ، محصولاتی را که مجهز به این پورت (درگاه) است بیشتر به مردم بشناسانند و در ضمن خود را پیشگام تر از رقبا نشان دهند.  همین موضوع  صنعت ذخیره سازی و تبادل اطلاعات را گامی به جلو راند.

ظاهرا این تب و تاب مجددآ در حال اتفاق افتادن است.

USB-C آشنایی با

شروع بحث پیرامون این فناوری پس از کنفرانس شرکت اپل و معرفی نسل جدید MacBook های این کمپانی و اندک زمانی بعد از ان با معرفی
Chrome Book Pixel شرکت گوگل شدت پیدا کرد.
بالا گرفتن تبادل نظرها در این ارتباط نشان از این دارد که باید ارام ارم با پورتهای USB قبلی خداحافظی کنیم و منتظر محصولات جدید در دنیا پورتها با نام USB-C باشیم.

USB-C دقیقا چیست؟

USB-C یک پورت ساخته شده توسط تیم سازنده سری USB است ، این گروه با بالغ بر ۷۰۰ کمپانی همچون ماکروسافت و سامسونگ و اپل و … که از استفاده کنندگان این محصولات نیز هستند همکاری میکنند..اهمیت شراکت کمپانیهای مهم و معتبر در زمینه ساخت این پورت از این جهت حائز اهمیت است که طیف وسیعی از محصولات این شرکتها در اینده مجهز به این درگاه خواهد شد و برخلاف پورتهایی مانند Lightning یا MegaSafe فقط محدود به محصولات اپل نخواهند بود.
از لحاظ ظاهری میتوان گفت این پورت شبیه Micro USB است اما نکته مهم و انقلابی در نداشتن جهت خاص برای وارد کردن کانکتور به داخل پورت است موضوعی که تقریبا همه ی ما با USB داشتیم و ممکن بوده بارها جهت کانکتور را تغییر دهیم تا بتوانیم اتصال را ما بین کابل و درگاه را برقرار کنیم.
البته نباید فراموش کنیم که این معضل رو اپل مدتی قبل با ساخت Lightining و MegaSafe برای محصولات خود تا حدی حل کرده بود.
در حالت کلی این پورت همانند عضو قبلی این خانواده ، چند منظوره بود و کانکتور ان نیز تامین کننده برق نسل جدید لپ تاپهای معرفی شده ی اپل و گوگل و لنوو است.

USB-C آشنایی با

در عین حال میتوان این پورت را ورژن 3.1 USB نیز دانست چراکه بر روی کاغذ و از لحاظ تئوری سرعت تبادل این درگاه حدود ۲ برابر پورت USB 3 بوده و بسیار نزدیک به سرعت انتقال دیتای درگاه ساخته شده توسط شرکت اپل و اینتل به نام Thunderbolt است که میزانی معادل 10Gbps است.
با توجه به حذف اکثر درگاهادر لپتاپهای جدید ، قاعدتا پورت USB-C باید پوشش دهنده ی تمامی نیازهای کاربران به سایر پورتها باشد و خوشبختانه همیطور نیز هست.
HDMI ,VGA ,MiniPort Display از جمله موارد پشتیبانی شده توسط USB-C توسط مبدلهای عرضه شده هستند.
البته برای استفاده از Ethernet یا کابل شبکه میبایست از ۲ تبدیل Ethernet به USB و USB به USB-C استفاده کنید.

USB-C آشنایی با

از لحاظ سازگاری نیز این پورت با نسخه قبلی خود (USB 3.0) در هماهنگی کامل است منتها به واسطه ی تفاوت در ابعاد کانکتورهای انها مسلما شما به یک اداپتور یا در اصطلاح مبدل نیاز خواهید داشت.
انچه که مشخص است لپتاپهای دارای این درگاه خصوصا New MacBook اپل فقط دارای یک شارژر و یک کابل ۲ طرفه ی USB-C خواهد بود و متاسفانه هیچ مبدلی همراه ان عرضه نمیشود.
به عنوان مثال اگر شما به یک مبدل USB3 به USB-C نیاز داشته باشید داشته باشید میبایست اداپتوری با قیمتی حدود ۱۹ دلار تهیه کنید و اگر نیاز به مبدل چند منظوره که دارای USB-C و USB 3 و HDMI باشد باید متحمل هزینه ی ۷۹ دلاری شوید که مسلما برای یک اداپتور مبلغ بالایی است.
مزیت استفاده از پورتهای USB برای منابع تغذیه لپتاپها این امکان را فراهم میکند که در صورت نبود شارژر بتوان از باتریهای اکسترنال و بدون نیاز به مبدل استفاده نمود.

USB-C آشنایی با

موضوع دیگری که میخواهیم بدان اشاره کنیم توان برقی است که این درگاه میتواند ارائه کند.
در حالت کلی و استاندار هر پورت USB میتواند ۱۰۰ وات برق را تحویل دهد در این حال میبینیم که برخی از لپتاپهای جدید مانند Lenovo Yoga3 Pro دارای پورت برق USB 3.0 هستند.
منبع تغذیه ی همراه با USB-C برای لپتهای جدید معادل ۲۹ وات توان داشته و بنابراین و با توجه به پتانسل بالای پورت USB برای پشتیبانی از منابع تغذیه با توان بالاتر و در ضمن با توجه به ساختار خاص این درگاه که میتواند به راحتی جایگزین بسیار از پورتهای موجود شود ، این احتمال وجود دارد که در اینده شاهد منبع تغذیه هایی با توان بالاتر نیز باشیم.

سخن پایانی اینکه USB-C نیز مانند هر وسیله ی یا ابداع جدیدی که در ابتدا دارای سختیهایی برای استفاده است ، بوده اما میتوان انتظار داشت با فراگیر شدن این امکان در گوشی ها و لوازم صوتی و تصویری کم کم از محدودیتهای ان کاسته شده و کاربران نیز با ورود مبدلهای ارزانتر برای پشتیبانی از وسایلی قدیمی تر خود همچون هارد و… بیشتر به سمت این تکنولوژی نو جذب شوند تا هنگامی که به عنوان یک جزء جدانشدنی از صنعت کامپیوتر تبدیل گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا