مقاله های ویژه

بزرگ‌ترین پروژه‌های کنسل شده صنعت بازی

بزرگ‌ترین پروژه‌های کنسل شده صنعت بازی

Full Throttle 2

یکی از بازی‌های زیبایی که در دوران اوج لوکاس‌آرتز عرضه شد، (Full Throttle (FT بود که توانست به یکی دیگر از عناوین با کیفیت این استودیو تبدیل شود. بازی در سال 1995 منتشر شد، ولی ساخت دنباله آن به چند سال بعد موکول شده و در سال 2000 بود که کار روی نسخه دوم بازی با نام Payback آغاز شد، یعنی زمانی که تیم شفر طراح نسخه اول تازه از لوکاس‌آرتز جدا شده بود. لری اهرن که نقش زیادی در ساخت FT داشت، هدایت پروژه را برعهده گرفت و بیل تیلر که او هم جزو سازندگان نسخه اول بود، کارگردان هنری بازی شد. داستان بازی در مورد سناتوری بود که دشمن موتورسیکلت‌ها بوده و قصد برنامه‌ریزی برای ایجاد تغییراتی در جاده‌ها را داشت که برای موتورسواران مشکلاتی ایجاد می‌کرد، موضوعی که کاراکتر اصلی یعنی بن را مجبور به مداخله کرده و حوادث جالبی به دنبال داشت. متأسفانه ساخت بازی با مشکلاتی همراه بود و اختلاف نظر و سلیقه زیادی بین اعضای تیم وجود داشت و در نهایت یک سال بعد پروژه کنسل شد.

در E3 2002 بود که لوکاس‌آرتز یک بار دیگر با دنباله FT به استقبال طرفداران خود رفت و این بار تصمیم داشت نسخه دوم را به شکل متفاوتی بسازد. بازی با پسوند Hell on Wheels همراه بود و این دفعه قرار بود در کنار PC، کنسول‌های PS2 و Xbox هم پذیرای بازی باشند. نسخه جدید یک بار دیگر به سراغ بن می‌رفت و داستان آن در مورد خراب شدن ناگهانی و اسرارآمیز جاده‌های El Nada بود، موضوعی که بن را مجبور می‌کرد به دنبال علت این حادثه ماجراجویی‌های خود را آغاز کند. بازی قرار بود در کنار شباهت‌هایی که به نسخه اول داشت، تفاوت‌هایی نیز داشته و مبارزات تن به تن و بخش‌های موتورسواری هم برای آن طراحی شود.

هرچند مبارزات بازی ساده و بدون پیچیدگی بودند، ولی به سبک سایر بازی‌های اکشن برای بن یک نوار سلامتی در نظر گرفته شده بود و البته یک نوار مخصوص به نام Mojo نیز وجود داشت که با نحوه مبارزات در ارتباط بوده و با پُر شدن آن، حرکات ویژه‌ای در اختیار بازیکن قرار می‌گرفت. همچنین وسایلی در محیط وجود داشت که بازیکن می‌توانست از آن‌ها برای مبارزات استفاده کند، از تخته چوب و صندلی گرفته تا چوب بیلیارد. البته بخش‌های ماجرایی هم مثل قبل برای بازی طراحی شده بود و از این جهت هم با یک عنوان خوب طرف بودیم که تعداد زیادی دیالوگ و انتخاب در اختیار بازیکن قرار می‌داد. شان کلارک، یکی از اعضای قدیمی لوکاس‌آرتز مدیریت پروژه را برعهده گرفته بود و قرار بود سال 2003 شاهد عرضه آن باشیم. ولی باز هم طلسم قبلی به سراغ بازی آمد و در همان سال 2003 رییس لوکاس‌آرتز، سایمن جفری خبر کنسل شدن بازی را با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «دوست نداریم ناامید شدن طرفداران FT را ببینیم و امیدواریم آن‌ها متوجه این موضوع باشند که تلاش خود را برای ساخت با کیفیت‌ترین بازی ممکن به کار گرفته بودیم.» بیانیه‌ای که نشان می‌داد کیفیت بازی به اندازه مورد نظر استودیو نرسیده و چاره‌ای جز کنسل شدن آن وجود نداشته است.

بزرگ‌ترین پروژه‌های کنسل شده صنعت بازی

Gears of War Projects

یکی از محبوب‌ترین سری بازی‌های نسل قبل (Gears of War (GoW بود که دارندگان کنسول X360 را با 3 نسخه اصلی و یک عنوان فرعی همراه کرد. ولی در کنار این بازی‌ها، اطلاعات و تصاویری وجود دارد که خبر از یک یا دو عنوان کنسل شده از این سری می‌دهد.
در سال 2010 بود که شایعاتی در مورد ساخت نسخه‌ای از GoW که با کینکت در ارتباط است، به گوش رسید. قرار بود مایکروسافت در مراسم VGA آن سال خبری را در مورد GoW منتشر کند و همین موضوع باعث شده بود تا افراد زیادی منتظر رونمایی از این بازی کینکت‌محور باشند. ولی VGA آمد و رفت و خبری از بازی نشد. اوایل سال 2011 بود که بار دیگر این موضوع بر سر زبان‌ها افتاد و دلیل آن ثبت شدن نام تجاری GoW: Exile توسط Epic Games بود و حتی لوگوی مربوط به بازی نیز لو رفت. البته مسئولین مایکروسافت صحبتی در این زمینه نکردند و ترجیح دادند همه‌چیز در سکوت جلو برود. سرانجام یک سال بعد و اواسط سال 2012 بود که خبر کنسل شدن بازی منتشر شد. یکی از معدود شایعاتی که در مورد بازی وجود داشت، رِیلی و شوتر بودن گیم‌پلی آن بود. یعنی قرار بود بازیکن کنترل مستقیمی روی حرکات کاراکترها نداشته و بیشتر در زمان تیراندازی یا کارهای فرعی با استفاده از کینکت با بازی ارتباط برقرار کند.

نکته جالب در مورد GoW این بود که در سال 2013 یک عنوان دیگر نیز در ارتباط با این سری مشاهده شد. تصاویری از یک بازی استراتژی پخش شد که GoW: Tactics نام داشت و قرار بود مانند Exile از کینکت پشتیبانی کند. بعدها ویدئویی هم از بازی پخش شد که در آن شاهد مبارزه یک تیم چهار نفره با موجی از لوکاست‌ها بودیم و سلاح‌های متنوعی در ویدئو به چشم می‌خورد و حتی از Hammer of Dawn نیز استفاده می‌شد.
مشخص نیست این دو بازی در اصل یک عنوان واحد بوده‌اند یا خیر، هرچند طبق شایعات یکی قرار بوده شوتر باشد و دیگری استراتژی. ولی در مجموع استفاده از کینکت در هر دو عنوان نشان می‌دهد که احتمالاً هر دو بازی هدفی یکسان داشته‌اند و آن هم تولید یک بازی محبوب و بزرگ برای کینکت بوده. اقدامی که قرار بوده بازیکن‌های حرفه‌ای را جذب این وسیله جانبی کند، ولی در نهایت با شکست مواجه شده. شاید خیلی از بازی‌های کنسل شده باعث ناراحتی طرفداران آن‌ها شوند، ولی به نظر می‌رسد طرفداران GoW نه‌تنها از کنسل شدن پروژه مرتبط با کینکت ناراحت نباشند، که از این قضیه راضی هم باشند.

بزرگ‌ترین پروژه‌های کنسل شده صنعت بازی

Gotham by Gaslight

دنیای کامیک‌های بتمن از گذشته شاهد تنوع بالایی بوده و این کاراکتر محبوب داستان‌های جالبی در دنیاهای مختلف داشته است. از ماجراهای مربوط به آینده که تحت عنوان Batman Beyond شناخته می‌شوند تا ورژن مخصوص Earth 43 که در آن بتمن یک خون‌آشام است. در سال 1989 کامیکی منتشر شد که تنها یک جلد داشته و ماجراهای بتمن را در سال 1889 تعریف می‌کرد. (Gotham by Gaslight (GbG روایتگر داستانی جنایی با حال و هوایی ویکتوریایی بود و کاراکتری چون Jack the Ripper نیز در آن حضور داشت.
در سال 2012 و زمانی که بتمن به لطف استودیو Rocksteady بهترین دوران خود را در دنیای بازی پشت سر می‌گذاشت، خبری منتشر شد که برای طرفداران شوالیه تاریکی غیرمنتظره بود. کنسل شدن عنوانی که کمتر کسی از تولید آن خبر داشت. طبق شنیده‌ها، بازی توسط Day 1 Studios ساخته می‌شد و ناشر آن نیز قرار بود THQ باشد که در آن دوران با شرایط سختی مواجه شده بود و در نهایت نیز به ورشکستگی رسید.
در آن زمان اطلاعات زیادی از GbG منتشر نشد، ولی تعدادی عکس و یک ویدئو از آن در دسترس قرار گرفت که تا حدودی حال و هوای بازی را نشان می‌داد. البته ویدئو مربوط به مراحل ابتدایی ساخت بازی بوده و نمی‌توان از روی آن قضاوت خوبی در مورد محصول نهایی کرد، ولی اتمسفر جالبی در آن به چشم می‌خورد و تماشای شهر آرکهام با شکل و شمایل ویکتوریایی لذت خاص خود را داشت. خیابان‌های سنگفرش شده و خانه‌های قدیمی ظاهری متفاوت به بازی داده بودند و کیفیت شنل بتمن و فیزیک جالب آن نیز به سرعت باعث جلب توجه بیننده می‌شد.

Day 1 Studios (که بعدها به Wargaming تغییر نام داد) در کارنامه خود هم بازی‌های با کیفیتی چون سری MechAssault را داشته و هم عناوین نه‌چندان جالبی مانند Fracture و F.E.A.R. 3 و استودیویی نبوده که بتوان در مورد کیفیت بازی‌های آن قضاوت راحتی داشت، ولی در هر حال تجربه متفاوتی که GbG می‌توانست ارائه دهد، باعث شد خیلی‌ها بابت کنسل شدن این بازی افسوس بخورند.
در اینجا بد نیست اشاره‌ای کوتاه به بازی کنسل شده The Dark Knight هم داشته باشیم. عنوانی که توسط Pandemic Studios در دست ساخت بوده و اولین بار گری اولدمن (بازیگر نقش گوردن در سری فیلم‌های بتمن کریستوفر نولان) در مورد آن صحبت کرد. بازی قرار بوده به شکل Open World و با استفاده از موتور گرافیکی بازی The Saboteur ساخته شود، ولی اعضای شعبه بریزبن Pandemic نتوانستند به خوبی پروژه را کنترل کنند و در نهایت با مشکلات زیادی مواجه شدند. کیفیت پروژه هم در حدی نبود که مورد تأیید EA قرار گیرد و سرانجام پس از مدتی کنسل شد.

بزرگ‌ترین پروژه‌های کنسل شده صنعت بازی

Halo Projects

Ensemble Studios (خالق سری بازی‌های Age of Empires) در کنار ساخت Halo Wars، یک پروژه دیگر نیز در ارتباط با دنیای «هیلو» داشته. یک عنوان MMORPG با اسم رمز Titan یا Orion که مراحل طراحی و ساخت آن از سال 2004 و با تیمی 40 نفره آغاز شده و تا حد نسبتاً زیادی نیز پیش رفته بود، ولی در نهایت کنسل شد. هرچند بازی هیچ‌وقت به صورت رسمی معرفی نشد، ولی تصاویر و اطلاعاتی از آن منتشر شد که خبر از وجود کلاس‌های مختلفی مانند Assault، Forerunner، Mimic و Rogue و … می‌داد. همچنین نژادهای متنوعی برای بازی طراحی شده بودند که خیلی از آن‌ها پیش از آن در سری هیلو حضور نداشتند. موجوداتی که در کنار کاراکترهای بازی، طراحی آن‌ها تا حدی به World of Warcraft شباهت داشته. در کنار این‌ها وسایل نقلیه‌ مختلفی از مدل‌های آشنا مثل Warthog گرفته تا نمونه‌های جدید در نظر گرفته شده بود. برای بازی سیستم کاورگیری طراحی شده بود و ویژگی‌های جالب دیگری هم در بازی وجود داشته، مثل مأموریت‌هایی که افراد بدون اینکه عضو یک تیم باشند، آن‌ها را در کنار هم انجام می‌دادند. همچنین به جای استفاده از مانا، بازی از ویژگی‌ای به نام Psion استفاده می‌کرده که تفاوت‌هایی با مانا داشته است.
در سال 2010، داستی مانک از اعضای سابق استودیو در مورد کنسل شدن بازی صحبت‌هایی کرد و از تمایل زیاد مایکروسافت برای دستیابی به موقعیت Wii سخن گفت. به گفته او موفقیت‌های این کنسول باعث شده بود مایکروسافت به دنبال ارائه تجربه‌هایی با مخاطب وسیع‌تر باشد و همین قضیه یکی از دلایلی بود که پروژه مورد نظر در سال 2007 کنسل شد. پروژه‌ای که 90 میلیون دلار برای ساخت آن در نظر گرفته شده بود و در سکوت کامل به کار خود پایان داد.

این پروژه تنها بازی کنسل شده از دنیای هیلو نبوده و طرفداران این سری محبوب در سال 2006 شاهد معرفی عنوانی برای X360 بودند که می‌توانست یکی از بزرگترین ارتباط‌های دنیای بازی و فیلم را شکل دهد. Halo Chronicles عنوانی که قرار بود توسط پیتر جکسون (کارگردان سری فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها» و «هابیت») و استودیو Wingnut آماده شده و روایتی اپیزودیک از دنیای هیلو ارائه دهد. تا دو سال بعد و اواسط 2008، هنوز هم مراحل طراحی این پروژه ادامه داشت و مایکروسافت در حال جذب نیرو برای ساخت بازی بود. توضیحات مربوط به پروژه هم در نوع خود جالب بود: ارائه تجربه‌ای اینتراکتیو و متکی بر روایت داستانی عمیق که در عین حال روح هیلو را در خود داشته باشد.
در سال 2009 خبرهایی از کنسل شدن بازی به گوش رسید و سرانجام پیتر جکسون در مصاحبه‌ای اعلام کرد ساخت بازی متوقف شده است. بازی‌ای که پتانسیل این را داشت تا عنوانی خاص در سری هیلو باشد و مرزهای دنیای بازی و فیلم را از میان برداشته و تجربه‌ای متفاوت ارائه دهد، ولی در نهایت این اتفاق رخ نداد.

بزرگ‌ترین پروژه‌های کنسل شده صنعت بازی

Huxley/Endless Saga

در اوایل نسل هفتم کنسول‌های بازی، استودیوی Webzen Games قصد ساخت دو MMO کاملاً متفاوت را داشت. یکی برای PC و Xbox 360 و دیگری برای PC و PlayStation 3.
بازی نخست «هاکسلی» نام داشت که در ماه می 2005 معرفی شد. عنوانی که قرار بود جزو اولین MMOهای آن نسل بوده و همچنین از جمله اولین بازی‌هایی باشد که از Unreal Engine 3 استفاده می‌کند. نمایش‌های بازی نسبتاً زیبا بود و نوید یک عنوان مهیج و درگیرکننده را در فضایی آخرالزمانی می‌داد. نام بازی نیز از نویسنده مشهور یعنی آلدوس هاکسلی گرفته شده بود. سبک بازی به صورت FPS طراحی شده بود و حال و هوایی نزدیک به سری Unreal Tournament داشت که برای دوست‌داران این سری محبوب، خبر خوبی محسوب می‌ شد. داستان بازی هم به این صورت بود که انسان‌ها در آینده جهش پیدا کرده و به دو گروه به نام‌های Sapiens و Alternatives تقسیم می‌شوند. البته گروه سومی نیز وجود دارد که ترکیبی از این دو نژاد بوده و تحت عنوان Hybrid شناخته می‌شوند. بازی به مبارزات بین این گروه‌ها در دنیایی وسیع و گسترده می‌پرداخت.
هاکسلی در نهایت منتشر شد، ولی انتشار این بازی به شکلی بود که برای ما دست کمی از یک عنوان کنسل شده نداشت. بازی تنها در مناطقی چون چین و کره جنوبی و آن هم فقط برای PC عرضه شد و در سایر کشورها منتشر نشد. همین نسخه نیز در سال 2010 به کار خود پایان داد و البته هیچ‌گاه خبری از نسخه X360 نشد.

دومین بازی معرفی شده توسط وبزن در سال 2005، عنوان «اندلس ساگا» بود. این بازی که در PlayStation Meeting آن سال معرفی شد، قرار بود جایگزین هاکسلی در کنسول PS3 شود و البته حال و هوایی کاملاً متفاوت با آن بازی داشته باشد. در اینجا خبری از فضاهای آینده‌نگرانه نبود و به جای آن شاهد دنیایی فانتزی و خوش آب و رنگ بودیم. برخلاف هاکسلی که تصاویر و ویدئوهای مختلفی از آن پخش شد، از این اثر تنها یک تریلر منتشر شد که در آن دختری با پوششی زره‌مانند در کنار درختی نشسته و پروانه ای روی انگشتان او قرار می‌گرفت. در تصاویر منتشر شده از بازی، المان های فانتزی دیگری چون اژدها و سلاح های باستانی نیز دیده می شد و حال و هوای بازی به دوران قرون وسطی برمی‌گشت. این بازی نیز قرار بود توسط Unreal Engine 3 ساخته شود و طرفداران عناوین MMO را به خود جذب کند.
اندلس ساگا سرنوشتی بدتر از هاکسلی داشت و بدون منتشر شدن حتی یک ویدئوی گیم‌پلی کنسل شد. وبزن در سال 2006 با اعلام اینکه در ساخت بازی مشکلاتی به وجود آمده و بازی به آن حد از خلاقیت و نوآوری که سازندگان آن انتظار داشتند نرسیده است، تولید آن را متوقف کرد.

بزرگ‌ترین پروژه‌های کنسل شده صنعت بازی

inSANE

کمپانی THQ در مراسم VGA سال 2010 ویدئوی کوتاهی را منتشر کرد که طرفداران بازی‌های ترسناک را به وجد آورد. ویدئویی که خبر از همکاری گیرمو دل‌تورو (کارگردان آثاری چون «هل‌بوی» و «هزارتوی پن») با استودیوی Volition Inc (خالق سری بازی‌های Red Faction و Saints Row) می‌داد. تیزر «اینسین» چیز خاصی از خود بازی نشان نمی‌داد، ولی تصاویر غیرواضح و سیاه و سفیدی که در خود داشت به همراه افکت‌های صوتی ترسناک و البته پایانی عجیب، ترکیب جالبی را تشکیل داده بود که افراد زیادی به دنبال تجربه آن بودند.
اینسین قرار بود آغازگر یک تریلوژی با هزینه‌های تولیدی بالا بوده و با همکاری طولانی‌مدت دل‌تورو و THQ ساخته شود. خود دل‌تورو اینسین را عنوانی می‌دانست که قرار است بازیکن‌ها را وارد دنیای جدیدی کند که تا پیش از آن هرگز تجربه نکرده‌اند. دنیایی که هر اتفاقی در آن باعث شکل‌گیری سوالاتی در ذهن بازیکن شده و مضامین اخلاقی جالبی در ارتباط با تصمیمات بازیکن داشته باشد. همچنین قرار بود گای دیویس، طراح معروف دنیای کامیک‌بوک نیز در ساخت بازی همکاری کرده و نقشی اساسی در تولید آن داشته باشد.
در سال 2011 دل‌تورو صحبت‌های بیشتری در مورد بازی کرده و به شباهت‌های اینسین و دنیاهای اچ. پی. لاوکرفت نویسنده معروف داستان‌های ترسناک اشاره کرد. همچنین در مورد مراحل ساخت بازی صحبت کرد و بازی را نیازمند 2 تا 3 سال زمان بیشتر برای عرضه دانست. در کنار این‌ها از طراحی موجودات بازی تعریف کرده و آن‌ها را موجوداتی جالب و کم‌نظیر معرفی کرد. متأسفانه این صحبت‌ها جزو آخرین اطلاعاتی بود که از اینسین منتشر شد و بعدها دیگر خبر خاصی از بازی نشد، تا اینکه اواسط سال 2012 خبر کنسل شدن بازی به گوش رسید. THQ نیز در سال 2013 ورشکسته شد و خداحافظی غم‌انگیزی با دنیای بازی داشت. البته تمام حقوق بازی به دل‌تورو تعلق گرفته و دست او برای ادامه کار با سایر ناشرین آزاد گذاشته شد.

هرچند تا امروز خبری از ادامه کار روی اینسین منتشر نشده، ولی سال گذشته دنی بیلسون (رییس THQ قبل از جایگزینی با جیسون روبین) در صحبت‌های خود به بازی اشاره کرده و از تصمیم خود برای احیای آن گفت. بیلسون اینسین را عنوانی با دنیای متفاوت و اتمسفر عالی، نحوه روایت جالب و کاراکتری خوش‌ساخت دانسته و از پتانسیل‌های بالای آن به عنوان یک بازی اکشن ماجرایی با مایه‌های لاوکرفتی صحبت کرد. هرچند بیلسون تمایل زیادی به ادامه همکاری با دل‌تورو برای ساخت اینسین دارد، ولی در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد شاهد این اتفاق باشیم.
در اینجا بد نیست بدانید دل‌تورو قرار بوده در ساخت اثر دیگری هم مشارکت داشته باشد که آن پروژه هم کنسل شد. بازی Sundown که استودیو Terminal Reality وظیفه ساخت آن را برعهده داشته و قرار بوده دنیایی را نمایش دهد که زامبی‌ها بر آن مسلط شده و بازیکن باید برای بقای خود تلاش کند.

بزرگ‌ترین پروژه‌های کنسل شده صنعت بازی

Killing Day

در جریان کنفرانس پر هیاهو و فراموش‌نشدنی سونی در E3 2005، تعداد زیادی بازی به نمایش درآمدند که بخشی از آن‌ها بعدها کنسل شدند. یکی از بازی‌های نمایش داده شده در این کنفرانس (Killing Day (KD نام داشت. عنوانی که کمپانی یوبی‌سافت آن را معرفی کرد و در ابتدا تنها برای PS3 نمایش داده شد، ولی اندکی بعد خبرهایی از عرضه آن برای X360 نیز به گوش رسید. تریلر KD نیز مانند چند بازی دیگر از پیش رندر شده بود و کیفیت بسیار بالایی داشت. در این تریلر شخصیت اصلی بازی که مردی با خالکوبی‌های فراوان و نوار چسبی روی ابروی خود بود، به جنگ با دشمنانش در یک مرکز خرید زیبا و پر زرق و برق می‌رفت. بازی به سبک اول شخص ساخته شده بود و در تریلر از فیزیکی واقع‌گرایانه و دیدنی استفاده شده بود که در گیم‌پلی نیز تأثیر می‌گذاشت و برای مثال با شکستن کف شیشه‌ای یکی از سکوها، دشمنان ایستاده روی آن به پایین می‌افتادند. همچنین تأکید زیادی روی استفاده همزمان از دو اسلحه که احتمالاً هرکدام با یک دکمه شلیک می‌کردند نیز دیده می‌شد.
در سال 2006 خبرهایی مبنی بر کنسل شدن KD منتشر شد و بعد از آن دیگر کسی نام این بازی را به خاطر نمی‌آورد، تا اینکه ناگهان در سال 2009 بار دیگر نام KD شنیده شد و در کنار چند عنوان دیگر از طرف یوبی‌سافت به صورت رسمی به ثبت رسید. اما از آن روز به بعد دیگر خبری از این عنوان نشد و بار دیگر به دسته بازی‌های کنسل شده نسل هفتم پیوست.

برگهٔ قبلی 1 2 3 4 5 6 7برگهٔ بعدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا