مقاله های ویژه

بزرگ‌ترین پروژه‌های کنسل شده صنعت بازی

موضوع کنسل شدن بازی‌های کامپیوتری از سال‌های دور وجود داشته و هر چند وقت یک بار شاهد متوقف شدن ساخت بازی‌هایی هستیم که طرفداران‌شان مدت‌ها منتظر تجربه آن‌ها بوده‌اند. آثاری که بعضی از آن‌ها پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به یک عنوان جالب را داشتند، ولی هیچ‌وقت امکان عرضه پیدا نکردند. در این مقاله به معرفی 55 بازی کنسل شده می‌پردازیم که هرکدام به دلیلی در لیست ما قرار گرفته‌اند. بعضی از آن‌ها سازندگان بزرگ و معروفی داشته‌اند و بعضی دیگر با نمایش‌ها و اطلاعات اولیه‌شان نظر خیلی‌ها را به خود جلب کردند. لازم به توضیح است که بخشی از این عناوین طبق اعلام سازنده یا ناشر خود متوقف شدند، ولی تعدادی هم به شکل رسمی کنسل نشده و با گذشت زمان و فراموش شدن آن‌ها، تنها می‌توان عبارت “کنسل‌شده” را برای آن‌ها در نظر گرفت. این شما و این هم بزرگترین عناوین کنسل شده صنعت بازی.

Agent

سال 2009 برای سونی و کنسول PS3 سالی پربار بود که با بازی‌هایی مثل Killzone 2 شروع شده و با Uncharted 2 به پایان رسید. یکی از موضوعاتی که آن سال را بیش از پیش مهیج‌ می‌کرد، اتفاقی بود که در کنفرانس E3 2009 این کمپانی رخ داد. زمانی که جک ترتون در مورد ارتباط نزدیک راک‌استار با سونی در گذشته صحبت کرده و در آخر عنوان جدیدی را معرفی کرد. بازی «ایجنت» که قرار بود به صورت انحصاری برای PS3 ساخته شده و آغازگر سری بازی‌های عظیمی مانند GTA باشد.
در آن کنفرانس اطلاعات زیادی از ایجنت دیده نمی‌شد و حتی خبری از یک تیزر یا تریلر کوتاه هم نبود. فقط لوگوی بازی نمایش داده شد که حرف G در آن با تصویر یک اسلحه ترکیب شده بود. البته صحبت‌های کوتاهی هم در مورد بازی شد و قرار بود بازی حال و هوای اکشن جاسوسی داشته، با قتل‌های سیاسی در ارتباط بوده و در اواخر دهه 1970 و دوران جنگ سرد سپری شود. این موارد در کنار سازنده بازی که راک‌استار نورث بود، دست به دست یکدیگر دادند تا افراد زیادی بی‌صبرانه منتظر تجربه بازی باشند. صحبت‌های بعدی عطش دارندگان PS3 را برای انجام بازی بیشتر هم کرد. بن فدر رییس Take-Two بازی را عنوانی عظیم می‌دانست که قرار است تعریف جدیدی از ژانر خود ارائه دهد و تفاوت‌های زیادی با چیزی که از بازی‌های کامپیوتری سراغ داریم، داشته باشد. او همچنین کنسول PS3 را بهترین پلتفورم برای تجربه بازی نامید و انحصاری بودن آن را به روابط خوب بین راک‌استار و سونی مرتبط دانست. در ماه‌های بعد از E3 خبر چندانی از بازی منتشر نشد تا اینکه در ماه سپتامبر آن سال، در یکی از پرسش و پاسخ‌های پیرامون بازی اعلام شد احتمال عرضه آن در سال 2010 وجود دارد. مدت‌ها گذشت و همچنان بازی در سکوت کامل به سر می‌برد، ولی مسئولین تیک‌تو از عرضه آن ابراز اطمینان می‌کردند. در سال 2011 و 2 سال بعد از معرفی ایجنت، باز هم خبر در دست ساخت بودن بازی منتشر شد و البته باز هم کوچک‌ترین اطلاعات یا تصاویری از بازی پخش نشد.

در نهایت اواسط سال 2011 بود که اولین تصاویر بازی نه به صورت رسمی، بلکه از طریق رزومه یکی از طراحان سابق راک‌استار نورث به دست مخاطبین رسید. تصاویری که لوکیشن‌های بازی را نشان می‌داد و حال و هوای دهه 1970 در آن‌ها دیده می‌شد. البته همین تصاویر هم در اصل متعلق به سال 2009 بودند، موضوعی که شک و تردید در مورد پیشرفت مراحل ساخت بازی را بیشتر می‌کرد. دوست‌داران بازی‌های راک‌استار کم‌کم منتظر خبر کنسل شدن بازی بودند تا اینکه در سال 2013 کمپانی تیک‌تو یک بار دیگر نشان تجاری بازی را تمدید کرد و نام بازی بر سر زبان‌ها افتاد، ولی از آن موقع به بعد دیگر خبر خاصی از آن نشد. هرچند هنوز هم صفحه مخصوص ایجنت در سایت رسمی راک‌استار به چشم می‌خورد، ولی این صفحه از زمان معرفی بازی تا امروز کوچک‌ترین تغییری نکرده و حتی لوگوی PS3 نیز مربوط به قبل از تغییر آن در اواسط سال 2009 است. از طرف دیگر عده‌ای حدس می‌زدند بازی به کنسول PS4 منتقل شده، ولی در حال حاضر دلیل قانع‌کننده‌ای برای این موضوع وجود ندارد و با گذشت 1.5 سال از عرضه کنسول، خبری از بازی نشده است. در شرایط فعلی برای عنوانی که سال 2009 معرفی شد و همچنان بعد از گذشت 6 سال حتی یک ویدئو یا عکس رسمی هم نداشته، شاید عبارت کنسل‌‌شده بهترین توصیف باشد

Aliens: Crucible

هرچند سال 2014 برای طرفداران Alien با یکی از بهترین بازی‌های مرتبط با این سری همراه بود، ولی نمی‌توان کنسل شدن ساخته Obsidian در ارتباط با Aliens را فراموش کرد.
این بازی با پسوند «کروسیبل» در سال 2006 معرفی شد و قرار بود روایتی متفاوت از این سری محبوب ارائه کند. عنوانی که تمرکز زیادی روی المان‌های نقش‌آفرینی داشته و همچنین ویژگی‌هایی مثل ساختن پایگاه نیز در آن وجود داشته باشد. بازیکن کاراکتر خود را از پایه طراحی کرده و رهبری گروهی را برعهده می‌گرفت که هرکدام شخصیت‌پردازی مخصوص خود را داشتند و مهارت‌های مختلفی در آن‌ها دیده می‌شد. از جنگجویی حرفه‌ای که به انواع سلاح‌ها دسترسی دارد تا تعمیرکاری که وظیفه تعمیر و درست کردن وسایل بازیکن بر دوش او است. زاویه دوربین نیز به شکل سوم شخص بوده و از این نظر با خیلی از عناوین قبلی سری متفاوت بوده است. بازی دارای درخت مهارت‌ها بوده و شاخه‌های مختلفی برای آپگرید شدن در اختیار بازیکن می‌گذاشته، از قابلیت‌های مرتبط با اسلحه‌ها و قدرت‌های تکنیکی تا المان‌های مخفی‌کاری. همچنین توانایی انتخاب دیالوگ و پیش بردن داستان به اشکال مختلف نیز برای بازی طراحی شده بود.

سال 2009 زمانی بود که خبر کنسل شدن بازی منتشر شد و سگا بعد از سرمایه‌گذاری‌هایی که روی آن کرده بود، تصمیم به تعطیل شدن پروژه گرفت. به گفته فرگس اورکهارت رییس Obsidian، بازی تا جای مناسبی پیش رفته بود و تقریباً آماده عرضه بود. هرچند کریس اولون نظر دیگری داشته و اعتقاد دارد که بازی تا حد خوبی تکمیل شده بود، ولی هرگز به مرز آمادگی کامل و انتشار نرسیده بود. البته نکته مثبت ماجرا این بود که حداقل سگا به سازندگان بازی اجازه داد تکنولوژی‌ها و موتور گرافیکی‌ای که برای بازی طراحی و بهینه‌سازی کرده بودند را تحت مالکیت خود درآورده و ضرر بیشتری نکنند.
شاید طرفداران Aliens بیشتر از همه از این موضوع خشمگین باشند که سگا در سال 2013 عنوان Aliens: Colonial Marines را منتشر کرد که از هر نظر اثری سطح پایین و بی کیفیت بود، ولی این کروسیبل بود که طعم تلخ کنسل شدن را چشید و یکی از معروف‌ترین استودیوهای RPGساز را از ارائه تجربه‌ای متفاوت محروم کرد. هرچند یک سال بعد از Aliens: Colonial Marines شاهد عرضه Alien: Isolation بودیم که یکی از بهترین آثار مرتبط با این دنیای ترسناک را رقم زد.

بزرگ‌ترین پروژه‌های کنسل شده صنعت بازی

.B.C

یکی از عناوین کنسل شده اولین کنسول مایکروسافت یعنی Xbox، با نام ساده .B.C شناخته می‌شد. بازی در سال 2001 توسط پیتر مولینیو و در مراسم X01 معرفی شد، عنوانی که توسط زیرمجموعه Lionhead Studios به نام Intrepid Games برای Xbox در دست ساخت بود. یک عنوان اکشن‌ماجرایی که در دنیای ماقبل تاریخ اتفاق افتاده و به ماجراهای تلاش انسان‌ها برای مقابله با دایناسورها و سایر موجودات وحشی می‌پرداخت. بازی دارای المان‌های جالبی بود و بازیکن را به خوبی درگیر می‌کرد، از زندگی در قبیله‌ها گرفته تا گسترش توانایی‌های انسان‌ها در محیط‌های طبیعی دست به دست یکدیگر می‌دادند تا با تجربه‌های پویا و زنده‌ای همراه باشیم.

سال بعد و در E3 2002 دموی مفصلی از بازی ارائه شده و توجه منتقدین را به خود جلب کرد. در .B.C بازیکن نقش رهبر قبیله را ایفا کرده و در کنار مبارزه با موجودات وحشی، به مقابله با انسان‌های میمون‌شکل نیز می‌پرداخت. وظایفی چون پیدا کردن انسان‌های بیشتر برای گسترش قبیله و کوچ به سمت مکان‌های امن و دور از دسترس حیوانات و دایناسورها از جمله ویژگی‌های اصلی بازی بود. دایناسورهایی که در انواع و اقسام مختلفی طراحی شده و هرکدام هوش مصنوعی مخصوص خود را داشتند و با یکدیگر نیز درگیری پیدا می‌کردند. از مدل‌های گوشتخوار مانند تیراناسوروس و ولاسیرپتور تا نمونه‌های گیاهخوار مثل آپاتاساروس در بین دایناسورها دیده می‌شدند و حیواناتی مانند تمساح‌های غول‌پیکر و حتی پرنده منقرض شده معروف یعنی دودو نیز در کنار آن‌ها به چشم می‌خوردند. ویژگی‌های مدیریتی جالبی برای بازی در نظر گرفته شده بود و رهبر قبیله وظیفه آموزش زیردستان خود را داشت. برای مثال با پرتاب نیزه به سمت دایناسورها، اطرافیان شما نیز این کار را یاد گرفته و بعدها به تنهایی به شکار می‌رفتند. یا برای خورد و خوراک آن‌ها می‌توانستید تخم دایناسورها را دزدیده و به مردم خود آموزش دهید که چگونه آن را شکسته و نوش جان کنند. نحوه انتخاب مردم قبیله نیز در اختیار خود بازیکن بوده و او می‌توانست نسبت به نوع بازی و نیاز خود، افراد متفاوتی را به خدمت بگیرد. .B.C از نظر بصری در حد خیلی خوبی بود و گرافیک بازی با کمک سخت‌افزار قدرتمند Xbox بسیار تماشایی و زیبا به نظر می‌رسید و دنیای عظیم آن را به خوبی نمایش می‌داد. دنیایی که از مناطق مختلف تشکیل شده و دشت‌های وسیع و کوه‌ها در کنار دریاچه‌ها و … را شامل می‌شد.

بازی تاریخ عرضه رسمی نداشت، ولی صحبت از عرضه در بهار 2003 مطرح بود. هرچند این اتفاق رخ نداد و به جای آن شاهد نمایش‌های بیشتری از بازی در رویدادهای بعدی بودیم و در هر نمایش المان‌های دیگری از بازی دیده می‌شد. ولی در نهایت اواخر سال 2004 ساخت بازی متوقف شد. عنوانی که مولینیو در زمان کنسل شدنش از پتانسیل‌های بالای آن صحبت کرده و کنسل شدن بازی رو موضوعی ناراحت‌کننده می‌دانست. البته در آن زمان صحبت از احیای احتمالی بازی در آینده وجود داشت، آینده‌ای که هرگز از راه نرسید.

بزرگ‌ترین پروژه‌های کنسل شده صنعت بازی

BioShock Vita

در سال 2011 کمتر کسی فکر می‌کرد کنسول دستی جدید سونی یعنی Vita چنین سرنوشت غم‌انگیزی پیدا کند. کنسولی که با وجود سخت‌افزار قدرتمند و قیمت مناسب، نتوانست موفقیتی به‌دست آورد و می‌توان آن را اولین شکست بزرگ سونی در صنعت کنسول‌ها دانست. در آن سال و در جریان کنفرانس E3 سونی بود که کن لوین، خالق سری بازی‌های «بایوشاک» به همراه سورپرایز بزرگی روی سن آمده و از ساخته شدن نسخه مخصوصی از این سری برای Vita صحبت کرد. بازی‌ای که قرار بود ویژگی‌های متفاوتی نسبت به نسخه‌های قبلی داشته و نه به نسخه‌های اول شباهت داشته باشد و نه پورت نسخه Infinite باشد.
مدت‌ها از اعلام خبر ساخته شدن بازی می‌گذشت و جزییات بیشتری از آن منتشر نشده بود. بعدها لوین در مصاحبه‌ای اعلام کرد همچنان به این نسخه فکر می‌کند و ایده‌های جالبی برای آن دارد، ولی سونی و Take-Two باید در این زمینه تصمیم‌گیری کنند و ساخت بازی نیازمند طی شدن مراحل اداری در سطحی بالاتر از اختیارات لوین است. از طرف دیگر فروش ضعیف Vita به شکلی بود که کمتر کمپانی‌ای رغبتی برای ساخت بازی‌های بزرگ برای آن داشت و پروژه لوین هم در این میان با مشکل مواجه شده بود. در نهایت هم با تعطیل شدن Irrational Games وضعیت بازی بدتر از قبل شد و تمام امیدها از بین رفت، هرچند لوین هنوز هم اصرار به ساخت بازی داشت و در صحبت‌های خود از علاقه‌اش به کار روی این پروژه سخن می‌گفت. مدتی بعد لوین بار دیگر از علاقه خود به Vita صحبت کرده و اطلاعات اندکی در مورد ایده‌های این بازی کنسل شده داد. عنوانی که قرار بوده حال و هوایی مانند Final Fantasy Tactics داشته و قبل از سقوط Rapture اتفاق بیافتد و به خوبی با ویژگی‌های Vita هماهنگ باشد، ولی هرگز فرصت عرضه را پیدا نکرد.

Black Tusk Project

سال 2012 بود که استودیوی ونکوور از زیرمجموعه‌های مایکروسافت به «بلک‌تاسک» تغییر نام داد. استودیویی که به تدریج بازیسازهای حرفه‌ای زیادی را به استخدام خود درآورد و قرار بود بازی بزرگ بعدی مایکروسافت را طراحی کند. عنوانی که قرار بود یک بازی کاملاً جدید و عظیم در حد و اندازه‌های Halo باشد. در ماه‌های بعد از آن خبری از بازی مورد نظر نبود تا اینکه جف کیلی به نقل از دان متریک از نمایش بازی بلک‌تاسک در E3 2013 صحبت کرد و در کنفرانس مایکروسافت بالاخره از پروژه مورد نظر رونمایی شد. تیزر بازی بسیار کوتاه بود، تیزری که در آن شاهد حضور کاراکتری بودیم که روی آسمان‌خراش‌های شانگهای مشغول انجام عملیات خاصی بوده و در کنار ویژگی‌هایی که حالت مخفی‌کاری داشتند، ابزار و وسایل مخصوصی نیز در اختیار داشت. در این نمایش نام پروژه مشخص نشد و بعدها هم صحبتی از آن نشد. بعد از آن یکی از معدود دفعاتی که بحث پروژه بلک‌تاسک مطرح شد، صحبت‌های فیل اسپنسر بود که از مکانیزم‌های جالب و گیم‌پلی خوب اثر بلک‌تاسک تعریف کرد.

اوایل سال 2014 بود که خبر خریده شدن حقوق سری محبوب Gears of War توسط مایکروسافت منتشر شد. خبری که با استودیو بلک‌تاسک ارتباط پیدا کرد و مشخص شد که مایکروسافت این استودیو را مأمور ساخت نسخه جدید این سری کرده و راد فرگوسن که جزو اعضای اصلی تیم سازنده تریلوژی اصلی بود نیز به مایکروسافت پیوسته است. در این میان تکلیف پروژه نمایش داده شده در E3 2013 مشخص نبود و سوالات زیادی در مورد آن به وجود آمد، تا اینکه فیل اسپنسر در گفتگویی به آن اشاره کرده و نمایش مورد نظر را بی‌ارتباط با بازی بلک‌تاسک دانسته و آن را تنها ویدئویی معرفی کرد که تفکرات و ایده‌های استودیو را نشان می‌داده است. البته در طرف مقابل یکی از طراحان سابق بلک‌تاسک به نام الکساندر ران، در سایت شخصی خود آن نمایش را با یک بازی مرتبط دانسته و از آن به عنوان پروژه کنسل شده نام برده است.
سرانجام مدتی پیش بود که نام استودیو به The Coalition تغییر کرد. استودیویی که به نظر می‌رسد تمام تمرکز خود را روی Gears of War خواهد گذاشت و شاید به این زودی‌ها شاهد ساخت اثر جدیدی از آن‌ها نباشیم.

بزرگ‌ترین پروژه‌های کنسل شده صنعت بازی

Brothers in Arms: Furious 4
در جریان کنفرانس E3 2011 کمپانی یوبی‌سافت بود که با نسخه جدید (Brothers in Arms (BiA آشنا شدیم. بازی‌ای با پسوند Furious 4 که حال و هوای کاملاً متفاوتی نسبت به نسخه‌های قبلی داشت. تریلر بازی 4 کاراکتر اصلی آن را نشان می‌داد که وارد یک کافه شده و برخلاف اتمسفر واقع‌گرایانه نسخه‌های اصلی، به شکلی اغراق‌آمیز و با استفاده از وسایلی مثل تبر و شوکر در کنار اسلحه‌های سنگین به مبارزه با دشمنان می‌پرداختند. تریلر بازی شباهت زیادی به حال و هوای فیلم Inglourious Basterds اثر کوئنتین تارانتینو داشت و در انتهای تریلر هم سال 2012 برای انتشار بازی روی PC، PS3 و X360 اعلام شد.
طرفداران BiA از تغییرات عجیبی که نسخه جدید پیدا کرده بود عصبانی بودند و دوست نداشتند بازی محبوب خود را به این شکل ببینند. هرچند این اتفاق هم نیفتاد و بازی هرگز عرضه نشد. اواسط سال 2012 خبری منتشر شد مبنی بر اینکه حقوق بازی به دست Gearbox رسیده و تصمیم‌گیری در مورد آن برعهده خود استودیو است. موضوعی که بعدها باعث شد رییس استودیو یعنی رندی پیچفورد اعلام کند Furious 4 به دلیل فاصله زیادی که با اتمسفر BiA پیدا کرده، از این سری جدا شده و به شکل یک عنوان جدید و بی‌ارتباط با BiA منتشر خواهد شد. همچنین او بعدها اعتراف کرد که ساختن این بازی به عنوان زیرمجموعه‌ای از BiA اشتباه بوده و به طرفداران بازی بابت ناراحتی از این موضوع حق داد.
در سال 2013 ویدئویی منتشر شد که شامل تعدادی از عناوین «گیرباکس» می‌شد و در این بین بخش‌هایی از Furious 4 هم به چشم می‌خورد. ویدئویی که نشان می‌داد بازی بیشتر به Borderlands با طعم جنگ جهانی دوم شباهت دارد تا BiA. شکل و شمایل فانتزی همراه با رنگ‌آمیزی‌های تند در کنار صحنه‌های اغراق‌آمیز مثل از جا در آمدن یه چرخ و فلک عظیم و برخورد آن با یک ساختمان و … به قدری با BiA تفاوت داشتند که می‌شد جدا شدن این بازی از سری مورد نظر را منطقی‌ترین کار ممکن دانست. بعدها اطلاعات بیشتری از بازی منتشر نشد، تا اینکه در جولای 2015 بالاخره تکلیف بازی مشخص شد. زمانی که اعلام شد این اثر به شکل کامل کنسل شده و استودیو ایده‌های آن را برای ساخت بازی جدید خود یعنی Battleborn به کار گرفته و حتی یکی از کاراکترهای آن بازی یعنی مونتانا هم با اسلحه سنگین خود وارد Battleborn شده است. در کنار این، خبر خوشحال‌کننده‌ای هم برای طرفداران BiA اعلام شد و مشخص شد که گیرباکس در صدد ساخت نسخه جدیدی از این سری است که حال و هوایی مشابه نسخه‌های اصلی خواهد داشت. البته بازی نیاز به زمان و بودجه زیادی دارد و گیرباکس به دنبال شریک مناسبی برای ساخت و توسعه آن می‌گردد

بزرگ‌ترین پروژه‌های کنسل شده صنعت بازی

Call of Duty Projects

سری بازی‌های (Call of Duty (CoD از ابتدای کار با کیفیت بالای خود طرفداران زیادی به‌دست آوردند و به تدریج به یکی از پدیده‌های صنعت بازی تبدیل شدند. هرچند بعدها عرضه پشت سر هم نسخه‌های این سری باعث شد CoD روندی تکراری به خود بگیرد، ولی بد نیست بدانید که در کنار نسخه‌های سالانه‌ای که منتشر شدند، عناوینی هم بودند که کنسل شده و هرگز به دست مخاطبین خود نرسیدند.
اولین مورد که البته ساخت آن هیچ‌گاه به شکل رسمی شروع نشده بود، پسوند Combined Forces داشته است. بازی‌ای که استودیو Spark Unlimited تصمیم داشته آن را به عنوان دنباله مستقیم و به نوعی اضافه‌شونده بازی Finest Hour (نسخه مخصوص کنسول‌های نسل ششم) بسازد، ولی اکتیویژن با این پیشنهاد مخالفت کرده و پروژه مورد نظر به جایی نرسید.
یکی دیگر از این پروژه‌ها CoD: Devil’s Brigade نام داشت. عنوانی که اولین بار از طریق سایت یکی از سازندگان بازی لو رفت و موضوع آن به جنگ جهانی دوم و اتفاقاتی که در ایتالیا رخ داده ارتباط داشت. این پروژه که توسط Underground Development در دست ساخت بوده، زاویه سوم شخص داشته (البته در بعضی تصاویر زاویه اول شخص هم دیده می‌شود) و در آن تأکید زیادی روی فرمان دادن به هم‌تیمی‌ها به چشم می‌خورده، به شکلی که بازیکن توانایی دستور دادن به سایر افراد توسط D-Pad را داشته است. بعدها اطلاعات بیشتری از بازی منتشر شده و مشخص شد که کار روی نمونه اولیه بازی 5 ماه قبل از عرضه نسخه Modern Warfare آغاز شده و قرار بود داستانی تاریک در دوران جنگ جهانی دوم را روایت کند. سرانجام چند ماه بعد و در مارس 2008 پروژه به پایان راه خود رسید. عنوانی که قرار بود ریتمی کُندتر از نسخه‌های اصلی داشته و به اندازه آن‌ها سینمایی نباشد.

Sledgehammer Games، استودیویی که بخشی از اعضای Visceral Games (سازنده Dead Space) آن را تأسیس کرده و سال گذشته نیز نسخه Advanced Warfare را آماده کرد هم پروژه کنسل شده‌ای در زمینه CoD داشته است. عنوانی که آن هم مثل Devil’s Brigade به شکل سوم شخص طراحی می‌شده و داستانی مرتبط با جنگ ویتنام را دنبال می‌کرده است و کشورهایی مانند کامبوج و لائوس نیز در داستان نقش داشته‌اند. بازی بین 6 تا 8 ماه در دست ساخت بوده و طبق صحبت‌های سازندگان آن، مکانیزم‌های جالبی داشته که بیشتر در فضای سوم شخص جواب می‌داده‌اند. همچنین بخش‌های زیرزمینی و تونل‌ها هم نقش پررنگی در بازی داشته‌اند، بخش‌هایی که می‌توانستند تا حدودی اتمسفر Dead Space را یادآوری کنند. در نهایت استودیو مجبور شد پروژه خود را (که با نام‌های CoD: Vietnam و Fog of War نیز شناخته می‌شد) کنار گذاشته و عازم همکاری با Infinity Ward برای ساخت Modern Warfare 3 شود.
در نهایت عجیب‌ترین مورد کنسل شده از CoD به پروژه Vicarious Visions مربوط می‌شود. بازی‌ای که به سبک استراتژی و با المان‌های تاکتیکی با نام CoD Tactics طراحی می‌شده و قرار بوده تجربه‌ای کاملاً متفاوت از CoD ارائه دهد و در بعضی مواقع از زاویه سوم شخص نیز استفاده کند. این پروژه هم در نهایت به سرنوشت سایر عناوین متفاوت و کنسل شده CoD دچار شد.

بزرگ‌ترین پروژه‌های کنسل شده صنعت بازی

Coded Arms: Assault

«کدد آرمز» عنوانی بود که کونامی در سال 2005 برای PSP منتشر کرد و جزو معدود بازی‌های FPS این کنسول محسوب می‌شد. هرچند بازی کیفیت چندان مناسبی نداشت، ولی به دلیل سبک خاص خود و بعضی ویژگی‌هایی که داشت، با موفقیت نسبی روبرو شد. در E3 2006 بود که نسخه جدیدی از بازی برای PS3 معرفی شد و قرار بود با پسوند Assault برای این کنسول منتشر شود و در کنار آن نسخه جدیدی نیز با نام Contagion برای PSP نمایش داده شد. بازی نمایش نسبتاً خوبی روی PS3 داشت و در تریلر آن شاهد تخریب‌پذیری جالب محیط‌ها در کنار انفجارهای زیاد بودیم. همچنین بخش‌های مولتی‌پلیر و Co-op نیز برای بازی تأیید شد و همه‌چیز نوید یک عنوان FPS درگیرکننده را برای PS3 می‌داد.
در TGS 2006 دموی قابل بازی در دسترس مخاطبین قرار گرفت. دمویی که شامل یک مرحله از بازی می‌شد و هرچند از نظر بصری در حد خیلی خوبی نبود و مشکلاتی داشت، ولی المان‌های جذابی نیز در آن به چشم می‌خورد و تعدادی از انیمیشن‌های بازی مانند پریدن و ریلود کردن در نوع خود جالب بودند.
این عنوان که قرار بود در سال 2007 منتشر شده و دنباله مستقیم نسخه اول باشد، اوایل سال 2007 با شایعه کنسل شدن روبرو شد. شایعه‌ای که بعدها رنگ واقعیت به خود گرفته و ساخت بازی به صورت رسمی متوقف شد.

بزرگ‌ترین پروژه‌های کنسل شده صنعت بازی

Command & Conquer Projects

سری بازی‌های (Command & Conquer (C&C کار خود را از سال 1995 آغاز کرده و به یکی از بزرگ‌ترین سری استراتژی‌های این صنعت تبدیل شدند و در ایران نیز محبوبیت بالایی داشتند. در کنار عناوین مختلفی که از C&C منتشر شد، تعدادی بازی کنسل شده نیز به چشم می‌خورد که اشاره‌ای کوتاه به آن‌ها خواهیم داشت.
یکی از نسخه‌های متفاوت C&C در سال 2002 تحت عنوان Renegade منتشر شد که به جای سبک استراتژی، به شکل اکشن تاکتیکی و با زوایای اول شخص و سوم شخص دنبال می‌شد. بازی مشکلات خاص خود را داشت، ولی ویژگی‌های جالبی هم در آن به چشم می‌خورد و طرفداران خود را به‌دست آورد. بعدها «وست‌وود» کار روی نسخه دوم بازی را شروع کرد و قرار بود نسخه جدید به جای سری Tiberium با سری Red Alert در ارتباط بوده و تمرکز خیلی زیادی روی بخش آنلاین داشته باشد. البته بازی هیچ‌وقت به صورت رسمی معرفی نشده بود و کنسل شدن آن نیز در تالارهای گفتگوی وست‌وود مطرح شد.
C&C: Tiberian Incursion هم از جمله بازی‌هایی بود که هیچ‌گاه عرضه نشد. عنوانی که سومین بازی اصلی از دنیای تایبریوم محسوب می‌شد و 4 گروه GDI، Nod، CABAL و Scrin برای آن در نظر گرفته شده بودند. وست‌وود در نظر داشت با این بازی داستان سری تایبریوم را به پایان برساند که در این کار ناکام ماند. هرچند این عنوان کنسل شد، ولی بعدها بخش‌هایی از آن به اشکال مختلف در C&C3: Tiberium Wars استفاده شد.

یکی دیگر از نسخه‌های کنسل شده C&C، عنوانی بود که قصد ارائه تجربه MMO را در این سری داشت. بازی در دنیای تایبریوم اتفاق می‌افتاد و شامل گروه‌های GDI، Nod، Mutants، CABAL و Scrin می‌شد. همچنین لوکیشن‌هایی چون لس‌انجلس غوطه‌ور در آب، شهر جهش‌یافته‌ها و منطقه 51 برای آن در نظر گرفته شده بود. متأسفانه وست‌وود در سال 2003 تعطیل شد و این بازی با نام C&C: Continuum هرگز به مرحله انتشار نرسید.
چند سال پیش خبر کنسل شدن نسخه دیگری از C&C منتشر شد. بازی Tiberium که توسط شعبه لس‌انجلس EA (که بعدها Danger Close Games نام گرفت) در دست ساخت بوده و سازندگان بازی قصد ارائه تجربه‌ای اول شخص مانند Renegade را داشتند. بازی با موتور گرافیکی Unreal Engine 3 ساخته می‌شد و نکته جالب در مورد آن، عدم استفاده از نام C&C در عنوان بازی بود. هرچند خبر ساخت بازی در سال 2008 منتشر شد، ولی از دو سال قبل از آن در دست تولید بود و در نهایت هم در انتهای همان سال 2008 کنسل شد. موضوعی که EA علت آن را دست نیافتن به کیفیتی مناسب عنوان کرد.
در سال 2011 خبر ساخت C&C: Generals 2 منتشر شد و طرفداران نسخه قبلی این بازی (که در کشور ما هم زیاد هستند) منتظر تجربه این بازی بودند. استودیو Victory Games (که در آن زمان با نام BioWare Victory شناخته می‌شد) طراحی بازی را برعهده داشت و قرار بود از نظر بصری نیز قدرتمند ظاهر شود. مدتی بعد تغییراتی در بازی ایجاد شد و مشخص شد که حالت Free to Play خواهد داشت و نام آن نیز به شکل ساده Command & Conquer درآمد. بازی تا سال 2013 به حیات خود ادامه داد تا اینکه در اواخر آن سال، خبر کنسل شدن آن شنیده شد. خبری که نشان از بازخورد منفی طرفداران C&C نسبت به بازی داشته و EA را مجبور به متوقف کردن پروژه کرد و استودیوی سازنده آن نیز تعطیل شد.

1 2 3 4 5 6 7برگهٔ بعدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا