مقالاتمقاله های ویژه

10 بازی برتر نمایشگاه E3 2015

E3 سال 2015 هم از راه رسید و اتفاقا هم چه رسیدنی! نمایشگاه امسال از چند حیث، یکی از بهترین نمایشگاه‌های چندین سال اخیر بود. امسال ما در کنار کنفرانس‌های همیشگی و پای ثابت، چون مایکروسافت، سونی، یوبی‌سافت، الکترونیک آرتز و نینتندو، شاهد برگزاری 3 کنفرانس دیگر از طرف شرکت‌های اسکوئرانیکس، بتسدا و AMD بودیم. از طرف دیگر، شاهد حضور عناوین بسیار بزرگ و عظیمی بودیم که مو را به تن طرفدارانشان سیخ می‌کرد. بمب‌های خبری و معرفی عناوین جدید و نمایش عناوینی که قبلا فقط در حد شایعه بودند از این دست هستند. در این میان بازی‌های دیگری نیز معرفی شدند که آرزوی چندین و چند ساله طرفداران بودند و براستی تمامی آن‌ها فقط در یک E3 به نمایش درآمدند. حضور عناوینی مثل بازسازی «فاینال فانتزی 7»، شروع ساخت «شنمو 3» و e3عنوان همیشه غایب «آخرین نگهبان» کافی است که تا E3 سال 2015 را از بهترین‌های دهه بدانیم.
بعد از شوک‌های پی‌درپی‌ای که شرکت‌ها به طرفدارانشان دادند، تیم تحریریه بازی‌سنتر بر آن شد تا 10 نمایش برتر E3 امسال را به رسم تحریر درآورد. نکته‌ای که باید در اینجا گفته شود، این است که سعی شده بر نمایش‌هایی تاکید شود که بصورت گیم‌پلی به نمایش درآمدند. یعنی عناوینی که فقط با یک تبلیغ و تریلر معرفی و نمایش داده شدند، در لیست حضور ندارند. به علاوه کیفیت نمایش و موارد نشان داده شده در نمایش نیز در این امر دخیل بودند. امیدواریم از این لیست لذت ببرید.

10 نمایش برتر E3 2015

Deus Ex: Mankind Divided

بعد ازاینکه شاهد معرفی رسمی‌ بازی Deus Ex: Mankind Divided که همراه با یک انیمیشن سینمایی بسیار جذاب و زیبا طبق معمول این سری قبل از نمایشگاه E3 بودیم، حال همگان منتظر معرفی کامل تر و حداقل نمایش گیم پلی در کنفرانس خبری اسکوئر انیکس بودند. همانطور که انتظار می‌رفت دقایقی بعد از شروع کنفرانس نوبت به این بازی رسید و شاهد چکیده بسیار زیبایی از گیم پلی درون بازی بودیم. همانطور که از زمان معرفی متوجه شده بودیم «آدام جنسن» حال قابلیت های بسیار بیشتری را در درون خود جا داده است و طیف امکانات او بسیار بالاتر رفته که خود عمق بسیار زیادی هم به بُعد اکشن و هم مخفی‌کاری بازی می‌دهد.
در این تریلر «آدام جنسن» احتمالا با اولین هدف خود پس از پیوستن به سازمان ضد تروریستی مواجه می‌شود و همانطور که از ابتدای تریلر متوجه شدیم او پس از پرس و جو کردن‌ها و تحقیقات خود به روش‌های مختلف می‌تواند به هدف خود برسد و همچنین به مانند قبل می‌تواند از بین دو راه اکشن یا مخفیانه یکی را انتخاب کند.

آدام پس از کسب اطلاعات از شخصیت جدید بازی پس از یک مکالمه بسیار زیبا به هدف خود می‌رسد که در این بین گزیده‌ای از امکانات جدید گیم پلی بازی را می‎بینیم که شاید مهمترین آن قابلیت حفاظتی جدید آدام باشد که برای قسمت‌های اکشن بازی پوششی کریستال مانند و ضد گلوله برای چند ثانیه او را می‌پوشاند و از دریافت صدمه گلوله او را مصون نگه‌می‌دارد. از دیگر پیشرفت‌های مهم بازی می‌توان به امکانات شخصی سازی اسلحه و همچنین ارتقا تیراندازی بازی اشاره کرد که برای آن دسته افرادی که علاقه دارند روند بازی رو بصورت اکشن طی کنند خبر بسیار خوبی است. از طرفی دیگر برای دسته دیگر از بازیکنان که دوست داراند ساکت و بدون جنجال و مخفیانه داستان را به اتمام برسانند امکانات جدیدی به گیم‌پلی اضافه شده‌است که برای نمونه می‌توان به تیغ‌های پرتاب شونده دست‌های آدام و شوک الکتریکی که در بند انگشتان او قرار دارد اشاره کرد.
از دیگر نکات این تریلر می‌توان به پیشرفت گرافیکی بسیار خوب بازی بر خلاف نسخه قبل اشاره کرد که علاوه بر حفظ استایل هنری بسیار خوب و آن تم زرد معروف، توانسته است خود را در بین عناوین خوب نسل هشتمی جای دهد. به مانند قبل موسیقی هنوز هم حماسی، آشوب برانگیز، هیجانی و در یک کلام بی نظیر و خارق‌العاده است که نوید آن را می‌دهد که شاهد یک ادامه اصیل و وفادار به شماره قبل هستیم.
از این تریلر می‌توانیم امید داشته باشیم که به مانند قسمت قبل شاهد یک داستان بسیار زیبای دیگر نیز خواهیم بود که زمینه ساز اتفاقات اولین نسخه از این سری خواهد بود. نمایش کلی بازی به طور قطع یکی از بهترین‌های کل کنفرانس‌های E3 بود که همگان اللخصوص طرفداران بازی را بسیار خوشحال و شگفت زده کرد.

بررسی بازی Deus Ex: Mankind Divided

وحید ظهرابی نژاد

10 نمایش برتر E3 2015

Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands

بزرگ‌ترین سورپرایز و شاید گفت بهترین بازی نمایش داده شده در کنفرانس یوبی‌سافت، Ghost Recon: Wildlands بود. از آخرین دیدار ما با تیم گوست تقریبا 3 سال می‌گذرد. Future Soldier قدم اول را برای جدایی کامل بازی از یک شبیه ساز شوتر تاکتیکی برداشت و بیشتر شبیه به یک شوتر مخفی‌کاری شد. به نظر می‌رسد Wildlands با قرض گرفتن سیستم شوتینگ و چند نمونه از المان‌های موفق برادر بزرگ‌تر خود، کاملا خود را از قید و بندهای تعریف شده سبک خارج کرده و به یک عنوان Open World تبدیل شده است. در Wildlands گروه 4 نفره گوست به جنگ کارتل‌های مواد مخدر امریکای جنوبی و مافیای مواد اروپا می‌رود تا آن‌ها را ریشه کن کند. اما چگونه می‌شود افرادی که از مرگ نمی‌ترسند و حتی آن را مقدس می‌دانند نابود کرد؟
چگونگی این کار، کاملا بر عهده بازیکن است. در نمایش بازی در کنفرانس یوبی‌سافت، ما شاهد سه نوع روش برای انجام یک ماموریت بودیم. نخست، روش درگیری از راه دور. تک تیرانداز خود را در فاصله‌ای مطمئن مستقر کنید و کلاه سفید (رییس قاچاقچی‌ها) را از پا در آورده و محموله کوکایین را نابود کنید. روش دوم، ورود مخفیانه بود، بدون اینکه ردی از گروه گوست به جا بماند که منجر به دستگیری کلاه سفید و نابودی محموله مواد مخدر شد. روش سوم، درگیری مستقیم بود. گوست‌ها با کشتن نگهبانان و دزدیدن محموله، کلاه سفید را به یک مرده متحرک تبدیل کردند که حتی در پایان نیاز به تمام کردن کار وی نیز نبود، چون او دیگر یک مهره سوخته به حساب می‌آمد.
GR: W به ما نشان داد که دنیای GR در ادامه به چه صورت خواهد بود. نمایش بازی از این دنیای بزرگ و پرجزییات و مملو از ماموریت‌های گوناگون که طبق گفته سازندگان امکان بازی کردن به صورت تک نفره و یا کوآپ 4 نفره را دارا است، یکی از بهترین نمایش‌های E3 امسال به انتخاب بازی‌سنتر بود. E3 امسال، فارق از مسائلی نظیر بزنده یا بازنده، قطعا یکی از پربارترین‌ها در طی چند سال اخیر بود و حضور GR:W در لیست 10تایی برترین‌ها، نشان از این دارد که یوبی‌سافت، حداقل در این زمینه کار خود را به درستی انجام داده است.

سینا مظفری

10 نمایش برتر E3 2015

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

صبر کن، صبر کن، صبر کن! اون لیکوید بود؟ سوار متال گیر شد؟ صدای Zero رو شنیدی؟ Skull Face پیش رییس بزرگ چیکار می‌کنه؟ اون یکی کی بود دیگه آخر تریلر؟ وای مغزم!
بله! کارگردانی چنین تریلرهایی قطعا از کوجیما برمیاد، تریلرهایی که نه تنها سوالی رو جواب نمی‌دن، بلکه هدفشون شکه کردن بیننده‌ها و ایجاد سوال‌های بیشتر در ذهن آنهاست. اما نکته تاثیرگذارتر اینه که E3 امسال و این تریلر، به احتمال بسیار زیاد آخرین نمایشی است که ما از متال گیری ساخته کوجیما می‌بینیم و با توجه به اتفاقات درونی شرکت کونامی، بعد از عرضه MGS V: Phantom Pain دیگر کوجیما را در کنار این سری نخواهیم دید. پایان یک عصر! و شاید شروعی جدید برای کوجیما.
نمایش MGS V در E3 امسال تنها به این تریلر ختم نمی‌شود، این بازی یک نمایش 40 دقیقه‌ای از گیم‌پلی هم داشت. جایی که انواع و اقسام امکانات شخص‌سازی سلاح‌ها، کاراکتر، مادربیس و حتی داخل هلی‌کوپتر را دیدیم و در ادامه گیم‌پلی فوق‌العاده‌ای که با امکانات و گزینه‌های متعدد دست بازیکن را باز می‌گذارد تا یک مرحله را به چندین و چند طریق مختلف بازی کند و به پایان برساند. این متال گیری که می‌بینیم واقعا عظیم است و به نظر می‌رسد که پایان با شکوهی برای Metal Gear Saga و وداع کوجیما با این سری است.
MGS V Phantom Pain با نمایش‌های خیره‌ کننده‌اش جا دارد که هر سال جزو لیست بهترین نمایش‌های E3 باشد.

بررسی بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

کیوان کاظمی

10 نمایش برتر E3 2015

Forza Motorsport 6

به نظر می‌رسد عنوان فورتزا را باید پای ثابت مقالاتی که مربوط به بهترین‌های بازی‌سنتر می‌شود بدانیم. امسال هم مثل سال‌های گذشته عنوان فورتزا یکی از بهترین نمایش‌‌های خود را در طول E3 به اجرا گذاشت و به همین دلیل در لیست بازی‌سنتر قرار گرفت. اگر بخواهیم امسال به فورتزا لقب خاصی بدهیم، می‌توان از کلمه “تکامل” استفاده کرد. بالاخره بعد از سال‌ها سازندگان بازی به حرف طرفداران گوش داده و کمبودهایی که این سری با آن مواجه بود را بر طرف ساختند تا به گفته خودشان یکی از کامل‌ترین عناوین ریسینگ ساخته شده تا به امروز را ارایه دهند. بعد از پنج شماره، فورتزا 6 برای اولین بار دارای مسابقات در طول شب و بارش باران خواهد بود. به گفته سازندگان بازی، مسابقاتی که در طول شب انجام می‌شود دارای تجربه‌ای متفاوت خواهد بود که تا به امروز شما آن‌را تجربه نکرده‌اید. سازندگان بازی قصد دارند هراس و فوبیا رانندگی در طول شب را در فورتزا 6 به ارمغان آورند.

همانند عنوان «آلن ویک» در طول این مسابقات، تنها نوری که از چراغ جلو ماشین‌ها جاده را روشن می‌کند، همراه شما خواهد بود تا بتوانید مسابقات را به پایان برسانید. باران یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که به عنوان فورتزا 6 اضافه شده است و به نظر می‌رسد فورتزا 6 به میدان آمده تا در این بخش هم کیفیت را به حد اعلا خود برساند. بارش باران در طول مسابقات باعث ایجاد گودال های آبی در سطح پیست ها خواهد شد که با حرکت لاستیک‌های ماشین بر روی آن‌ها بر روی درجه حرارت لاستیک ماشین تاثیر گذاشته و باعث سخت‌تر شدن کنترل ماشین می‌شود. در بخش بصری هم توجه بسیار زیادی به بارش باران شده و همانند درایوکلاب قطرات باران با توجه به جهت وزش باد و سرعت ماشین بر روی سطح بدنه ماشین‌ها به حرکت در می‌آیند.

علاوه بر ویژگی‌های ذکر شده که به عنوان فورتزا 6 اضافه شده‌اند، این عنوان از نظر کمیت در پیست‌ها و تعداد ماشین‌ها هم رشد بسزایی داشته‌است، به طوری که بیش از 450 ماشین با قابلیت فورتزاویستا و 24 پیست مختلف که تمامی آن‌ها از نمونه‌های واقعی ساخته شده‌اند در عنوان فورتزا 6 در دسترس خواهد بود. سازندگان بازی بخش چند نفره را هم فراموش نکرده و در این بخش 24 نفر می‌توانند با یک‌دیگر به انجام مسابقه بپردازند. سیستم درایواتار هم که از فورتزا 5 به این سری اضافه شده، در این شماره دچار تغییراتی شده و طرز رانندگی شما را با دقت بیشتری یاد می‌گیرد. در آخر هم باید به این نکته اشاره کرد، عنوان «فورتزا موتور اسپورت 6» با وجود تمام ویژگی‌های یاد شده به صورت P1080 و 60 فریم بر ثانیه بر روی کنسول Xbox One اجرا خواهد شد. همچنین برای تجربه بازی لازم نیست سال‌ها منتظر بمانید، به این دلیل که فورتزا 6 کمتر از سه ماه دیگر و در تاریخ 15 ماه سپتامبر منتشر خواهد شد.

بهرام 

10 نمایش برتر E3 2015

Starwars: Battlefront

سال 2013 بود که باخبر شدیم EA قصد ساخت نسخه جدیدی از عنوان محبوب و پرطرفدار جنگ ستارگان را دارد و این کار توسط شرکت پرآوازه DICE انجام خواهد گرفت. طرفداران بازی 2 سالی را در خماری گذراندند تا ببینند این شرکت چه دست پختی برایشان آماده کرده است. کم کم صبر همه لب‌ریز می‌شد (مخصوصا بعد از تریلر In Engine ای که قبل از نمایشگاه منتشر شد)که EA اعلام کرد در E3 2015 این بازی نمایش خواهد داشت؛ و الحق باید گفت نمایش بازی کامل بود و همانی بود که طرفداران می‌خواستند. بازی بصورت آنلاین است و در کنار مود چندنفره رقابتی، دارای ماموریت‌های تقریبا داستانی به سبک تایتان‌فال خواهد بود. محیط‌های بزرگ که به نوعی امضای شرکت سازنده است، به زیبا شدن و نزدیک شدن این عنوان به فیلم‌ها کمک شایانی کرده است. گذشتن یک «وینگ فایتر» از میان پاهای «واکر» و سپس لحظه پایین آوردن یک «واکر» توسط «وینگ فایتر» که با بستن طناب به دور پاهایش انجام گرفت، کافی بود تا هواداران به وجد بیایند، اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود و شاهد معلق ماندن غیرطبیعی

یکی از هم تیمی‌ها در هوا هستیم. دوربین می‌چرخد و «دارث ویدر» در مقابلتان قد علم می‌کند!
گیم‌پلی بازی به دو صورت اول شخص و سوم شخص انجام می‌گیرد و این انتخاب با خود بازیکن است. دیگر خبری از کلاس بندی نیست و هرکس کلاس مخصوص به خود را می‌تواند بسازد. همکاری تیمی مهمترین مسئله در میدان جنگ است و حتی قابلیت‌هایی که آزاد می‌شوند، بین هم‌تیمی‌ها مشترک خواهند بود. همانطور که بالاتر اشاره شد، شما قادر به پرواز با فایتر‌های ارتش هر دو سمت «ایمپریال» و «گالاکتیک ایمپایر» خواهید بود. همچنین با توجه به نمایش، قادر به کنترل «واکر» و «AT-ST» نیز هستید. در کنار این‌ها جت‌پک‌هایی نیز در پشت کاراکترها وجود دارد که می‌توان به کمک آن‌ها فواصل چند متری را به پرواز درآمده و حرکت خود را سرعت ببخشید.
گرافیک بازی به راستی بسیار زیباست و می‌توان گفت بالاترین چیزی است که از دایس، در نسل هشتم کنسول‌ها دیده‌ایم. صداگذاری و موسیقی متن مشهور فیلم‌ها نیز در بازی به گوش می‌رسد و جالب اینکه به نظر می‌رسد در حین انجام بازی چندنفره، این موسیقی‌ها در گوشتان طنین انداز خواهند شد. صدای شلیک لیرزها و فایتر‌هایی که از بالای سرتان می‌گذرند، همگی به خوبی پرداخت شده‌اند و باید بگویم این بهترین چیزی است که یک طرفداران پروپاقرص جنگ ستارگان انتظارش را می‌کشد. پس بیایید همگی با هم تاریخ 21 نوامبر را در تقویم خود علامت گذاری کنیم.

فردین باقریان

10 نمایش برتر E3 2015

Halo 5: Guardians

وقتی که Halo از استدیوی بانجی جدا شد و به 343 Industries رسد، طرفداران سری با شک و تردید بسیار نظاره‌گر عرضه قسمت چهارم بودند که آیا این استدیو از پس یک همچین ip بزرگی بر می‌آید؟ پس از عرضه بازی اکثر طرفداران راضی بودند هر چند که ایراداتی به گیم‌پلی آن وارد بود. در زمان معرفی رسمی Xbox One مایکروسافت با نشان دادن تریلری از Halo 5 همگان را دوباره مجذوب این سری کرد. با راه افتادن کمپین Hunt The Truth هیجان از چیزی که بود فراتر رفت چرا که مشخص شد Master Chief دیگر آن قهرمان سابق نیست که در موقع نیاز به کمک یک سیاره بشتابد بلکه دیگر او خسته شده، حالا تنها حقیقت برای او معنی دارد و برای همان می‌جنگد مخصوصا حالا که او بهترین و صمیمی‌ترین دوست خود را از دست داده است. Chief با تشکیل تیمی از بهترین‌ها، نشان می‌دهد که تا چه حد مصمم است که به هدف خود برسد، هدفی که حاضر است در راهش بزرگ‌ترین سازمان نظامی انسان‌ها را به زانو درآورد. 343i در جریان کنفرانس E3 2015 با نشان دادن گروه رقیب یعنی تیم Spartan Lock ثابت کرد آن‌ها هم به دنبال اهداف خود هستند. اما این تمام ماجرا نیست. برای این سری بخش داستانی تنها یک قسمت است و بخش دیگر مالتی‌پلیر است. قسمتی که از اهمیت ویژه‌ای برخورداربوده و اینبار با تغییراتی همراه است. اولین نکته 60 فریم بودن نبردهاست که برای هر گیمری خبری خوشحال کننده است. دومین نکته گستردگی نقشه بازی است. دومین نکته ایرادی است که به Halo4 وارد بود؛ کوچکتر شدن مناطق. اما 343i نشان داد که به طرفداران گوش می‌دهد و بازی را برای آن‌ها می سازد بازیی که به زودی خواهد آمد تا در خاطر دوستداران Halo بماند.

بررسی بازی Halo 5: Guardians

کامیار 

10 نمایش برتر E3 2015

Fallout 4

با فاکتور گرفتن بازی‌های انحصاری معرفی شده در کنفرانس‌ E3 امسال، می‌توان Fallout4 را به عنوان موردانتظارترین بازی کراس پلتفرم معرفی کرد. شاید بتوان گفت نمایش خیره کننده این بازی در کنفرانس Bethesda همه‌ طرفداران این سری را تمام و کمال راضی کرده است، حتی خیلی‌ها پا را از این هم فراتر گذاشته و از همین حالا این بازی را Goty 2015 می‌دانند. بعد از وگاس، این بار نوبت به بوستون رسیده است تا 200 سال بعد از فاجعه هسته‌ای با آخرین بازمانده valut111 در فضای پساخرالزمانی آن همراه باشیم. Fallout4 بزرگ‌تر، آزادتر و با قابلیت شخصی بیشتری از همیشه عرضه خواهد شد. این نویدی بود که تهیه کننده این بازی یعنی آقای تاد هوارد در جریان کنفرانس امسال به طرفداران داد. او مستقیما عنوان کرد که آزادی بازیکنان به عنوان هدف اول آن‌ها در ساخت بازی بوده است و با توجه به تریلرهای نمایش داده شده می‌توان تا حدودی به این باور رسید که صحبت‌های سازندگان بازی آنچنان هم بی‌راه نبوده است.

شخصی سازی Real Time نقش اول بازی،اولین چیزی بود که همه را شگفت زده کرد. نمود پیدا کردن تغییرات در لحظه و باز بودن دست بازیکن برای طراحی شخصیت با هر نژاد و هر استایلی که به ذهنش می‌رسد از قابلیت‌های این قسمت از بازی بود که با معرفی ویژگی انجام بازی با شخصیت اول مونث، کاملا طرفداران این بازی را تا مرز فریاد کشیدن برد. به هر جایی از Fallout4 سر بزنید، نشانه‌ای از آزادی را خواهید دید. در قسمت شخصی سازی اسلحه ها، سازندگان با قرار دادن 50 اسلحه مختلف و 700 روش طراحی و ارتقا، گام بزرگی در این ژانر از بازی‌ها برداشته و تقریبا با این عمل بازی خود را از این لحاظ بیمه کرده‌اند. همچنین سیستم کرفتینگ در بازی وجود خواهد داشت، شاید نه به شکل معمول آن، اما با پیدا کردن اشیا مختلف از گوشه و کنار بازی و ترکیب آن‌ها قادر به ساخت وسایل مختلفی خواهید بود. گرافیک بازی آن چنان دل طرفداران را با خود همرا نکرد اما سری Fallout همیشه ثابت کرده بازی فقط بازی است، نه فیلم سینمایی و با اصلی‌ترین جنبه‌ بازی ها،یعنی گیم پلی، تمام منتقدان و بازیکنان را راضی کرده است.
همچنین سازندگان این بازی با ذکر این نکته که این عنوان از سال 2009 در حال طراحی و توسعه بوده است بسیاری از بازیکنان و حتی افراد غیر علاقه‌مند به این سبک و این سری بازی را سمت Fallout4 کشیده‌اند. این بار تمام المان‌های آشنای این سری بهبود یافته و با طراحی ویژگی‌های جدید تب و تابی خاصی میان طرفدارن خود به وجود آورده است و جالب اینکه زمان زیادی تا انتشار آن باقی نمانده و این نشان از آن دارد که بازی در سکوت خبری در حال ساخت بوده است. تا حدود پنج ماه دیگر می‌توانیم عنوانی که سال‌ها منتظرش بودیم را تجربه کنیم.

بررسی بازی Fallout 4

محمد جـبـاری

10 نمایش برتر E3 2015

Doom

سرانجام سال‌ها بعد از اعلام ساخت چهارمین نسخه Doom، در کنفرانس Bethesda شاهد نمایش کامل و جامعی از آن بودیم. در دموی نمایش داده شده شاهد دو مرحله بودیم. یکی از مراحل به پایگاه تحقیقاتی UAC در مریخ اختصاص داشت که توسط موجودات جهنمی مورد حمله قرار گرفته و بازیکن ماموریت پاکسازی آن را برعهده دارد. این مرحله از نظر طراحی تا حدودی به سومین نسخه شبیه بود و اکثر بخش‌های آن شامل راهروهای تنگ و باریک می‌شد. اولین موضوعی که با تماشای دمو به چشم می‌خورد، افزایش سرعت بازی نسبت به قبل بود و بازی از این نظر بیشتر به نسخه‌های کلاسیک نزدیک شده تا سومین نسخه که در آن با عنوانی کُندتر روبرو بودیم. دومین مرحله‌ای که در کنفرانس نمایش داده شد، به یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازی یعنی جهنم ارتباط داشت. لوکیشنی که طراحی متفاوتی نسبت به مرحله قبل داشت و با محیط بزرگ‌تر و بازتر خود یادآور بعضی از مراحل عظیم نسخه‌های قدیمی بود. در مجموع به نظر می‌رسد گیم‌پلی بازی کیفیت خوبی داشته و با افزایش سرعت و پرش‌های بلند، در کنار محیط‌های شلوغ و پر هرج و مرج لحظاتی جذاب و مهیج را فراهم می‌کند. موضوعی که می‌تواند تعادل فوق‌العاده نسخه‌های اولیه در ترکیب حس ترس و وحشت در کنار المان‌های اکشن را زنده کند.

در دموی نمایش داده شده یک بار دیگر با هیولاهای محبوب سری «دوم» ملاقات کردیم که از این میان می‌توان به موجوداتی چون Imp، Revenant، Cacodemon و Mancubus و … اشاره کرد که در کنار شباهت‌هایی که به نمونه‌های قبلی خود دارند، با تغییرات ریز و درشتی همراه هستند. همچنین اسلحه‌های محبوب سری نیز حضور پررنگی در نمایش بازی داشتند و از شاتگان معمولی گرفته تا سوپر شاتگان و از پلاسماگان تا اره‌برقی معروف را در نمایش بازی شاهد بودیم. پایان دمو هم با حضور محبوب‌ترین هیولای سری یعنی Cyberdemon در کنار معروف‌ترین اسلحه بازی یعنی BFG همراه بود که صحنه‌ای به‌یادماندنی را رقم زد. خشونت بازی مانند قبل در سطح بالایی بوده و برای نمونه می‌توان به کندن دست یکی از اجساد حاضر در پایگاه UAC توسط کاراکتر اصلی و استفاده از آن برای اسکن و باز کردن در اشاره کرد. یا جایی که Revenant به سمت کاراکتر هجوم برده و با قطع کردن بازوی او، کتک جانانه‌ای توسط همین عضو بدنش به او می‌زند! در کنار این‌ها حرکات مخصوصی نیز در نظر گرفته شده که بازیکن می‌تواند روی هیولاهای زخمی اجرا کرده و با انیمیشن‌هایی جالب و خشن به زندگی آن‌ها پایان دهد.

در کنار بخش داستانی، شاهد نمایشی از قسمت مولتی‌پلیر نیز بودیم که در آنجا هم سرعت بالای بازی به خوبی دیده می‌شد. در کنار ویژگی‌های معمولی و البته بخش مخصوصی که در آن بازیکن با تبدیل شدن به هیولایی چون Revenant به مبارزه با سایرین می‌پردازد، ویژگی‌ای به نام Snapmap هم معرفی شد. بخشی که در آن بازیکن توانایی طراحی و ساخت انواع نقشه‌ها با جزییات فراوان را داشته و می‌تواند از خلاقیت خود به بهترین شکل ممکن استفاده کند و سناریوهای جالبی برای نقشه‌ها و مراحل مورد نظر خود ترتیب دهد.
در نهایت می‌توان گفت بازی «دوم» نمایشی رضایت‌بخش و زیبا داشت و در کنار جلوه‌های بصری قدرتمند که همواره جزو نکات مثبت این سری و سایر ساخته‌های id Software بوده‌اند، با گیم‌پلی سریع و هیجان‌انگیز و دیدار دوباره با هیولاها و اسلحه‌های کلاسیک، امیدها را برای بازگشت شکوهمند این سری بیشتر کرد.

بررسی بازی Doom

آریا بهپور

10 نمایش برتر E3 2015

Horizon: Zero Dawn

شرکت گوریلاگیمز تا پیش از این با عنوان اول شخص خود، Killzone شناخته می‌شد که شاید غیر از شماره دوم که برای PS3 منتشر شد در کل عنوان خیلی موفقی نبود. از مدت‌ها قبل مشخص شده بود که گوریلا بر روی عنوانی کاملا جدید و سبکی متفاوت با کیلزون کار می‌کند، اما غیر از چند آرت وُرک و اینکه احتمالا سبک بازی نقش آفرینی است نکته دیگری از آن نمی‌دانستیم.
انتظار می‌رفت که بالاخره از این عنوان بصورت رسمی در E3 امسال پرده برداری شود ولی شاید کسی فکر نمی‌کرد که اولین رونمایی از بازی نمایش گیم‌پلی را نیز شامل شود، اما گوریلاگیمز با نمایش تریلری که چهار دقیقه گیم‌پلی نیز به همراه داشت Horizon: Zero Dawn را معرفی کرد تا بینندگان کنفرانس پس از نمایش The Last Guardian بلافاصله با شوک دیگری مواجه شوند.
نمایشی جذاب و خوش آب و رنگ با محیطی پوشیده از پوشش گیاهی بسیار زیبا و متنوع که به یکی از نقاط قوت کنفرانس سونی تبدیل شد و بازخورد فوق‌العاده‌ای در بین مخاطبین داشت. تنوع اقلیمی در تریلر دیده میشد. مناطق کوهستانی و پوشیده از برف، بیابانی و گرمسیر و جنگلهایی با درختها و گیاهانی به رنگ های مختلف.

Horizon: Zero Dawn عنوانی در سبک Action/RPG و با محیطی Open World است. زمان بازی مربوط به آینده است، آینده‌ای بسیار دور که تمدن بشری فعلی بطور کامل از بین رفته و تمدنی جدید در حال شکل گیری است. ساختمانهای سر به فلک کشیده جای خود را به طبیعت زنده داده اند، زندگی های ماشینی و دور از هم انسانهای امروز وجود ندارد و انسانها مجددا به شکل قبیله ای برای ادامه حیات تلاش میکنند. پوشش انسان ها نیز تغییر کرده و دوباره لباس هایی ساخته شده از پوست حیوانات به مانند انسان های اولیه دیده میشود که این نکته کمک شایانی به جذابتر شدن طراحی شخصیتها کرده است. دایناسورها مجددا بازگشته‌اند، اما به شکلی متفاوت؛ دایناسورهایی با بافت‌های فلزی و شکل و شمایلی ربات مانند که ظاهرا همه ی آنها در مقابل انسان ها قرار ندارند و صرفا موجوداتی هستند که همچون حیوانات امروزی در حیات وحش زندگی میکنند و حتی توسط انسانها شکار میشوند.
یکی از نکات مثبتی که در این نمایش جلب توجه می‌کرد شخصیت اصلی بازی بود، دختری جوان به اسم Aloy با با موهایی بلند و بافته شده به رنگ قرمز که طراحی فوق العاده ای دارد. سلاح اصلی Aloy در مبارزه با دایناسورها و موجودات ماشینی یک تیروکمان با تیرهای متفاوت است که بنظر می‌رسد هر کدام از این تیرها استفاده خاصی دارند.

گیم‌پلی پرهیجان، موسیقی بسیار زیبا در کنار گرافیک بصری و تکنیکی مثال زدنی باعث شدند که Horizon به یکی سورپرایزها و موفق‌ترین نمایش‌های E3 امسال تبدیل شود و توجه بسیاری را بسوی خود معطوف کند.
گوریلاگیمز برای ساخت این عنوان افراد باتجربه و کاربلدی را از استودیوهای مطرح و متخصص در ساخت بازی‌های RPG و Open World به خدمت گرفته است. از جمله یکی از طراحان ارشد CD Projekt Red که بر روی عنوان موفق The Witcher 3 کار کرده است.
در نهایت اولین نمایش این بازی و اخبار و اطلاعات منتشر شده پیرامون آن نوید پتانسیل بسیار بالا برای تبدیل شدن به یک عنوان عظیم و موفق را می‌دهد و همین موضوع باعث شد تا Horizon: Zero Dawn بشدت نظر تیم تحریریه بازی‌سنتر را بخود جلب کند و در رقابت با عناوین اسم و رسم دار بتواند رتبه دوم از ده نمایش برتر را به خود اختصاص دهد و به نوعی سورپرایز لیست امسال باشد.

بررسی بازی Horizon: Zero Dawn

نیما

10 نمایش برتر E3 2015

Uncharted 4: A Thief’s End

در سال‌های اخیر Naughty Dog به همه نشان داده که همیشه باید یک پای ثابت برترین‌های E3 باشد؛ نمایش‌های زیبا و خیره‌کننده از سری بازی‌های Uncharted و TLOU در کنفرانس‌های پیشین واقعا دل‌نشین بودند و برخی از آن‌ها مانند نمایش آنچارتد 2 را می‌توان یکی از بهترین‌های تاریخ E3 دانست. امسال هم این شرکت با نمایش نسخه چهارم از سری محبوب آنچارتد، بار دیگر توجهات را به سوی خود جلب کرده است. گیم‌پلی بازی تغییرات ریز و درشت زیادی به خود دیده و تا حد زیادی از حالت خطی بودن خارج شده و به شکل Open World در آمده است. محیط‌های باز و بزرگ که این نسل اکثر بازی‌سازان به آن روی آورده‌اند، امکان استفاده از وسایل جدیدی را فراهم می‌کند که کاملا این نسخه را بزرگ‌تر و بهینه‌تر از همیشه نشان می‌دهد. بالا رفتن از صخره با وسایل کوه‌نوردی، یک طناب بلند برای تاب خوردن و پرش در محیط‌های مختلف و حتی امکان اتومبیل رانی تنها گوشه‌ای از بخش‌های جدید گیم‌پلی هستند. در کنار پیشرفته‌تر شدن گیم‌پلی، به طبع و با توجه به سابقه ناتی داگ، شاهد یک جهش بزرگ در گرافیک هم هستیم. توجه به جزییات هم مثل همیشه دیوانه‌کننده به نظر می‌آید، گیر کردن بند رخت به اتومبیل، انیمیشن بوق زدن و عوض کردن دنده، بیرون ریختن برنج و گندم از کیسه به هنگام برخورد گلوله و… تنها 3 مثال از هزاران نکته ریزی بود که در این نمایش هشت دقیقه‌ای شاهد آن بودیم. نورپردازی، Draw Distance و تخریب‌پذیری بسیار طبیعی و زیبا در کنار فیزیک فوق‌العاده باورپذریر، آنچارتد 4 را به یکی از بهترین‌های E3 تبدیل کرده‌اند. تا قبل از دو نمایش اخیر شک و شبهه‌هایی وجود داشت که شاید به خاطر حضور Bruce Straley و Neil Druckmann به عنوان کارگردان‌های این نسخه، آنچارتد 4 فضای تاریک و مُرده‌ای داشته باشد و شامل خشونت بیشتری باشد؛ اما با نمایش محیط‌های شهری و جنگلی و با توجه به دیالوگ‌های جالب و خنده‌داری که همیشه میان شخصیت‌ها رد و بدل می‌شد، دیگر خیال همه راحت شد که بازی از اصل خود فاصله نگرفته است.

بررسی بازی Uncharted 4: AThief’s End

امیر حسین مجیدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا