مقاله های ویژه

10 موسیقی برتر سری Final Fantasy

10 قطعه وکال برتر سری Final Fantasy از نگاه سایت بازی سنتر,سری Final Fantasy از همان ابتدای ورود خود به خانه‌ گیمرها سعی در پیوند دادن ما با دنیای خیال انگیز افسانه‌های هزار رنگ خود داشته است، افسانه‌های شیرین و گاه تلخی که بدون شک هرکدام از ما طرفداران این مجموعه سال‌های سال با شخصیت‌های آن‌ها زندگی کرده، در لحظات غرور انگیز زندگیشان با افتخار خندیده و در غم و اندوهشان اشک ریخته‌ایم.

وقتی اکنون در ذهنم بار دیگر خاطرات لذت بخش و فراموش نشدنیم با Final Fantasy را مرور می‌کنم حضور گرم و دوست داشتنی را در تمام آن‌ها احساس می‌کنم که شاید در نبود آن‌ها تمام آن صحنه‌های زیبا و گاه حماسی پوچ و بی رنگ به نظر رسد. این حضور گرم و دوست داشتنی چیزی نیست جز آوای‌های لطیف و شاعرانه‌ای که با تزریق خود به کالبد سرد صحنه‌های بازی چنان روح حساس و دلنشینی به آن‌ها بخشیده‌اند که قطعا هیچ گاه از ذهن طرفداران مجموعه پاک نخواهد شد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی ده Vocal Theme برتر سری Final Fantasy از نگاه سایت بازی سنتر پرداخته و به بهانه این لیست به معرفی کامل آن‌ها بپردازیم.
,,اصولا هر چقدر تم‌های سری FF غمگین است این یک مورد شاد و سرزنده کار شده است، به طوری که همه را به رقص و پایکوبی وا خواهد داشت! Real Emotion به همراه آهنگ Sen no Kotoba جزو تم‌های اصلی X-2 است که توسط خانوم کامی کودا (Kumi Koda) اجرا شده است. وظیفه ساخت و تنظیم این آهنگ بر عهده آقایان تاکاهیتو اگوچی (Takahito Eguchi) و نوریکو ماتسوئدا (Noriko Matsueda) بوده است که به همراه آقای نوبو امتسو (Nobuo Uematsu) بر روی ساخت و تنظیم قطعات FFX نیز مشارکت داشتند. این قطعه ریتمیک و شاد در بازی همراه با یک CG بسیار زیبا پخش می‌شود.,,برای توضیح این آهنگ باید کمی بیشتر به گذشته فلش بک زنیم، دوران کنسول‌های 8 بیتی! زمانی که موسیقی بیشتر بازی‌ها بی‌شبهات به بوق نبود! در آن زمان امتسو با خلق ملودی‌های تکرار نشدنی Final Fantasy توانست نگاه گیمرها و منتقدین را به موسیقی بازی‌ها تغییر دهد. چیزی که از تم ابتدایی و آغازین بازی در ذهن امتسو بود آهنگی همراه با شعر بود اما در آن زمان قرار دادن چنین آهنگی در داخل بازی چیزی بیشتر از یک شوخی نبود. به همین دلیل نسخه همراه با شعر این قطعه بعد‌ها و در آلبوم Nobuo Uematsu’s Phantasmagoria منتشر شد. سادگی و زیبایی نهفته در این آهنگ هنوز هم بعد از گذشت 20 سال از ساخت آن زیبایی خود را از دست نداده است.,,کیمی گا اورو کارا (به معنی چون تو در پیش من هستی) نام تم اصلی نسخه ژاپنی FFXIII است که بر خلاف همیشه به جای امتسو اینبار توسط آقای ماساشی هاموزو (Masashi Hamuzu) ساخته شده است. این آهنگ در واقع نسخه تکمیل شده قطعه Eternal Love است که ستاره مشهور پاپ ژاپنی، خانوم سایوری سوگاوارا (Sayuri Sugawara) آن را اجرا کرده است. شعر این آهنگ از ترانه‌های یوکینو ناکاجیما (Yukimo Nakajima) است که برای عشق ابدی و جاودانه سروده شده است.,,هرچند امتسو به دلیل ترک شرکت SE و مشغول بودن بر روی پروژه‌های دیگر (Blue Dragon) وظیفه ساخت قطعات FFXII را بر عهده نداشت اما وظیفه اصلی خود را فراموش نکرده و باز هم برای یک عنوان دگیر از سری اصلی FF دست به خلق یک اثر فراموش نشدنی و زیبا زد. شعر و صدای این آهنگ متعلق به خانوم آنجلا آکی (Angela Aki) است و آقای کنیچیرو فوکوی (Kenichiro Fukui) نیز وظیفه تنظیم آن را برعهده داشته است.

این آهنگ نیز به دو زبان ژاپنی و انگلیسی اجرا شده است که البته اجرای انگلیسی آن در تمامی نسخه‌های بازی قرار گرفته و نسخه ژاپنی آن تنها به همراه OST های آن به بازار منتشر شد.
,,باید اعتراف کرد Final Fantasy XIII در ایران و میان گیمرهای ایرانی جایگاه ویژه و فوقالعاده‌ای دارد و اکثر آن‌ها با این عنوان به دنیای زیبای FF گام نهادند. سوتکی دا نه (به معنی آیا این زیبا نیست؟ – Isn’t it Beautiful?) تم اصلی FFX است که قطعا تمام دوست داران FFX هیچ گاه آن را از خاطر نخواهند برد. این قطعه ساخته آقای امتسو و تنظیم شیرو هاماگوچی (Shiro Hamaguchi) است که خانوم ریتسوکی ناکانو (Ritsuki Nakano) معروف به RIKKI آن را اجرا کرده‌اند. شعر این آهنگ نیز همانند داستان توسط شخص کازوشیگه نوجیما (Kazushige Nojima) گفته شده است.

SDN رویای شیرین تیداس (Tidus) و یونا (Yuna) است، رویایی که در آن دست در دست یکدیگر در سرزمین خود سفر کرده و از بودن در کنار یک دیگر لذت می‌برند. روایی که در آن آسمان آبی و پر از ابرهای نرم و لطیف است، ستارگان و ماه چنان در آن می‌درخشند که آسمان تیره شب با نور نقره‌ای رنگ آن‌ها درخشیده است. آیا این زیبا نیست؟

این آهنگ همراه با قطعات Utikisama (به معنی ماه – The Moon)، Pure Heart (این آهنگ اجرای مجدد تم اریس (Aerith) همراه با شعر است) و آهنگ بی‌کلام Suteki Da Ne در آلبومی با همین منتشر شد.
,,اگرچه از نظر طرفداران مجموعه FFX-2 ضعیف‌ترین عنوان ساخته شده با نام FF است اما قطعا هیچ کدام از منتقدین سرسخت این عنوان نیز قادر نخواهند بود از قطعات وکال ساخته شده برای آن ایراد گیرند! سن نو کتبا (به معنی هزار حرف ناگفته) که نسخه انگلیسی آن 1000 Words نام دارد به همراه Real Emotion جزو تم‌های اصلی X-2 است که توسط خانوم کامی کودا اجرا شده است. وظیفه ساخت و تنظیم این آهنگ نیز بر عهده آقایان تاکاهیتو اگوچی و نوریکو ماتسوئدا بوده است.

این آهنگ را ما در بازی همراه با یک CG بسیار زیبا و با کیفیت گوش می‌دهیم یا بهتر است بگوییم می‌بینیم! یونا بر روی کشتی پرنده خود در حالی که باران شدید شروع به باریدن کرده است شروع به خواندن این ترانه زیبا و دلنشین می‌کند. ترانه‌ای که ماجرای عشق قدیمی او و تیداس را در بر دارد. یونا در این آهنگ به معشوق خود قول می‌دهد بار دیگر او را یافته و همراه او شود.

SnK از معدود قطعاتی است که با دو اجرای مختلف توسط دو خواننده مختلف منتشر شده است. نسخه اول که در واقع آهنگ اصلی شنیده شده در نسخه ژاپنی بازی است به همراه قطعه Real Emotion در آلبوم Come With Me منتشر شد. اما اجرای دوم این آهنگ با صدای خانوم جید (Jade) از گروه Sweetbox متعلق به نسخه International بازی است که باز هم همراه قطعه Real Emotion (باز هم با صدای خانوم جید) در آلبومی با نام Last Mission منتشر شد.
,,سوکی نو آکاری (به معنی درخشش مهتاب در شب) که بیشتر با نام Hikari no Naka e (هیکاری نو ناکا ـه به معنی در میان نور) در بین طرفداران مجموعه معروف شده است نام تم اصلی FFIV Ai No (نسخه بازسازی شده بر روی DS) است که در واقع قطعه معروف و مشهور Theme of Love از بازی اصلی است که با شعر همراه شده است. این آهنگ نیز همانند ToL از ساخته‌های امتسو است که خانوم ایدا مگومی (Ida Megumi) بر روی آن خوانندگی کرده‌اند.

سوکی نو آکاری داستان عشق میان سیسیل (Cecil) و معشوق خود رزا (Rosa) است که اکنون برای سلامتی دوباره او و یافتن علاج بیماریش فرسنگ‌ها از او فاصله گرفته است. پخش این آهنگ در هنگامی که سیسیل و رزا در نبود یکدیگر عاشقانه به آسمان خیره شده‌اند نشان دهنده حرارت عشق در قلب‌های آن‌ها است.

این قطعه نیز به همراه نسخه اصلی آهنگ Theme of Love و بازسازی شده آن در نسخه DS بازی در یک آلبوم جداگانه با همین نام منتشر شده است.
,,واقعا دشوار است صحبت از موسیقی سری FF کرد و حرفی از این قطعه فوقالعاده زیبا به میان نیاورد! MoL یکی دیگر از ساخته‌های تکرار نشدنی امتسو است که صدای خانوم امیکو شیراتوری (Emiko Shiratory) در دو نسخه انگلیسی و ژاپنی با آن همراه شده است. MoL که تم اصلی FFIX است در واقع ترکیبی از دو قطعه Overworld Theme (این قطعه با نام Crossing Those Hills نیز شناخته می‌شود) و Lullaby است که با تنظیم آقای شیرو هاماگوچی تبدیل به یک قطعه مستقل شده است. شعر این آهنگ در نسخه ژاپنی از گفته‌های شخص کارگردان بازی یعنی آقای هیرویوکی ایتو (Hiroyuki Ito) است که برگردان آن به انگلیسی بر عهده آقای الکساندر اسمیت (Alexander Smith) بوده است.

همچنین لازم به ذکر است که نسخه انگلیسی MoL دارای دو تنظیم مختلف با نام‌های Melodies of Life و Melodies of Life Acapel است که اولی نسخه اصلی پخش شده در آخر بازی و دیگری همان قطعه با آهنگی ملایم، ساده و البته کوتاه‌تر است.

MoL همانطور که از نامش نیز برمی‌آید آوای حیات و زندگی است، آوای عشق! داستان عشقی است که پس از یک برخورد ایجاد شده است. داستان عشق میان زیدان (Zidane) و گرنت (Garnet) که در پایان داستان به واقعیت تبدیل خواهد شد.

پس از انتشار نسخه رسمی OST های FFIX هر دو نسخه انگلیسی و ژاپنی این آهنگ در یک آلبوم جداگانه با همین نام منتشر شدند.
,,شاید عاشقانه‌ترین عنوان در سری Final Fantasy شماره هشتم یا FFVIII نباشد اما قطعا عاشقانه‌ترین قطعه موسیقی تمام بازی‌های تاریخ آهنگ جاودانه Eyes on Me است! این آهنگ نیز توسط شخص امتسو ساخته و با صدای دلنشین و جذاب خواننده مشهور هنگ کنگی فی وونگ (Faye Wong) برای همیشه به بخش جدایی ناپذیری از خاطرات طرفداران سری FF تبدیل شد.

EoM قطعه‌ای است که برای عشق سروده شده است. قطعه‌ای که خود بهتر از هر کلامی ماجرایش را بازگو خواهد کرد، داستان عشقی که از یک نگاه عمیق و در یک لبخند متولد شد. شما بارها و بارها در طول بازی این آهنگ را از ابتدای شروع ساخت تا انتها خواهید شنید. از لحظه تولد آن بر روی ساز پیانو تا تکمیل و اجرای نهایی آن در لحظه‌ای که عشق شما نیز به افسانه‌ها پیوسته است.

این قطعه نیز توسط Square Soft در یک دیسک مجزا به همراه قطعه The Fruit of Acasia در آلبومی با نام Eyes on Me منتشر شده و توانست 400.000 نسخه فروش داشته باشد که چه در آن زمان و چه در حال رقم بسیار بالا و حیرت انگیزی به شمار می‌رود. EoM همچنین توانست جایزه بهترین موسیقی سال در غرب را نیز از آن خود کند که افتخار بزرگ دیگری برای امتسو و خود بود چراکه تا به اکنون هیچ آهنگی که متعلق به یک بازی رایانه‌ای باشد نتوانسته چنین جایزه بزرگی را از آن خود کند!

از دیگر افتخارات این آهنگ می‌توان به انتخاب بهترین موسیقی سال از سوی چهاردهمین دوره جوایز طلایی ژاپن و نیز انتخاب برترین آهنگ در میان تمام بازی‌های تاریخ نام برد.
,,آریا دی متسو کاراتره (آریا واژه‌ای به زبان ایتالیایی است که به قطعاتی گفته می‌شود که در آن نقش خواننده بسیار بیشتر از موسیقی است و در هنگام خواندن شعر صدای خواننده به موسیقی ارجحیت دارد. آریا را می‌توان اجرایی خاص یک اپرا دانست) قطعا متفاوت و شاید زیباترین تمی است که شما در یک بازی رایانه‌ای خواهید شنید! این قطعه آریایی برای اپرای ماریا و دراکو (Maria and Draco) است که شعر آن توسط آقای یوشینوری کیتاسه (Yoshinori Kitase) نوشته و توسط آقای امتسو آهنگ سازی شده است. شعر این آهنگ همانند بسیاری از آریا‌های دیگر به زبان ایتالیایی است و خانوم Svetla Krasteva خواننده سوپرانو ایتالیایی آن را با صدای بی‌نظیر و گرم خود به اجرا در آورده است.

اپرای ماریا و دراکو داستان عشقی ناکام است. دراکو در راه نجات سرزمین و عشقش ماریا با شاهزاده رالس (Ralse) وارد جنگ می‌شود اما در نهایت به دست او کشته شده و ماریا نیز مجبور به ازدواج به شاهزاده رالس می‌شود. در طول بازی هنگامی که گروه برای یافتن ستزر (Setzer) و کشتی هوایی او به سالن اپرا می‌روند این آهنگ توسط سلس (Celes) اجرا می‌شود. به همین دلیل شاید بسیاری این قطعه را به نام تم سلس بشناسند اما در واقع نام اصلی این آهنگ Aria Di Mezzo Carattere است.

این آهنگ نیز به سنت معمول Square Soft بارها و بارها و با چندین تنظیم مختلف در آلبوم‌های مختلف منتشر شده است که معروف‌ و البته زیباترین آن‌ها اجرای ایتالیایی آن در آلبوم FFVI Grand Edition است (لازم به ذکر است که نسخه اصلی این آهنگ که در بازی اصلی بود فاقد شعر است و شعر و اجرای وکال آن بعدها و در نسخه PS و آلبوم GE اضافه شده است). این آهنگ همچنین با نام Final Fantasy VI Grand Finale نیز شناخته می‌شود.
,سری Final Fantasy از همان ابتدای ورود خود به خانه‌ گیمرها سعی در پیوند دادن ما با دنیای خیال انگیز افسانه‌های هزار رنگ خود داشته است، افسانه‌های شیرین و گاه تلخی که بدون شک هرکدام از ما طرفداران این مجموعه سال‌های سال با شخصیت‌های آن‌ها زندگی کرده، در لحظات غرور انگیز زندگیشان با افتخار خندیده و در غم و اندوهشان اشک ریخته‌ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا