مقالاتمقاله های ویژه
موضوعات داغ

10 لحظه جالب و به یاد ماندنی تاریخ کنفرانس‌های مراسم E3

در سراسر کره زمین و در فرهنگ‌های متفاوت معمولا شاهد جشن و اعیاد خاص و بزرگی هستیم، از عید نوروز خودمان گرفته تا کریسمس و فطر و حنوکا و … اما شاید تنها یک جشن و مناسبت باشد که فقط و فقط مختص عاشقان بازی‌های ویدیویی است و آن هم چیزی نیست جز کنفرانس‌های سالیانه شرکت‌ها تحت مراسمی به نام Electronic Entertainment Expo یا همان خلاصه معروف، E3.

این مراسم سالیانه که مرکز جمع شدن بزرگترین شرکت‌ها و استدیوهای تاریخ این صنعت است در واقع موقعیتی است برای دوستداران این صنعت که به خوشحالی و شادی بپردازند و در کنار آن با افراد و استدیوهای مورد علاقه‌اشان دیدار کنند و صد البته شرکت‌ها نیز این فرصت را غنیمت شمرده و بزرگترین معرفی‌ها و سخنرانی‌ها را برای این همایش کنار می‌گذارند زیرا این چنین جمعیتی از مخاطبان را هیچ کجا و در هیچ مراسمی پیدا نخواهند کرد.

به رسم هر سال، این مراسم در محل همیشگی، یعنی لس آنجلس واقع در ایالات متحده آمریکا در سه روز به تاریخ‌های 11 و 12 و 13 ژون مصادف با 21 و 22 و 23 خرداد برگزار خواهد شد و شاید یکی از بدترین خبرهای امسال که انتظارات را به حد زیادی پایین آورد نبود شرکت بزرگ و محبوب سونی سازنده سری کنسول‌های پرفروش و پرطرفدار PlayStation و ناشر عناوینی همچون God Of War و Uncharted و The Last Of Us است زیرا طرفداران این برند، چشم انتظار معرفی نسل بعد کنسول‌های PlayStation یعنی PlayStation 5 در این مراسم بوده‌اند.

با اینحال دیگر شرکت‌ها مطمئناً از نبود سونی بهترین بهره را خواهند برد و یکی از آن‌ها قطعا شرکت مایکروسافت، رقیب چندین ساله سونی، خواهد بود. از معرفی کنسول نسل بعدی جدیدشان تا معرفی بازی‌های استدیو‌های تازه خریداری شده و رونمایی از نقشه‌هایشان برای نسل بعد و تصاحب هرچه بیشتر سهم فروش کنسول‌ها.

حال به مناسبت این مراسم بزرگ، سعی کردیم که برای تجدید خاطره و یادبود آن‌ها، 10 لحظه بیادماندنی از کنفرانس‌ها و اتفاقات جالب آن را برای شما انتخاب کنیم. لازم به یادآوریست که بازی‌سنتر دوباره نیز به بعنوان اولین وبسایت ایرانی، امسال هم این مراسم را از مکان اصلی آن برای شما پوشش خواهد داد.

و اما لیست:

E3-2

10-معرفی قابلیت Backward Compatibility (پشتیانی از بازی‌های نسل قبل) در کنفرانس مایکروسافت ( سال 2015)

کنسول نسل هشتمی مایکروسافت بعد از معرفی بسیار بد و ناامید کننده‌اش در سال 2013، وضعیت خوبی را سپری نمی‌کرد اما ردموندی‌ها در پی جبران بودند و دقیقاً به طرفداران و خریدارانشان چیزی را دادند که از زمانی معرفی Xbox One انتظارش می‌رفت، قابلیت پشتیبانی از بازی‌های کنسول Xbox 360.

غول نرم‌افزاری دنیا نشان داد که هنوز هم در این زمینه‌ها حرف اول و آخر را می‌زند و کنفرانس مایکروسافت و حضار از شنیدن این خبر غرق شادی شدند و بالاخره کنسول Xbox One با مشتاقانش دست دوستی و آشتی داد.

E3-3

9-حضور Gabe Newell در کنفرانس سونی (سال 2010)

مطمئنا تا قبل از این واقعه بر همگان اثبات شده بود که رییس کمپانی محبوب Valve و پایه‌گذار Steam اصلاً و ابداً طرفدار کنسول PlayStation 3 شرکت سونی نیست و از ابراز آن نیز هیچ واهمه‌ای نداشت! در آن زمان Valve یکی از بزرگترین استودیوهای بازیسازی به شمار می‎‌رفت و دشمنی آن‌ها با سونی به عنوان یکی از بزرگان بازار کنسول‌های خانگی به سود هیچکدام از دو طرف نبود، اما در سال 2010 اتفاقی عجیب و حماسی رخ داد و شخص Gabe Newell بعنوان یکی از اثرگذارترین بازیگران بازار کامپیوترهای خانگی، ناگهان سر از کنفرانس سونی در آورد و در صحبت آغازین خنده دار و جالب اعلام کرد که دشمنیش با سونی را کنار گذاشته و کنسول PS3 را یک کنسول موفق خواند و در نهایت عرضه بازی محبوب و فوق العاده Portal 2 را برای این کنسول اعلام کرد.

E3-4

8- Peter Moore و معرفی بازی GTA IV (سال 2006)

یکی از جذاب‌ترین و جالب‌ترین اتفاق‌های تاریخ این مراسم بدون شک متعلق به شخص Peter Moore هست که در سالن کنفرانس مایکروسافت ظاهر شد و آستین لباس دست چپش را بالا زد و رو به حضار اعلام کرد که Table Tennis تنها بازی از راکستار نخواهد بود که برای کنسول محبوب Xbox 360 عرضه می‌شود و برای اولین بار شاهد عرضه بدون وقفه قسمت چهارم سری GTA برای مجموعه کنسول Xbox خواهیم بود.

پایان رفاقت چندین و چند ساله راکستار با سونی و شروع رقابتی جذاب در نسل هفتم کنسول‌های خانگی.

E3-5

7-اولین حضور Reggie Fils-Aime در دید عموم ( سال 2004 )

برخلاف مایکروسافت و سونی، نینتندو در مراسم E3 هنوز جای خود را به خوبی باز نکرده بود و آن‌ها نتوانسته بودند به مانند رقبای خود، کنفرانس‌های آنچنانی و پر طرفدار برگزار کنند اما بالاخره در E3 2004 ورق کاملاً برگشت. زمانی که Reggie برای اولین بار رو به طرفداران نینتندو کرد و جملات:

«اسم من رجیه، من کارم ترکوندنه و ما قراره بازی‌های زیادی بسازیم.»

هرچند این جمله و پاراگراف به زبان انگلیسی معنای جالب‌تر و بهتری دارد:

«My name is Reggie. I’m about kicking a-s-s, I’m about taking names, and we’re about making games.»

E3-6

6- Kevin Butler و یکی از خنده‌دارترین اجراهای تاریخ E3 ( سال 2010 )

بدون شک سخصیت ساختگی کوین باتلر یکی از بهترین اتفاقات تبلیغاتی تاریخ این صنعت بازی‌هاست، برای آن دسته از کسانی که یادشان نیست، شخصیت کوین باتلر با بازی Jerry Lambert بعنوان یکی از مدیران ارشد سونی در ویدیوهای مختلف معرفی شد که با شوخی و کارهای جالب به چندین سوال طرفداران PlayStation جواب می‌داد. در مراسم سال 2010 وقتی این شخصیت حضور پیدا کرد، همه توقع داشتند که این اقدام برای خنده‌دار کردن یک نمایش و کنفرانس شکست بخورد اما بر خلاف انتظارها صحبت‌های کوین باتلر بسیار جالب و بامزه نمود پیدا کرد. از شوخی‌های جالب او در این مراسم می‌توان جمله:

«بازی کردن یعنی یک تلوزیون بیش از اندازه بزرگ در اتاقی بسیار کوچک.» یا «تا ساعت 3 صبح بیدار بمونی که بتونی جایزه‌ای در بازی بگیری که تو واقعیت ارزشی نداره و همچنان احساس بدبختی کنی.»

E3-7

5- معرفی بازسازی بازی Final Fantasy VII در کنفرانس سونی ( سال 2015 )

بازی‌های زیادی هستند که در تاریخ ساخت آن‌ها پس از سال‌های زیاد و انتظار هوادارانشان دیگر از یک آرزو تبدیل به شوخی و اسباب خنده شده است به مانند بازی Half-Life 3، تا چندین سال قبل نیز در این لیست می‌توانستیم نام بازسازی بازی بزرگ و محبوب Final Fantasy VII را بیاوریم اما بالاخره آرزوها نیز گاهی به واقعیت تبدیل می‌شوند.

در کنفرانس E3 سال 2015 شرکت سونی در کمال تعجب و ناباوری همگان، بالاخره بصورت رسمی شرکت Square Enix ساخت این بازی را تأیید کرد، هرچند خبرهای بعدی و نحوه برنامه‌ریزی برای عرضه‌اش چندان به دل طرفداران ننشست.

E3-8

4- وقتی که Shigeru Miyamoto با سپر و شمشیر وارد می‌شود ( سال 2004 )

کنفرانس سال 2004 نینتندو رو به اتمام بود و همه منتظر خداحافظی رجی بودند اما ناگهان او یک لحظه رو به جمعیت حاضر گفت: «یه چیز دیگه هم داریم!» و ناگهان تریلر قسمت جدید سری بازی The Legend Of Zelda با نام Twilight Princess پخش شد و در حالی که همه غرق در خوشحالی بودند، ناگهان شیگورو میاموتو دوست داشتنی ملقب به پدرخوانده صنعت بازی‌های ویدیویی با شمشیر و سپر لینک (شخصیت اصلی بازی افسانه زلدا ) روی صحنه آمد و با لبخند زیبای همیشگیش دل جمعیت را ربود.

E3-9

3- ورود Hideo Kojima به کنفرانس سونی ( سال 2016 )

بعد از سال‌ها همکاری، هیدئو کوجیما افسانه‌‌ای با شرکت Konami و عرضه نسخه‌های متعدد سری بازی Metal Gear Solid، رابطه آن‌ها در زمان توسعه نسخه پنجم سری بسیار خراب و چرکین شد که نهایت منجر به اخراج کوجیما و اتفاقات نه چندان جالب بعد آن شد. با وجود تمامی این اتفاقات Metal Gear Solid V طبق معمول بسیار موفق ظاهر شد.

چند ماهی از بیکار بودن کوجیما می‌گذشت که شایعات حضور او در شرکت سونی و استدیو‌های آن در خبرگزاری‌های مختلف پیچید و در نهایت در مراسم سال 2016 شرکت سونی، Andrew House که از مدیران بلند مرتبه سونی حساب می‌شد با چندین جمله تأثیر برانگیز کوجیما را به صحنه فراخواند و با آهنگی زیبا و جلوه‌های ویژه مخصوص صحنه کنفرانس، هیدئو کوجیما ظاهر شد و با جمله ساده «من برگشتم» با تشویق پر سر و صدای همگان روبرو شد. صحنه‌ای که بدون شک، عشق طرفداران این صنعت را به او نشان می‌داد. اما این همه چیز نبود، ناگهان کوجیما حضار را دعوت کرد تا نمایشی ببینند و سپس بازی Death Stranding رسما معرفی شد تا پس از سال‌ها، کوجیما را در حال ساخت عنوانی به جز نسخه جدیدی از Metal Gear Solid ببینیم.

PlayStation

2- قیمت کنسول PlayStation و شروع یک امپراطوری ( سال 1995 )

جنگ کنسول‌های خانگی در دهه 90 بسیار سهمگین و طاقت فرسا بود، جنگی چند جانبه بین شرکت‌های سگا و نینتندو و در نهایت سونی. اما شاید بتوان به ضرص قاطع گفت که مراسم E3 سال 1995، پایان کار شرکت سگا به عنوان یکی از بازیگران اصلی در زمینه ساخت کنسول‌های خانگی بود. کنسولی که در ابتدا قرار بود با همکاری سونی و نینتندو ساخته شود اما به علت مسائل مختلف این امر محقق نشد، امضای این اتفاق بود.

دو کنسول Sega Saturn و PlayStation در ژاپن چند وقتی بود که عرضه شده بودند اما این بازار آمریکا بود که تأثیر به سزایی در آینده آن‌ها داشت، سگا در ابتدا کنفرانس آغازین را شروع کرد تا دست بالاتری داشته باشد و با اعلام اینکه کنسول آن‌ها 399 دلار قیمت خواهد داشت و سریعاً در دسترس قرار خواهد گرفت، کنفرانس خود را به پایان رساند.

اما کنفرانس سونی با یکی از جالب‌ترین سخنرانی‌های تاریخ که شامل سه کلمه می‌شد آغاز شد: «دویست و نود و نه!»

به معنای قیمت کنسول PlayStation با تکنولوژی بالاتر و قیمت بسیار ارزان تر بود. سگا سترن بسیار گران قیمت بود و تعداد بازی‌های کم آن باعث مرگ کنسول و  در ادامه راه و همراهی اشتباهات دیگر با این شکست، منجر به تعطیلی بخش ساخت کنسول‌های خانگی سگا شد.

Iwata

نکته شنیدنی: سخنرانی کوتاه Satoru Iwata در Game Developers Conference (سال 2005)

می‌دانم که با خواندن جمله بالا بسیار تعجب کرده‌اید، مراسم GDC چه ربطی به E3 دارد؟ بگذارید توضیح دهم، اتفاقات جالب بسیاری در طول تاریخ E3 رخ داده که مطمئناً همه‌ آن‌ها لیاقت حضور در این لیست یا حداقل اشاره شدن به آن‌ها را دارند، از اتفاقات ناراحت کننده تا خنده‌دار و عجیب اما یک سخنرانی است که متعلق به این کنفرانس نیست، سخنرانی کوتاه از مردی که دیگر در این صنعت و دنیا نیست، سخنرانی که متأسفانه هنوز در E3 نمونه‌ای ندارد. جملاتی تاثیرگذار که نشان می‌دهد تفاوت این صنعت با بقیه صنایع در چیست، صنعتی که اگر در آن عشق و علاقه شخصی وجود نداشت، مطمئناً تا به حال دوام نمی‌آورد. ساتورو ایواتا در مراسم GDC سال 2005 سخنرانی خود را اینگونه آغاز می‌کند:

«بر روی کارتم، من یک مدیر شرکت هستم، در درون مغزم من یک سازنده بازی هستم اما در قلبم من هنوز هم یک گیمر هستم.»

SONY

1- خلاصه می‌گویم: مراسم E3 سال 2013 ( سال 2013)

یکی از هیجان انگیز ترین، بهترین و رقابتی‌ترین سال‌های E3 در تاریخ آن، بدون شک به سال 2013 و شروع نسل هشتم کنسول‌های خانگی است. در ابتدا به مانند همیشه کنفرانس شرکت Microsoft در ساعتی قبل از کنفرانس سونی آغاز شد و Don Mattrick رئیس آن زمان بخش Xbox روی صحنه حاضر شد تا نسل بعد کنسول موفق و محبوب Xbox 360 را معرفی کند. در ابتدا همه چیز خوب پیش می‌رفت از دلایل نامگذاری آن تحت One و مسائل حاشیه‌ای تا اینکه همه چیز جدی شد، کنسول فقط متمرکز بر بازی کردن نبود و هدفی غیر از آن داشت، او می‌گفت که می‌خواهد کنسول‌ها را از اتاق به داخل جمع خانواده بیاورد، کینکت 2 بصورت اجباری بر روی آن بود و مهم‌تر از آن باید همیشه متصل به اینترنت باشد! از آن بدتر، شما نمی‌توانستید از بازی‌های دسته دوم روی آن استفاده کنید! در این لحظه حتی ظاهر کنسول هم جذاب و دل‌ربا نبود! این خبرها طرفداران Xbox را به مانند جنگ‌زده‌ها ناامید کرد. چند خبر بد، پشت سرهم تا اینکه زمان کنفرانس سونی آغاز شد.

آن‌ها از همان ابتدا شمشیر جنگ را از رو بستند، از قیمت کمتر آن تا اینکه اجباری برای اتصال همیشگی به اینترنت نیست و PS Eye نیز بصورت اجباری بر روی آن قرار ندارد و هدف این محصول فقط و فقط بازی کردن خواهد بود اما تیر خلاص این مراسم، پخش کلیپی از سونی بود که در آن با حضور Shuhei Yoshida رئیس شرکت شونی و Adam Boyes مسئول بخش انتشارات سونی، به  مخاطبان یاد می‌داد که چگونه بازی‌های دسته دوم خود را به راحتی به اشتراک بگذارند! ویدیویی بسیار کوتاه اما تأثیرگذار!

امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده و در زمان برگزاری E3 2019 با ما در بازی‌سنتر همراه باشید.

وحید ظهرابی نژاد شیرازی

عاشق بازی‌های ویدویی، کمی عکاس و علاقه مند به نوشتن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا