مقاله های ویژه

گزارش کنفرانس سونی در نمایشگاه E3 2013

صنعت بازی های ویدیویی به حدی از رشد رسیده است که، سالانه چندین نمایشگاه با محوریت بازی های ویدیویی برگذار می‌شود و خیل عظیمی از طرفداران نیز از آنها استقبال می‌کنند. در این میان بیشترین استفاده را شرکت هایی که در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند می‌برند و با استفاده از این فستیوال های عظیم به معرفی آخرین محصولات خود (سخت افزاری و نرم افزاری) می‌پردازند و با استفاده از شگردهای تبلیغاتی و نمایش های آنچنانی اقدام به ایجاد شور و شوق مضاعف در مخاطب می‌کنند به طوری که تا هفته ها بعد از اتمام یک نمایشگاه در انجمن های اینترنتی و محافل مرتبط، بحث های داغی پیرامون اتفاقات و معرفی های آن شکل می‌گیرد.

صنعت بازی های رایانه‌ای به حدی از رشد رسیده است که، سالانه چندین نمایشگاه با محوریت بازی های ویدیویی برگذار می‌شود و خیل عظیمی از طرفداران نیز از آنها استقبال می‌کنند. در این میان بیشترین استفاده را شرکت هایی که در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند می‌برند و با استفاده از این فستیوال های عظیم به معرفی آخرین محصولات خود (سخت افزاری و نرم افزاری) می‌پردازند و با استفاده از شگردهای تبلیغاتی و نمایش های آنچنانی اقدام به ایجاد شور و شوق مضاعف در مخاطب می‌کنند به طوری که تا هفته ها بعد از اتمام یک نمایشگاه در انجمن های اینترنتی و محافل مرتبط، بحث های داغی پیرامون اتفاقات و معرفی های آن شکل می‌گیرد. اما در این بین برخی از نمایشگاه ها اهمیت بیشتری دارند. به عنوان مثال E3 را می‌توان به نوعی مهمترین گرد همایی خانواده گیم در سراسر جهان دانست که سالانه افراد و کمپانی های بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. حال مهمترین رخداد E3 را می‌توان کنفرانس مطبوعاتی هریک از سه شرکت تولید کننده کنسول دانست.
کنفرانس این سه شرکت یعنی سونی، نینتندو و مایکروسافت در تمام ادوار E3 از اهمیت زیادی برخوردار بوده و تقریبا مهمترین رخداد این نمایشگاه محسوب می‌شود. اما بنا به شرایط زمانی برخی از E3 ها از هیجان کمتری برخوردار بودند و کنفرانس این شرکت ها نیز از این قاعده مستثنی نبود. اما برخی از E3 ها به سبب معرفی کنسول های نسل جدید تاریخی شدند مانند کنفرانس سونی در E3 2005.

E3 2013 نیز یکی از همین E3 ها است که به سبب نمایش دو کنسول نسل جدید (علی رقم نمایش اولیه آنها) بسیار حساس و مهم به شمار می‌رود.
در این بین سونی که اخیرا کنسول خود را در مراسمی فوق العاده جذاب و موفق معرفی کرد، کار سختی در E3 خواهد داشت؛ تا انتظارات را برآورده کند و روند تبلیغاتی خوبی که برای PS4 ایجاد شده را ادامه دهد. از این رو بر آن شدیم تا اولاً با بررسی کنفرانس های اخیر سونی به دیدی درست از روند کار و نوع نگاه سونی به این نمایشگاه دست یابیم دوماً چند کلامی پیرامون کنفرانس پیش رو سونی بحث کنیم و انتظارات خود را از این کنفرانس با شما در میان بگذاریم و در آخر هم با ارائه لیستی از بازی ها و اتفاقاتی که انتظار وقوع آن در E3 امسال می‌رود، نظرات و پیش بینی های شما را پیرامون آنها جویا شویم.
,,برای اینکه تصور بهتری از کنفرانس آینده سونی داشته باشیم در ابتدا سعی داریم تا مروری بر هر آنچه در کنفرانس های دو سال اخیر این شرکت رخ داده داشته باشیم. محوری ترین موضوع در کنفرانس سال 2011 بحث نمایش و نام گذاری ویتا و قیمت آن بود پس طبیعی بود بخش عمده ای از کنفرانس 100 دقیقه ای سونی را به خود اختصاص دهد، یعنی چیزی حدود 40 دقیقه.
با توجه به اینکه سونی در کنفرانس 2013 نیز سخت افزار جدیدی برای نمایش دارد (PS4) می‌توان روند مشابه ای با کنفرانس سال 2011 برای آن در نظر گرفت. کنفراس 2011 را می‌توان به دو قسمت تقسیم کرد. یک ساعت اول که صرف معرفی بازی ها و خدمات شد و 40 دقیقه پایانی که بیشتر به بحث پیرامون ویتا و بازی های آن اختصاص داشت. در هر دو کنفرانس اخیر پس از صحبت های آغازین جک ترتون، یک نمایش 10 دقیقه ای از بازی ای بزرگ برای پلی3 به نمایش درامد (انچارتد و بیاند) و پس از آن هر یک از دیگر بازی های فرست پارتی و ترد پارتی نمایشی تقریبا 2 تا 8 دقیقه ای داشتند. در سال 2012 همین روند تقریبا تا پایان مراسم 90 دقیقه ای ادامه داشت و در پایان نیز با نمایشی از دو بازی بزرگ به پایان رسید (GoW و TLoU). اما در سال 2011 پس از نمایش بازی ها نوبت به ویتا رسید و با ورود کاز هیرای و سخنرانی 10 دقیقه ای او پیرامون قابلیت های ویتا نوبت به نمایش بازی های ویتا رسید که در راس آنها انچارتد نمایش خیره کننده ای بر روی ویتا داشت. پس از نمایش بازی های ویتا دوباره نوبت به هیرای رسید تا به روی سن بیاید و پس از بحث ها و شایعات فراوان، قیمت جهانی ویتا را اعلام کند.
یکی از دیگر موارد جالبی که در سال2011 رخ داد نمایش یک تریلر کوتاه (حدود 2 دقیقه) از inFamous2، تنها یک روز قبل از عرضه آن بود که در ادامه به نکته ای در اینباره اشاره می‌کنیم.اغلب بازی هایی که سونی در سال 2011 برای سخت افزار جدید خود (ویتا) نمایش داد انحصاری بودند و این نشان از آن دارد که سونی برای نشان دادن قابلیت های کنسول خود به فرست پارتی ها تکیه بیشتری دارد. در مقطع زمانی کنفرانس سال 2012 انتقاد های زیادی نسبت به عدم حمایت نرم افزاری از ویتا به سونی وارد بود و بسیاری به کنفرانس آن سال امید بسته بودند تا شاهد نمایشی قوی از ویتا باشند اما به آن صورت که انتظار می‌رفت عملکرد سونی قابل قبول نبود و تنها به معرفی دو باندل و … بسنده کرد.
با بررسی کنفرانس های گذشته سونی می‌توان دریافت که نمی‌شود با محاسبات و منطق کنفرانس سونی را پیش بینی کرد و عملکرد غیر قابل پیش بینی این شرکت هرگونه پیش بینی را آن هم در مورد کنفرانس حساس امسال بسیار سخت می‌کند. مطالبی که در ادامه مقاله می‌خوانید تنها حدس و گمان ما نسبت به آینده اکوسیستم پلی استیشن است که بخشی از آن از شواهد و شایعات موجود و بخشی از آن از تمایلات و خواسته های نگارنده سرچشمه می‌گیرد.
,E3 2013,E3 2013,,با مروری بر آنچه در کنفرانس های گذشته رخ داد به پیشبینی و احتمالات مراسم امسال می‌رسیم. قبل از آن لازم است تا چند کلامی درباره E3 امسال و اهمیت آن صحبت کنیم . کنفرانس امسال نه تنها برای سونی حیاتی و حائز اهمیت است بلکه برای دو شرکت رغیب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. سونی در مراسم 20 فوریه با نمایش نسل بعد کنسول های خانگی خود، وعده E3 ای هیجان انگیز را به هواداران داد. در مراسم پلی استیشن میتینگ تا حدودی اطلاعات جامعی از مشخصات کنسول و کنترلر دوالشاک4 و ظاهر آن بدست آوردیم اما خبری از طرح نهایی و ظاهر خود کنسول نبود از این رو سونی می‌تواند در کنار نمایش بازی های لانچ، با رونمایی از ظاهر PS4 مراسم خود را بسیار پر حرارت سازد.

از سوی دیگر مایکروسافت نیز در آن زمان نسل بعدی ایکس باکس را در مراسم 21 می معرفی کرده است و کنفرانس این شرکت از این لحاظ شباهت هایی با کنفرانس سونی خواهد داشت حال باید دید مایکروسافت در نمایش 21 می کنسول خود را بطور کامل آنونس می‌کند یا نمایش ظاهر کنسول را به مانند سونی برای E3 می‌گذارد. در هر صورت مایکروسافت هم همانند سونی، E3 ای حساس را در پیش دارد و باید با نمایشی خیره کننده نظر مخاطبین را جلب کند. البته این شرکت بخاطر عدم تعدد پلتفرم هایش وقت بیشتری برای معرفی کامل کنسول و بازی های آن دارد اما سونی باید علاوه بر PS4 فکری هم برای ویتا بکند که چه از نظر فروش و چه حمایت بازیسازان در وضعیت ایده آلی قرار ندارد. از طرفی دیگر هنوز دو بازی بزرگ برای PS3 در راه است و احتمالا سونی بخشی از کنفرانس خود را به این دو بازی اختصاص خواهد داد.از دیگر سو نینتندو نیز باید نظر مخاطبین را به کنسول جدید خود که فروش قابل قبولی هم نداشته جلب کند که این کار تنها بواسطه معرفی بازی های فرست پارتی بیشتر و اعلام حمایت ترد پارتی ها و یا اعلام یک کاهش قیمت اساسی انجام پذیر است (درست مانند اتفاقی که برای 3DS افتاد)
,,به احتمال زیاد نمایش های ابتدایی کنفراس سونی مربوط به دو بازی Beyond و TLoU خواهد بود البته اگر خبری از GT6 که شایعات زیادی پیرامون آن شکل گرفته است، نباشد. البته اگر این بازی برای هر دو پلتفرم PS4 و PS3 باشد، معرفی نسخه PS3 نیز همزمان با معرفی نسخه PS4 خواهد بود.

پس از نمایش بازی های PS3 باید منتظر نمایش بازی های ویتا باشیم که احتمالا دو یا چند بازی جدید نیز برای این پلتفرم معرفی خواهد شد و استدیو لندن می‌تواند در این بخش نمایشی داشته باشد. به مانند سال 2011 نیمه دوم و پایانی کنفرانس به سخت افزار جدید سونی اختصاص می‌یابد و سونی می‌تواند با چند تریلر گیم پلی از عناوین خود همگان را مبهوت قدرت PS4 سازد. علاوه بر آن احتمال معرفی چند بازی جدید (به احتمال زیاد لانچ تایتل) نیز وجود دارد.
معرفی یک بازی جدید از Team ICO و Quantic Dreams می‌تواند از احتمالات این بخش باشد.توضیحات و نمایش های بیشتر و مفصل تر از بخش آنلاین PS4 نیز محتمل است و از آنجایی که سونی در PS4 تاکید بیشری بر شبکه پلی استیشن و قابلیت های آن برای رقابت با LIVE دارد احتمالا شاهد نمایشی از قابلیت های جدید PSN خواهیم بود.
البته در رابطه با بازی هایی که احتمال نمایش آنها در E3 وجود دارد باید نکته ای را یادآور شویم؛ سونی عادتی دارد که طی آن بسیاری از عناوین جذاب خود را که قصد نمایش آنها در E3 را دارد برای اولین بار در روز های منتهی به E3 و قبل شروع کنفرانس خود، معرفی می‌کند (اتفاقی که سال پیش رخ داد). باید صبر کرد و دید سونی امسال هم از همین شیوه برای معرفی عناوین خود (حداقل تعدادی از آنها) استفاده می‌کند یا خیر؟!
,,از آنجایی که طبق گفته سونی PS4 تا پایان 2013 عرضه خواهد شد و این E3 ، اخرین E3 قبل از عرضه آن است؛ بهترین فرصت برای معرفی مدل ها و قیمت PS4 می‌باشد و سونی می‌تواند با یک قیمت‌گذاری درست و عدم تکرار اشتباهات خود در قبال PS3 کنفرانس بی‌نظیری برای خود رقم بزند.اگر نمایش PS4 در E3 نظیر نمایش ویتا در E3 2011 باشد باید علاوه بر نمایش بازی های گوناگون، منتظر اعلام قیمت دقیق آن هم باشیم که دغدغه بسیاری از هواداران نیز هست. سونی با نمایش Knack نشان داد در PS4 به بازی های پلتفرمر و شاد و خانوادگی توجه بیشتری خواهد داشت تا مخاطبان جدیدی نیز برای خانواده ی PlayStation به دست آورد و با این شگرد PS4 را کنسولی مناسب برای همه اقشار سازد. معرفی عنوان جدید استدیو MM می‎تواند بسیار هیجان انگیز باشد. همچنین نمایشی از گیم پلی Knack نیز دور از ذهن نیست.
از دیگر بخش هایی که بنظر سونی تاکیید خاصی بر آن دارد ارتباط بین ویتا و PS4 است که می‌تواند چند دقیقه ای از کنفرانس را با توضیح پیرامون چگونگی این ارتباط و شاید نمایشی از آن به خود اختصاص دهد تا به مخاطبین این اطمینان را بدهد که دیگر این ارتباط جنبه نمایشی و سطحی ندارد (همانند ارتباط بین PS3با ویتا و PSP). در هر صورت کنفرانس امسال سونی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و نگاه های زیادی را به خود جلب کرده است و باید دید چگونه سونی می‌تواند انتظارات را براورده سازد و به تمام پلتفرم های خود توجه نشان دهد از جمله ویتا که نیاز به توجهی ویژه دارد.
در ادامه سعی داریم به تشریح انتظارات خود و بازی هایی که احتمال می‌رود در E3 امسال حضور داشته باشند بپردازیم.
,بخش اول (بازی ها),AC and WD,,پس از عرضه AC3، در مدت کوتاهی یوبی سافت شماره چهارم را هم با نام Black flag معرفی کرد تا به همگان ثابت کند عزم خود را برای سالانه عرضه کردن AC جزم کرده و به هیچ وجه قصد استراحت دادن به این سری را ندارد. روابط حسنه بین سونی و یوبی سافت و نمایش موفق نبرد دریایی AC3در E3 قبلی ناخوداگاه فکر ما را به سمت نمایش Black Flag در کنفرانس سونی می‌برد. یوبی سافت هم مطمئناً از این فرصت استفاده می‌کند و در کنفرانس سونی که به واسطه PS4 بسیار بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته، به نمایش Black Flag و قابلیت های جدید آن بر روی PS4 می‌پردازد. نمایش گیم پلی Black Flag و احتمالا معرفی باندلی از آن برای ویتا (همانند سال پیش) می‌تواند بخشی از نمایش AC در E3 باشد. البته ممکن است محتوی انحصاری هم برای پلتفرم های سونی در نظر گرفته شود. معامله دوسر سودی بنظر می‌رسد؛ سونی با استفاده از شهرت AC، قدرت PS4 را نمایش می‌دهد و به نوعی حمایت ترد پارتی ها از ویتا را القا می‌کند (در صورت هرگونه معرفی ای برای ویتا) و یوبی سافت هم از هیجانات پیرامون نمایش PS4 استفاده کرده و طرفداردان خسته از تکرار مکررات را به هیجان می‌آورد.
البته یوبی سافت علاوه بر این بازی، Watch Dogs را هم دارد که باید دید به نمایش یکی از این دو بسنده می‌کند یا نمایشی زنده از گیم پلی Watch Dogs را بر روی PS4 شاهد خواهیم بود تا برای اولین بار شاهد Watch Dogs بر روی خود PS4 و نه PC ای شبیه به آن باشیم البته یوبی سافت تایید کرده است که Watch Dogs در کنفرانس سونی حضور دارد ولی باید منتظر ماند و دید دقیقاً چه چیزی انتظارمان را می‌کشد.
به هر صورت بنظر می‌رسد بخشی نه چندان کوتاه از کنفرانس سونی را یوبی سافت بر عهده خواهد داشت البته نباید کنفرانس مستقل یوبی سافت را هم فراموش کرد. باید دید یوبی سافت چه نمایش هایی را برای کنفرانس سونی و چه نمایش هایی را صرفاً برای کنفرانس خود در نظر خواهد گرفت؟

هادی: سیاست های یوبی سافت در رابطه با عرضه سالانه AC منجر به افت قابل توجه محبوبیت این سری شده است و بسیاری از گیمرهای جهان را نسبت به تجربه این عنوان بی میل کرده است. با این وجود باید دید یوبی سافت چه چیز هایی برای نشان دادن دارد و آیا می تواند این اشتیاق کمتر شده را دوباره افزایش دهد؟
در کنار AC، یکی از عناوینی که انتظار میرود نمایش قابل توجهی هم در کنفرانس سونی و هم یوبی سافت داشته باشد، WD است. عنوانی که از زمان معرفی خود، نمایش های خیره کننده ای داشته و توانسته طرفداران زیادی را برای خود بدست آورد. نمایشی از این عنوان آن هم در حال اجرا بر روی PS4، قطعا میتواند به بسیاری از سوالات پیرامون کیفیت این بازی، پاسخ دهد.
,inFamous,,یکی از موفق ترین IP های سونی در نسل حاضر inFamous بود که با ارائه داستانی نوین و کاراکترهایی منحصر به فرد در دنیایی باز بسیاری از بازیکنان را شیفته خود کرد. در مراسم رونمایی PS4 از جدیدترین نسخه ی این سری پرده برداری شد. بازی ای که از روی عنوان آن می‌توان حدس زد با وجود کاراکتر کاملاً جدید و محیطی تازه ارتباطاتی با بازی های پیشین و وقایع آنها دارد. در مراسم رونمایی از PS4 یکی از بازی هایی که گیم پلی آن به نمایش در آمد انحصاری محبوب سونی یعنی کیلزون بود اما از دیگر عنوان محبوب یعنی این بازی، گیم پلی ای به نمایش در نیامد و تنها به نمایش تیزری (هرچند بسیار جذاب بود) بسنده شد. حال E3 بهترین فرصت برای SP است تا با نمایش گیم پلی Second Son مخاطبین را با نوآوری ها و جهان تازه ای که خلق کرده آشنا سازد.

از سوی دیگر از ابتدای عرضه ویتا همیشه گمانه زنی هایی بین طرفداران مبنی بر عرضه یک inFamous برای این کنسول بود. تاکنون بسیاری از IP های بزرگ سونی بر روی ویتا آمده اند یا قرار است در آینده نزدیک بیایند اما خبری از عرضه inFamous نبوده که با توجه به قابلیت های کنترلی ویتا مانعی برای عرضه آن وجود نخواهد داشت و به نظر می‌رسد E3 برای اعلام این خبر خوب بسیار مناسب است. inFamous از عناوین محبوب سونی است و مطمئنا سونی نیز این را می‌داند و در مراسم خود برنامه ای برای آن خواهد داشت.

کیوان: این سری مطمئناً یکی از بهترین انحصاری‌های سونی در این نسل بوده. حالا تو کنفرانس سونی نسخه‌ی جدیدی به نام Second Son از این سری معرفی شد که انتظار می‌ره این بازی هم در E3 بدرخشد.

علی: الحق تیزر معرفی inFamous: Second Son یکی از جذاب‌ترین نمایش‌های سونی در نشست خبری معرفی کنسول PS4 بود. یک نمایش خوب از گیم پلی این بازی و کمی اطلاعات جدید می‌تونه تضمین کننده موفقیت کنفرانس سونی در e3 امسال باشه. ,Battlefield 4,,نسخه سوم این عنوان با حواشی فراوان و تبلیغات گسترده EA در سال 2011 عرضه شد اما با وجود نقد های مثبت، نتوانست آنطور که انتظار می‌رفت عمل کند. بزرگترین مشکل عنوان قبلی بخش داستانی آن بود که پس از مدتی دچار تکرار و یکنواختی می‌شد. پس از 2 سال از عرضه نسخه قبل، EA نسخه چهارم را معرفی کرده و وعده داده تمام ایرادات قبلی را برطرف سازد تا علاوه بر مولتی وسیع و جذاب شاهد بخش تک‌نفره متنوع و هیجان انگیزی باشیم. در نمایش اخیر گیم پلی بازی که از بخش تک‌نفره آن بود، این مورد به وضوح مشاهده می‌شد و گیم پلی بسیار جذاب و متغییری را شاهد بودیم که تنوع بالایی به روند بازی داده بود.
با توجه به اینکه کنفرانس EA زودتر از کنفرانس شرکت سونی برگذار می‌شود می‌توان مطمئن بود که نمایشی تازه در کنفرانس EA شاهد خواهیم بود اما احتمال کمی هم وجود دارد که در کنفرانس سونی نیز شاهد حضور این بازی برای PS4 باشیم. و با توجه به گرافیک بی‌نظیری که از آن نشان داده شده می‌توان امیدوار بود نسخه چهارم از لحاظ گیرافیکی تفاوتی بین نسخه های کنسولی و PC نداشته باشد. از آنجایی که COD جدید قطعا در کنفرانس مایکروسافت به نمایش درخواهد آمد، این بازی گزینه مناسبی برای سونی خواهد بود.

هادی: بی شک یکی از عناوینی که بسیاری از گیمر ها در سرتاسر جهان، برای تجربه آن لحظه شماری میکنند، آخرین شماره از سری BF است. BF3 هر چه قدر که در بخش چند نفره عنوانی قدرتمند بود به همان اندازه در بخش تک نفره ضعیف ظاهر شد. حال EA ادعا میکند که از اشتباهات خود عبرت گرفته و بخش تک نفره هیجان انگیزی در انتظار بازیبازان است. نمایشی خوب از این بخش، میتواند به اثبات این ادعا نزد طرفداران، کمک شایانی بکند.

صادق: سری بازی BF قبلاً خیلی بی سر و صدا داشت زندگی میکرد، کسانی هم که از شبیه ساز (نه کامل نه قوی تر از یک سری بازی ها) جنگ لذت میبردن میومدن سمت این بازی. اما با شروع نسل هفتم DICE بهترین شروع ممکن رو برای سری بازی کرد. خیلی زیبا بازی Battlefield: Bad Company رو دادند که به حق توی بخش چندنفره که همیشه نقطه قوت این بازی بوده بی نقص عمل کرد. اما یه Battlefield خالص نبود. این عدم خلوص رو ولی توی شماره سه برطرف کردن و با معرفی Battlefield 4 نشون دادن دیگه نه تنها میخوان بخش چندنفره رو بیشتر به جلو حرکت بدهند، بلکه قرار هست بخش داستانی رو هم به طرز مطلوبی بهبود بدن.
,The evil within,,مدت زیادی از معرفی اثر در حال ساخت شینجی میکامی نگذشته است و با توجه به روند ناامید کننده ای که سری رزدینت اویل در پیش گرفته، امید بسیاری ازطرفداران به بازی جدید میکامی است تا طعم ترس واقعی را بچشند. بازی داستان سه کارگاه را روایت می‌کند که به تیمارستانی رفته اند و متوجه قتل های مشکوکی که در آنجا رخ می‌دهد شده اند.
با توجه به سابقه میکامی در ساخت عناوین رزیدنت اویل، می‌توان انتظار ترسی لجام گسیخته و اتمسفری سیاه داشت.
با نگاهی بر پیشینه میکامی و بازی های او و ارتباط آنها با پلتفرم های پلی استیشن، می‌توان انتظار حضور این بازی را در کنفرانس سونی کشید. حتی ممکن است یک نمایش از گیم پلی بازی بر روی PS4 را شاهد باشیم. مطمئنا بسیاری از طرفداران مشتاق دیدن اثر میکامی بر روی یک پلتفرم نسل بعدی هستند پس نمایش TEW بر روی PS4 بسیار جذاب خواهد بود و مطمئنا همه را به یاد دوران طلایی رزیدنت اویل بر رویPSone خواهد انداخت. باید منتظر بود و دید که آیا TEW جایی در بین بازی های کنفرانس سونی خواهد داشت یا خیر!

علی: اطلاعات اولیه بازی جدید شینجی میکامی برای طرفداران سبک به خواب رفته «وحشت و بقا» بسیار امیدوار کننده‌ ست. خیلی از افراد، من جمله خودم، معتقدند میکامی به واسطه تجربه و ایده‌های جدیدش می‌تونه با عنوان The Evil Within سبک وحشت و بقا را به ریشه‌های خودش برگردونه. احتمال داره کنفرانس سونی محلی برای خیس شدن شلوار حضار بعد از نمایشی از این عنوان باشه!
,AGENT,,سال ها از رونمایی این بازی در کنفرانس سونی می‌گذرد و در طول این سال ها اطلاعات خاصی از بازی به بیرون درز نکرده است و همه منتظر هستند تا خبری پیرامون این پروژه مرموز راکستار که قرار بود بصورت انحصاری برای PS3 ساخته شود بشنوند.اما با گذشت چندین سال از زمان معرفی هنوز هم سرنوشت این بازی مشخص نشده است.

برخی احتمال می‌دهند این بازی بطور کامل کنسل شده باشد و عده ای دیگر بر این باورند که سونی در معرفی این عنوان بسیار عجله کرده و بازی برای PS3 در حال ساخت است اما پس از معرفی PS4 گروه سومی نیز اضافه شده اند که بر این باورهستند بازی به PS4 منتقل شده است. بعد از مراسم رونمایی از نسل جدید کنسول های سونی، آقای یوشیدا در پاسخ به سوالی مبنی بر سرنوشت این بازی تنها به تردید ها پیرامون این بازی دامن زد از جواب دادن طفره رفت. البته اگر بازی کنسل نشده باشد این احتمال هم وجود دارد که بصورت مشترک برای PS3 و PS4 عرضه شود.

در هر حال با معرفی PS4 و نمایش بازی هایی که برای لانچ آن در نظر گرفته شده اند خبری از Agent نبوده و احتمالا آخرین فرصت برای معرفی آن (البته اگر هنوز وجود داشته باشد) همین E3 است. در صورت معرفی این بازی که داستان آن پیرامون اتفاقات جنگ سرد می‌گذرد باید دید برای چه تاریخی در نظر گرفته شده است چون راکستار هم در هیچ کدام از اظهار نظرهایش نسبت به کارهای آینده، اشاره ای به این بازی و روند ساختش نکرده است. در هر حال هرگونه خبری از پروسه ساخت این بازی می‌تواند به کنفرانس سونی کمک فراوانی بکند.

کیوان: سال هاست که این بازی توسط راکستار معرفی شده و قرار بود برای PS3 به صورت انحصاری عرضه شود. اما زمزمه‌هایی مبنی بر کنسل شدن ساخت این سری به گوش می‌رسید. حالا E3 یک فرصت بزرگ برای این بازی است که تکلیف آن روشن بشه. آیا این بازی قرار است برای PS4 عرضه شود یا برای PS3؟ شاید هم اصلاً این بازی هرگز عرضه نشه!

علی: با اینکه زمان زیادی از رونمایی این عنوان در E3 2009 می‌گذره، هنوز اطلاعات قابل توجهی از این بازی به بیرون درز نکرده و تا به حال هیچکدوم از شرکت‌های راک استار و سونی روزه سکوتشون راجع به این بازی رو نشکستند و هیچ خبر جدیدی از این بازی منتشر نکردند. اگر بازی Agent کماکان در حال توسعه باشه، E3 امسال می‌تونه فرصت مناسبی برای نمایش اطلاعات جدیدی از این عنوان مرموز باشه.
,DriveClub,,اولین ریسینگی که برای PS4 خواهد آمد دستپخت Evolution Studios است که پیش از این ساخت سری Motor storm را نیز بر عهده داشته است. در مراسم رونمایی از PS4 از این بازی پرده برداری شد و طی آن شاهد گرافیک بالایی نیز بودیم که به نوعی دورنمایی از آنچه در نسل بعد از سبک ریسینگ خواهیم دید بود. DC ایده ای است که 10 سال در این استدیو پرداخته شده و حال قرار است بر روی PS4 به اجرا درآید.
یکی از موارد عجیبی که در مورد این بازی وجود دارد نمای دوربین آن است که گویا تنها نمای اول شخص در بازی قابل دسترس است و این شاید به مذاق خیلی از ریسینگ بازان خوش نیاید. در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد بازی اعم از تاریخ عرضه دقیق آن، ماشین ها و …در دسترس نیست. امیدواریم با نمایشی مفصل تر از این بازی در کنفرانس سونی، اطلاعات کامل و جامعی از آن منتشر شود و آشنایی بیشتری با اولین ریسینگ نسل بعد پیدا کنیم.

علی: Driveclub با نمایش و اطلاعات اولیه خودش نشون داد که اومده تا استانداردهای جدیدی رو وارد سبک ریسینگ کنه. به احتمال زیاد نمایشی از ساخته جدید استودیوی Evolution، به عنوان اولین بازی معرفی شده سبک ریسینگ نسل هشتم در کنفرانس E3 سونی خواهیم دید.

کیوان: سازندگان Motor Storm اینبار می‌خواهند یک ریسینگ فوق‌العاده برای کنسول جدید سونی یعنی PS4 عرضه کنند. در کنفرانس سونی این بازی معرفی شد و اعلام شد که این عنوان حاصل 10 ساله‌ی ایده‌های سازندگان آن بوده است. پس باید منتظر یک نمایش فوق‌العاده با جزئیات بالا از آن بود.,GOD OF WAR,,از زمانی که که PSP عرضه شد تمام پلتفرم های سونی( PSP – PS2– PS3) میزبان 2 نسخه از سری GoW بودند و مطمئنا این روند برای ویتا هم ادامه خواهد داشت. یکی دیگر از عادات سونی این هست که تقریبا بعد از عرضه یک نسخه از GoW برای کنسول های خانگی خود، نسخه ای فرعی را برای کنسول های دستی خود معرفی و عرضه می‌کند. حال چند ماهی از انتشار آخرین نسخه از سری GoW بر روی PS3 می‌گذرد (دومین نسخه بر روی PS3) و از سوی دیگر ویتا نیز احوال خوشی ندارد و معرفی بازی ای مانند GoW می‌تواند تاثیری معجزه آسا بر روی فروش ویتا داشته باشد.

با نگاهی به عملکرد سازندگان نسخه های دستی GoW یعنی Ready at Dawn می‌توان انتظار یک سورپرایز کامل را از این استدیو داشت. در میان پلتفرم های Handheld کنونی، ویتا از هر لحاظ لایق میزبانی یک نسخه از GoW است. قدرت سخت افزاری بالا در کنار وجود دو آنالوگ می‌تواند تجربه ای نزدیک به آنچه بر روی PS3 داشتیم را به ارمغان بیاورد. البته باید دید بعد از عرضه Asansion سیاست های سونی نسبت به این سری تغییری کرده است یا خیر. اما مطمئنا تمامی طرفداران کریتوس بی صبرانه منتظر تجربه GoW بر روی ویتا هستند. ویتا هم به شدت به عناوین عظیم و چشمگیر نیاز دارد و چه چیزی بهتر از GoW ؟! با این تفاسیر باید منتظر بود و دید در E3 امسال دروازه های ورود شبح اسپارتا به ویتا باز می‌شود یا خیر؟

علی: نوبتی هم که باشه نوبت ویتاست تا میزبان نسخه جدیدی از سری GOW باشه. نمایش یک GOW انحصاری برای ویتا می‌تونه طرفداران این کنسول دستی رو خیلی خوشحال کنه، خیلی!

کیوان: معمولاً سونی بعد از عرضه‌ی یک نسخه‌ی اصلی از سری GoW بر روی کنسول‌ خانگی، یک نسخه‌ی فرعی و شاید هم Spin-off بر روی کنسول‌های دستی عرضه می‌کنه که میشه بهChains of Olympus یا Ghost of Sparta اشاره کرد. ایندفعه هم نسخه‌ی جدیدی از این سری با نام Ascension روی PS3 عرضه شده که مطابق معمول ما احتمالاً شاهد یک نمایشی از نسخه‌ی جدید این سری برای PS Vita هستیم.
,Gran Turismo 6,,استدیو Polyphony Digital در این نسل فعالیت زیادی نداشت و تنها یک نسخه ازGT را برای PS3 عرضه کرد و هنوز هم خبری از نسخه ویتا آن نشده است. اما E3 امسال می‌تواند پایانی بر این روند باشد. احتمال معرفی GT در E3 امسال را می‌توان به دو بخش تفکیک کرد. در روز های اخیر و با نزدیک شدن به E3 شایعات پیرامون ساخت GT6 بسیار شدت یافته و با انتشار تصاویری از عکس برداری افراد این استدیو از ماشین ها برای اسکن آنها در بازی، بحث های پیرامون انتشار GT6 بسیار جدی‌تر دنبال می‌شوند. از جهتی عملکرد کند تیم سازنده در عرضه GT5 این سوال را بوجود می‌آورد که چگونه این تیم می‌تواند GT6 را قبل از ریلیز PS4 آماده سازد.
عده ای بر این باور هستند که نسخه ششم بطور مشترک برای PS3 و PS4 عرضه می‌شود و عده ای عقیده دارند تنها برای PS3 در نظر گرفته شده است. از طرفی باید این احتمال را هم داد که نسخه ای برای ویتا در حال ساخت باشد از آنجایی که نسخه PSP چندین سال پس از عرضه کنسول، ریلیز شد عرضه یک نسخه برای ویتا در حال حاظر کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد اما باید دید که سونی برای افزایش فروش ویتا از سری GT کمک می‌گیرد یا عرضه نسخه ویتا را به سال های بعد موکول می‌کند. با توجه به زیاد شدن شایعات و خبر هایی که حاکی از ساخت نسخه ای جدید هستند می‌توان انتظار داشت در E3 خبر های خوشی را از این شبیه ساز محبوب بشنویم.

کیوان: در این نسل تنها یک بازی از این سری با نام GT5 عرضه شد که نسبتاً موفق عمل کرد. اما این‌بار مایکروسافت هم سعی داشت با عرضه‌ی سری Forza با این فرنچایز رقابت کند و می‌توان گفت که Forza توانست پیروز این میدان گردد. با معرفی PS4 شایعات زیادی منتشر شده است که یکی از همین شایعات مربوط به سریِ GT می‌باشد. هنوز ساخت این سری توسط سازندگان یا سونی تائید نشده است اما ممکن است در E3 خبرهایی در این مورد منتشر شود و امکان دارد که GT6 بر روی هر دو پلتفرم PS3 و PS4 عرضه شود.

صادق: این سری روی هر نسل سونی 2 نسخه داشته، حالا برای یه علاقمند به این سری و بعد از شکست GT5 (برای من) نیومدن این شماره برای PS3 یه شکنجه است. امیدوارم برای PS3 این بازی رو ببینم نه PS4 چون مطمئنم برای جلوگیری از تقسیم شدن سود فروش کنسول این بازی یا تماماً برای PS3 میاد یا PS4 و به هیچ شکلی دو نسخه ای بودنش رو باور نمیشه کرد.

,Heavenly sword,,در اوایل عرضه PS3 استدیو Ninja Theory با ساخت Heavenly Sword بصورت انحصاری برای PS3 گیم پلی و فضایی تازه را در بازی های H&S به نمایش گذاشت و حال پس از گذشت سال ها از زمان عرضه Heavenly Sword ، استدیو NT با عرضه عنواوینی متفاوت و موفق (آخرین آنها ریبوت موفقیت آمیز DMC بود) استعداد خود را در ساخت بازی هایی با اتمسفر عجیب و کاراکتر های منحصر به فرد نشان داد. چند سالی می‌شود که هر از گاهی از گوشه و کنار شایعه ساخت HS2 قوت می‌گیرد و بعد از مدتی سر و صدا ها فروکش می‌کند حتی اگر پشت این شایعات چیزی نباشد و به نوعی همه آنها توخالی باشند، نشان از علاقه گیمر ها به این بازی و خواست آنها مبنی بر ادامه آن دارد.

سونی می‌تواند با آوردن HS2 بعنوان لانچ تایل بر روی PS4 کمک زیادی به این پلتفرم بکند مخصوصا اینکه سبک بازی H&S بوده که سبکی مهم و محوری برای پلتفرم های سونی به شمار می‌رود. اعلام خبر ساخت HS2 توسط NT که این روزها در اوج به سر می‌برد، می‌تواند یکی از بزرگترین خبرها و شگفتی های نمایشگاه امسال باشد. مطمئنا سونی هم از محبوبیت این بازی خبر دارد و بعید است برنامه ای برای عرضه نسخه ای از آن نداشته باشد. به هر طریق باید منتظر بود و دید که آیا شمشیر آسمانی بر روی PS4 فرود خواهد آمد یا نه؟!

علی: HS با فضاسازی و روایت داستان فوق‌العادش، از به یاد ماندنی‌ترین بازی‌هایی بود که برای کنسول PS3 منتشر شد. از ساخته شدن نسخه دوم این بازی زیبا به شدت حمایت میشه و نمایش HS2 برای کنسول PS4، کنفرانس E3 سونی رو رویایی و شگفت انگیز می‌کنه!

کیوان: استدیوی NT با عرضه‌ی عناوین Enslaved و مخصوصاً DmC و HS تونسته نام خودش را در زبان‌ها بندازه و به خصوص بتونه نامی را برای سبک HnS برای خودش دست و پا کنه. حالا شایعاتی مبنی بر ساخت نسخه‌ی جدید این سری به گوش می‌رسه که ممکن هست این بازی یک لانچ تایتل برای PS4 باشد.,The Last Guardian,,بازی TLGمطمئنا یکی از پر فراز و نشیب ترین انحصاری های سونی بوده که تا کنون بجز یک ویدیو که در هنگاممعرفی آن پخش شد هیچ خبر اساسی از آن منتشر نشده است. البته این اواخر هر از چند گاهی مصاحبه هایی پیرامون روند ساخت آن و کنسل نشدن آن منتشر شده است و نشان از این دارد که خوشبختانه هنوز این بازی از یاد سونی نرفته است و گویا با نزدیک شدن به پایان نسل فعلی کم کم زمان عرضه آن نزدیک شده است. البته اتفاقات ناخوشایندی پیرامون بازی رخ داده است که مهمترین آنها جدا شدن فامیتو ادا از سونی بود که البته خود ادا کیفیت بازی را تضمین کرده و گفته است که جدا شدن او تاثیری بر پروسه ساخت بازی نداشته و هنوز هم بر روند ساخت بازی نظارت دارد و در کنار Team ICOهست.

حال که از ادامه ساخت بازی مطمئن هستیم باید منتظر بود و دید که بازی در چه تاریخی و برای چه پلتفرمی عرضه می‌شود. البته احتمال عرضه آن برای PS4 کم بنظر می‌رسد و شایعات اخیر هم حاکی از عرضه آن برای PS3 است و در صورت عرضه آن برای PS3 خداحافظی باشکوهی را برای این پلتفرم در کنار TLoU و BEYOND رقم خواهد زد. باید دید در کنفرانس سونی تا چه حد برای معرفی بازی های دو پلتفرم دیگر سونی یعنی ویتا و PS3 زمان در نظر گرفته شده است. نمایش TLG می‌تواند تا حدودی PS3 را از زیر سایه نمایش های PS4 خارج سازد. ‌

علی: این عنوان می‌تونه یک پایان حماسی و با شکوه برای PS3 باشه، البته امیدوارم! به هر حال نمایش این بازی (هر چند بعید به نظر می‌رسه!) در کنفرانس سونی چه برای PS3 و چه برای PS4 همه علاقه مندان رو از بلاتکلیفی دربیاره!

کیوان: نزدیک به چند سال است که از معرفی این بازی می‌گذرد اما هنوز خبری از عرضه‌ی این بازی نیست. شاید این بازی آخرین انحصاریِ PS3 باشد که این کنسول بتواند با وسیله‌ی این بازی، یک خداحافظی با شکوه داشته باشد. مطمئناً یک دمو از این بازی می‌تواند خیلی‌ها را خوشحال کند.,بخش دوم,Quantic Dream,,سونی با حمایت از دیوید کیج و ساخت بازی هوی رین ریسک بزرگی کرد که البته کیج نیز با تحویل دادن شاهکار Heavy Rain به سونی، جواب اعتماد آنها را داد و از آن پس نام دیوید کیج با نام سونی و پلتفرم های آن گره خورد. پس از گذشت چند سال از عرضه Heavy Rain، در E3 سال قبل کیج از سوی استدیو QD به روی سن آمد با معرفی 10 دقیقه ای بازی جدید خوب با نام BEYOND بار دیگر تحسین همگان را برانگیخت. با اینکه چندین ماه به عرضه آخرین عنوان این استدیو بر روی PS3 مانده است احتمال می‌رود کیج را برای دومین سال متوالی در کنفرانس سونی ببینیم. از آنجایی که خود مسئولان QD در مصاحبه های خود گه گاهی اشاراتی به پروژه نسل بعدی خود می‌کنند و با شور و شوق خاصی درباره آن سخن می‌گویند باید خود را آماده دیدن اولین اثر کیج بر روی PS4 کنیم تا شاهد چگونگی دست و پنجه نرم کردن کیج با پلتفرم جدید سونی باشیم.

بی شک PS4 برای کیج و همکارانش مانند جزیره ای رویایی خواهد بود که با قدرت شگف آور خود دست آنها را در انتقال احساسات و عواطف کاراکتر ها که مهمترین بخش بازی های آنها را تشکیل می‌دهد باز خواهد گذاشت. باید دید کیج اینبار چه چیزی در چنته دارد و به صنعت بازی های ویدیویی ارئه می‌کند. بی شک سونی هم از دو جهت پذیرای آنها خواهد بود؛ اولاً آنکه محبوبیت کیج و بازی های او تاثیر زیادی بر فروش PS4 خواهد گذاشت و دوما آنکه بازی های کیج همیشه ابزاری بودند برای به رخ کشیدن قدرت سخت افزاری پلتفرم های پلی استیشن و سونی هم بدش نمی‌آید در اوایل عرضه PS4 استدیویی مانند QD بخش زیادی از قدرت گرافیکی PS4 را به نمایش بگذارد. تنها کاری که می‌توان کرد انتظار کشیدن برای کنفرانس سونی است تا ببینیم حرفی از اثر جدید کیج به میان خواهد آمد یا باید منتظر روز دیگری برای معرفی آن باشیم.

علی: نمایش تکنولوژی نسل بعد QD در نشست خبری معرفی PS4 منو به وجد آورد. احتمالاً در کنفرانس سونی، علاوه بر Beyond، نمایشی از عنوان نسل بعدی QD را شاهد باشیم، یک نمایش فوق‌العاده و تأثیرگذار برای نشان دادن قدرت واقعی PS4!

کیوان: سال گذشته بود که دیوید کیج از عنوان جدید خود به نام Beyond: Two Souls پرده برداری کرد و خیلی‌ها را هیجان زده کرد. در چندین سال گذشته، کیج با عرضه‌ی عنوان تحسین برانگیز Heavy Rain، توانست مرز فیلم و بازی را بشکند. حال نمایش Beyond بسیار امیدوارانه‌تر از HR بوده است و انتظار می‌رود که ما شاهد یک تریلر فوق‌العاده از این انحصاری زیبا باشیم.,Guerrilla games,,استدیو GG سازنده سری کیلزون، چندی پیش نسخه جدید کیلزون را برای پلتفرم بعدی سونی معرفی کرد و با نمایش گیم پلی ای از آن بر روی PS4 نشان داد بازی شان مانند همیشه از گرافیکی چشم نواز برخوردار است. با توجه به نمایش مفصل Shadow Fall در مراسم معرفی PS4، احتمال دارد در E3 به نمایشی کوتاه مانند یک تریلر چند دقیقه ای اکتفا کنند. اما این پایان کار GG نخواهد بود.
آنها قبلا از IP جدید خود سخن گفته بودند و اشارات کوتاهی به آن کرده اند که هنوز هم چیز زیادی درباره آن نمی‌دانیم. می‌توان این IP جدید را برای PS3 دانست که تیمی کوچکتر بر روی آن در حال کار است و در E3 معرفی می‌شود اما از طرفی با معرفی این عنوان، ترافیک کاری عناوین معرفی شده این استدیو زیاد می‌شود (با توجه به زمان نسبتا زیادی که به عرضه SF مانده) و همینطور معرفی عنوانی جدید برای PS3 که تقریبا به پایان کار خود (نه به صورت رسمی) نزدیک می‌شود آن هم از سوی این استدیو امری بعید به نظر می‌رسد. به هر حال می‌توان امیدوار بود امسال شاهد بازی ای خارج از سری کیلزون از سوی GG باشیم. برای روشن شدن این موضوع حداقل باید تا E3 امسال صبر کرد.

هادی: اولین نمایش Killzone برای PS4، به خوبی نشان داد که این عنوان همچنان از لحاظ گرافیکی، حرف های زیادی برای گفتن دارد. GG با نمایش قسمت های جدیدی از بازی خود میتواند بار دیگر طرفداران خود را به وجد بیاورد و آنها را بیش از پیش تشنه تجربه این عنوان کنند. البته زمزمه هایی در رابطه با رونمایی از یک IP جدید نیز به گوش میرسد که قطعا میتواند بر جذابیت های این نمایش بی افزاید.

کیوان: این استدیو سابقه‌ی ساخت سری Killzone را در دست دارد و این‌بار هم در نمایشگاه E3 قصد دارن از عنوان جدید خود برای PS4 با نام Killzone: Shadow Fall نمایشی داشته باشند. البته قبلاً هم اعلام کرده بودند که در حال کار بر روی یک iP جدید هستند که ممکن است در E3 امسال رونمایی شود.
,Media molecule,,به جرات یکی از خلاقانه ترین عناوینی که سونی برای PS3 عرضه کرد، سری LBP بود که با تاکید بر بخش ساخت و به اشتراک گذاری مراحل، وجهه جدیدی از بخش آنلاین را به نمایش گذاشت. MM با عرضه دو نسخه از این بازی برای PS3 مهارت خود را در ساخت عناوین خلاقانه ثابت کرد. چندی پیش نیز با معرفی عنوانی جدید برای ویتا و ایده های تازه ای که بواسطه امکانات ویتا قابل اجرا بود، طرفداران خود را به وجد آورد. تا به حال هیچ نمایش گیم پلی ای از Tear away ندیده ایم و MM اطلاعات بسیار کمی از این عنوان منتشر کرده است.
E3 فرصت مناسبی است تا در فاصله چند ماه مانده به عرضه این بازی اطلاعات جدیدی به خصوص پیرامون بخش آنلاین، منتشر گردد. از سوی دیگر همگان منتظر هستند تا ببینند MM با پلتفرم تازه معرفی شده سونی یعنی PS4 چه خواهد کرد. آیا نسخه سوم از LBP در راه است یا همانند مسیری که برای ویتا در پیش گرفتند یک عنوان کاملا جدید در دست ساخت دارند.البته نمی‌توان چندان از معرفی ای برای PS4 مطمئن بود زیرا اعضا این استدیو فعلا مشغول کار بر روی Tear away هستند و در صورت معرفی نیز احتمالا شاهد صحبت هایی پیرامون بازی و یا یک تریلر کوتاه خواهیم بود و برای نمایش های مفصل تر باید منتظر ماند. به هر حال MM بمثابه وزنه ای قدرتمند برای سونی است و باید دید این شرکت در کنفرانس خود چه استفاده ای از آن می‌کند؟!

هادی: پرده برداری از سومین نسخه سری محبوب LBP، بهترین خبر برای طرفداران این عنوان خواهد بود. سری که در کوتاه مدت توانست طرفداران زیادی را برای خود دست و پا کند و با معرفی نسخه جدیدی از آن برای کنسول جدید سونی، میتواند افراد زیادی را به سمت این کنسول بکشاند.

کیوان: شاید خلاق‌ترین استدیوی این چندین سال را می‌توان MM نامید. استدیویی که عنوان LBP را در این نسل عرضه کرد و مورد توجه بسیاری قرار گرفت. این‌بار هم قرار است در E3 ما نمایشی از نسخه‌ی جدید LBP ببینیم که مطمئناً می‌تواند جذاب باشد.

علی: کنفرانس E3 سونی می‌تونه فرصت مناسبی برای نمایش کاملی از Tear away باشه، البته نمایشی از پروژه نسل بعد Media Molecule در این کنفرانس چندان هم دور از انتظار نیست، فقط امیدوارم به Move گیر ندند!,Naughty dog,,یکی از اتفاقات عجیبی که پیرامون آخرین اثر ND رخ داده است عرضه آن تنها چند روز پس از کنفرانس سونی است که باعث نگرانی بسیاری از هواداران شده است. چیزی شبیه به اتفاقی که برای inFamous2 افتاد . ND با TLoU برای اولین بار پا به عرصه بازی های بزرگ سال و خشن گذاشته و آنگونه که از تریلر های پخش شده بر می‌آید در این امر کاملا موفق بوده و شاهد خشونتی بی مانند و بدون هرگونه سانسوری هستیم. به هر حال حضور TLoU در کنفرانس سونی حتمی بوده و حتی احتمال دارد شاهد لانچ تریلر آن در کنفرانس باشیم.

اما احتمالات دیگری نیز در مورد این استدیو وجود دارد. پس از عرضه U3 و نزدیک شدن به پایان نسل فعلی شایعات زیادی مبنی بر در حال ساخت بودن U4 برای PS4 بوجود آمده است که با توجه به محبوبیت این سری، وجود اینگونه شایعات طبیعی است. معرفی یک بازی(یک نسخه از آنچارتد یا یک IP جدید) از سوی ND برای PS4، کمک بسیار زیادی به سر زبان افتادن این پلتفرم می‌کند. مطمئنا مشاهده گرافیکی بالا بهمراه ایده های ناب این استدیو بر روی PS4، بسیار جذاب و دلفریبی خواهد بود. باید صبر کرد و منتظر نمایش این استدیو در E3 ماند.

علی: بعد از نمایشی از TLOU، رونمایی از عنوان نسل بعد ND می‌تونه بزرگترین سورپرایز (شگفتانه!) سونی در E3 باشه و البته برای منفجر شدن این کنفرانس همین یه مورد کفایت می‌کنه!

هادی: به نظر می رسد TLOS، محوریت اصلی نمایش ND در E3 باشد. عنوانی که نمایش های خیره کننده اش باعث شده تا بازیبازان سرتاسر دنیا، بی صبرانه منتظر عرضه آن شوند. البته شایعاتی پیرامون رونمایی Uncharted 4 نیز به گوش میرسد که باید نشست و دید که ND، چه چیزهایی را برای نشان دادن در چنته دارد.

کیوان: در E3 گذشته، ND یک تریلر فوق العاده از عنوان TLoU منتشر کرد و نشان داد که می‌تواند در این سبک با بسیاری از بازی‌ها رقابت کند. با نزدیک شدن به آخر نسل، شایعات زیادی مبنی بر عرضه‌ی Uncharted 4 به گوش می‌رسد که مطمئناً می‌تواند معرفی آن، فوق العاده باشد.,Santa monica,,استدیو سانتا مونیکا یکی از با ارزش ترین استدیوهای سونی بوده و هرگاه که دیگر استدیوهای سونی در پروژه ای نیاز به کمک داشتند رد پایی از سانتا در آن استدیو مشاهده شده است. بازی هایی مانند All star و starhawk از جمله آنها هستند. پس از عرضه نسخه های متعدد از GOW و حفظ کیفیت این سری، هم اکنون این استدیو بر آن شده تا IP جدیدی را در دستور کار خود قرار دهد. انتشار شایعات زیاد و متوالی پیرامون پروژه جدید SM و استخدام افراد ماهر در سبک هایی دیگر بجز H&S، باعث شده تا با قاطعیت در اینباره صحبت کنیم. یکی از مواردی که احتمال آن بسیار زیاد است یک بازی open world است که شایعات پیرامون آن کم نیز نبوده است. به هر حال ساخت یک IP جدید توسط SM، تحت هر شرایطی جذاب بوده و مشاهده ایده های این استدیو در بازی ای به جز GOW خود به خود هیجان زده شدن طرفداران از جمله نگارنده را در پی خواهد داشت!

به هر حال با اخباری که اخیرا پیرامون این شرکت منتشر شده احتمال معرفی اثر جدید این استدیو در کنفرانس سونی بسیار بالا رفته و تنها کاری که در توان ما هست صبر برای این کنفرانس است (هرچند بسیار سخت است)!

هادی: با توجه به شایعاتی که در چند ماه اخیر وجود داشتند، احتمال معرفی یک IP جدید از سوی سانتا مونیکا بسیار قوی است. قطعا نشان داده شدن یک عنوان جدید برای طرفداران این استودیو بسیار خوشایند خواهد بود.

,Vita price cut,,از روزی که ویتا معرفی شد تا زمان عرضه اش همگان منتظر فروش بسیار خوب و موفقیتی بینظیر برای سونی بودند اما به مرور فروش ویتا کاهش یافت و تا حدودی ناامید کننده شد و این موضوع برای دستگاهی با این امکانات سخت افزاری و خلاقیت های بکار رفته در طراحی آن به هیچ وجه مناسب نیست. اساسی ترین عامل این کاهش فروش را می‌توان در عدم حمایت آنچنانی ترد پارتی ها و نیامدن بازی هایی همخوان با ذات کنسول های دستی برای این کنسول دانست. مطمئنا تجربه یک نسخه از بازی آنچارتد بر روی این کنسول بسیار لذت بخش خواهد بود (چه کسی است که از تجربه GA ناراضی باشد؟!) اما این تمام آن چیزی نیست که صاحبان ویتا می‌خواهند در واقع بازی های بزرگی که صرفا برای سرگرمی و فان طراحی شده اند جزو نیاز های اصلی یک کنسول Handheld هستند.

سونی برای موفقیت ویتا در بازار های جهانی چاره ای جز ساخت بازی های با کیفیت تر و جلب نظر ترد پارتی ها ندارد یعنی سونی باید فروش ویتا را در حد مناسبی نگه دارد تا نظر سازندگان بازی به آن جلب شود سپس با عرضه بازی های فراوان این فروش مناسب حفظ شود. کار دیگری که سونی می‌تواند انجام دهد کاهش قیمت ویتا است و چه جایی بهتر از E3 برای اعلام این کاهش قیمت! قبل از اعلام قیمت ویتا در E3 2011 بسیاری قیمت های نجومی برای ویتا پیش بینی می‌کردند که بعضا به 1000دلار هم می‌رسید! اما با اعلام قیمت 250 و 300 دلاری ویتا همه چیز بنظر عالی می‌رسد ولی با عرضه ویتا و فروکش کردن هیجانات ریلیز یک کنسول کم کم شوق مخاطبین نسبت به ویتا کاهش یافت. هم اکنون سونی می‌تواند با اعلام یک کاهش قیمت اساسی به سبک نینتندو، شوقی دوباره در بازار نسبت به ویتا ایجاد کند تا ویتا به آنچه لایقش است برسد. پس باید منتظر بود و دید آیا سونی در هیاهوی PS4 ویتا را از یاد برده است یا خیر؟!

کیوان: زمانی که کنسول PS Vita معرفی شد، به نظر می‌رسید که این پلتفرم دستی بتواند به خوبی عمل کند و از رقیب دیرینه‌ی خود یعنی شرکت نینتندو پیش بگیرد. در واقع در همان ابتدا، نمایش‌های بسیار خوبی این کنسول داشت و بسیاری از سازندگان را مجاب کرد تا بازی‌های زیادی را برای این کنسول عرضه کنند. متأسفانه این کنسول تا الآن نتوانسته است از سد رقیب خود یعنی 3DS بگذرد اما پتانسیل بسیار زیادی دارد. اولین کاری که باید سونی انجام دهد، می‌بایست قیمت این پلتفرم را کاهش دهد و سیاست‌های جدیدی را پیش بگیرد و Third-Partyهای زیادی را مجذوب خود کند. از سوی دیگر ما شرکت سونی را به داشتن انحصاری‌های تراز اول می‌شناسیم، گرچه قرار است برای این کنسول دستی عناوین انحصاری بسیار بزرگی نظیر Killzone عرضه شود و در گذشته هم بازی‌های بزرگ‌تری نظیر Uncharted، Assassin’s Creed و Call of Duty عرضه شدند که بعضی از آن‌ها به خصوص عنوان CoD موفق نبوده است. E3 یک فرصت بزرگ برای سونی است تا بتواند PS Vita را احیا کند.
,کنفرانس سونی در E3,کنفرانس سونی در E3,

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا