مقالاتمقاله های ویژه
موضوعات داغ

دستورالعمل‌های چهارصد ساله نینجایی و دست مصنوعی بازی Sekiro

دست مصنوعی و تاریخ

نینجاها همیشه عاشق کتیبه‌ها و طومار بوده‌اند، یک چیز کاملا نینجا استایل! آن‌ها همیشه از خواندن مطالبی که بر روی کاغذ‌های رول شده به شکل طومار نبود تا بتوانند آن را بصورت دراماتیک دوباره باز کنند و بخوانند، سر باز می‌زدند.

خوشبختانه این مبارزان باستانی، چندین طومار را برای حفظ سنت‌ها و دانش‌های نینجایی باقی گذاشته‌اند و من نیز به مطالعه برخی از ترجمه‌های آن‌ها مانند Bansenshukai، The Koka Ryu Ninjutsu Densho، Shinobi Hiden و بالاخره Yoshimori Hyakushu پرداختم تا ببینم آیا ابزار‌ها و سلاح‌ها و تکنیک‌های نینجای دوست داشتنی بازی «سکیرو»، واقعیت تاریخی داشته‌اند یا حاصل تخیلات شیرین تیم سازنده بوده است.

پس با ما همراه شوید تا این اطلاعات محرمانه را با شما به اشتراک بگذاریم! همچنین قبل از خواندن این مقاله بررسی بازی Sekiro: Shadows Die Twice را از دست ندهید.

بازی Sekiro

Five Color Rice (برنج پنج رنگ)

مطمئنا از تعجب شاخ درمی‌آورید که این آیتم بیش از اندازه درخشان و پر زرق و برق، یکی دیگر از آن چیز‌های عجیب و غریب سری بازی‌های Souls ( سولز، دیگر ساخته استدیو سازنده بازی سکیرو) نیست.

سرزمین «لردران» سنگ‌های درخشان داشت و سکیرو هم برنج‌های رخشنده دارد. آن طور که در کتیبه Gunpo Jiyoshu و در بخش «سه نشانه شناسایی یک شینوبی» گفته شده‌است این دانه‌های برنج پنج رنگ برای این بوده که نینجاهای همکار بتوانند یکدیگر را شناسایی کنند.

ایده اصلی این بود که شما یکی از پنج رنگ این دانه‌های برنج را قبل از ماموریت‌های مخفی کاری نینجایی انتخاب می‌کردید و دانه‌های رنگی مخصوص خودتان را پشت سرتان باقی می‌ذاشتید تا دیگر رفیق‌های دانه برنجی شما بتوانند تشخیص دهند که شما قبلا به این مکان‌ها سر زدید. رفیق‌های برنجی!

بازی Sekiro

Magic Swimming (شنای جادویی)

طومار The Shinobi Hiden به دو کلاه مختلف مخصوص زیر آب اشاره می‌‌کند، با نام‌های «کلاهخود زیر آبی 1» و «کلاهخود زیر آبی 2» که هردوی آن‌ها دو هدف مشخص داشتند، محافظت و شناور بودن.

توضیحات کلاهخود شماره دوم به شرح ذیل است:

«وقتی که در زیر آب مخفی شده‌اید، اگر در فضای خندق یک قلعه باشید ممکن است دشمنان به شما سنگ پرتاب ‌کنند و یا اگر با قایق یا کشتی به سمتتان بیایند ممکن است با سرتان برخورد داشته باشند، این ابزار در چنین موقعیت‌هایی به کمکتان می‌آید.» خب اگر اغراق نکنیم، این آیتم بیش از حد خوش‌بینانه طراحی شده است.

بازی Sekiro

Umbrella Shield ( چتر محافظ)

در کل مطالعاتم در این زمینه فقط با دو اشاره به سپر برخورد کردم، یکی از آن‌ها یک سپر بود با شمعی بر روی آن که خب شاید بتوان گفت که کمی مبتکرانه (به نحوی!) و قطعا غیر عملی بوده است. دیگری نیز سپری بود که از چوب‌های درخت ژاپنی «زلکوا» ساخته شده بود. این دستورالعمل اشاره کرده که با این سپر به سمت دشمن حمله‌ور شوید و با آن به او ضربه بزنید. مطمئنا تصور اینکه یک نینجا مخفیانه به داخل یک عمارت ورود کند و سپس با یک تکه چوب دشمنش را تا سر حد مرگ با آن بزند لبخند را به لبانمان می‌آورد!

Pellet/Healing Gourd/Sweet Sticky Rice ( آیتم های سلامتی!)

«مهم نیست که به عنوان یک نینجا چقدر ابزار با خودتان حمل می‌کنید، به یاد داشته باشید، مهم‌تر از هرچیزی، شما باید همیشه غذایتان را در کیفتان حمل کنید.»

این ترجمه یک شعر در کتیبه Yoshimori Hyakushu است که نصیحت‌های مناسب یک نینجا را یک جا جمع کرده‌ است.

هر دو عنوان غذا و دارو در کمتر نوشته یا کتاب نینجایی به آن اشاره شده اما قرص‌های (Pellet) مخصوص خود سکیرو در دو مورد به آن اشاره مستقیم شده است.

یک اشاره خلاصه در کتیبه Gunpo Jiyoshu تحت عنوان «قرص های گرسنگی – آنان که سربازان را نجات می‌دهد» انجام گرفته، اما در Shinobi Hiden یک بخش کامل از این نوشته متعلق به «توضیحات در رابطه با داروی جادویی» است.

این قسمت با داستان یک حکیم چینی باستانی در کوهستان هاکوسان که به ملاقات یک امپراطور می‌رود و ادعا می‌کند که دارویی جادویی ساخته است، شروع می‌شود و به امپراطور قول می‌دهد که:

«رنگ شما یا توانایی‌هایتان کوچک‌ترین افتی نمی‌کند حتی یک ذره و حالتان از معمول بسیار بهتر خواهد بود»

و همچنین در انتها هفتاد نفر را داوطلبانه تقدیم امپراطور می‌کند که اگر دارو نتوانست کار خود را انجام دهد، اعدام شوند. کسی خبری از آن هفتاد نفر ندارد.

اما در نهایت بالاخره این کتیبه به دستورالعمل آن اشاره می‌کند که مشخص می‌شود این داروی جادویی، پودری ترکیبی شامل دانه‌های سویا و شاهدانه است. خب بالاخره مشخص شد که «ولف» ( کاراکتر اصلی بازی سکیرو) یک گیاه‌خوار است، چون من هم به جای استفاده از پروتئین‌های حیوانی، از شاهدانه در اسموتی‌هایم (نوعی نوشیدنی) استفاده می‌کنم.

واقعا باورم نمی‌شود که این مبارزان عدالت اجتماعی گروهی از مبارزان مخفی کار را از صد سال قبل با پروپاگانداهای خودشان به زور پرورش دادند تا بالاخره در این برهه زمانی خاص خودشان را نشان دهند!

نکته جالب اضافی: بر اساس دو شعر از نوشته‌های Yoshimori Hyakushu به نظر می‌رسد نینجاها بسیار در رابطه با غذاهایشان خرافاتی بوده‌اند. یک شعر به وضوح می‌گوید که پیدا شدن یک دانه برنج خام در ظرف غذایتان نشانه خوش شانسی در شب پیش رو برای انجام ماموریت است. در شعر دیگر نیز گفته می‌شود که اگر نشانه‌های خوش شانسی در سوپ‌اتان پیدا نشد انجام «کارهای نینجایی» در آن عصر «بسیار چالش برانگیز» خواهد بود!

بازی Sekiro

Stealth (مخفی کاری)

شما شاگردان راه و روش شمشیر بازی، مطمئنا تا به الان متوجه شده‌اید که گرگ تک دست ما روش‌های اشتباهی را برای مخفی کاری در پیش گرفته است، کتاب Shinobi Hiden روش‌های کاملا متفاوتی را برای مخفی کاری یک نینجا پیشنهاد می‌دهد:

«با دست‌هایتان در حالی که پاهایتان بر روی دست‌هایتان است(!) بر روی سطح مکان مورد نظر حرکت کنید، برای انجام این کار ابتدا دست چپتان را جلو بگذارید و سپس پای راستتان را بر روی آن قرار دهید و سپس دست راست را جلو برده و پای چپتان را بر روی آن بگذارید، این کار را به دفعات زیاد تکرار کنید و به این ترتیب هیچ‌وقت حرکتتان صدا نخواهد داشت و در نتیجه هرگز شناسایی نمی‌شوید.»

حال من دوست ندارم بیانیه‌هایی بدهم که خودم بتوانم از انجام آن سر باز بزنم اما در این مورد هیچ مشکلی ندارم که بگویم تمامی سازنده‌های ماد یک ترسو هستند مگر اینکه انجام این کار را در این بازی میسر کنند!

این هم یکی دیگر از پیشنهاد‌های حکیمان آن زمان در رابطه با مخفی کاری است:

«برای اینکه بتوانید از یک درخت به درخت دیگر مانند میمون بپرید شما می‌توانید حرکاتشان را با پوشیدن پوست آن‌ها تقلید کنید.»

خوش‌بختانه یکی از سازنده‌های ماد یعنی ZullieTheWitch این کار را قبلا انجام داده است.

بازی Sekiro

Firecrackers (ترقه‌ها)

تا به حال که نتوانستم کوچک‌ترین نشانه‌ای از ترقه‌ها یا چیزی شبیه به آن را پیدا کنم، اما در نوشته‌های Bansenshukai، دستورالعمل یک نوع «پودر کورکننده» آورده شده، که به شکلی ساده پودری ترکیبی حاصل از فلفل چیلی و باروت است که باید آن را به داخل ساختمانی که می‌خواهید وارد شوید پرتاب کنید تا تمامی افراد داخل آن کاملا کور شوند. بسیار جالب به نظر می‌رسد.

بازی Sekiro

Flame Vent (آتش‌زا)

نینجاها عاشق و دلبسته آتش‌ بودند. یک بخش کامل از Shinobi Hiden تحت عنوان «یک نینجا باید آتش حمل کند» نوشته شده و همین کافی است که از اهمیت آتش مطلع شویم. دستورالعمل‌های متفاوتی از جمله تیرهای آتش‌زا، نارنجک‌های آتشی، آتش برای گرما و آتش برای ترساندن اسب‌های دشمن و حرکت کردن آن‌ها به سمت دلخواه شما و دیگر وسایل را می‌توان در آن پیدا کرد.

یک تور آتش‌زا وجود دارد که اشاره شده نزدیک‌ترین چیز ممکن به شوریکن است و به شکل جالبی تنها اشاره به شوریکن بوده که توانسته‌ام در این نوشته‌ها پیدا کنم.

همچنین به توانایی اشاره شده که تحت «دست آتشی» نامگذاری شده، هرچند یک قسمت از این بخش به قابلیتی به نام Hiyutai اشاره دارد که به طرز عجیبی از توضیحات اضافه درباره آن جلوگیری شده است:

«این توانایی یک راز مهم در تبدیل شدن به نینجای واقعی است، پس اینجا توضیحی درباره آن داده نمی‌شود، این رازها نکات عمیقی را دربر دارند که فقط می‌توان به صورت دهان به دهان منتقل کرد.»

حال من نمی‌گویم که این دقیقا همان ابزار آتش‌زای بازی بوده اما ادعای خوبی است که بگوییم نزدیک ترین سرنخ است، هرچند با وجود این همه وسایل آتش‌زا در این دست نوشته‌ها، آتش‌زای سکیرو چندان وسیله فریبنده‌ای به نظر نمی‌رسد.

بازی Sekiro

Grappling Hook (قلاب پرتابی)

در کتیبه Shinobi Hiden به وسایل متفاوتی که کارایی قلاب پرتابی سکیرو را انجام می‌دهند اشاره کرده است، همچنین قلاب‌هایی که در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند.

این موارد جالب انتخابی در نوشته‌هاست:

«زمانی که می‌خواهید از قسمت مرتفع بالا بروید، می‌توانید یک طناب به یک قلاب لنگر مانند وصل کنید و تا بالا بروید. همچنین می‌توانید از آن برای شکستن فنس‌های قلعه موردنظر استفاده کنید.»

همچنین این مورد:

«برای گذر از یک خندق که شامل دیوارهایی بلند در طرف دیگر آن است، از یک نردبان قلاب دار استفاده کنید و آن را به طاقچه دیوار بزنید و از آن بالا بروید، اگر طاقچه دیوار زیادی کوتاه است از همان قلاب پرتابی استفاده کنید و از طناب آن بالا روید. »

همچنین در نوشته‌های The Bansenshukai قسمت‌هایی از دستورالعمل‌های ساخت یک قلاب پرتابی دیده می‌شود که من در قسمت زیر به آن اشاره می‌کنم تا اگر زمانی که در کافه مورد علاقه‌اتان هستید و ناگهان Gyoubu Masakata Oniwa (یکی از مینی باس‌های بازی سکیرو) در آن ظاهر شد، بتوانید از خودتان دفاع کنید و عدالت نینجایی را برای او به ارمغان بیاورید:

«اوچیکاگی(همان قلاب پرتابی خودمان) شامل چهار قلاب ساخته شده از آهن نرم است، از یک حلقه کوچک آهنی برای متصل کردن آن‌ها به یکدیگر استفاده کنید. طناب باید حداقل پنج شاکو (هر شاکو معادل 30 سانتی‌متر) و از جنس کنف باشد.  هرچند با توجه به شرایط ماموریت، طول طناب باید متنوع باشد.»

نکته خوبی بود، فراموش نشود!

بازی Sekiro

Axe (تبر)

فارغ از مقاله، قبول دارید چقدر تبر سکیرو مفید است؟ سلام ای دشمن باشرف، می‌بینم که در حال رقص طبق آموزش‌های چندین ساله خود با شمشیر هستی، چه بد می‌شود اگر یک نفر قرص سلامتیش را بالا بیندازد و سپس با تبر زیبایش زیبا‌ترین حرکاتت را درهم بکوبد و سپس با یک شی بلند به جانت بیافتد تا آن دایره فریبنده قرمز ظاهر و با زدن یک دکمه ارضا شود.

سوال اصلی اینجا است که آیا یک نینجای واقعی می‌تواند از همچین وسیله‌ای استفاده مفید بکند؟ نزدیک‌ترین چیزی که به تبر توانستم در دست نوشته‌های نینجایی پیدا کنم دستور ساخت نوعی «قمه آهنی» بود.

این دستورالعمل شامل شکل خاصی از تیغه قمه بود که باعث می‌شود مقاومت آن در میدان مبارزه بیشتر‌ ‌شود. همچنین اشاره شده بود که می‌توان از آن به جای شمشیر استفاده کرد پس مبارزه نزدیک از قابلیت‌های آن بوده است. فکر کنم پیدا شد!

بازی Sekiro

Divine Abduction and Mist Raven ( ابزارهای مامبو جامبو و جادویی!)

اشاره‌های ضعیف و بسیار کمی در رابطه با برگ‌های جادویی یا پرهای جادویی در دست نوشته‌های نینجایی می‌توان دید هرچند نینجاها لذت وافری از مخفی کاری جادویی می‌بردند.

طومار کوتاه Koka Ryu Ninjutsu Densho که تقریبا می‌توان گفت در حوالی دوره‌های تاریخی Edo ژاپن نوشته شده که به نشانه‌هایی از یک نوع مراسم برای جادویی ساختن سر تیرهای تیروکمان استفاده می‌شده است. این مراسم تحت نام « قواعد الهی پیکان آسیابی» برگزار می‌شده است.

درکنار مراسم‌هایی که برای کمک به سفر به مناطقی که می‌خواهید بروید آن هم با برداشتن نوعی سوغاتی وجود دارد، همچنین یک افسون برای غیب شدن نیز شناسایی شده است که روش اصلی آن، دزدیدن موی یک زن مرده و سپس آغشته کردن یک سنجاق مو با قدرت خسوف است. واقعی یا نه، پرهای جادویی کلاغ ممکن است راه ساده‌تر و بهتری باشد.

موفق باشید خوانندگان گرامی و یادتان نرود، رودی زرد و روباهی ساکت!

وحید ظهرابی نژاد شیرازی

عاشق بازی‌های ویدویی، کمی عکاس و علاقه مند به نوشتن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا