مقاله های ویژه

نسل بی‌پایان

سال 2006، آغازی بر توهم پایان دوران PC Gaming بود. دلایل مختلفی را میتوان برای این موضوع ذکر کرد. از جمله ورود نسل هفتم کنسول‌های بازی، کاهش فروش سخت افزار رایانه های شخصی و کم شدن عرضه‌ی عناوین انحصاری قدرتمند بر روی این بستر. مورد اول و سوم را میتوان تا حدی مربوط به یکدیگر دانست. در جایی که شرکت‍‌ها اطمینان داشتند با عرضه‌ی بازی‌هایشان بر روی کنسول‌ها و فروش مناسب آنها فارق از مسائل مربوط به کپی‌های غیر قانونی وجود داشت، دلیلی برای عرضه بازی‌های خود بر روی پلتفرم رایانه‌های شخصی وجود نداشت.

نسل بی‌پایان

جنگ بی‌پایان دو غول بزرگ کنسول‌ها (مایکروسافت و سونی) و عرضه‌ی عناوین سطح بالا از سوی استدیوهای داخلی این شرکت‌ها باعث ایجاد نوعی تمایل کاذب در سایر استدیوها مبنی بر عرضه بازی‌های خود برروی پلتفرم‌های این دو شرکت ایجاد می کرد. حتی کار به جایی رسید که شرکت EA که به پول پرستی مشهور است، شماره‌ی جدید بازی Battlefield با نام Bad Company را منحصر به کنسول‌ها نمود و به کلی فراموش کرد که این بازی دارای جمعیت عظیمی از هوداران بر روی رایانه‌های شخصی می‌باشد.
از سوی دیگر با گسترش تکنولوژی و فراگیر شدن تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت‌ها دیگر نیازی به خرید یک رایانه جهت وب‌گردی و کارهایی از این دست وجود نداشت.
نسل بی‌پایان

دیگر لازم نبود تا برای وب‌گردی یک رایانه‌ی شخصی ارزان قیمت تهیه کنید، فقط کافی بود تا سری به یک فروشگاه موبایل و لوازم جانبی زده و یک تبلت 10 اینچی خریداری کنید. پولی به مراتب کمتر پرداخت نمودید و میتوانید با آن وب گردی کنید. برای انجام بازی‌های رایانه ای نیز فقط کافی بود یک کنسول خریداری کنید. 3 پلتفرم هم برای شما محیا بود، PS3، Xbox 360 و Wii. هر کدام که به سلیقه ی شما نزدیک‌تر بود را بخرید و بدون نیاز به پرداخت پول بیشتر به تفریح و سرگرمی مورد علاقته‌تان برسید. این روند تا سال 2012 هم ادامه پیدا کرد و دیگر بوی حلوای خوش طعم مرگ PC Gaming به مشام میرسید.
اوضاع PC Gaming رو به وخامت می‌رفت و این پلتفرم از سال 2009 تا 2012 بدترین دوران خود را سپری کرد. اما چند اتفاق روحی نو در کالبد بی‌جان بازی بر روی رایانه‌های شخصی دمید.

اولین آنها همان عامل در ظاهر شوم فراگیر شدن استفاده از تبلت‌ها بود که باعث کاهش فروش سخت افزارهای رایانه‌ی شخصی شده بودند! بله درست است که با آمدن این پدیده فروش سخت افزارهای PC رو به افول نهاد، اما این موضوع فقط مربوط به رایانه‌های ضعیف با سخت افزاری که حداکثر 400 دلار قیمت داشتند می‌شد. به گفته‌ی رییس شرکت اُریجین و همینطور رییس شرکت دیجیتال استورم که از منتاژ کننده‌های رایانه‌ی شخصی و اولین شرکت‌های عرضه کننده‌ی استیم ماشین می‌باشند، با فراگیر شدن تبلت‌ها دیگر کسی نیازی به خرید یک رایانه‌ی ارزان قمیت ندارد و اکثر فروش کنونی آنها را رایانه‌هایی قدرتمند تشکیل می‌دهد.

نسل بی‌پایان

اما در سال 2012 تغییرات عظیمی به وقوع پیوست. یکی از آنها رشد کیک استارتر و دیگر گسترش بی سابقه‌ی استیم در میان بازیکنان بود.
در سال 2009 کمپینی با نام کیک استارتر و با هدف حمایت از پروژه‌های کوچک در نیویورک شکل گرفت. این وب‌سایت بسیار ساده کار می‌کرد. شما باید یک میزان مشخص بودجه را به عنوان هدف مالی خود در این سایت مشخص می‌نمودید و سپس منتظر می‌شدید تا علاقه‌مندان به ایده‌ی شما با انتقال وجه به حساب امن نزد کیک استارتر به شما در جهت اجرای ایده‌تان کمک کنند. زمانی که پروژه به هدف مالی خود می‌رسید پول نیز به دست شما می‌آمد و میتوانستید آن را اجرا و سپس به قول‌هایتان که به هواداران داده بودید عمل نمایید. همین ایده‌ی ساده باعث شد تا کیک استارتر به عنوان اختراع برتر سال 2010 و سایت برگزیده‌ی سال 2011 انتخاب شود. این سایت به قدری موفق عمل کرد که توانست تا به امروز 7802 پروژه موفق با بودجه‌ای معادل 1.523.718.656 دلار را به سرانجام برساند.

با شکل گیری کیک استارتر سازندگان بازی‌های رایانه‌ای که دارای ایده‌های خلاقانه بودند، اما متاسفانه به دلیل سیاست‌های اشتباه رایج در آن سال‌ها نمیتوانستند بازی‌های خود را بسازند، به این سایت آمده و ایده‌های خود را بر روی پلتفرم همیشه آزاد رایانه های شخصی آوردند. اگر دلتان یک بازی کوچک زیبا می‌خواست کافی بود سری به کیک استارتر بزنید و یک پروژه مناسب حال خود پیدا کنید! بازی زیبای Pillars of Eternity یک نمونه‌ی بسیار موفق از پروژه‌های کیک استارتر می‌باشد.

نسل بی‌پایان

عامل دیگری نیز در احیای PC Gaming نقش داشت. هیچ پروژه‌ ای بدون انتشار در یک بستر امن، پرطرفدار و همه گیر موفق نخواهد شد.
در سال 2002 بخار* نیروی محرکه‌ی اصلی بازی ها بر روی رایانه‌های شخصی شد! اما این نیروی محرکه برای رایانه‌های شخصی چندان قدرت نداشت، گویی که PS3 و Xbox 360 با موتور بنزینی و Wii با موتور جت مشغول دور شدن از PC هستند. استیم تا سال 2007 تنها 13 میلیون کاربر ثبت شده و 150 بازی برای انتخاب داشت. اما تغییرات عظیمی در سال 2011 در استیم رخ داد. بازی‌های رایگان از نیمه‌ی سال 2011 به استیم راه پیدا کردند که مهمترین آنها را می‌توان Team Fortress 2 نامید. اما تغییرات به همینجا ختم نمیشد. بازی‌های کوچکی که ناشر نداشتند و توسط افراد ساخته می‌شدند نیز در سال 2012 و تحت برنامه‌ای با نام گریین لایت یا چراغ سبز به استیم راه پیدا کردند.

نسل بی‌پایان

شیوه‌ی کار چراغ سبز نیز بر مبنای مشارکت عمومی همانند کیک استارتر بود. شما باید ایده و کانسپت و یا تصویری از بازی خود را در چراغ سبز استیم ثبت نام میکردید و منتظر می‌ماندید تا هواداران بازی شما با دادن رای مثبت به آن، امکان عرضه شدن بازی‌تان را در استیم فراهم آورند. بیش از 100 بازی به کمک چراغ سبز در سالگرد یک سالگی این برنامه وارد استیم شدند و این رغم همچنان هم رو به رشد می‌باشد. دسترسی پیش از عرضه نیز قابلیت بعدی بود که به کمک چراغ سبز وارد استیم شد. در سال 2013 و با آمدن این قابلیت حالا شما می‌توانستید عناوینی را که سازندگان آن بازی می‌خواستند پیش از عرضه‌ی نسخه ی نهایی انجام دهید و با مشارکت در انجمن بازی به بهتر شدن تجربه‌ی نهایی آن کمک کنید. به واسطه‌ی استیم بود که در سال 2009 بیش از 70% بازی‌های خردیداری شده در سطح فضای مجازی از طریق استیم صورت گرفته بود و این آمار در سال 2013 به بیش از 75% رسیده است.
اکنون استیم بیش از 125 میلیون کاربر فعال و 4500 بازی ثبت شده دارد و قطعاً میتوان گفت عامل رغبت بسیار از ناشرین و سازندگان بازی‌ها برای عرضه‌ی بازی‌هایشان بر روی رایانه‌های شخصی استیم می‌باشد.

نسل بی‌پایان

اما آیا خارج از استیم نیز خبری هست؟ پرفروش‌ترین بازی انحصاری کنسول PS3 بازی Gran Turismo 5 با فروش 10.66 میلیون کپی و آخرین ما با فروش 7 میلیونی می باشد. اما اوضاع PC چگونه است؟ Diablo 3 با فروش 6 میلیون . . . آن هم فقط در هفته‌ی اول عرضه شدن برای این پلتفرم!
اما یک عامل دیگر نیز بر روی رایانه‌های شخصی و گسترش و موفقیت آنها وجود دارد! آن هم نقطه بازی یا مین یاب نیست، بلکه بازی های سبک MOBA که عموماً رایگان جهت انجام بازی و با قابلیت خرید آیتم در بازی می‌باشند است.

نسل بی‌پایان

با یک جست و جو میتوان دریافت که اکنون بیش از 67 میلیون کاربر برای بازی League of Legends وجود دارد که 27 میلیون نفر از آنها به طور روزانه بازی را انجام می‌دهند. بازی بزرگ بعدی این سبک Dota 2 می باشد که با سبکی مشابه بازی لیگ آف لجند، دارای 7.8 میلیون بازیکن ثبت نام شده است. این دو بازی بسیار ساده به ترتیب 624 و 312 میلیون دلار درآمد در سال گذشته برای سازندگان خود به ارمغان آوردند. البته بد نیست اشاره کنیم که بیشترین سود را سال گذشته بازی رایگان CrossFire که یک بازی شوتر اول شخص رایگان چینی می باشد به دست آورد. این بازی 957میلیون دلار سود را وارد جیب سازندگانش کرد.
اکنون بر اساس آمار سایت فوربس بیش از 900 میلیون بازیکن بر روی رایانه های شخصی وجود دارد. این عدد را در کنار 257 میلیون بازیکن بر روی سه کنسول PS3 و Xbox 360 و Wii بگذارید. یک شکاف عمیق نتیجه‌ی مشاهده‌ی شما خواهد بود.

نسل بی‌پایان

پلتفرم رایانه‌ی شخصی همیشه یک نسل بوده. یک بازی کنسولی نسل قبل را بیاورید و درون کنسول نسل جدید خود بگذارید. به سادگی با این عمل متوجه خط اول شدید.
بر روی رایانه‌ی شخصی کافی است تا بازی مورد نظر خود را که در هر تاریخی ممکن از منتشر شده باشد، پیدا کنید، نصب کنید و اجرا نمایید. نیازی نیست تا برای اجرای یک بازی قدیمی منتظر نسخه‌ی بازسازی شده‌ی آن برای نسل جدید باشید.
شاید هم از قمیت گزاف قطعات بر روی این بستر گله کنید، خوب بهتر است پیشنهادات زیر 337 پوندی را که در مجله‌ی PC Format برای اجرای بازی‌های روز به صورت 1080P و با جزئیاتی بهتر از کنسول‌های نسل جدید معرفی شده است مطالعه کنید. تازه انتخاب‌های استیم ماشین را نیز فراموش نکنید.

نسل بی‌پایان

نگاهی به آینده داشته باشید، واقعیت مجازی در راه است. واقعیت مجازی با Oculus مشهور شد و سر زبان‌ها افتاد. هدستی که قرار است دنیای بازی‌های ویدئویی را به جلو حرکت دهد. Project Morpheus هم کاری همانند آکلیوس انجام خواهد داد، اما مطمئن باشید میزان در دسترس بودن و انعطاف پذیری و قابلیت اجرای خلاقیت بر روی یک بستر همیشه آزاد مانند رایانه‌های شخصی بیشتر از کنسول‌ها خواهد بود.

نسل بی‌پایان

ماشین‌های هیبریدی قدری از ماشین‌های بنزینی گران‌تر هستند، چون در آنها از تکنولوژی پیشرفته‌تری استفاده شده است. افرادی که اقدام به خرید این ماشین‌ها می‌کنند افرادی آینده‌نگر هستند. آنها میدانند که از راه صرفه‌جویی در مصرف سوخت مبلغی بیش از هزینه‌ی اولیه جهت خرید خودروی هیبریدی را به دست خواهند آورد. بر روی رایانه‌های شخصی نیز چنین شرایطی حاکم است. شما می‌تواند یک بازی که تنها چند ماه از عرضه‌ی آن بر روی کنسول‌ها گذشته است را با تخفیف مناسبی از طریق استیم برای رایانه‌ی خود خریداری کنید، یا حتی برای عناوینی که میتوانید صبر کنید، در آغاز فصل تابستان و فروش تابستانه‌ی استیم آنها را تهیه کنید؛ آن هم با مبلغی که شاید در شرایطی یک دهم مبلغ خرید دیسک برای کنسول‌ها باشد. برای مثال تامب ریدر در فروش تابستانه‌ی استیم فقط حدود6 دلار قمیت داشت! حالا شما میتوانید با این صرفه جویی پولی را جهت ارتقا بعضی قطعات رایانه‌ی خود پس انداز کنید.
دیگر زمان گفتن این جمله که PC Gaming مرده، گذشته است. هر روز بازی‌های زیادی (بسیار بیشتر از آنچه که فکرش را بکنید) برای رایانه‌های شخصی منتشر می‌شود. این بازی‌ها گاهاً به واسطه‌ی موتورهای قدرتمندی همچون CryEngine و Unreal Engine ساخته می‌شوند و از لحاظ زیبایی بصری چیزی از عناوین درجه یک کنسول‌ها کم ندارند.
شاید این مطالب این باور را برساند که ما بر ضد کنسول‌ها هستیم، اما قطعاً چنین نیست. هنوز هم زمانی لازم است تا بازی‌های درجه یک کنسولی به صورت مشابه برای رایانه‌های شخصی منتشر شوند و در حال حاضر تنها می‌توان از آنها بر روی پلتفرم اصلیشان لذت برد، اما قصد اصلی از این نوشتار بیان و تصحیح بعضی دیدگاه‌ها که گاهی خنده‌دار و گاهی موجب ناراحتی افراد می‌شود بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا