مقاله های ویژه

پلتفرم PC همچنان محبوب میان سازندگان

“همه ی آنچه که می دانیم در حال سقوط است”
E3 سال 2012 را به خاطر دارید!؟ سالی که سازنده ها برای به رخ کشیدن تمام قدرت دست آوردهایشان، به محصولی قدرتمندتر از یک PS3 و یا یک Xbox360 احتیاج داشتند! از همین رو به دامان رنگارنگ این پلتفرم خسته چنگ زدند و با دست و دلبازی عناوین مهمشان را در یک PC قدرتمند در معرض نمایش قرار دادند، تا بازهم گواه این مطلب باشد که پلتفرم PC همیشه و همه جا یک گام جلوتر از کنسول های خانگی است.(همان دود از کنده بلند میشود خودمان).با نمایش خیره کننده عناوینی مانند Watch Dogs و یا Metro Last Light بر روی PC، ناخودآگاه مخاطبان کنسولی آمال و آرزوهای خود را در جعبه ی پیش رو دست نیافتنی می دیدند! شاید از اینجا بود که پروسه ی انتظار برای رو نمایی قطعی از کنسول های نسل بعد در E3 2013 کلید خورد!امّا سوال اینجاست! آیا با معرفی نسل دیگری از کنسول های خانگی، باز هم پلتفرم PC به حاشیه خواهد رفت و کمتر مورد توجه قرار خواهد گرفت؟

E3 امسال بدون شک محل جولان ابر قدرت های هنر هشتم بود. معرفی کامل دو کنسول شرکت مایکروسافت و سونی و پرده برداری از عناوین مهم و انحصاری آن ها، فضای خبری این همایش بزرگ را بیش از پیش به سمت خود سوق داد. شاید جو حاکم بر همایش امسال ناخودآگاه ما را یاد E3 2005 بی اندازد! آنجا که با روی کار آمدن کنسول های نسل هفتم، حمایت سازندگان کم کم از پلتفرم PC رنگ باخت و در مواردی با بی مهری روبرو شد، تا جایی که شاهد پورت های ضعیف و حتی عدم عرضه ی بعضی از عناوین بر روی این پلتفرم بودیم. امّا با آشکار شدن ته مایه کنسول های خانگی و تعلیق آن ها به بازنشستگی و احتیاج به سخت افزار به روزتر و قدرتمند تر، سازندگان بار دیگر برای نمایش تمام و کمال داشته ها و تکنولوژی های خود مجاب به استفاده از PC شدند! امّا تداوم این پشتیبانی به چه میزان است؟!با نگاهی اجمالی به E3 امسال در خواهیم یافت، که با وجود معرفی کامل کنسول های جدید و ربایش کانون توجهات به سمت خود و شلیک عناوین انحصاری های آن ها به سمت یکدیگر، پلتفرم PC آرام و بی سر و صدا نقش پر رنگی در این همایش سالانه اجرا کرد! اجرای قدرتمند عناوینی مانند BattleField 4 و یا Witcher3 بر رو PC، یا حضور عناوین انحصاری بزرگی مانند Company Of Heroes II و Rome II و یا تمایل سازندگان بزرگی مانند هیدئو کوجیما برای اجرای بازی های خود بر روی PC، همه و همه گواه این مطلب هستند که این پلتفرم توسط سازندگان با مخاطبان خاص و سخت گیر خود و البته بازار نچندان مساعد جدی گرفته شده است!

شاید خبر مهم تر را بتوان استفاده از معماری نزدیک به کامپیوترهای خانگی در دو کنسول جدید مایکروسافت و سونی دانست. قطعاً این امر را می توان صحه گذاشتن بر این واقعیت دانست که هیچ چیز نمی تواند برای یک سازنده ایده آل تر از یک کنسول با سخت افزار و معماری مشابه یک PC باشد! این خبر از آنجا می تواند آینده PC در این نسل را خوشبینانه تر کند که معماری مشابه سبب میشود دیگر شاهد پورت های ضعیف و بعضاً عجیب و غریب نباشیم.

4 عنوان ذکر شده در مقاله رتبه خاصی ندارند ولی از تاثیر گذار ترین نمایش ها برای پلتفرم PC هستند! که حضور آن ها حتی در قسمت مولتی پلتفرم، برای PC قدرتمندانه بود! Watch Dogs ،Titanfall، Thief، Payday 2 همه از عناوینی هستند که میتوانستند در این لیست قرار بگیرند! اما نکته ای که مهم است عناوین ارائه شده برای PC نیست.بلکه آینده روشنی است که با تغییر سیاست ها برای پلتفرم PC میتوان در نظر گرفت! E32013 نوید سقوط دانستنی های نامساعد ما از پلتفرم PC را میدهد!

BATTLEFIELD 4,BATTLEFIELD 4

با اینکه Battlefield 4 در E3 امسال در کنفرانس مایکروسافت به نمایش در آمد، به جرات میتوان گفت PC گیمران بیش از طرفداران هر پلتفرم دیگری منتظر نمایش این عنوان بودند! از شایعه نمایش BATTLEFIELD 4 بر روی یک PC در کنفرانس مایکروسافت تا اعلام Dice مبنی بر اینکه PC بهترین نمایش BATTLEFIELD 4 خواهد بود، همه و همه نشان از این دارد که PC مهمترین پلتفرم BATTLEFIELD 4 است!Dice بار دیگر با نمایش خیره کننده BF تمام PC گیمران را با سیستم های لوکس و کارت گرافیک های گران قیمتشان به مبارزه دعوت کرده است! امّا چگونه Dice از این مبارزه سر بلند خارج میشود؟!
با نمایش BATTLEFIELD 4 در E3 امسال در خواهید یافت که Dice به خوبی به آگاهی از این مطلب رسیده که برای داشتن بخش تک نفره ای غنی و پرمحتوا تکیه بر بخش گرافیک بازی کافی نیست. نکته ای که اینبار سازنده انگشت بر آن گذاشته، تعامل و روابط انسانی است که گاهی در چهره کثیف جنگ وجود دارد! از این بخش از بازی اطلاعات دقیقی منتشر نشده امّا به نظر میرسد چهار شخصیت اصلی در کنش و تعامل کامل با یکدیگر باشند و همین امر نیز کمک کند مخاطب بیشتر از قبل درگیر داستان بازی شود. Dice در این حالت داستانی، تجربه موفقی به نام Bad Company را در کارنامه خود دارد، از همین جهت میتوان تا حدود زیادی عملکرد BATTLEFIELD 4 را در این بخش راضی کننده پیش بینی کرد!
شاید لازم به گفتن نباشد که بدون شک قابل توجه ترین قسمت BATTLEFIELD 4، گرافیک خیره کننده آن هست! در سال های اخیر Dice به همراه Crytek نام های هیجان انگیزی هستند، که عناوین آن ها همیشه پیش نمایشی از نسلی جلوتر از استاندارد های موجود بوده اند! امّا این بار قرار است BATTLEFIELD 4 دروازه ورود گیمران به نسل هشتم بازی های رایانه ای باشد! گرافیک بازی به لطف موتور قدرتمند Dice یعنی ّForsbite، که احتیاج به معرفی ندارد، در بهترین حالت ممکن قرار دارد! نورپردازی خارق العاده بازی بخش قابل ستایش این گرافیک کم نقص است! از نمایشی گیم پلی بازی که در e3 امسال منتشر شد، میتوان به چند نکته قابل توجه اشاره کرد. اصلی ترین و چشم گیر ترین نکته، فضای سینمایی است که Dice سعی بر آن داشته به مخاطب القا کند! استفاده از تکنیک های سینمایی مانند تصاویری با عمق میدان زیاد، سیستم موشن بلور بی نقص و در کنار همه این ها، صحنه های سینمایی نفس گیر و البته اسکریپ شده، همه و همه باعث شده BATTLEFIELD 4 به منزله فیلمی سینمایی باشد که کارکتر اصلی آن خود شما هستید! نکته بعدی که در تریلرهای بازی خودنمایی میکند، انیمیشن های فوق العاده ای است که اینبار چهره و صورت شخصیت های بازی را نیز در بر میگیرد و کمک شگرفی به نشان دادن حالت روحی آن ها میکند! این نکته برای نشان داد تعامل و رابطه انسانی و احساسی که Dice سعی کرده در بطن جنگ به آن اشاره کند و پیشتر درباره آن سخن گفتیم کمکی بسزایی خواهد کرد.,

گیم پلی همچنان همان گیم پلی سریع و جذاب گذشته است که به نظر میرسد المان های کوچک تاکتیکی نظیر برخی دستورات جزئی در آن گنجانده شده است. اینکه این دستورات به چه میزان و به چه نحو انجام میگیرد هنوز مشخص نیست، امّا از تریلر بازی اینطور بر می آید که وجود آن ها تا حدودی کاربردی باشد، که جای امیدواری است. وجود چنین نکته ای در ایجاد تنوع در یک بازی صرفاً شوتر که این روزها تعدادشان سر به فلک کشیده! مورد بعدی در گیم پلی بازی که میتوان به آن اشاره کرد، حضور وسایل نقلیه در بخش تکنفره BATTLEFIELD 4 است! حضور نصف و نیمه وسایل نقلیه دربخش تک نفره سری Bad Company و استقبال نچندان مساعد از آن،Dice را بر آن داشته که پرداخت بیشتری به این قسمت داشته باشد. از نمایش گیم پلی های بازی مخصوصاً نمایش “دریای خشمگین” در E3 میتوان نتیجه پرداخت Dice به این قسمت را خوب و مطلوب ارزیابی کرد و اینطور که به نظر میرسد قسمت های هیجان انگیزی از گیم پلی در کنترل این وسایل گنجانده شده است! همانطور که مشخص است Dice اینبار پرداخت بهتری به قسمت تک نفره ی بازی کرده است و قرار نیست تجربه BF3 تکرار شود!
امّا چه کسانی هستند که اطلاعات بالا برای آن ها ذره ای اهمیت نداشته باشد!؟ شاید عجیب به نظر برسد اما هستند طرفدران پرو پا قرص و البته قدیمی سری Battlefield که بخش تک نفره بازی نه تنها برای آن ها اهمیتی ندارد بلکه خواستار این هستند Dice، تمام وقت ،سرمایه و انرژی خود را صرف قسمت چند نفره بازی بکند! آن ها فقط منتظرند دست پخت Dice را در بخش چند نفره بازی بچشند! اکثر غریب به اتفاق این طرفداران،PC گیمرانی هستند که از ابتدا با سری Battlefield همراه بوده اند! البته نکته راضی کننده اینجاست که Dice به خوبی از وجود چنین طرفدارانی آگاهی دارد و این را میشود از ارائه بخش چند نفره با کیفیت سری بتلفیلد متوجه شد! با انتشار BF3 از دو سال پیش تا بحال فن بیس بخش چند نفره سری بتلفیلد افزایش چشم گیری داشته! عمده این مخاطبان، گیمرانی هستند که از جبهه مخالف یعنی سری COD به بخش چند نفره ی BF3 گرایش پیدا کرده اند! حضور این طرفدارن برای Dice غنیمتی ارزشمند است، که خیال ندارد به آسانی آن ها را از دست بدهد.

از همین رو بخش چند نفره BATTLEFIELD 4 مسئولیتی سنگین بر دوش Dice نهاده!در اولین قدم Dice ادعا میکند بخش چند نفره بازی غنی ترین و پر بارترین بخش چند نفره ای است که به مدد سال ها تجربه اندوزی در این بخش ارائه میکند! Dice میگوید ساپورت خوبی برای بخش چند نفره BATTLEFIELD 4 با ارائه بسته های الحاقی در نظر گرفته که انقضای سرگرمی BATTLEFIELD 4 را به صورت محسوسی افزایش خواهد داد! حالت های جدیدی برای این بخش در نظر گرفته شده است که با نزدیک شدن به انتشار بازی اطلاعاتی از آن ها در اختیار قرار خواهد گرفت! اما نکته جالب بازگشت حالت محبوب فرمانده (Commander) به BATTLEFIELD 4 است. اگر از طرفداران قدیمی سری Battlefield باشید، این مد را در بازی BF 2142 تجربه کرده اید و با آن آشنایی دارید! به نظر میرسد Dice نقطه ضعف های اصلی عنوان گذشته خود را به خوبی پیدا کرده و در صدد جبران آن ها بر آمده. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، BATTLEFIELD 4 یکی از عناوین مهم PC گیمران است که در e3 امسال به خوبی دل ربایی کرد. اگر Dice بتواند تا مرحله اجرای درست اهدافش پیش برود قطعاً BATTLEFIELD 4 عنوانی کم نظیر در سبک و سیاق خود خواهد بود! مقصد نهایی BATTLEFIELD 4 فقط پلتفرم PC نیست! اما چه کسی هست که نداند برای تجربه تمام و کمال دست آورد Dice باید یک PC گیمر باشید!

WITCHER 3,WITCHER 3

بعضی از نام ها در صنعت گیم مانند یک برند معتبر هستن! فقط کافی است نامی از آن ها برده شود تا بتوان به راحتی محصول ارائه شده توسط آن ها را تضمین کرد. یکی از این نام ها CD Projekt RED است! استدیوی خوش آوازه لهستانی که در نسل قبل با ارائه سری Witcher به خوبی درخشید و تا حدودی به کمپانی ها و استدیوهای پر سر و صدا معنای متعالی احترام به شعور مخاطب را دیکته کرد! CD Projekt RED درحال حاضر دیگر انحصاراً برای پلتفرم PC بازی نمیسازد! اما با شناختی که از این استدیو داریم میتوان امیدوار بود که ارائه محصولات خود برای کنسول ها تاثیری بر کیفیت عناوین عرضه شده آن ها نمیگذارد! عنوان جدید این استدیو Witcher 3 است که قرار است موفقیت نسخه دوم بازی را در ابعادی وسیع تر تکرار کند. نکته جالبی که درباره حضور Witcher3 در E3 امسال میتوان یادآور شد این است که این عنوان با اینکه هنوز در مراحل آغازی تولید به سر می برد اما یکی از برترین و خیره کننده ترین نمایش های E3 امسال بود!! طوری که 49 عنوان و جایزه از نشریات و سایت های مرتبط به دنیای گیم نصیب آن شد. از نمایش witcher3 در E3 میتوان این نتیجه را گرفت که witcher3 بسیار وسیع تر و بزرگتر از شماره قبل شده! عددی که CD Projekt برای این بزرگتر شدن اعلام کرده سی و پنج است! قرار است witcher3 از این لحاظ با عناوینی مانند skyrim مقابله کند!
در witcher2 دیدیم که گرالت شخصیت محبوب بازی توانست به خوبی خود را از اتهامات وارده بر قتل پادشاه تبرئه کند! حال در ادامه همین داستان، گرالت در witcher 3 با اهداف شخصی تری مانند نجات معشوقه اش به سمت سرزمین های جنوبی که امپراتوری Nilfgaard قرار دارد حرکت خواهد کرد! اما این تمام ماجرا نیست! CD Projekt میگوید به لطف در دست داشتن داستان ها و البته شخص Andrzej Sapkowski که در واقع خالق دنیای witcher است، witcher3 از لحاظ داستانی غنی ترین و پر محتوا ترین شماره در این سری است که قرار است پایانی باشد بر سه گانه witcher و ماجراجویی های گرالت محبوب! نکته ای که در e3 امسال به آن اشاره شد خط داستان های متفاوتی است که در کنار خط داستان اصلی بازی قرار دارد. یکی از این داستان های فرعی درگیری است که امپراتوری جنوبی سرزمین با پادشاهان قسمت شمالی دارد! مانند آنچه که در دنیای اسکایریم دیدیم که در خلل همین جنگ های داخلی ساعت ها گیم پلی به بازی اضافه میشد! ورود گرالت نیز به این جنگ ها کاملاً اختیاری است و حتی میتواند بدون دخالت در این جنگ ها نتیجه آن را از دور مشاهده کند! CD Projekt میگوید این تنها نمونه ای از داستان های فرعی است که در دنیای witcher اتفاق خواهد افتاد! آن ها سعی کرده اند علاوه بر کمیت بر کیفیت این داستان ها و ماموریت های فرعی نیز وسواس به خرج دهند، به طوری که CD Projekt ادعا میکند بعضی از این ماموریت ها به مراتب از داستان اصلی بازی نیز جذاب تر خواهند شد. نکته بسیار جالب که ممکن است قند در دل هر کسی آب کند این است که بعضی از این ماموریت های فرعی برگرفته از داستان های کوچک Andrzej Sapkowski هستند!
,

همانطور که در ابتدا گفتیم witcher3 در مرحله ابتدایی ساخت به سر می برد و آنچنان که باید اطلاعات دقیقی از آن منتشر نشده. اما دنیای گسترده بازی المانی است که سازنده دست بر روی آن گذاشته و به شدت بر روی آن مانور میدهد. البته CD Projekt کاملاً بر این امر واقف است که دنیای بزرگ بی جزئیات نه تنها هیچ هیجانی ندارد بلکه ممکن است حوصله مخاطب را از مدار خارج کند! اما به نظر میرسد که CD Projekt برای این چالش چاره ای اندیشیده. قرار است گوشه گوشه ی دنیای witcher3 پر باشد از داستان ها و ماموریت های هیجان انگیزی که در شهرها، دهکده ها، جنگل ها و درمیان مردمانی از نژاد های مختلف با فرهنگ و تاریخچه های گوناگون اتفاق بیافتد! مانند دهکده ای که مورد هجوم موجودات اهریمنی قرار گرفته و یا دره های روح زده و یا جنگلی که در آن هیولایی کمین کرده! سیستم گردش روز و شب و تغییرات آب و هوایی که قرار است بر گیم پلی بازی نیز تاثیر بگذارد را هم بر این دنیا اضافه کنید! همه این موارد نشان میدهد دنیا بازی نه تنها بزرگ است بلکه بسیار زنده و پویا نیز است!
هنوز اطلاعات کامل و دقیقی از گیم پلی بازی در دسترس نیست، اما از نمایش بازی در E3 میتوان اینطور برداشت کرد که گیم پلی بازی همان راه نسخه قبلی بازی را خواهد رفت! به نظر میرسد با انیمیشن های زیادی که برای گرالت در نظر گرفته شده کنترل او خوش غلق تر از قبل باشد!
این بار ویرایش سوم موتور نوپا و اختصاصی CD Projekt یعنی RED عهده دار نشان دادن این دنیای بزرگ و زیبا است! با اینکه در E3 بارها CD Projekt اعلام کرد تصاویر نشان داده شده از بازی، خروجی نهایی موتور بازی نیست اما کمتر کسی بود که با دیدن گرافیک فوق العاده بازی به این حرف اهمیت دهد! در یک کلام میتوان گرافیک بازی را بخش تضمین شده بازی دانست. در بازی حیوانات و وسایلی مانند اسب و قایق برای جابجایی وجود دارند، البته امکان سفر سریع(fast travel) نیز در بازی گنجانده شده، اما CD Projekt ادعا میکند دنیای بازی آنقدر زیبا و درگیر کننده طراحی شده که کمتر از این امکان استفاده خواهید کرد! نکته ای که باید در نظر گرفت این است که اینبار ویرایش سوم موتور RED نباید جایی برای اشتباه بگذارد! و توقع میرود با تجربه اندوزی CD Projekt در این امر دیگر شاهد مشکلات ابتدایی که در witcher 2 وجود داشت نباشیم!
همانطور که در ابتدا تاکید کردیم witcher3 در مراحل ابتدایی تولید به سر میبرد، اما با همین اطلاعات کم و نچندان کامل به خوبی توانست دل طرفدران را ببرد و از بهترین های E3 امسال باشد! در کنار این CD Projekt یک نام محبوب برای PC گیمرانی است که از ابتدا با گرالت همراه بوده اند! Witcher3 قرار نیست برای هیچکدام از کنسول های نسل حاضر منتشر شود، و میتوان آن را یک عنوان به معنای واقعی نسل بعدی دانست! شاید بتوان گفت ایده ها و افکار بلند پروازانه CD Projekt در ظرفیت نسل حاضر نمی گنجد….

ARMA III

Bohemia Interactive را شاید بتوان وفادار ترین استدیوی به پلتفرم PC دانست. سازنده عنوان محبوب Operation Flashpoint بعد از از دست دادن امتیاز این عنوان به Codemasters بی کار ننشست و با ارائه سری Arma نشان داد در ساخت بازی در ژانر شبیه ساز جنگ رقیبی ندارد!! Arma را میتوان یک بازی متعالی برای PC گیمران دانست! از این جهت که عنصر “چالش برای مخاطب” به نحو احسن توسط سازنده در بازی به کار گرفته میشود. عنوانی مانند Arma شکاف بزرگی است بر دیوار عادات گیمرانی که نسل هفتم را گیم پد به دست بر روی کاناپه گذراندند و نهایت تلاش آن ها معدود به هدشات کردن بی دردسر دشمنان روبه رویشان بود. امّا هدشات کردن یک سرباز با کمین کردن به مدّت طولانی از فاصله یک کیلومتری با درنظر گرفتن چالش هایی مانند شرایط جوی و جهش باد و گوش دادن به نکته های دیدبان از پشته بیسیم لذتی است که یک پی سی گیمر با حوصله فقط آن را درک میکند! از همین رو است که Bohemia Interactive خاصیت و ماهیت Arma را فقط برای PC میداند!

نسخه دوم Arma که در سال 2009 منتشر شد هیچگاه از حد یک بازی متوسط فراتر نرفت! Arma II هیچگاه نتوانست محبوبیت نسخه اول و سری Operation Flashpoint را تکرار کند! اصلی ترین علت آن هم بهینه نبودن موتور گرافیک بازی بود که باعث می شد نرخ فریم (که از ارکان اصلی و قابل توجه هر PC گیمری است) به هیچ وجهه پایدار نباشد و عملاً مخاطب نتواند آن طور که باید از گرافیک خیره کننده و گیم پلی دلچسب بازی لذت ببرد. وصله ها و آپدیت های Bohemia هم تاثیر چندانی بر مساعد کردن این اوضاع نداشت تا جایی که همچنان هم سیستم های قدرتمند برای اجرای درست و با کیفیت بازی دچار مشکل هستند!
امّا این بار Bohemia Interactive با آگاهی از این موضوع، که شکست دیگری از سری Arma میتواند مخاطبان این ژانر را ناامید کند و البته کسب تجربه از نسخه قبل پا به میدان گذاشت. مهم ترین اتفاق انجام شده در Arma III ارتقاء موتور بازی است.
به لطف موتور قدرتمند و اختصاصی Bohemia یعنی Real Virtuality، هیچگاه کم و کسری در گرافیک سری Arma دیده نشد. اوج شاهکار این موتور را میتوان در بازی ArmaII دید. امّا چه حیف که به دلیل مشکلاتی که پیشتر در بالا به آن شاره کردیم Arma II نتوانست در برابر حریفانی مانند Crysis و FarCry 2 قدرت نمایی کند!

اما این بار نسخه چهارم Real Virtuality قرار است آب رفته را به جوی بازگرداند. Bohemia بدون داشتن عجله و فقدان فشار مضاعف از سوی تهیه کننده با صبر و حوصله قرار بر این گذاشت که Arma III را در سه نسخه آلفا، بتا و نسخه نهایی عرضه کند. چنین حرکتی از سوی Bohemia که کاملاً به منزله تعامل بیشتر با مخاطب و دریافت بازخورد از جانبه آن ها است را میتوان بسیار مطلوب ارزیابی کرد. در واقع آن ها با تجربه ای که از نسخه دوم به دست آوردند، با احتیاط سعی در عرضه عنوانی با کیفیت دارند.
نسخه آلفا بازی که چند ماهه پیش منتشر شد تا حدودی نشان از تحقق وعده های Bohemia داشت. گرافیک خیره کننده، طراحی استراتژیک محیط، فیزیک بهتر، گیم پلی روان تر و از همه مهمتر موتور بازی که به نظر میرسید اینبار مشکلات نسخه دوم را در خود ندارد. امّا با توجه به کامل نبودن و در دسترس نبودن همه ی امکانات بازی در نسخه آلفا ایرادتی در موتور و گیم پلی بازی محتمل به نظر میرسد!
بعد از ارائه نسخه آلفا، Bohemia به سرعت شروع به جمع آوری نقطه نظرها، پیشنهادات و انتقادات از نسخه آلفا پرداخت و برای دریافت نتیجه ی این بازخوردها طرفداران را به e3 2013 و رونمایی از نسخه بتا ارجاع داد. Jay Crowe کارگردان بازی درباره نسخه بتا اینطور میگوید که: “تمام تلاش ما در نسخه بتا رفع ایراداتی است که طرفداران در نسخه آلفا به آن اشاره کرده اند! ما به همین منوال و با تعامل کامل تر با طرفداران نسخه بتا را تبدیل به نسخه اصلی بازی میکنیم”
با شروع e3 2013 غرفه Bohemia که به صورت شکیلی طراحی شده بود مملو از بازدید کنندگان شد. رونمایی از نسخه بتا و پیشرفت محسوس آن رضایت خاطر بازدیدکنندگان را به همراه داشت. اعلام عرضه ماد محبوب DAY Z برای Arma III به صورت جداگانه و امکان امتحان کردن گیم پلی آن در غرفه Bohemia خبری بود که عیش طرفداران را کامل کرد!
از نمایش نسخه بتا Arma III در E3 امسال اینطور میتوان نتیجه گرفت که Bohemia به خوبی خواسته ی طرفداران را درک کرده. گیم پلی بازی به شدت روان شده و آن بدغلقی سابق(و البته محبوب) را ندارد. شاید بتوان از این موضوع اینطور نتیجه گرفت که Bohemia تلاشی برای جذب مخاطب عام تر به سمت عنوان خود داشته. امّا همچنان گیم پلی بازی سخت و نفس گیر است! کافی است فقط کمی بی ملاحظه باشید و سر خود را اشتباهی و بدون در نظر گرفتن موقعیت از سنگر خود بیرون کنید، آنجا است که اولین اشتباه شما آخرین اشتباه شما میشود. مسئولیت پذیری در قبال تیم خود همچنان از ارکان اصلی گیم پلی بازی به شمار میرود. با بی گدار به آب زدن در Arma III راه به جایی نمی برید. خوشبختانه هوش مصنوعی همرزمانتان نسب به نسخه آلفا بسیار پیشرفت کرده است امّا گاهی اوقات همچنان هم از آن ها و هم از دشمنان حرکات نچندان معقول می بینید!

,

این بار نسخه چهارم Real Virtuality به خوبی به وظیفه خود عمل میکند. همانطور که از نسخه آلفا دریافته بودیم گرافیک بازی بسیار چشم نواز است. مهم نیست که طرفدار سبک شبیه ساز جنگ نباشید، قطعاً با دیدن گرافیک بازی لب به تحسین دقت، زحمت و هنر سازنده می گشایید! کافی است دید کاراکتر خود را بر روی سوم شخص سوییچ کنید و از دیدن جزئیات لباس و اسلحه کاراکتر خود حیرت کنید. انیمیشن ها بسیار واقع گرایانه کار شده اند و میتوان آن را رقیب سر سختی برای Battlefield 4 دانست!
جزیره ای که بازی در آن اتفاق می افتد، در واقع الگوبرداری مو به مویی از جزیره ای حقیقی با نام Lemnos (که در بخش شمالی دریای اژه، واقع در یونان) است. که بعد از دستگیری دو تن از کارکنان استودیو در این جزیره نام آن در بازی به Altis تغییر پیدا کرد. در نسخه آلفا جزئیات بیشتری از این جزیره در دسترس قرار گرفت. چیزی که مشهود است طراحی جزیره و محیط های آن مانند دشت های پهناور، تپه ها و صخره های ساحلی نیز مانند سایر بخش های گرافیکی به خوبی کار شده است. به تمام این ها سیستم گردش شب و روز و هوشمندانه ترین سیستم آب و هوایی که در یک بازی وجود دارد که حتی شامل سرعت حرکت ابرها و میزان رطوبت هوا نیز میشود را اضافه کنید.
مورد دیگری که در e3 امسال به آن اشاره شد بخش صداگذاری بازی است. Bohemia ادعا میکند در حال حاضر رقیبی در این بخش برای Arma III وجود ندارد! تیم صداگذاری از زمانی که بازی در مراحل پیش تولید بوده کار خود را با ضبط صدای واقعی انفجارها و تمام اسلحه های به کار گرفته شده در بازی شروع کرده و همچنان نیز به کار خود ادامه میدهد. با کمی بازی کردن نسخه بتا درمیابید ادعای Bohemia پر بیراه نبوده. صداگذاری بازی بی نظیر به نظر میرسد و تعریف آن هم بیهوده! باید آن را با شلیک یک گلوله در یک دشت وسیع امتحان کنید.

در مجموع Arma III یکی از خوب های e3 امسال بود، که بی سر و صدا در هیاهو عناوین رنگی کنسول ها خانگی حاضر شد و بسیار موفق عمل کرد! Bohemia قول داده مشکلات و معایبی که در نسخه بتا وجود دارد را نیز بر طرف کند و نسخه نهایی یک بازی کامل و تمام عیار و البته باب میل PC گیمرانی باشد که از عناوین کنسولیزه شده ی فعلی خسته شده اند! Arma III از عناوینی است که PC گیمران رو سر ذوق می آورد و برای آن ها در حال حاضر مانند لنگه کفشی است که در دشت های Lemnos قرار دارد.
به نظر می رسد دوران خوش Bohemia و Operation Flashpoint در حال تکرار است!

TOTAL WAR: Rome II

یکی دیگر از عناوین مهم و انحصاری PC که در E3 امسال حضور موفقی داشت، بدون شک سری دیگری از عنوان محبوب Total War یعنی Rome II بود. تقریباً هر نشریه و سایت مرتبط به دنیای گیم از Rome II به عنوان برترین بازی استراتژیک E3 نام برده، این اتفاق در حضور عناوین بزرگ دیگری مانند Company Of heroes 2 و یا Command and Conquer افتاده است!
Rome II از آن دست عناوینی است که PC گیمران زیادی، چشم امید به آن بسته و تقریباً از موفقیت آن اطمینان دارند. فکر اینکه دست پخت جدید Creative Assembly حتی بتواند در بین نامزدا های دریافت “برترین بازی سال” قرار گیرد در خوشبینانه ترین حالت دور از انتظار نیست! Creative Assembly می گوید تیمی که در حال حاضر بر روی Rome II کار میکند، چهار برابر بزرگتر از تیمی است که نه سال پیش بر روی Rome کار میکرده! پیش نمایش و اطلاعات منتشر شده از بازی مانند 183 سرزمین و 117 فکشن نشان از این دارد، که Rome II به همین اندازه عنوانی بزرگتر و وسیع تر شده است. Rome II قرار است شاهکار سازنده از تجربه ای که در تلفیق دو سبک استراتژی همزمان و نوبتی از یازده سال پیش تا بحال بدست آورده باشد!
با شروع E3 امسال، Creative Assembly با نمایش کمپین جدیدی با نام “نبرد برای نیل” که قرار بود جزئیات زیادی از نقشه بازی را رو کند، درب غرفه خود را به روی بازدیدکنندگان باز کرد! این کمپین که اقتباسی از جنگ های رومیان و مصریان است، اطلاعات جدیدی از گیم پلی بازی را نیز به نمایش گذاشت! در این کمپین بازدیدکنندگان میتوانستند در هر دو سوی نبرد حاضر باشند! یا در نقش مصریان به دفاع از قلمرو خود بپردازند و یا در نقش رومیان به قلمرو مصریان حمله کنند!
Creative Assembly، گامی بی پروا آنه در طراحی گیم پلی نبردها برداشته است که با دیدن آن ها فقط یک کلمه به ذهنتان میرسد. “عظیم”! نبردهای بازی واقعاً بزرگ طراحی شده اند که با دیدن آنها انگشت بر دهان می مانید. نکته قابل توجه این است که کنترل صدها یگان از نیروهایتان که در سرتاسر نقشه پراکنده شده اند کمی دشوار و حتی ناممکن به نظر میرسد. امّا Creative Assembly بارها نشان داده که استاد طراحی نبردهای Real Time (استراتژی همزمان) است. برای کنترل آسان تر یگان هایتان، Rome II چندین راه کار متفاوت و متنوع در اختیارتان قرار میدهد! یکی از آن ها تعیین و اتخاذ استراتژی مناسب در میدان نبرد است. دیگر مانند گذشته تنها یورش به سمت نیروی دشمن کافی نیست! نبرد ترکیبی، یورش مستقیم، پاتک، استفاده از عوارض طبیعی و … تنها بخشی از استراتژی هایی است که میتوانید برای پیروزی در نبردها استفاده کنید. ترکیب نبردهای دریایی با بخش زمینی را هم به این قسمت اضافه کنید تا دریابید گیم پلی قسمت Real Time چه قدر چالش برانگیز است.
,

Jamie Ferguson طراح ارشد نبردهای Rome II درباره این چالش ها میگوید: مخاطبان ما بیش از یک دهه است که با نبردهای سری توتال وار دست و پنجه نرم کرده اند! آن ها در حال حاضر خواستار چالش و سختی های بیشتری هستند. ما در طراحی نبردهای Rome II سعی بر این داریم که با قرار دادن المان ها و استراتژی های گوناگون این بخش از گیم پلی را آنقدر جذاب کنیم تا مخاطب هیچگاه، حتی در لحظات آخر بازی نیز این احساس که گیم پلی این بخش از بازی تکراری شده است را نکند” مورد دیگری که در e3 به آن اشاره شد، نمایش بُعد انسانی و اثرات آن در جنگ است! اگر یادتان باشد در Shogun 2 سعی شده بود هر یک از سربازان در جنگ یک چهره ی متفاوت داشته باشد. اما در Rome II قرار است علاوه بر چهره متفاوت از هر سرباز، احساسات متفاوت را نیز در چهره تک تکشان ببینیم!! تمام یگان هایتان در طول نبرد به صورت جداگانه به روند جنگ عکس العمل نشان خواهند داد، برخی از آن ها ممکن است ترسیده باشند، برخی از آن ها نگران هستند و برخی امید رسیدن به پیروی در چهره شان موج میزند. دیگر مانند گذشته فریاد ها و صحبت های ژنرال ها فقط معطوف به ابتدای هر نبرد نمی شود! حضور مستقیم هر ژنرال در جنگ باعث افزایش روحیه سپاهیانتان میشود! سربازهایتان به اتفاق های پیرامونشان عکس العمل نشان میدهند، اگر یکی از همرزمانشان کشته شود سریعاً برای کمک و یا انتقام وارد عمل میشوند! تیم سازنده بازی برای نشان دادن هر چه بهتر این تعامل انسانی و احساسی دوربینی جدیدی را در بازی تعبیه کرده است. این دوربین که کاملاً پشته هر سرباز قرار میگرد، بازی را تا حدودی شبیه به یک سوم شخص استاندارد میکند! که میتواند در نوع خود جالب باشد.(هنوز مشخص نیست که در این حالت می شود کنترل سرباز را در دست گرفت یا خیر)
به مدَد Warscape! موتور قدرتمند بازی، Creative Assembly ناممکن را ممکن کرده است. نبردهای عظیمی که از آن سخن گفتیم با هزاران هزار سرباز در یگان های مختلف و انیمیشن های گوناگون به منزله دیدن یک جنگ تمام عیار است که فقط و فقط خلق آن از دستان توانمند Creative Assembly بر می آید! با دیدن گرافیک خیره کننده بازی، طراحی مکان های باستانی روم، و جزئیات به کار رفته در بازی امکان ندارد سوتی از سر تحسین بر هنر سازنده نکشید!
با اینکه بیشتر مانور Rome II در E3 بر بخش Real Time بازی بود، امّا اطلاعات جالبی نیز از قسمت Turn based (استراتژی نوبتی) منتشر شد. Rome II قرار است راه موفق Shogun 2 را امّا با پر و بال بهتر و گستردگی بیشتر در این بخش در پیش بگیرد. روابط دیپلماسی نقش پر رنگی مثل همیشه در این بخش دارد. برای مثال میتوانید ژنرالی که در یکی از جنگ هایتان اسیر شده است را با پیشروی در روابط دیپلماسی آزاد کنید.Creative Assembly میگوید برای پیروزی در Rome II باید مانند یک سیاست مدار رفتار کنید. اگر از تجربیات خود در امور سیاسی استفاده نکنید و بی ملاحظه عمل کنید، خواهید دید که حتی از سوی خانواده خود به شما سو قصد میشود!
در مجموع عملکرد Rome II با گرفتن عنوان بهترین بازی استراتژی E3 بسیار مطلوب بود.Creative Assembly باید بداند که دست بر روی نقطه حساسی از خاطرات PC گیمران ،یعنی Rome گذاشته است! عنوانی که تقریباً اکثر PC گیمران از آن خاطرات خوبی دارند! در حال حاضر این عنوان سوگلی انحصاری های PC است و انتظارات برای موفقیت چشمگیر آن بسیار بالاست. تا اینجا تمام نمایش ها نوید یک شاهکار را میدهند! با شناختی که از Creative Assembly داریم بعید است ما را نا امید کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا