مقاله های ویژه

کنفرانس مایکروسافت در نمایشگاه E3 2011

بخش اولForza Motorsport 4احتمال نمایش: 100%
===
سری بازی های Forza Motorsport از زمان عرضه روی اولین کنسول مایکروسافت روز به روز پیشرفت داشته و در سومین نسخه به اوج خود رسیدند. ولی این بار با نسخه چهارم قرار است باز هم شاهد تغییر و تحولات اساسی در این بازی باشیم. اولین نمایش بازی در E3 2010 با اعلام پشتیبانی از Kinect همراه بود. Kinect طبق دیده های ما در Forza Motorsport 4 دو بخش اصلی را در اختیار دارد. یکی از بخش ها به رانندگی به وسیله حرکت دستان بدون کنترلر برمی گردد و عملکردی مشابه با Kinect Joy Ride ولی حرفه ای تر را در پیش گرفته و به نظر می آید نمایش بازی بوسیله Kinect یکی از بخش های جالب کنفرانس باشد. ولی بخش دوم که نگاه های بیشتری را به خود جلب کرده , قسمت بررسی ماشین هاست. در این بخش شما توانایی بررسی بخش های مختلف هر ماشین اعم از بدنه , تایرها , چراغ ها و حتی بخش های داخلی و کاکپیت ماشین را با جزییاتی فوق العاده دارید.Turn 10 در کنار موارد فوق , بخش حرفه ای و همیشگی این سری را نیز دستخوش تغییرات فراوانی کرده است. این بار به جای 8 ماشین در هر پیست , شاهد 16 ماشین خواهیم بود که مطمئنآ مسابقاتی داغ تر را به بازیکن هدیه می کند. در کنار این ها , لیسانس برنامه تلویزیونی Top Gear را نیز تهیه کرده و طرفداران بازی می توانند منتظر مسابقاتی جذاب در پیست های این برنامه باشند و FM4 را حتی لذت بخش تر از نسخه های قبلی تجربه کنند. FM پای ثابت کنفرانس های مایکروسافت در سال های اخیر بوده و با توجه به اعلام مایکروسافت حضور شماره چهارم در کنفرانس امسال قطعی است. نمایشی از بازی در یکی از پیست های جدید به همراه نمایش بخش مخصوص Kinect طرفدران این سری را به طور کامل راضی و خشنود خواهد کرد.

آریا: خیلی منتظر این بازی هستم و امیدوارم این دفعه توی کنفرانس بیشتر تمرکزشون روی گیم پلی بخش اصلی باشه نه کینکت ! دوست دارم بدونم Asklon اون وسط چیکار میکنه !
بابک: شدیدا منتظر نمایش این بازی هستم. Turn 10 از ابتدای پیدایشش تا الان همیشه در مسیر سربالایی حرکت می کرده و این بار هم منتظر یک ریسینگ فوق العاده هستم. مخصوصا خیلی دوست دارم ببینم که T10 چطور از قابلیت های کینکت در بازی استفاده کرده.
فرنود: کلا با اومدن نسخه ی قبل این بازی برای مدت ها بازی های ریسینگ دیگه رو فراموش کرده بودم. یکی از بازی هایی که واقعا منتظرشم همین Forza 4 هست.
محمد: یکی از بهترین بازی های ریسینگ دوباره برمی گرده تا باز هم ثابت کنه Turn 10 بهترین ریسینگ ساز چند سال اخیر هست. منتظر یه نمایش فوق العاده و بی نظیر از بازی هستم.
مهدی: بعد از تجربه‌ای که روی F3 بدست آورد، فکر می‌کنم Turn 10 این بار به نحو احسن بازی را بهینه‌سازی و پولیش کنه به طوری که از کم‌ نقص‌ترین‌های سبک سمیولیشن بشه.,,Gears of War 3,احتمال نمایش: 90%
===
عنوان انحصاری مایکروسافت برای Xbox 360 از همان ابتدا، خشت اول را محکم پایه نهاد. فرانچایز Gears of War دیگر نیازی به معرفی ندارد و یکی از برترین‌های این نسل در بین بازی‌های اکشن محسوب می‌شود. بعد از موفقیت‌های چشمگیر Gears 1 , 2 حالا نوبت به شماره سوم از این بازی می‌رسد که پایانی بر داستان مارکوس فینیکس خواهد بود. به گفته کلیف‌بی” Gears 3 عنوانی برتر از دو سری قبل خواهد بود”. انتظار می‌رود که Gears 3 از نظر داستانی، نقاط کور و مبهم را مرتفع کرده و در پایان، سرنوشت انسان‌های سیاره Sera را مشخص کند. گرچه آنطور که قبلا گفته شده بود، داستان بازی هنوز قابلیت بسط و گسترش را دارد. و اما آنچه که همیشه مورد تحسین طرفداران این مجموعه بوده، بحث تکنیکی و گرافیکی بازی‌ست که به نظر می‌رسد در نسخه سوم بازی همه چیز از جمله تکسچر‌ها و سایه‌زنی و نورپردازی بهبود یافته و همچنین با تنوع محیطی بیشتری روبرو خواهیم بود. Gears 3 در کنفرانس سال گذشته مایکروسافت نیز حضور داشت و طی آن کلیف بی به همراه برخی دیگر از سازندگان یکی از مراحل جالب بازی را به پایان رساندند. به نظر می آید حضور بازی در کنفرانس امسال نیز حتمی باشد و احتمالا شاهد یک نمایش بهتر و حماسی تر از سوی کلیف بی خواهیم بود. کاراکتر‌ها و سلاح‌های جدیدی به بازی اضافه شده که انتظار می‌رود در جریان نمایشگاه اطلاعاتی در مورد آن‌ها دریافت کنیم. همچنین بحث قطعی شدن سرور‌های اختصاصی برای مولتی‌پلیر بازی نیز نکته مهمی برای بازیباز‌ها خواهد بود. همه چیز برای یک پایان باشکوه آماده است: Brothers to The End

آریا: از نظر گرافیکی که مطمئنآ یکی از بزرگترین مدعیان سال خواهد بود. امیدوارم از نظر گیم پلی هم تغییرات خوبی نسبت به نسخه های قبلی داشته باشه !
بابک: باز هم Gears of War قرار است جلوه خاصی به کنفرانس مایکروسافت بدهد. مطمئنا Epic تمام قدرت خودش را روی این بازی گذاشته و باید شاهد یک نمایش خیره کننده دیگر از این سری باشیم.
فرنود: با آمدن نسخه های Gears Of war و Geow2 روح تازه ای در جسم بازی های سوم شخص دمیده شد. یقینا برگ برنده ی مایکرو سافت برای امسال این بازی است.
محمد: جذاب ترین صدای دنیا مساوی است با صدای اره برقی! علاقه عجیبی به هر دو شماره قبلی بازی دارم و فکر می کنم این شماره هم بتوانه برای من یه بازی عالی باشه. نمایش فوق العاده ای از این بازی را خواهیم دید.
مهدی: GOTY 2011, come rain or shine
,,New Halo Game,احتمال نمایش: 90%
===
تقریبا همه مطمئن هستند در E3 امسال یک قسمت دیگر از سری افسانه ای Halo توسط مایکروسافت معرفی خواهد شد. از یک طرف شایعات یک بازسازی از شماره اول این سری خیلی زیاد بوده، اما از طرف دیگر Fankie O’Connor رئیس استودیو 343 بارها به ادامه دادن داستان مسترچیف توسط آنها اشاره کرده است. همچنین اگر Halo Remake در کار باشد طبق شایعات باید پاییز امسال و در سالگرد 10 سالگی این سری عرضه شود که معرفی آن تنها چند ماه قبل از عرضه کار غیر معقولی به نظر می رسد (اما به هر حال شایعات را نمی شود دست کم گرفت!). در واقع علنا باید اعتراف کرد که نمی شود حدس درستی از این عنوان زد و فقط باید منتظر کنفرانس باشیم. اما این عنوان هر چه که باشد یک نکته هیجان انگیز دارد، این که اولین کار استودیو تازه تاسیس مایکروسافت، یعنی 343 Industires چگونه خواهد بود. بانجی در طول این سالها انتظارات از سری هیلو را فوق العاده بالا برده و باید دید 343 در اولین قدم خود چگونه با این مسئولیت سنگین مواجه خواهد شد.

آریا: بالاخره بعد از مدت ها چشممون به جمال مسترچیف روشن میشه ! از یه طرف فکر میکنم این بازی Halo 4 نخواهد بود به خاطر اینکه اولین Haloـی ساخته شده توسط 343 هست و احتمالآ اونها تغییراتی که در بازی میدن رو با یک عنوان شماره دار امتحان نمیکنن , ولی از طرفی هم بعید نیست بعد از 4 سال شاهد یک Halo ـی شماره دار باشیم ! هرچی هست خیلی منتظرش هستم !
بابک: بهترین خبر کل E3 برای من معرفی Halo 4 خواهد بود و واقعا این را از ته دل آرزو میکنم! هرچند با شایعاتی که این چند ماهه از Remake هیلو 1 پخش شده شاید بشه گفت احتمال معرفی هیلو 4 زیر 50% خواهد بود. اما باز هم من امیدم را از دست نمیدم، حتی به یک تیزر خشک و خالی.
محمد: دوری از مستر چیف 4 ساله شد. فکر کنم دیگه وقتش رسیده تا رئیس از خواب طولانی مدت خود بلند بشه و باز هم انسان ها را از شر دشمنانش نجات بده! خیلی امیدوارم که شماره چهارم بازی تایید بشه.
مهدی: این دیگه تشویق و تحسین نمی‌خواد. فقط بسازند، ملت می‌بلعند.,,Modern Warfare 3,احتمال نمایش: 80%
===
پس از کش و قوس های فراوان بالاخره Modern Warfare 3 تایید شد. این خبر بسیار خوشحال کننده ای برای طرفداران بود. پس از موفقیت های تجاری Modern Warfare 2 شکی بر ساخته شدن قسمت سوم این سری وجود نداشت.(گرچه جدا شدن بسیاری از اعضای اصلی Infinity Ward موجب تردیدی در بین هواداران شد) این بار هم Infinity Ward ساخت این بازی را بر عهده دارد. همچنین دو استدیو Sledgehammer و Raven Software هم IWرا در امر ساخت بازی یاری می دهند. اطلاعات موجود درباره بازی بسیار اندک بوده و برخی رسما تایید نشده اند. طبق این اطلاعات داستان بازی وقایع پس از MW2 را به تصویر می کشد و ادامه فعالیت های Makarov را نشان میدهد. از سوی دیگر شخصیت های Soap MacTavish و John Priceبه بازی بر می گردند و در شهر هایی چون دبی، نیویورک، پاریس و … به مصاف دشمنان می روند. تاریخ عرضه بازی رسما اعلام نشده اما این طور که به نظر میرسد تاریخ عرضه 8 نوامبر 2011 خواهد بود. با توجه به حضور COD در کنفرانس های چند سال اخیر مایکروسافت می توان منتظر نمایش بازی در کنفرانس بود. نمایشی که بدون شک بسیار هیجان انگیز خواهد بود و با کمک صحنه های سینمایی مخصوص سری می تواند جلوه خاصی به کنفرانس ببخشد، همچنین احتمالا تاریخ عرضه بازی نیز به طور رسمی در طول کنفرانس مشخص می شود.

آریا: بعید میدونم نسخه جدید MW تفاوت خاصی با نسخه های قبلی داشته باشه ! احتمالآ باز هم یه نمایش با جوی فوق العاده نشون میدن و کلی انفجار و اکشن سریع و … با کلیشه های همیشگی این سری !
بابک: با اینکه CoD کمی برام تکراری شده اما اعتراف می کنم که منتظر دیدن نمایش بازی هستم، چون معمولا نمایش های CoD ها همیشه پر هیجان بوده اند.
فرنود: نمیدونم چرا ولی خیلی وقته که احساس میکنم که اکثر بازی های اول شخص شوتر دارن درجا میزنن. امیدوارم این روند تکراری مشمول حال MW3 نشه.
محمد: MW2 یکی از بهترین شوترهایی بود که تو نسل حاضر بازی کردم، احتمال نمایش بازی تو کنفرانس مایکروسافت زیاده و امیدوارم یه نمایش هیجان انگیز پیش رو داشته باشیم.
مهدی: گرچه خودم سری COD را در همون سبک جنگ‌جهانی بیشتر می‌پسندم اما قطعا MW3 هم مثل عنوان‌های قبلی، بازی بزرگی خواهد شد. بزرگتر از MW2 ولی نه در حد MW.,,Kinect Sports 2,احتمال نمایش: 80%
===
این طور که به نظر می آید از جمله بهترین گزینه ها برای ساخت بازی بر روی سنسورهای حرکتی ، بازی های ورزشی است چرا که که هم از طرفی توان بالایی در جذب قشر Casual داشته و از طرف دیگر عملا قابلیت های گوناگونی را می توان بر اساس این سبک بازی پیاده کرد. Kinect Sports بازی ای در همین سبک در زمان Launch کینکت بود که یکی از بهترین بازی های کینکت به شمار می آید. وجود ورزش های متنوع و دقت بالا در تشخیص حرکات از جمله مواردی است که باعث شد این بازی به پرفروش ترین بازی کینکت تبدیل شود. پس از موفقیت Kinect Sports ، بعید نیست که Rare به ساخت نسخه ی دوم مشغول باشد، خصوصا این که حالا مدتی از عرضه کینکت گذشته و سازندگان این بار تجربه بیشتری برای ساخت بازی برای کینکت دارند و از سوی دیگر می توانند ایرادات بازی قبلی بر طرف کنند. افزوده شدن ورزش های جدید و قابلیت های جدید از جمله مواردی است که می تواند به بهتر شدن نسخه دوم کمک کند. با این تفاسیر باید گفت Kinect Sports 2 شانس زیادی برای حضور در کنفرانس مایکروسافت دارد.

بابک: به شخصه Kinect Sports را بهترین Launch Title کینکت می دونم و از آن جایی که بازی خیلی پرفروشی بود (فکر میکنم پرفروش ترین بازی کینکت)، پس معرفی اون میتونه خیلی ها را خوشحال کند.
فرنود: شماره ی اول این بازی اونقدر تحرک و نشاط داشت که خیلی به این شماره امیدوارم. البته از یه جهت امیدوارم تا این بازی برای E3 امسال معرفی بشه!
محمد: قسمت اول یکی از بهترین بازی های Kinect هست که هنوز هم والیبال و تنیس روی میزش را با دوستانم انجام میدم. ساخته شدن قسمت دوم تقریبا قطعی هست و امیدوارم یه سری ورزش جدید مثل بسکتبال به بازی اضافه بشن.,,Kinect Star Wars,احتمال نمایش: 80%
===
دنیای بسیار بزرگ Star Wars پتانسیل خیلی بالایی برای ساخته شدن بازی بر این اساس را دارد. از بازی هایی که بر اساس خود فیلم ساخته شده تا Star Wars: Force Unleashed وسری بازی های لگویی. این بار Terminal Reality ( که پیش از این ساخت بازی Ghost Busters را در کارنامه دارد ) وظیفه ی ساخت بازی Star Wars Kinect را برای کینکت بر عهده دارد تا این عنوان هم در کنار دیگر بازی های کینکتی عرضه شود. این بازی در E3 سال گذشته معرفی شد اما اطلاعات زیادی از آن در دست نیست. در این بازی شما در نقش یک Jedi هستید و با استفاده از کینکت و حرکات دستانتان میتوانید مانند یک جدای از Light Saber (شمشیر های معروف سری SW) و Force استفاده کنید. حرکت به صورت ریلی میباشد و عملا بازی مکانیزمی مشابه بازی های Rail Shooter دارد. قضاوت درباره بازی زود است اما گویا Anthony Daniels (بازیگر نقش C3PO) خیلی از این بازی خوشش آمده. در کل برای دیدن المان های جدیدتر و قابلیت ها و اطلاعات بیشتر باید منتظر نشست و دید که در E3 امسال این بازی چگونه ظاهر میشود.

بابک: احتمال نمایش این بازی در کنفرانس نیز خیلی بالاست، مخصوصا وقتی اوایل سال، مایکروسافت اشاره هایی به عرضه آن در پاییز امسال داشت! شاید بتوان گفت هیچکس دقیقا نمی تواند حدس بزند نحوه انجام دادن چنین بازیهایی با کینکت چگونه خواهد بود و همین موضوع می تواند چشم های بسیاری را به کنفرانس مایکروسافت بدوزد.
محمد: تجربه دنیای SW به بوسیله Kinect میتوانه فوق العاده جالب باشه.,,Lionhead Project,احتمال نمایش: 80%
===
شرکت Lionhead و رییس آن پیتر مولینیوی بزرگ , مطمئنآ پروژه های عظیمی برای Kinect در دست ساخت دارند که در زیر به تعدادی از حدس و گمان ها در مورد این پروژه ها اشاره می کنیم :

Project Milo
بدون شک جالب ترین نمایش بین بازی های Kinect در اولین معرفی این وسیله , نمایش Milo بود. بازی ای که توسط پیتر مولینیو در دست ساخت بوده و در آن بازیکن با پسربچه ای به نام مایلو ارتباط برقرار کرده و روندی متفاوت با سایر بازی های کامپیوتری را در پیش می گیرد. البته این پروژه هنوز در هاله ای از ابهام قرار داشته و مشخص نیست بالاخره به صورت یک محصول کامل عرضه می شود یا خیر . شایعات نیز درباره Milo بسیار زیاد بوده و از کنسل شدن آن تا ادامه ساخت بازی را در برمی گیرد.

Black & White
سری بازی های Black & White پیش از این تنها برای PC ساخته شده و نسخه های کنسولی آن همگی بعد از مدتی کنسل شده اند. ولی وقتی Lionhead در اختیار Microsoft باشد و دوربینی مثل Kinect نیز در کار باشد , می توان احتمال ساخته شدن نسخه ای جدید از این سری بازی محبوب را داد. افرادی که B&W را تجربه کرده اند , احتمالآ با ما هم عقیده هستند که حال و هوا و سبک این بازی ها به عملکرد Kinect نزدیک بوده و با اندکی تغییرات می توان نسخه ای مخصوص برای این دوربین ساخت. از تربیت حیوانات گرفته تا اعمال خیر و شر در مورد مردم و قدرت های خداگونه , همگی می توانند خوراکی عالی برای Kinect باشند ولی در حال حاضر که خبری در مورد این پروژه منتشر نشده است.

The Movies
یکی دیگر از بازی های خاص هنرمند بزرگ Lionhead که باز هم المان های زیادی برای هماهنگ شدن با Kinect دارد. بازی The Movies شما را در نقش کارگردان فیلم های سینمایی قرار می داد و چه بهتر که این بار دوربین فیلمبرداری شما , در خانه شما و روبروی شما باشد.

Fable
پیش از این قرار بود در Fable III شاهد استفاده از Kinect باشیم و حتی عده ای بر این باور هستند که رابط کاربری بازی به خاطر استفاده از Kinect به این شکل طراحی شده بود. ولی بازی عرضه شد و این اتفاق نیفتاد تا شاید در نسخه بعدی این سری بازی محبوب و دوست داشتنی بتوانیم Kinect را برای گیم پلی ای متفاوت در اختیار داشته باشیم.

علاوه بر موارد فوق , بعید نیست پیتر مولینیو و تیم اش مشغول ساخت بازی ای کاملآ جدید و متفاوت باشند که ارتباطی با عناوین ذکر شده ندارد. چند پیش نمایشی از انجین قدرتمند این شرکت پخش شد که از نظر جزییات و نورپردازی بسیار زیبا و جذاب بود و نوید ساخت بازی هایی دلنشین و دوست داشتنی را می داد که بعید نیست در E3 امسال تحت عنوان بازی ای جدید رونمایی شود.

آریا: از اولین روزهای معرفی کینکت فکر میکردم که B&W مناسب ترین بازی برای این دوربین هست و هنوز هم همین فکرو میکنم ! نمیدونم چرا پیتر مولینیو و تیمش با من هم عقیده نیستن !!
بابک: شخصا خیلی منتظر پروژه بعدی Lionhead هستم، چون واقعا استودیو خلاقی است. چند وقت پیش هم یک موتور جدید که تکنیک های منحصر به فردی را استفاده می کرد در GDC به نمایش گذاشت و احتمالا باید برای همین پروژه جدیدشان باشد. از طرف دیگر معرفی یک بازی خلاقانه و منحصر به فرد برای کینکت از طرف آنها هم کاملا محتمل است.
محمد: از هر چیزی که مولینیو بسازه به شدت استقبال می کنم! من فکر کنم دوباره خبرهایی در مورد Milo بشه یا اینکه B&W 2 معرفی بشه. احتمال یه بازی کاملا جدید هم وجود داره، معرفی FABLE IV با یه موتور کاملا جدید هم نهایت آروزی من هست.
مهدی: هر چی هست امیدوارم دوباره یه پروژه انتزاعی مثل Milo نباشه. Black & White هم که همچنان در لیست انتظارمون هست.,,Rare New Game,احتمال نمایش: 70%
===
واقعا چه بر سر Rare آمده است؟ استودیویی بسیار قدیمی که قبل از خریده شدنش توسط مایکروسافت، بازیهای بی نظیری مانند Goldeneye 007, Killer Instinct, Perfect Dark, Banjo, Conker و … به بازار عرضه کرده بود و یکی از بهترین های صنعت بازی به شمار می رفت. البته این استودیو بعد از خریده شدنش توسط مایکروسافت هم چند عنوان خوب مانند Perfect Dark Zero و Kameo (که جزو بهترین Launch Title های X360 محسوب می شدند) در کارنامه خود دارد، اما چند سالی است که کار آنها شده ساخت Avatar برای داشبود 360 و بازی مثل Kinect Sports ! به عقیده اکثر منتقدین دیگر وقت آن رسیده تا پتانسیل واقعی Rare را ببینیم و بهتر است مایکروسافت به جای اینکه آنها را مانند یک آچار فرانسه نگاه کند، یکی دو بازی هاردکور و درست و حسابی به این استودیو توانا محول کند. اگر این فرضیه را درست در نظر بگیریم، Perfect Dark 2 و Kameo 2 فعلا از بقیه محتمل تر هستند، اگر خیلی خوش شانس باشیم شاید یک Banjo یا Conker به سبک پلتفرمر نیز اعلام شد تا آرزوی خیلی ها برآورده شود (شخصا اینطور فکر نمیکنم!). E3 امسال مشخص می کند این امیدها به سرانجام می رسد یا خیر.

آریا: با اینکه 99% مطمئنم که باز یکی دو تا بازی کینکتی از طرف این شرکت قدیمی معرفی میشه , ولی آرزو بر جوانان عیب نیست و دوست دارم یک پلتفورمر حسابی ازشون ببینم که یادآور بازی هایی مثل Banjo , Conker و … باشه.
بابک: تنها خبری که می تواند من را در صورت معرفی نشدن هیلو 4 از دلسردی دربیارد، یک بازی هاردکور و قوی از Rare است. Banjo, PD2, Conker, Kameo 2 هر کدامشان می توانند من را به اندازه معرفی 10 بازی خوشحال کنند!
محمد: Rare بازی های زیادی داره ولی معلوم نیست چرا هیچکدوم را ادامه نمیده. خیلی دوست دارم Perfect Dark 2 یا Kameo 2 معرفی بشن ولی احتمالا شاهد معرفی Viva Pinata جدید برای Kinect خواهیم بود!!!,,Halo Remake,احتمال نمایش: 70%
===
در 6 ماه اخیر بارها و بارها شایعه ساخت یک بازسازی از شماره اول سری Halo یعنی Halo: Combat Evloved منتشر شده و به همان اندازه هم 343 و مایکروسافت در این باره سکوت کرده اند! کار تا جایی پیش رفت که چندی پیش مجله معتبر Gameinformer از طرف خود رسما این بازی را تایید کرد! بر طبق شایعات گفته می شود این بازسازی فقط به بالا بردن رزولوشن یا AA خلاصه نشده و عناصر و تمام قسمت های بازی توسط موتور Halo: Reach کاملا از نو ساخته خواهند شد. نکته جالب و البته عجیب قضیه این است که گفته می شود کار بازسازی را استودیو نه چندان معروف Saber Interactive (سازنده Timeshift) بر عهده خواهد داشت! بحث ها، شایعات و صحبت های زیادی در این باره صورت گرفته که باعث می شود نتوان به طور قطع از آن صحبت کرد. در هر صورت انتظار تنها کار ممکنی که می توانیم انجام دهیم.

آریا: چی بگم ! یکی از بهترین FPS های تاریخ اگه بازسازی بشه میتونه خیلی خبرساز باشه ولی بعید میدونم تا شروع نسل بعد خبری از بازسازیش باشه مگر اینکه همون Combat Evolved رو HD کنن.
بابک: شایعات درباره این بازسازی به نظر من خیلی غیر معقول است! دلیلی ندارد بانجی موتور خودش که برای Halo: Reach نوشته بود را به 343 بدهد، مخصوصا وقتی که خود 343 یکی از بهترین انجین نویس های موجود را دارد. از اون بدتر غیر معقول به نظر می رسد که 343 کار بازسازی یکی از بهترین شوترهای تاریخ را به یک استودیو خیلی معمولی مثل Saber بسپارد، در صورتی که این بهترین فرصت برای خودشان است تا به عنوان اولین کار در سری هیلو، این بازسازی را خودشون انجام بدهند تا هم در دل طرفدارا جا باز کنند و هم یک تجربه ای قبل از ساخت هیلو 4 داشته باشند. کلا نمیدونم! فقط منتظر کنفرانس هستم ببینم چی میشه.
محمد: قسمت اول Halo بهترین FPS عمرم هست. شایعات زیادی پیرامون بازی بوده و چندین بار خبر ساخته شدن بازی به گوش رسیده ولی به شخصه بعید میدونم بازی در حال ساخت باشه. البته از تایید ساخت بازی به شدت خوشحال میشم خصوصا اگه قرار باشه بازی با موتور جدیدی ساخته بشه.,بخش دوم,,New Alan Wake,احتمال نمایش: 70%
===
شماره اول Alan Wake برای اولین بار در E3 سال 2005 معرفی شد و اولین نمایش بازی را در E3 سال 2009 شاهد بودیم. اینک که به E3 نزدیک می شویم شایعات زیادی پیرامون این بازی شکل گرفته و به احتمال زیاد نمایشی از بازی را در کنفرانس مایکروسافت خواهیم دید. مسئولان Remedy چندی پیش اعلام کردند که شماره جدیدی از Alan Wake در حال ساخت است ولی این بازی 2 Alan Wake و همینطور DLC مربوط به قسمت اول نیست. محتمل ترین فرضیه عرضه یک عنوان فرعی از بازی می باشد. همچنین احتمال عرضه بازی برای Kinect نیز وجود دارد، البته با توجه به فروش نه چندان بالای قسمت اول احتمال این امر پایین می باشد. با این وجود شانس معرفی 2 Alan Wake نیز کماکان وجود دارد چون تجربه ثابت کرده نباید به طور کامل به صحبت های بازیسازان اعتماد کرد! در هر صورت معرفی یک Alan Wake جدید و نمایش بازی توسط سم لیک می تواند به پربار تر شدن کنفرانس مایکروسافت کمک شایانی کند.

آریا: هرچه از Remedy رسد نیکوست ! این دفعه معدود مشکلات سر راه Alan Wake هم برداشته شده و به نظرم جهش فوق العاده ای نسبت به اون بازی شاهد خواهیم بود.
بابک: تقریبا مطمئن هستم که یک Spin off (یا Prequel) از این عنوان با پشتیبانی از کینکت معرفی خواهد شد. به نظر من که میتونه خیلی جالب باشه با دست خودمون چراغ قوه Alan را حرکت بدیم!
محمد: قسمت اول تنها بازی این نسل بود که موفق شدم تمام اچیومنت هاش را بگیرم! امیدوارم شماره جدید ادامه داستان و در واقع Alan Wake 2 باشه. البته اگه یک بازی جدید واسه Kinect باشه هم مشکلی باهاش ندارم!
مهدی: اگر سم لیک نبود، AW هم نبود. حالا که سم هست، پس لازمه یه Prequel بدن ببینیم ریشه‌های داستان کجاست.,,Kingdoms,احتمال نمایش: 60%
===
در E3 سال پیش بود که میان هیاهو و سر و صدای مایکروسافت برای کینکت و نمایش بازیهایی مانند Gears 3 و Halo: Reach یک تیزر مرموز به نمایش در آمد که همچنان و تا به این لحظه هم کسی نمی داند حتی نامش چیست! این عنوان که با اسم رمز Kingdoms معرفی شد، توسط استودیو Crytek (خالق Crysis و Farcry) به طور انحصاری برای Xbox 360 ساخته می شود. در تیزر نمایش داده شده سه سرباز گلادیاتور مانند در جایی شبیه به میدان جنگ قرار داشتند که حقیقتا چیز زیادی را مشخص نمی کرد. البته چندی پیش شایعاتی پخش شد مبنی بر اینکه این عنوان یک بازی اول شخص شمشیری برای کینکت است! به هر حال باید منتظر ماند و دید که دستپخت Crytek و مایکروسافت که به احتمال زیاد در کنفرانس نمایش خواهد داشت چه خواهد بود.

آریا: اظهار نظر در مورد بازی ای که هنوز سبکش مشخص نیست و حتی شایعه کینکتی بودنش هم به گوش میخوره خیلی سخته ! ولی به شخصه دوست دارم یه بازی H&S باشه چون عاشق این سبکم !
بابک: واقعا نمیتونم حدس بزنم چجور بازی خواهد شد، از یک طرف یرلی شباهت بازی به GoW را تکذیب کرده بود، از طرف دیگر شایعاتش در مورد هماهنگی با کینکت… . شدیدا منتظر نمایشش هستم.
محمد: سال قبل یه تیزر خیلی کوتاه از بازی پخش شد و اصلا معلوم سبک بازی دقیقا چی هست. اخیرا هم شایعه شده که بازی برای Kinect ساخته میشه. به شخصه فکر می کنم یه بازی حرفه ای با قابلیت پشتیبانی از Kinect به صورت اختیاری باشه.
مهدی: هر وقت اسم رمز این بازی را می‌شنوم ناخودآگاه یاد Project offset مرحوم میفتم!,,Dance Central 2,احتمال نمایش: 60%
===
Dance Central بدون شک یکی از عوامل موفقیت Kinect به شمار می آید. این بازی که یکی از عنواین Launch کینکت بود توانست نظر منتقدان را به خود جلب کرده و از لحاظ فروش نیز دومین بازی پرفروش Kinect می باشد. قسمت اول بازی به خوبی از قابلیت های Kinect استفاده می کرد و از معدود بازی های Kinect بود که مشکل لگ در آن محسوس نبود. با توجه به فروش بالای بازی احتمال معرفی Dance Central 2 در کنفرانس مایکروسافت تقریبا زیاد می باشد. از مشکلات شماره اول می شود به کم بودن تعداد آهنگ ها و همین طور Stage های نمایش اشاره کرد که امیدواریم در شماره بعدی بازی این مشکلات برطرف شود. همینطور عدم انجام بازی دو نفره همزمان نیز از نقاط ضعف بازی به شمار می آید (البته با توجه به فضای زیادی که برای بازی نیاز است احتمال دو نفره شدن بازی بعید است)، همچنین اضافه شدن قابلیت خوانندگی نیز می تواند به جذاب تر شدن بازی کمک کند. نمایش Dance Central 2 با توجه به اینکه بازی های ریتمیک جز ثابت کنفرانس های مایکروسافت هستند و همین طور محبوبیت بازی تقریبا محتمل می باشد.

بابک: Dance Central و Kinect Sports واقعا میشه گفت دو بازی بودند که کینکت را یه جورایی نجات دادند! Dance Central از لحاظ امتیاز تا به این لحظه بهترین بازی کینکت بوده و معرفی شماره دوم آن مطمئنا باعث خوشحالی است.
فرنود: هیچ وقت با انجام Rockband گیتاریست یا درامر و هیچ وقت با بازی کردن Kinect Sports ورزشکار نمیشید اما Dance Central منو رقاص کرد! امیدوارم شماره ی دومش هم مثل شماره ی اول تا ماه ها فکر بازی های حرفه ای رو از سرم بیرون کنه.
محمد: بهترین بازیKinect از نظر من و خیلی های دیگه! شماره اول بازی اختلاف خیلی زیادی نسبت به سایر بازی های این سبک که واسه Kinect عرضه شدن داره و انجام دادن بازی هنوز هم جذابیت خاص خودش را داره. معرفی قسمت دوم بازی بهترین خبری است که در مورد Kinect در کنفرانس مایکروسافت اعلام میشه.,,Rise of Nightmare,احتمال نمایش: 60%
===
تا قبل از TGS سال گذشته اکثر بازی های Kinect عناوینی مناسب برای سنین پایین بوده و بازیکن های باتجربه علاقه چندانی به این بازی ها نشان نمی دادند ولی در TGS 2010 چندین بازی Kinect مناسب برای بازیکن های بزرگسال معرفی شد که یکی از آن ها Rise of Nightmare بود. اولین نمایش بازی نشان از یک بازی خشن و ترسناک داشت ولی جزییات چندانی از گیم پلی بازی نشان داده نشد. چندی پیش تریلری از بازی پخش شد که در آن خشونت بالای بازی کاملا مشهود بوده و شاهد قطع شدن اعضای بدن دشمنان در طول بازی بودیم. البته کماکان اطلاعات زیادی از بازی در دست نیست و باید منتظر اطلاعات بیشتری از بازی ماند. این بازی می تواند یکی از کاندیداهای نمایش در کنفرانس مایکروسافت باشد و توجه بازیکن های باتجربه و بزرگسال را به خود جلب کند.

بابک: گفته می شود Rise of Nightmares اولین بازی با درجه بزرگسال (M) کینکت خواهد بود. فکر می کنم ادغام یک بازی ترسناک با کینکت میتونه خیلی جالب بشه و بازی را Immersive تر و ترسناک تر بکند.
محمد: چیز خیلی زیادی از بازی مشخص نیست ولی کاملا معلومه که مخصوص بازیکن های بزرگسال ساخته شده. خیلی دوست دارم ببینم یه بازی خشن با Kinect چی از آب در میاد.,,Project Draco,احتمال نمایش: 50%
===
یکی از بازی هایی که در نمایشگاه TGS 2010 برای Kinect معرفی شد , بازیی تحت عنوان Project Draco بود. شاید نام کارگردان بازی برای اکثر بازیکن ها ناشناخته باشد ولی او کسی است که بازی Phantom Dust را ساخته و کارگردانی بازی زیبا و محبوب Panzer Dragoon را نیز برعهده داشته است. آقای Yukio Futatsugi بعد از رونمایی از Project Draco , این چنین در مورد بازی صحبت کرد : “چیزی که بیشتر از همه قصد انجام دادن آن را داشتم , پرواز بود” و اینک او به لطف تکنولوژی Kinect می تواند رویاهای خود را بدون کنترلر به مرحله اجرا درآورد. اطلاعات در مورد این بازی بسیار اندک است و تنها می دانیم که بازی در مورد ارتباط بازیکن با اژدهای خود و مهیا کردن آن برای نبردهای سهمگین بازیست. همچنین به گفته Futatsugi قرار نیست Project Draco مانند بازی های پارتی Kinect بازیکن را خیلی زود خسته کند و سعی دارد تجربه ای متفاوت از این وسیله ارائه نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانیم منتظر نمایش این بازی در E3 امسال در کنار سایر عناوین Kinect باشیم.

بابک: Panzer Dragoon یکی از بهترین بازیهای انحصاری Xbox در نسل قبل بود، پس پتانسیلش را دارد تا یکی از بهترین بازیهای هاردکور کینکت نیز بشود.
محمد: به نظر میاد این بازی هم یکی از بازی های حرفه ای Kinect باشه. تبحر سازندگان بازی را با ساخت شماره های قبلی Panzer Dragoon دیدیم و احتمال نمایش بازی تو کنفرانس هست. البته احتمال داره که بازی واسه نمایش در TGS در نظر گرفته شده باشه.,,Splinter Cell 6,احتمال نمایش: 40%
===
سال پیش بود که Jade Raymond تهیه کننده سری Assassin’s Creed و رئیس استودیو تورنتو یوبی سافت، تایید کرد قسمت جدیدی از سری Splinter Cell توسط آنها در دست ساخت است. Raymond تاکید کرده بود این عنوان یک بازی کوچک برای DS یا PSP نیست و یک عنوان درجه اول و اصلی برای کنسول هاست. اما احتمالات برای نمایش بازی در E3 زمانی قوت گرفت که چندی پیش تصاویری Off-Screen از بازی به بیرون درز کرد که در آن نام SC6 و عکس سم فیشر دیده می شد. با توجه به انحصاری بودن Conviction برای مایکروسافت، احتمال نمایش بازی در کنفرانس این شرکت از بقیه بیشتر است و به همین دلیل در این لیست قرار گرفته است. نمایشی شبیه به نمایش Conviction در E3 دو سال قبل با این تفاوت که سم بیشتر به سوی مخفی کاری تمایل پیدا کرده باشد، می تواند طرفداران بازی را به شدت راضی کند.

بابک: شخصا از بخش تک نفره Conviction اصلا خوشم نیومد (هرچند Co-opـش خیلی خوب بود). امیدوارم این بار یوبی سافت یه بازی پولیش شده تر و قوی تر در حد نام این سری (که نسل قبل یه جورایی پادشاهی می کرد) ارائه بدهد. معرفی بازی در کنفرانس مایکروسافت کاملا محتمل است و خودم فکر می کنم معرفی بشه.
محمد: شماره قبل با وجود مشکلاتی که داشت برای من کاملا قابل قبول بود، این شماره اگه بتوانه مشکلات شماره قبل را رفع کنه به یک تجربه بی نظیر تبدیل میشه. احتمال اینکه تو کنفرانس نمایش داده بشه وجود داره ولی ممکنه تو کنفرانس Ubisoft رسما معرفی بشه.,,Metal Gear Solid: Rising,احتمال نمایش: 40%
===
حدودآ 3 سال از عرضه آخرین نسخه سری بازی های محبوب MGS برای کنسول های خانگی می گذرد و طرفداران قدیمی این سری همچنان منتظر تجربه بازی ای جدید در دنیای MGS به صورت HD هستند. این تجربه متفاوت Rising نام دارد , بازی ای که نخستین بار در کمال شگفتی در کنفرانس E3 2009 مایکروسافت رونمایی شد و کاراکتری چون Raiden را به عنوان نقش اول خود می بیند. تاکنون اطلاعات زیادی از بازی در دست نیست ولی می دانیم که سبک آن تفاوت های زیادی با نسخه های قبلی داشته و حتی زیر عنوان معروف این سری یعنی Tactical Espionage Action نیز به Bolt Lightning Action تغییر پیدا کرده است. البته هنوز مخفی کاری در بازی وجود دارد ولی حالت آن با نسخه های پیشین متفاوت بوده و این بار سریع تر از قبل شده است و به جای مخفی کاری های طولانی , باید سریعآ به دشمن واکنش نشان داده و با نابود کردن هرچه زودتر آن , جلوی جلب توجه سایرین را بگیرید. با توجه به معرفی بازی در کنفرانس مایکروسافت و همینطور پخش تریلری از بازی در کنفرانس سال گذشته، امکان معرفی کامل بازی و نمایش گیم پلی آن در کنفرانس امسال وجود دارد. Metal Gear Solid: Rising از جهات مختلف تجربه ای جدید و نو در این سری خواهد بود. سبک بازی با گذشته متفاوت است , شخصیت اصلی Raiden آن هم به صورت نینجایی سایبورگ خواهد بود و البته کارگردانی بازی نیز این بار بر دوش هیدئو کوجیما نیست. ولی شاید تمام این تغییرات به نفع بازی بوده و روحی جدید در کالبد این سری بدمد. حضور احتمالی کوجیما و معرفی المان های جدید بازی می تواند همانند کنفرانس 2 سال پیش سر و صدای زیادی به پا کند!

آریا: دو سال گذشت و هنوز تریلر داستانی ازش ندیدیم ! پس کِی میخوان نشونمون بدن ؟!
محمد: خیلی دوست دارم دوباره انگلیسی صحبت کردن کوجیما را ببینم!
فرنود: سری MGS اونقدر خوب هست که واقعا میشه روی این شماره حساب ویژه ای باز کرد. حتی اگه از گیم پلی بازی های قبلی تابعیت نکنه.,,Rocksmith,احتمال نمایش: 30%
===
بازی های ریتمیک در نسل قبل به لطف درخشش سری Guitar Hero به موفقیتی عظیم دست یافتند که در نسل حاضر هم با روی کار آمدن سری جدید و محبوبی چون Rock Band این موفقیت به اوج خود رسید. ولی مدتی ـست که این گونه بازی ها گرفتار تکرار و عدم نوآوری شده و روز به روز از محبوبیت آن ها کاسته می شود. بعد از ورود دو شرکت معروف این صنعت Activision و EA به این ژانر , اینک نوبت رقیب قدیمی آن ها یعنی Ubisoft است که با بازی Rocksmith رقابت را داغ تر کند و نفسی تازه به این ژانر بدمد. نکته جالب در مورد این بازی , پشتیبانی آن از گیتارهای واقعیست. تنها کافیست گیتار شما دارای جک ورودی مناسب باشد و به همین راحتی از لیستی شامل بیش از 40 آهنگ کلاسیک راک لذت ببرید. تا امروز تنها 6 آهنگ از این لیست مشخص شده که در میان آن ها مواردی چون In Bloom از Nirvana و Slow Hands از Interpol و I Can`t Get No – Satisfaction از The Rolling Stones به چشم می خورند. Rocksmith دارای سیستمی است که سطح مهارت بازیکن را تشخیص داده و متناسب با آن , درجه سختی بازی را کم یا زیاد می کند. بازی تا حد زیادی حرفه ای بوده و حتی آقای Tony Key از Ubisoft در این مورد می گوید : “Guitar Hero یک بازی پارتی ـست در حالی که Rocksmith یک تجربه واقعی موسیقی خواهد بود.” Rocksmith توسط موتور گرافیکی Gamebryo ساخته می شود که بازی هایی با سبک های مختلف از Fallout 3 و Catherine تا Epic Mickey را در کارنامه دارد. سازندگان بازی از در اختیار داشتن این موتور گرافیکی ابراز رضایت کرده و آن را عاملی برای سریع تر ساخته شدن بخش های بصری و داشتن زمان بیشتر برای بخش های گیم پلی بازی می دانند. کنفرانس های مایکروسافت در E3 اکثرآ شاهد معرفی و نمایش یک بازی ریتمیک هستند و اصلآ بعید نیست که این بار نوبت Rocksmith باشد.

آریا: امیدی بهش ندارم ! به نظرم محکوم به شکسته !
بابک: یوبی سافت ظاهرا نسبت به بقیه سازنده ها خیلی به کینکت علاقه مند تر است! البته از طرف دیگر هم میتونه با این بازی به جنگ Guitar Hero و Rock Band بره هرچند فکر نمی کنم به این زودی ها بتونه این بازی ها را حداقل از لحاظ فروش شکست بده.
فرنود: حتی فکر کردن این که روزی بتونم با گیتار الکتریک خودم بازی ریتمیک انجام بدم یه آرزوی بزرگ بود. حالا برای انجام این کار لحظه شماری میکنم.,,Project Gotham Racing 5,احتمال نمایش: 10%
===
PGR بازی است که همیشه به خاطر خاص بودن و کیفیت بالای آن مورد تعریف و تمجید قرار گرفته و جزو بازیهای Top ریسینگ (خصوصا در نسل قبل) به حساب می آمد. دو شماره از این سری روی Xbox و دو شماره بعدی روی Xbox 360 منتشر شدند و همگی آنها عنوان هایی موفق و قوی محسوب می شدند. اما بعد از جدایی و در نهایت بسته شدن استودیو خلاق Bizzare Creation (سازنده این سری)، احتمال ساخته شدن شماره بعدی از این سری بسیار کم شد. هرچند این IP همچنان متعلق به مایکروسافت است و این شرکت می تواند ادامه این سری محبوب و منحصر به فرد را توسط هر استودیویی بسازد. در این بین Rare و Turn 10 از بقیه محتمل تر هستند (هر چند کمی بعید به نظر می رسد). به هر حال PGR بازی نیست که بتوان آن را به راحتی دور انداخت و مایکروسافت هم مطمئنا این موضوع را به خوبی می داند. پس طرفداران این سری نباید امیدهای خود را از دست بدهند.

آریا: یکی از بهترین ریسینگ های این سال ها که متآسفانه سازنده هاش از چند جا ضربه خوردن و منحل شدن. واقعآ حیفه که PGR رو تموم شده بدونیم.
بابک: با اینکه دوست دارم شماره پنجم این سری معرفی بشه، ولی فکر نمی کنم با وجود Forza 4 صحبتی ازش تو کنفرانس ببینیم. از طرفی هم اصلا معلوم نیست در حال ساخت باشه یا نه!
محمد: با اینکه سری FM هر روز کیفیت بهتری نسبت به قبل پیدا میکنه و شرکت سازنده PGR هم دیگه وجود خارجی نداره ولی کماکان احتمال داره که مایکروسافت ادامه بازی را به یکی از سازنده های داخلی خودش و یا سازندگان قبلی که اخیر شرکت جدیدی تشکیل دادن بسپاره. خیلی دوست دارم که شماره جدید این بازی معرفی بشه. ,کنفرانس مایکروسافت: انتظارات و احتمالات,کنفرانس مایکروسافت: انتظارات و احتمالات,

باز هم E3 و باز هم هیجان! دو هفته تا E3 2011 فاصله داریم و از هم اکنون بازیکن های زیادی چشم انتظار معرفی و نمایش بازی های محبوب خود در عظیم ترین و هیجان انگیزترین نمایشگاه سالیانه بازی های رایانه ای هستند. E3 همواره محل معرفی بازی های بزرگی بوده و کنفرانس های خبری آن توسط تعداد زیادی از سایت ها، مجلات و همینطور بازیکن های مشتقاق دنبال می شود. یکی از شرکت هایی که در سال های اخیر کنفرانس های جالب و بعضا جنجالی داشته شرکت Microsoft است. هنوز بازیکن ها صحنه حضور کوجیما و معرفی Rising و همین طور حاضر شدن یوئیچی وادا بر روی سن و اعلام عرضه Final Fantasy XIII برای X360 را فراموش نکرده اند. ولی بدون شک جنجالی ترین لحظه کنفرانس مایکروسافت در سال های اخیر را می توان معرفی Kinect و نمایش عجیب Milo دانست. نمایشی که هنوز هم بحث های زیادی بر سر آن شکل گرفته است. کنفرانس سال گذشته مایکروسافت اکثرا به معرفی Kinect و نمایش بازی های آن اختصاص یافت، بازی هایی که مناسب سنین پایین بوده و یا خانوادگی به حساب می آمدند. همین امر اعتراض تعداد زیادی از طرفدارن این شرکت را در پی داشت، بازیکن هایی که به نمایش بازی های بزرگسالانه عادت داشتند نمی توانستند حضور یک دختر بچه و همراهی او با یک پلنگ در Kinectimals را تحمل کنند! البته کاملا مشخص بود که مایکروسافت برای معرفی و تبلیغ Kinect نیاز به چنین نمایشی داشت. با توجه به فروش بالای Kinect به نظر می آید کنفرانس امسال مایکروسافت همچنان بر روی بازی های Kinect متمرکز باشد، البته با این تفاوت که امسال بازی هایی که نمایش داده می شوند بیشتر مناسب بازیکن های باتجربه و بزرگسال بوده و مایکروسافت سعی می کند تا این قشر از بازیکن ها را نیز به سوی Kinect جذب کند. علاوه بر این مایکروسافت بازی های محبوب خود را نیز فراموش نکرده و به احتمال فراوان عنوان جدیدی از سری فوق محبوب Halo را معرفی خواهد کرد. نمایش Gears of War 3 و Forza Motorsport 4 نیز از جمله بازی هایی هستند که شانس نمایش آن ها بسیار زیاد است. در این مقاله سعی کرده ایم تا بازی هایی که احتمال نمایش آن ها در کنفرانس مایکروسافت بیشتر بوده را بررسی کرده و توضیحاتی پیرامون آن ها ارائه دهیم. همچنین نظرات دوستانی که در تهیه این مقاله همکاری کرده اند را در انتهای معرفی هر بازی مشاهده خواهید کرد. علاوه بر این بازی ها باید گفت امکان معرفی کنسول بعدی مایکروسافت نیز وجود دارد که با توجه به شانس بسیار پایین این امر در طول مقاله اشاره ای به آن نشده است. به طور خلاصه پیش بینی ما این است که کنفرانس امسال مایکروسافت بسیار بهتر از سال قبل بوده و مخاطبان بزرگسال را راضی خواهد کرد.

محمد شکری

گیم، کتاب، فیلم، فوتبال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا